Atheïsme

DeletedUser48278

Guest
Het is als atheïst makkelijk om af te doen op religie en gelovigen, maar het feit is dat het merendeel van de mensen nog behoefte heeft aan religie op de traditionele manier. In plaats van religies altijd op dezelfde manier aan te vallen kunnen atheïsten zich beter bezig houden met het bieden van een alternatief, door middel van filosofie en psychologie bijvoorbeeld. Echter weet ik niet of de mensheid überhaupt kan accepteren dat ons bestaan zinloos is.

Atheïsten definiëren als personen die nergens in geloven is trouwens onzin.
 
Reactiescore
7
Atheïsten definiëren als personen die nergens in geloven is trouwens onzin.

Helemaal mee eens, ikzelf bijvoorbeeld geloof in mezelf, in wat ik zie en in de wetenschap. De wetenschap niet als heilig of almachtig, maar in staat om uiteindelijk uit te vissen hoe alles nou echt begonnen is. Dat is is een langdurig proces van vallen en opstaan, en veel fouten maken.
 
Reactiescore
770
Als je wel gelooft dat godsdienst zorgt voor morele waarden dan moet je eens kijken naar de diepgelovige landen in de wereld. Dit zijn namelijk de landen waar het meest gemoord wordt, de meeste armoede heerst en er wanorde heerst in het land. Landen waar overwegend atheïsten leven hebben een hoge welvaart en een goed sociaal stelsel. (Scandinavische landen bijvoorbeeld)

Oke kom dit is beetje belachelijk.
 

DeletedUser

Guest
Oke kom dit is beetje belachelijk.

Hoezo?

Het is als atheïst makkelijk om af te doen op religie en gelovigen, maar het feit is dat het merendeel van de mensen nog behoefte heeft aan religie op de traditionele manier. In plaats van religies altijd op dezelfde manier aan te vallen kunnen atheïsten zich beter bezig houden met het bieden van een alternatief, door middel van filosofie en psychologie bijvoorbeeld. Echter weet ik niet of de mensheid überhaupt kan accepteren dat ons bestaan zinloos is.

Atheïsten definiëren als personen die nergens in geloven is trouwens onzin.

Dat mensen wellicht behoefte hebben aan religie is geen bewijs voor het bestaan van God. Overigens zie ik nergens het nut van godsdienst. Het biedt mensen hoogstens hoop, maar wat heb je aan valse hoop? Daarnaast is atheisme juist zo mooi omdat het je leert na te denken over de wereld zonder dat de antwoorden al vast staan. Deze quote:
Echter weet ik niet of de mensheid überhaupt kan accepteren dat ons bestaan zinloos is.
vind ik dan weer nergens op slaan. Want wat denk je als er niemand meer gelooft in de wereld? Dat niemand dan meer zin heeft in het leven? Echt niet. Mensen gaan op onderzoek uit, willen de wereld zien. Willen de liefde ervaren. Geen ultiem doel maakt het leven juist zoveel leuker. Want je mag zelf je eigen leven bepalen, zonder te moeten letten of je het wel goed doet volgens een zogenaamd alwetende God.

Tevens ben ik het ook niet eens met je opmerking dat atheisme een alternatief moet zijn voor het geloof. Daarmee stel je namelijk geloof gelijk aan atheisme. Terwijl het dat helemaal niet is. Geloof is een zelfverzonnen iets. Atheisme is in wezen niets. Dus dat kan onmogelijk het ander vervangen. Het laat je hoogstens op een andere manier naar de wereld kijken. Een in mijn ogen mooiere manier, want je ziet de werkelijkheid en niet de gecreëerde werkelijkheid.

Met geloven bedoel ik overigens het geloven in een hogere macht. Dat betekent dus niet dat atheisten dan ook allemaal gelijk zijn. Iedereen maakt op zijn of haar eigen manier het leven zinvol :)
 

DeletedUser48278

Guest
Ik ben zelf ook gewoon atheïstisch hoor, enkel vond ik je post redelijk simplistisch als ik eerlijk ben. Niets nieuws onder de zon. Maar ik ga er morgen wel verder op in. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ik kan hier wel een heel boek gaan schrijven, maar dat leest ook niemand. Daarom dat ik wat scherper ben. Er zijn namelijk altijd mitsen en maren.
 

DeletedUser

Guest
Het is als atheïst makkelijk om af te doen op religie en gelovigen, maar het feit is dat het merendeel van de mensen nog behoefte heeft aan religie op de traditionele manier. In plaats van religies altijd op dezelfde manier aan te vallen kunnen atheïsten zich beter bezig houden met het bieden van een alternatief, door middel van filosofie en psychologie bijvoorbeeld. Echter weet ik niet of de mensheid überhaupt kan accepteren dat ons bestaan zinloos is.

Atheïsten definiëren als personen die nergens in geloven is trouwens onzin.

Is nochtans het geval bij mij :p
 

DeletedUser

Guest
wetenschap is grotendeels nog steeds een verzameling van theorieën, opgemaakt door wetenschappers, die niet een groot geheel zijn. Er zijn nog steeds verschillende wetenschappers die andere dingen beweren.

Om steeds maar de wetenschap te noemen als degene die de waarheid in pacht heeft en aan de touwtjes trekt is gewoon simplistisch.

"God bestaat niet! De wetenschap zegt het!"

is hetzelfde als

"God bestaat! Religie zegt het!"

Alleen verschillende tijdperiodes.
Paar posts van deze strekking, ik pak deze er even uit. Wat een onzin. Hoe kun je een religieus dogma vergelijken met wetenschappelijke consensus? Als 'de wetenschap' zeer uitgesproken is over een kwestie dan zou je er inderdaad goed aan doen dat aan te nemen, al is het maar omdat je er zelf vermoedelijk een stuk minder van af weet. Een stukje nederigheid, in zekere zin. Natuurlijk moet je kritisch blijven nadenken maar het leuke van de wetenschap is dat het van nature zelfreinigend is.
 

DeletedUser

Guest
De labratten van Scientias komen met somber nieuws: in 2050 zullen er meer religieuzen zijn dan nu. De christenen en de moslims zullen ieder een derde van de wereldbevolking uitmaken. Dat is onderzocht door Pew Research Centrum, en die zijn heel goed in het berekenen van dit soort dingen. Hier het complete rapport in PDF. De oorzaak is vrij eenvoudig: gelovigen fokken als konijnen en met name christenen en moslims fokken wat af wereldwijd. Ergens in 2070 zullen moslims de christenen inhalen als grootste religie op aarde. Tenminste, als die lui van Pew hun abacus goed hebben gebruikt. De enige religie die afneemt, is het Boeddhisme. Uiteraard precies de enige religie die het concept 'wees geen Poo.' wel begrepen en goed geïmplementeerd heeft. Dat had qua groei en afname dus best andersom mogen zijn. Afijn, tweederde van de wereld gelooft straks in één of ander wishful thinking-sprookje en stelt eeuwenoude nomadische wetboeken vol achterhaald gedachtengoed boven zaken als rationaliteit, humanisme en democratie. Op de lange termijn heeft religie nog nooit wat goeds betekent voor de mensheid en meer kapot gemaakt dan ons lief is, wat het zal blijven doen. U begrijpt, dit nieuws stemt ons dan ook uitermate treurig. Wanneer wordt de mensheid mentaal volwassen en werpt het de ketenen van religie van zich af? Blijkbaar niet in ons leven. Onze enige hoop is dat de klimaatveranderingen stevig doorzetten, een zondvloed veroorzaken en vooruitziende atheïstische wetenschappers op tijd zijn met het bouwen van wat arken vol DNA.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ze mogen dat berekent hebben, denken dat ze er goed in zijn. Ik geloof er niks van :p. Dag van vandaag zijn er amper christenen meer, dat is de oude generatie. Merendeel van de huidige generatie en van de volgende, zijn/zullen niet gelovig zijn op die manier
 
Reactiescore
770
Ze mogen dat berekent hebben, denken dat ze er goed in zijn. Ik geloof er niks van :p. Dag van vandaag zijn er amper christenen meer, dat is de oude generatie. Merendeel van de huidige generatie en van de volgende, zijn/zullen niet gelovig zijn op die manier

Er zijn nog steeds christenen in het westen, eigenlijk veel zelfs. En in de rest van de wereld toch wel miljoenen. Christendom is nog steeds een van de grootste wereldgodsdiensten.
 

DeletedUser

Guest
Het is nog steeds de grootste, uiteraard. Echter als je over het Westen spreekt, gaan er procentueel minder jongeren komende van christelijke ouders daar ook voor kiezen in vergelijking met de islam. Daar zullen ze bijna allemaal de godsdienst volgen. Waarom ze dat doen weet ik niet, maar ze doen het wel. Er zullen op een bepaald moment dus sowieso meer moslims rondlopen en vertel me. hoeveel ECHTE christenen ken jij. (komende van een jongere generatie -> dus niet de oma's en opa's of net wat jonger)
 

DeletedUser

Guest
Deze mensen zullen redelijk weten wat ze doen maar je moet niet vergeten dat, nog meer dan een demografische ontwikkeling, een cultureel-religieuze ontwikkeling haast niet te voorspellen is. Hoe snel gaan landen als de Verenigde Staten, Brazilië, Mexico, Turkije en Iran ontkerkelijken? Dat die transitie in gang is gezet is duidelijk, de snelheid daarvan is bijzonder lastig te bepalen. Het enige probleem ligt wederom in Afrika dat in tegenstelling tot de rest van de wereld nog een enorme bevolkingsgroei heeft. De eerste stappen om dat tegen te gaan zijn gezet maar het blijft vermoedelijk de bron van het gros van de grote problemen waar we deze eeuw mee te kampen gaan krijgen.
 

DeletedUser3115

Guest
Eigenlijk kan ik er verstandelijk niet bij dat er anno 2015 nog geloofd wordt in één of andere godheid. Dat zoiets gebeurde in de (zeg maar) Middeleeuwen kan ik begrijpen maar tegenwoordig ... ? Iedereen uiteraard zijn eigen overtuiging maar ik vind het niks meer van deze tijd.
 
Reactiescore
770
Eigenlijk kan ik er verstandelijk niet bij dat er anno 2015 nog geloofd wordt in één of andere godheid. Dat zoiets gebeurde in de (zeg maar) Middeleeuwen kan ik begrijpen maar tegenwoordig ... ? Iedereen uiteraard zijn eigen overtuiging maar ik vind het niks meer van deze tijd.

Laat mij grofweg schatten dat er 4 miljard mensen gelovig zijn. Die zijn dan dus allemaal in een andere tijdsgeest, behalve jij...

0ef.jpg

Beeld dat ik heb van sommige mensen hier.
 

DeletedUser

Guest
Laten we eerlijk zijn Stalov, het is enigsinds achetrhaald. De enigste plekken waar religie groeit zijn ontwikkelingslanden. Des te hoger mensne zijn opgeleid des te minder gelovigen je vind.
 

DeletedUser

Guest
Aha, dat verklaart waarom Vietnam en Rusland minder religieuze landen zijn dan de Verenigde Staten en Italie.
 

DeletedUser

Guest
Rusland is behoorlijk religieus en is geen ontwikkelingsland Vietnam wordt geregeerd door een Communistische partij en religie wordt afgeraden. Go figure.

Zowel in de zuidelijke landen van Europa en de VS vind je onder hoog opgeleiden weinig gelovigen.
Die vind je sowieso weinig onder hoog opgeleiden, ze zijn er wel, uitzonderingen zijn er altijd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan