In het discussietopic was ik het in grote lijnen eens met
deze post van
@Calamity., echter heb ik nog een aantal vragen met betrekking tot het besluit om niks aan te passen. Gezien de discussie begrijp ik volledig dat het moeilijk is om op het gebied van regelgeving het 'grijze gebied' kleiner te maken, al denk ik dat dit niet onmogelijk moet zijn. Echter vraag ik me wel af of er op het gebied van wereldinstellingen aanpassingen gaan komen om het boosten tegen te gaan.
De afgelopen werelden zijn hierom verschillende combinaties aan instellingen getest maar wat zijn de resultaten hiervan en wat is de houding van Innogames met betrekking van het toepassen van dergelijke instellingen op komende werelden?
1. Verplaatsitem
Op wereld 72 was het verplaatsitem inactief. Wat zijn de resultaten hiervan en kunnen we dit in de toekomst vaker zien? Door het weghalen van dit item voorkom je dat verschillende spelers bewust bij elkaar komen te liggen nadat vlak na de start elkaars speelmotieven bekent worden.
2. Spelers bij je uitnodigen
Een instelling die vooralsnog op iedere normale wereld actief was maar op de quarantainewereld plots uitgezet bleek te kunnen worden. Een aanpassing zoals op wereld 72 werkt enigszins maar is makkelijk te ontwijken door een vooraf afgesproken MB- of boostacc te inviten. Door spelers wel te kunnen uitnodigen maar NIET naast jouw dorpje te kunnen laten spawnen voorkom je deze ontwijking. Wat zijn hierbij de mogelijkheden volgens Innogames?
3. Beschikbare edels
De reden dat er tegenwoordig op dergelijke schaal geboost wordt zal ook te maken hebben met het aantal beschikbare edels dat een account heeft. Waar je eerst enkel afhankelijk was van je grondstofproductie en je farm-inkomsten zijn deze 2 beide verwaarloosbaar met de hoeveelheid grondstoffen (en daarmee edels) die je uit een event haalt. Zeker omdat ze steeds frequenter voorkomen en er steeds sterkere items in voorkomen raakt het spel steeds meer uit evenwicht. Dit kun je voorkomen door de middelen om deze edels mee te verkrijgen te beperken of door een mogelijkheid toe te passen waarmee het aantal beschikbare edels ook kan zakken in plaats van enkel stijgen.
- Met betrekking tot de evenementen weet ik niet of jullie invloed kunnen uitoefenen aangezien dit het verdienmodel van Innogames is geworden. Mogelijk zouden jullie kunnen lobbyen om de beschikbaarheid van grondstofpakketjes uit evenementen te halen. Offensieve, defensieve en andere items zijn ook leuk om te krijgen zonder dat ze het spel dergelijk uit balans halen.
- Een andere mogelijkheid is het lobbyen voor het hergebruiken van pakketjes in plaats van munten op normale werelden. Je kan nog steeds tientallen tot honderd edels uit een evenement halen maar dit vraagt wel om slim gebruik ervan. Domweg aanvallen en edelen wordt afgestraft en voorkomt ook dat je aantal vrije edels exponentieel blijft stijgen.
4. Bescherming kleine spelers
Een ander aspect dat het gebruik van boostspelers (MB's) doet toenemen is de steeds grotere bescherming van kleinere spelers. Als grote speler wordt je naast het eeuwige moraal ook tegengewerkt door de 20:1-regel. Wil je blijven groeien en je cluster kunnen opschonen wordt je vrijwel gedwongen gebruik te maken van deze hulpjes, en velen hebben dan snel een stam vol. Veel van deze regels worden nog steeds van bovenaf opgelegd maar dat betekent niet dat de discussie met Innogames niet aangegaan mag worden. Mogelijke voorstellen:
- Variabele 20:1-regel: bijvoorbeeld in de eerste maand na de start 10:1-verhouding, de 2e maand 20:1, etc. De sterkte van deze bescherming is steeds minder en zeker op het moment dat er een nieuwe wereld gestart is naar mijn mening ook niet erg meer van belang.
- Geen moraal? mag niet van inno, dat weet ik maar moraal gebaseerd op tijd 2.0. Deze tijdsfactor is nu 360 dagen en dat slaat nergens op gezien de gemiddelde lengte van een wereld. Net zoals bij de 20:1-regel ben ik van mening dat deze de eerste 2 maanden van een wereld relevant moet zijn. Zou tijd-gebaseerd moraal niet op 180 of 90 dagen worden ingesteld zodat je na 2 maanden al een merkbare afzwakking hebt waardoor het gebruik van een MB minder noodzakelijk is.
5. Aanpassing regelgeving
Hier hebben jullie al aangegeven geen aanpassingen in te maken. Dat veel aanpassingen niet doorgaan snap ik zoals ik al aangaf volledig omdat het moeilijk is aan te wijzen wat onder boosten valt en wat niet en dat er door het invoeren van die regels het 'grijze gebied' niet kleiner zou worden. Echter is er één voorstel (door jullie zelf nogwel) die mij best degelijk leek.
Verbied fusies tot x dagen na de start (afhankelijk van de wereldsnelheid).
Dit is makkelijk te controleren door middel van IP-adressen en heeft geen grijze gebied. De nadelen die je hebt bij het verbieden van alle interns heb je hierbij niet dus er kan nog prima front worden overgenomen, recaps op stamgenoten of een gestopte stamgenoot onderling verdelen. Je kan hierbij nog steeds vooraf aan spelers vragen om hun dorp uit te bouwen maar dit gebeurt dan wel compleet belangeloos aangezien je erna niet bij het gebooste acc kan gaan spelen. Door deze extra regelgeving zal niet 80 a 90 % van het geboost verdwijnen maar 10 tot 20% is toch mooi meegenomen.
@Duckje &
@Poo. samengevat:
- Wat zijn de mogelijkheden voor het aanpassen van de instelling bij punt 1 en 2?
- Wat zijn de kansen om veranderingen te bewerkstelligen door het actiever/doelgerichter te gaan lobbyen mbt punt 3 en 4?
- Waarom is er ook op het gebied van niet dubbelzinnige regelgeving besloten om geen aanpassingen door te voeren (punt 5)?