Ik heb allang gezegd waarom ik dit hier neerzet, er zijn er veel die opkijken naar warre en hem als een voorbeeld zien voor de community en zo zijn punten over scripts klakkeloos overnemen. Vrij belangrijk voor de beeldvorming om te laten zien hoe warre is en denkt, allesbehalve constructief, lekker makkelijk scoren zeg.
Mijn hele benadering is ook niet dat warre er bij betrokken moet worden. De situatie van privescripts is geschetst zoals hij is en warre heeft nooit maar ook een poging gedaan om dat te veranderen. Mijn oplossing heb ik al gezegd, van mij mogen privescripts verboden worden omdat de scripters gewoon telkens de mazen in de wet proberen te vinden en in het geval van warre zelfs bots proberen te maken dmv scripts. Leuk dat je nu zoveel tijd er in steekt om juist mij persoonlijk aan te vallen, maar ik zie van jou helemaal niks constructiefs, terwijl ik toch het grotere geheel in dit topic probeer te schetsen zoals het is, of in ieder geval hoe ik het zie. Ik zie de scriptcommunity totaal niet als de oplossing voor dit probleem, maar de regelgeving vanuit het tw team. Kleine kanttekening daarbij is wel dat het handig is dat een (eerlijke) scripter kan helpen om in kaart te brengen wat er zoal mogelijk is qua scripts en dus regelgeving ervan.
Er is een heel groot verschil tussen mensen hun mening over een persoon veranderen door gebeurtenissen en feiten op tafel te leggen en mensen daar hun eigen conclusie uit te laten trekken EN iemand zwart maken door leugens over de persoon te verspreiden en op die persoon te blijven bashen om hem in diskrediet te brengen. Voor een klein deel heb je dat eerste gedaan, maar het grotendeel van je posts (en die van je cassic vrienden) bestaan enkel en alleen maar uit dat laatste.
Verder blijf je maar aanhalen dat ik niks voor de community doe, maar dat heb ik ook helemaal nooit beweerd. Dus voor de zo veelse keer: Neen ik doe niet veel om deze community beter te maken! Net zoals jij dat niet doet en net zoals de meesten dat hier niet doen. Dus wat geeft jou het recht om zo te doen over mij terwijl je zelf even schuldig bent aan het feit dat we allemaal meer voor de community zouden kunnen doen...
Daarbij ken jij mij helemaal niet, je hebt geen idee wat ik denk of wat ik doe en hoe groot een eventuele bijdrage van mij aan deze community is geweest of op dit moment is. Want in tegenstelling tot andere scripters (die hier niet persoonlijk aangevallen worden) heb ik in het verleden wel degelijk geprobeerd om meer scripts publiek te maken en te krijgen.
@Warre ik denk dat een deel van de reden dat er moeilijk over gedaan wordt is omdat niet iedere stam een stamscripter heeft, het is niet meer zo dat er simpelweg door een andere scripter een tegenscript gemaakt wordt. Hierdoor is het naar mijn mening (en deze mening delen blijkbaar toch minstens een aantal mensen) nu vervelender dat scripters hun scripts voor zichzelf en hun stam houden dan het in het verleden was
Waarom is dat nu vervelender dan vroeger? Vroeger had ook niet elke stam een scripter. Je kan dat ook counteren door uit te blinken in iets anders in TW (bv BG's afsluiten, activeiteit, kwaliteit in het spel, ...) En ook binnen het counteren in scripts zijn er verschillende opties zoals een stam scripter zoeken, zelf leren scripten, ...
Het enige dat in mijn ogen echt anders is dan vroeger is dat er meer publieke scripters waren die de moeite namen om beginnende scripters te helpen. Zonder dat soort personen had ik bijvoorbeeld ook nooit leren scripten. En dat is de reden waarom ik beginnende scripters graag help om beter te worden, dat vind ik een vorm van respect naar de mensen die hun tijd in mij gestoken hebben, om hun werk over te dragen op de volgende.
Ik heb niet zo'n probleem met privéscripts, omdat het ook de creativiteit voor publieke scripts verhoogd.
Echter als dat niet echt meer van toepassing is, omdat alles wel heel strict privé wordt gehouden, dan vergaat het nut van publieke scripts mij een beetje. Dus heb uiteindelijk toch gestemd om voor alle scripts publiekelijk, ook al gaat daar niet per se mijn voorkeur direct naar uit.
Misschien moet er dan gekeken worden naar een oplossing die er voor zorgt dat scripters meer terug openbaar maken. Een oplossing die niet zo drastisch is als in het verplichten, want zoals al meermaals aangehaald gaat bij verplichting de kwaliteit van de scripts en ook de bereikbaarheid voor spelers die er niet gekend mee zijn anders hard achteruit. De scripts zullen er dan publiek zijn, maar de code zal door de meeste scripters eerst geminified/obfuscated worden (gevolg: je spoort nieuwe spelers niet aan te scripten want ze kunnen niks leren uit bestaande scripts), de scripter zal geen deftige uitleg schrijven bij zijn script en deze alsnog voor zichzelf of zen eigen stam houden (gevolg: spelers die niks van gebruiken van scripts kennen hebben nog steeds geen toegang tot de scripts) etc etc
Ik kan niet voor anderen spreken, maar de reden dat ik ooit gestopt ben met publiek scripten is omdat ik er geen voldoening uit haalde en dat kwam vooral door de mentaliteit van de community op die moment. Het is hier al vaak over gegaan, maar dingen zoals een simpel bedankje, constructieve feedback, deftige bug reports, hulp bij het schrijven van tutorials/uitleg, ... kwam er amper tot niet. Maar als het script het niet meer deed dat ineens stond skype rood gloeiend, je inbox vol en het topic vol met mensen die roepen dat het niet meer werkt en wanneer er nu eindelijk een fix komt.
Om een voorbeeld in cijfers te geven van dit laatste, mijn publiek script supportCounter (
https://forum.tribalwars.nl/index.php?threads/supportcounter.201061/) is volgens mijn server ongeveer 500 keer gedownload. De post en het topic bevatten max 25 mensen die een bedankje sturen. Er zijn dus 475 mensen die het downloaden en gebruiken maar niet even de tijd willen nemen om hun appreciatie voor het werk te tonen. Is dat vanuit scripters echt te veel gevraagd?
In mijn ogen moet je dus niet naar het TW team kijken om scripters te dwingen hun scripts publiek te maken maar moet de community eens naar zichzelf kijken en denken wat zij beter kunnen doen. En dan zijn het weer de scripters die het nog eens moeten proberen en er ook open minded en realistisch over moeten zijn. Maar de inzet moet zo veel mogelijk van beide kanten komen, in een ideale situatie moet de scripter enkel en alleen het script schrijven, niet nadenken over hoe het er uit gaat zien (zowel styling als de opties die er moeten zijn etc etc), achteraf niet bezig houden met het schrijven van uitleg voor het script, ... Kortom alles wat anderen kunnen doen zouden ze voor de scripter kunnen doen als wederdienst, zo maak je een mooie community.
Als er voldoende mensen het met dat laatste eens zijn en bereid zijn om daar zelf meer moeite voor te doen kunnen we dat eens testen en stel ik een deal voor. De community maakt een post met uitgewerkte ideeën voor een script dat zij graag zouden zien (iedereen die een idee heeft kan het gewoon uitwerken en indienen), ik maak het script en post het op het AF, de community zorgt er op zijn beurt weer voor dat er een deftige uitleg bij komt waardoor iedereen snapt hoe die het moet gebruiken.
Het is al gezegd maar toch.
Goede scripts implementeren in tw, de makers belonen en script verbieden. Heel het gezeik opgelost en delayed supports bullshit ook.
Dat is niet zo eenvoudig en realistisch als je het doet uitschijnen. Scripts zijn voor een heel deel ook persoonlijk, iedereen wilt iets op zijn manier doen en daar bieden scripts opties. Wanneer innogames iets implementeert is het de developer die het maakt op de manier waarop hij denkt dat het handig of gemakkelijk is. Maar zoals te zien is aan alle updates spelen die developers helemaal geen TW en weten ze dus niet wat het beste is, ze luisteren ook nog eens niet naar de mensen die er wel iets van kennen (communitys) en ze nemen scripts die perfect zijn niet letterlijk over maar voeren ze vaak slechter in dan dat ze waren. Resultaat? na de invoering komt iedereen weer naar de scripters om te vragen of ze iets kunnen maken om de tekortkomingen van TW terug op te vullen.
Een recent voorbeeld is de nieuwe functie "massa rooftochten", leuk dat dit er is want het maakt op zich scripts die er voor waren onnodig. Maar innogames vergeet dat mensen willen rooftochten op basis van tijd of variabale troepen. Zo zijn er nu nog steeds mensen die de oude scripts gebruiken ipv de functie die in TW zit, zo zijn er mensen die naar scripters stappen met de vraag of ze het kunnen verbeteren en anderen proberen ideeën te opperen op het AF om dat beter te krijgen (als inno dat al ooit verandert).
--------
Hier boven is reeds te lezen hoe je in mijn ogen een positieve poging kan ondernemen om meer scripts publiek te krijgen. Maar we moeten ook realistisch zijn, niet alle scripters zullen daar op springen en er zullen nog steeds prive scripts blijven bestaan. Maar prive scripts zullen een minder groot probleem zijn als er publieke alternatieven zijn. Doe daar bij nog eens een herbekijking van de script regels, een nieuwe afweging bij de community van wat zou moeten kunnen en wat niet, finaliseer al dat binnen het TW team en giet het in goede en duidelijke regels. En aan het eind van de rit zal het voordeel dat je uit scripts kan halen nooit buiten proportie kunnen zijn van de tijd die men er in moet steken
Maar ook dat vereist een samenwerking (zoals
@.MortuaMemoria al aankaarte) tussen community, scripters en mods. Vooral die laatste groep wordt hier ook belangrijk in en schiet nu gewoon oneindig tekort aangezien .NL gewoon niemand capabel heeft om scripts te keuren, scriptregels op te stellen en scripts meer toegankelijk te maken voor de community. En dan hebben we het nog niet eens over hoe slecht ze in staat zijn om illegale scripts op te sporen...