Scripts - Privé of publiek?

Mogen scripters hun scripts privé houden?

  • Ja, scripters mogen hun scripts privé houden voor vrienden/stam

    Stemmen: 36 36,4%
  • Neen, alle scripts moeten publiek beschikbaar worden.

    Stemmen: 63 63,6%

  • Totaal aantal stemmers
    99

DeletedUser69389

Guest
En wat heeft dit te maken met geprivatiseerde scripts?
Nja ik dien Warre (en andere scripters) wel gelijk te geven in het feit dat het logisch is dat ze scripts privé willen houden. Als jij als ondernemer iets uitvindt vraag je ook patentrecht aan om te voorkomen dat je concurrent (direct) aan de haal gaat met jouw uitvinding en daarvan gaat profiteren. Je hebt het recht om eerst een periode er dus voordeel uit te halen.

Bij scripts is het natuurlijk zo dat scripters niet beloond worden voor hun inzet met geld of iets anders wat tastbaar is. Sterker nog, vaak krijgen ze niet eens een bedankje of sterker nog wel het gezeik in 1x wanneer het een keer niet werkt.

Waarom zou je tijd en energie steken in het ontwikkelen van scripts als je daar niets voor terugkrijgt vanuit de community en verplicht wordt om het direct openbaar te maken?
 

Deleted User - 487694086

Guest
Nja ik dien Warre (en andere scripters) wel gelijk te geven in het feit dat het logisch is dat ze scripts privé willen houden. Als jij als ondernemer iets uitvindt vraag je ook patentrecht aan om te voorkomen dat je concurrent (direct) aan de haal gaat met jouw uitvinding en daarvan gaat profiteren. Je hebt het recht om eerst een periode er dus voordeel uit te halen.

Bij scripts is het natuurlijk zo dat scripters niet beloond worden voor hun inzet met geld of iets anders wat tastbaar is. Sterker nog, vaak krijgen ze niet eens een bedankje of sterker nog wel het gezeik in 1x wanneer het een keer niet werkt.

Waarom zou je tijd en energie steken in het ontwikkelen van scripts als je daar niets voor terugkrijgt vanuit de community en verplicht wordt om het direct openbaar te maken?
Maar als de scripts nu prive blijven heeft er toch ook niemand wat aan? Ik snap het probleem niet helemaal, ik zie echt niet wat warre nu toevoegt aan de community, staat in ieder geval niet in verhouding met de nadelen die mensen ondervinden die zijn privescripts niet hebben.
 

Deleted User - 24028

Guest
Standpunten? Jij begint te praten over scriptgebruik in het algemeen, ik zeg dat het niks met privescripts te maken heeft. Lezen kut.
Wat ik zei slaagt even goed op prive scripts als op scripts algemeen. Innogames heeft bewust gekozen om scripts mogelijk te maken op TW en heeft daarbij geen restricties ingevoerd die privescripts verbied of onmogelijk maakt. Als ze dit niet als onderdeel van het spel zagen hadden ze wel een regel gemaakt dat dit niet mocht of nog beter enkel snellijst gedaan waarbij iedereen alleen dezelfde openbare scripts kon gebruiken.

Maar als de scripts nu prive blijven heeft er toch ook niemand wat aan? Ik snap het probleem niet helemaal, ik zie echt niet wat warre nu toevoegt aan de community, staat in ieder geval niet in verhouding met de nadelen die mensen ondervinden die zijn privescripts niet hebben.
Tuurlijk heeft iemand er wel iets aan, de scripter zelf en de personen (meestal stam) waaraan de scripter zijn scripts geeft.

Ik zou van mezelf nooit beweren dat ik veel toevoeg aan de community, maar geldt dat niet voor zowat 99% van de mensen hier? Wat voeg jij bv toe aan de community?

Ik heb nog een manier voor iedereen om dit te bekijken. Stel dat door scripts ik dagelijks gemiddeld 2 uur tijd bespaar (wat belachelijk hoog is), ik slaap gewoon 8 uur per dag en ik werk 8 uur per dag. Aan tijd houd ik 8 uur over + 2 uur die ik win door scripts = 10 uur. Iemand zonder werk of die vrij heeft slaapt 8 uur op een dag en houd 16 uur over om TW te spelen. Die persoon maakt nog steeds een tijdswinst van 6 uur op mij. Waarom zou het dan een probleem zijn? Waarom worden scripters er op aangevallen dat het oneerlijk zou zijn en mogen de overdreef actieven gewoon hun gang gaan?
 

Deleted User - 487776907

Guest
Betreffende scriptgebruik. 1command is naar mijn inziens het meest gebruikte en meest belangrijke soort script waar men baat bij heeft. Op plekje twee komen deffscripts als Sangu en Creed, welke voornamelijk gebruikt worden voor het makkelijk taggen van incs.

Waarom is het na al die jaren van acceptatie van genoemde scripts niet mogelijk een soortgelijk iets te implementeren in TW zelf? Maak het massaal sturen van aanvallen voor eenieder makkelijker en idem voor het massaal hernoemen van bevelen. Verbied vervolgens alle scripts en klaar ben je met het gezeik. Maar dat is mijn onpopulaire mening.

Waarom zou het dan een probleem zijn? Waarom worden scripters er op aangevallen dat het oneerlijk zou zijn en mogen de overdreef actieven gewoon hun gang gaan?

Omdat Tribalwars sinds dag één een spel is gebaseerd op activiteit en niet een spel gebaseerd op hoe je deze activiteit kan omzeilen.
 

Deleted User - 487694086

Guest
Wat ik zei slaagt even goed op prive scripts als op scripts algemeen. Innogames heeft bewust gekozen om scripts mogelijk te maken op TW en heeft daarbij geen restricties ingevoerd die privescripts verbied of onmogelijk maakt. Als ze dit niet als onderdeel van het spel zagen hadden ze wel een regel gemaakt dat dit niet mocht of nog beter enkel snellijst gedaan waarbij iedereen alleen dezelfde openbare scripts kon gebruiken.


Tuurlijk heeft iemand er wel iets aan, de scripter zelf en de personen (meestal stam) waaraan de scripter zijn scripts geeft.

Ik zou van mezelf nooit beweren dat ik veel toevoeg aan de community, maar geldt dat niet voor zowat 99% van de mensen hier? Wat voeg jij bv toe aan de community?

Ik heb nog een manier voor iedereen om dit te bekijken. Stel dat door scripts ik dagelijks gemiddeld 2 uur tijd bespaar (wat belachelijk hoog is), ik slaap gewoon 8 uur per dag en ik werk 8 uur per dag. Aan tijd houd ik 8 uur over + 2 uur die ik win door scripts = 10 uur. Iemand zonder werk of die vrij heeft slaapt 8 uur op een dag en houd 16 uur over om TW te spelen. Die persoon maakt nog steeds een tijdswinst van 6 uur op mij. Waarom zou het dan een probleem zijn? Waarom worden scripters er op aangevallen dat het oneerlijk zou zijn en mogen de overdreef actieven gewoon hun gang gaan?
Daarom is dit topic er, omdat het dus geen onderdeel van het spel meer moet worden . Onderdeel van het spel betekent niet meteen dat het goed is, snap dat jij er voordeel uit haalt en het super chili vindt maar het helpt de community niet bepaald vooruit.
Het hele punt is dat er maar een paar mensen wat uit halen en dat oneerlijk is naar de rest toe. Dan vragen wat ik toevoeg aan de community is toch compleet irrelevant, discussie gaat over privescripts ja of nee, hoef je verder niks anders bij te betrekken.
De scripts zorgen voor tijdbesparing waar anderen dit niet hebben ware, dat is het hele punt. Je speelt niet tegen alleen maar werkloze spelers, maar tegen normale spelers die minder middelen hebben dan scripter. Buiten dat zijn de privescripts ook niet alleen voor tijdbesparing, ook gewoon überhaupt om alles makkelijker te maken.
 
Reactiescore
974
Normaal gezien wanneer deze discussie zich ontplooit moet ik zelf aanhalen dat er een hoop aspecten in TW zijn, zoals degene die jij noemt maar ook nog vele anderen zoals skills (snipen, timen,...), diplomatie, doorzettingsvermogen, .... De perfecte TW speler is degene die alle aspecten als de beste beheerst, en dat bestaat gewoon niet. Goede spelers beheersen meerdere aspecten waarvan bepaalde (of zelfs maar 1) heel goed.

Zoals je zelf zegt is scripts 1 van die aspecten, waarom zou het dan eerlijk zijn om het voordeel van dat aspect volledig weg te nemen terwijl de voordelen van de andere aspecten gewoon blijven. Waarom mag de groep IT'ers hun voordeel niet halen met hun sterkte? Terwijl politiekers wel hun voordeel mogen halen uit diplomatie. Terwijl werklozen wel hun voordeel mogen halen uit extra tijd. Terwel miljardairs wel hun voordeel mogen halen uit extra PP.....

De enige reden dat de groep scripters meer wordt geviseerd dan anderen is omdat ze met weinig zijn en omdat de voordelen op lange termijn groot kunnen zijn (op korte termijn niet). Dat heb ik nooit begrepen... En dan heb ik het nog niet over het feit dat iedereen hier kan leren scripten als ze het echt willen ;)

Das wel iets kort door de bocht. Naar mijn kijk is tw vooral een combi van keuzes en talent, en dit valt op scriptgebruik amper toe te passen. Om dan te zeggen doe maar een IT studie of ga een jaar lang youtube tutorials kijken, iets wat kort door de bocht.
Iemand heeft talent voor diplomatie, iemand heeft talent voor deffen/aanvallen. Ofwel de keuze om meer tijd in dit spel te spelen, of meer of minder diplomatieke verbanden aan te gaan. Het grootste gross van de spelers heeft geen mogelijkheid tot gebruik van diepgaande scripts, sinds deze niet met ze worden gedeeld. En juist dit veroorzaakt een zeer grote ongelijkheid op werelden, waar maar een zeer selectief groepje toegang heeft tot bepaalde beslissende scripts waarvan het overgrote deel geen scripter zelf is.

Wat @.MortuaMemoria beschrijft is dan weer het gevolg van wanneer je prive scripts zou verbieden. Scripters gaan er gewoon geen meer maken. De al bestaande zullen ze misschien posten om ze zelf nog te kunnen gebruiken, als ze al niet onmiddellijk stoppen met TW. Verder is er ook nog zo iets als kwaliteit van scripts, want als ik er toe geforceerd wordt kan ik prima men scripts hier posten maar ik ga echt niet uitleggen hoe je ze moet gebruiken, wie weet zit er ergens in de code wel wat spy stuff etc etc. Kortom je krijgt op die manier geen goede kwaliteit van scripts en de toegankelijkheid voor beginners of script noobs zal zeer slecht zijn. Er zijn veel betere manieren om aan meer publieke scripts te komen dan het af te dwingen ;)

Aldus als scriptgebruik voor iedereen geen goeie oplossing is, privé scriptgebruik grote ongelijkheid creëert op werelden tussen stammen met wel en niet scripters, zou afschaffing van userscripts niet beter zijn.

Het promoten van publieke scripts in je laatste zin, terwijl je eerste alinea volledig gaat over het voordeel van scripters versus andere spelers, is daarbij redelijk krom. Tevens hebben nieuwe beginnende spelers meer baat bij een scriptloze wereld dan een wereld vol met spelers die scripts gebruiken.

Al die pay to win zooi ben ik overigens ook op tegen, al vind ik niet dat het ene oneerlijke aspect het andere moet counteren voor een zeer selectief gedeelte van de community. Het veroorzaakt slechts meer ongelijkheid door meer aspecten toe te voegen zoals PP, scripts, ect.

Waar ik me dan weer wel in kan vinden is dat er bekeken moet worden dat scripts niet te ver kunnen gaan, waar die grens getrokken moet worden en hoe die gehandhaaft moet worden. Kortom: de script regels een deftig herbekijken!

Als in de 100k plunderaar op een dag?
 
Reactiescore
5.687
Of gewoon helemaal geen scripts and oldskool vlammen. Of gewoon alle zooi in de game implementeren dat iedereen hetzelfde heeft.

Ik snap sowieso niet waarom je een dermate voorsprong zou willen d.m.v boosts, scripts, overmatig PP of wat dan ook. Dat is voor noobs, als je beetje ballen hebt ben je gewoon voor een tribalwars waarin iedereen hetzelfde heeft en het voordeel behaald kan worden uit tactiek en ja, activiteit. Zoals gezegd is dat nu eenmaal de oorsprong van het spel.

Eventueel zelfs mocht het voor Inno niet haalbaar zijn om de scripts zelf in hun game te implementeren zou van mij part bepaalde scripts gekocht of geleased of whatever mogen worden van scripters. Dan hebben zij er ook nog wat aan en is het spel gewoon eerlijk.

Mocht dit niks zijn, gewoon scripts weg gooien en lekker werelden spelen zonder 1c spam.
 

Deleted User - 487710895

Guest
Userscripts illegaal maken. Dit kan gewoon want is ook op .net het geval.
 

maretan

The Sniper 19/20
Reactiescore
2.404
Hoe ver wil je gaan in je gelijkheid creeren. Zelfs met gelijke scripts zal de IT'er sneller kunnen sturen bijvoorbeeld, betere pc dan de gemiddelde mens, kennis hoe je bepaalde zaken versneld in pageloads (1cen zonder sangu is al flink sneller dan met sangu aan)

Tevens heeft inno hun eigen scriptpakketten ook aan banden gelegd, PA, FA en AM is alleen maar beschikbaar als je er geld voor neerlegt.

Puur geprivatiseerde scripts bestaan niet, het is tegen de regels om beperlende factoren in te bouwen. Enige beperkende factor is hoe ver de maker hem verspreid. In eerste instantie blijven die scripts beperkt tot een kleine groep, maar naarmate de tijd verstrijkt zullen ze zich verspreidden en mainstream worden.

Verder wordt de skill van het scripten zwaar overtrokken. Iedereen die een beetje weet hoe de element inspector werkt kan in een uurtje of 2 3 wat basis leren voor hele simpele scripts. Natuurlijk zal de opgeleidde ICTer veel betere scripts kunnen schrijven, maar dat is exact hetzelfde als dat de ervaren politicus beter is in diplomatie, of een directeur/manager een betere stamleider zou zijn dan 99% van de mensen

Omdat Tribalwars sinds dag één een spel is gebaseerd op activiteit en niet een spel gebaseerd op hoe je deze activiteit kan omzeilen

Met 20man op je account omzeil je ook de activiteits requirement.

Als in de 100k plunderaar op een dag?
Godver zijn daar scripts voor :O, ik heb dat toendertijd gewoon met de FA gedaan, pokkewerk.
 
Reactiescore
1.367
Puur geprivatiseerde scripts bestaan niet, het is tegen de regels om beperlende factoren in te bouwen. Enige beperkende factor is hoe ver de maker hem verspreid. In eerste instantie blijven die scripts beperkt tot een kleine groep, maar naarmate de tijd verstrijkt zullen ze zich verspreidden en mainstream worden.
Zeker bestaan deze scripts, gooi t script achter een inlog systeem en je kunt iedereen die m niet mag hebben blokkeren, zonder dat de code verspreid word
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.787
Waarom is het na al die jaren van acceptatie van genoemde scripts niet mogelijk een soortgelijk iets te implementeren in TW zelf? Maak het massaal sturen van aanvallen voor eenieder makkelijker en idem voor het massaal hernoemen van bevelen. Verbied vervolgens alle scripts en klaar ben je met het gezeik. Maar dat is mijn onpopulaire mening.
En dan een tegenhanger van delayed support krijgen als resultaat zeker
 

maretan

The Sniper 19/20
Reactiescore
2.404
Zeker bestaan deze scripts, gooi t script achter een inlog systeem en je kunt iedereen die m niet mag hebben blokkeren, zonder dat de code verspreid word

scriptregels zei:
Elke functionaliteit in een script dat het gebruik ervan beperkt tot een specifiek aantal spelers (door de scripter gekozen/beheerd) is niet toegestaan. Uitzondering hierop is natuurlijk het limiteren van een script tot spelers met een actieve PA/AM account.

Met andere woorden scripts die dat toepassen zijn illegaal.

Enige wat je achter een inlogmuur kan gooien zijn 3rd-party apps, die geen interactie met tw hebben en waar inno dus 0 invloed op heeft (neem een fxulity, modusplanner of dstimer)
 
Reactiescore
1.367
Met andere woorden scripts die dat toepassen zijn illegaal.

Enige wat je achter een inlogmuur kan gooien zijn 3rd-party apps, die geen interactie met tw hebben en waar inno dus 0 invloed op heeft (neem een fxulity, modusplanner of dstimer)

Je laat het script ook keuren zonder inlog en dan weet je de werking is legaal is voor je m prive maakt. Of je veranderd m na gebruik van adress, waardoor de link weer anders is, genoeg mogelijkheden
 
Reactiescore
1.094
Sorry, maar dat zal mij echt een worst wezen. Als je zuur wordt omdat een spelletje jouw skills implementeert mag je van mijn part eens wat realistischer in je schoenen gaan staan. Glas is niet altijd half leeg, je kan het positief bekijken en trots zijn dat door jouw toedoen iets wordt toegevoegd aan een game. Waarom moet iedereen weten dat jij degene bent geweest die hiervoor heeft gezorgd? Zolang je er zelf bewust van bent is dat niet meer genoeg?

Ja nja het was voor sommigen stank voor dank. Omdat ze hun privé scripts of hun publieke scripts in een soms mindere vorm uitgewerkt binnen tw zagen komen. Heeft volgens mij toendertijd ervoor gezorgd dat een paar scripters er de brui aan gaven, of niet echt het nut meer zagen zitten om scripts te ontwerpen, als ze de week erna gejat en geimplementeerd zagen worden. Ik bedoel iedereen kan wel een keer over zijn hart strijken, maar gratis echt 'werken' voor andere is ook niet iets wat ik zomaar zou doen.
 

tim010

Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
Reactiescore
2.405
Wanneer innogames met al hun nieuwe toevoegingen het spel steeds maar makkelijker blijft maken en je alsnog moet boosten om een degelijke prestatie neer te zetten.
thumb.png

Wat de scripts betreft heb ik nooit gesnapt waarom privéscripts toegestaan zijn. Of waarom er per TW community andere script regels zijn en dergelijke. Organisatorisch wanbeleid vanuit innogames. Uiteraard snap ik het standpunt van de scripter ook dat je geen werk voor niets wil doen. Maar dan had er van TW uit maar PP in ruil voor goedkeuring en publicatie van scripts moeten uitgedeeld worden of iets dergelijks. Op de game zelf zou iedereen dezelfde middelen moeten kunnen hebben.
 
Reactiescore
1.075
Wat mss wel kan is dat privescripts na een bepaalde periode openbaar gemaakt moeten worden?
Zo kan de maker er gebruik van maken om in eerste instantie er voordeel uit te halen op de wereld(en) waar hij speelt, en kan de community er op termijn ook wat mee. Dat samen met een beloning aan PP?
 

DeletedUser69389

Guest
Wat mss wel kan is dat privescripts na een bepaalde periode openbaar gemaakt moeten worden?
Zo kan de maker er gebruik van maken om in eerste instantie er voordeel uit te halen op de wereld(en) waar hij speelt, en kan de community er op termijn ook wat mee. Dat samen met een beloning aan PP?
Zit inderdaad wat in. Zoals ik eerder al zei gaan veel mensen eraan voorbij dat het voor scripters veel tijd kan kosten om een script te ontwikkelen. Dan wil je niet dat dat direct openbaar moet worden. Want waarom zou je er dan zelf energie steken als het maar weinig oplevert?
 

Deleted User - 487694086

Guest
Met alle bots die warre de community heeft binnengeslingerd mag hij wel duizenden uren aan scripts maken voor de community om het terug te betalen.
 

tim010

Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
Reactiescore
2.405
Zit inderdaad wat in. Zoals ik eerder al zei gaan veel mensen eraan voorbij dat het voor scripters veel tijd kan kosten om een script te ontwikkelen. Dan wil je niet dat dat direct openbaar moet worden. Want waarom zou je er dan zelf energie steken als het maar weinig oplevert?

De vraag is waarom zou het toegelaten zijn om privéscripts te mogen maken en gebruiken. Je geeft een valid point over dat onvergoed werk etc. Maar het komt bijna als een slachtofferrol over. In mijn ogen is het simpel, je speelt de game zoals die is opgesteld. Ben je niet tevreden over sommige functionaliteiten heb je 3 opties:

1) Je gooit de verbetering op als ideetje voor inno (maar dan moet inno daar resources in steken en zoveel community gevoel hebben ze niet)

2) Je maakt het script zelf, laat het goedkeuren en daarna wordt het door inno/mods openbaar gezet op de juiste plaats.

3) Andere game spelen


Mijn verklaring i.v.m. deze punten. Een game zou moeten streven naar eerlijkheid van kansen. Twee spelers die de game willen spelen zouden dezelfde mogelijkheden moeten hebben. Een privéscript (los van het werk dat persoon A erin steekt) geeft deze persoon meer opties dan persoon B die niet de technische bagage heeft om zo'n script te maken. Scripts zoude voor iedereen moeten zijn of voor niemand.

Dat de persoon die er tijd en moeite in steekt een vergoeding krijgt vind ik dan wel terecht. Mods steken hun tijd ook in TW zonder ingame voordelen te krijgen. Ze krijgen een pp vergoeding en zijn vooral gedreven op community gevoel en engagement. Dus ik zie niet in waarom een scripter niet onder diezelfde termen zou kunnen werken. Je maakt scripts voor de community of je maakt ze niet. Privéscripts zijn 'egoistisch' al wil ik niemand verwijten. Het is innogames die een beter beleid had moeten voeren door privescripts niet toe te laten.

Op de reactie 'met deze regeling zouden er veel minder scripts zijn' wil ik alvast het volgende reageren. Als dat het geval is bewijst het dat het egoïstisch gedreven is voor eigen voordeel en dus niet thuishoort in een 'competitieve' online game.

Dat er geen eerlijkheid van kansen is door iemands financieel vermogen om pp abuser te spelen ben ik me echt wel van bewust. Dat is een fuck-up van inno en niet nodig als reactie op bovenstaande standpunten.



Nogmaals ik vind het een absurde gedachtengang om de scripter zijn tijd als argument te gebruiken om hem een voordeel te geven op anderen. Onder dat motto ben je in principe een pp voorstander want tijd en geld, en scriptskills zijn resources die niet iedere speler in dezelfde mate heeft.
 
Reactiescore
5.687
Nerf ITers.
 
Bovenaan