Atheïsme

DeletedUser

Guest
Rusland 13%. Dat is niet 'behoorlijk religieus'. Het behoort tot het niveau Nederland. Het meest opvallend is natuurlijk de Verenigde Staten die nog religieuzer zijn dan talloze landen die veel minder sociaal en economisch ontwikkeld zijn. Oezbekistan, Kazachstan, Cuba, Mexico en Argentinië om nog maar een aantal te noemen. Er zal ongetwijfeld een verband bestaan tussen (sociale & economische) ontwikkeling en religiositeit, maar inmenging van de staat in religiositeit en (daarmee samenhangend) culturele ontwikkeling lijkt mij relevanter.
 

DeletedUser

Guest
In Nederland zegt ook iets minder dan de helft van de Nederlanders dat ze Christelijk zijn en tot minder dan 20 jaar geleden zat Nederland op hetzelfde niveau als het huidige Rusland. Vraag je hoeveel mensen hun geloof serieus nemen, breek je al gauw door die zogenaamde religieuze identiteit heen. In de Verenigde Staten identificeert 80% zich als Christen, mocht je deze titel toch belangrijk vinden. Enige punt dat ik overigens wilde maken, is dat sociale & economische ontwikkeling ietwat overschat wordt als het gaat om religiositeit.
 

DeletedUser

Guest
Het enigste wat ik stelde is dat religie het snelst groeit in derde wereld landen. En je er minder vind onder hoog opgeleiden mensen. Beiden feitelijk juist.
 

DeletedUser

Guest
Hoewel feitelijk juist, zitten er wel haken en ogen aan je conclusies, dat is alles.
 

DeletedUser

Guest
Welke conclusie. Dat religie achterhaald is? Verveel jij je niet gewoon en ben je opzoek naar een discussie?
Want wat je post is echt random.
 

DeletedUser

Guest
De conclusie dat er een causaal verband bestaat tussen (sociale & economische) ontwikkeling en religiositeit, want dat is toch de conclusie die je subtiel wilt overbrengen? Verder is het gewoon interessant om te achterhalen waarom sommige landen religieuzer zijn dan andere landen. Volgens mij nodig jij zelf een reactie uit als je in een discussieforum een reactie plaatst, maar dat zal wel aan mij liggen.
 

DeletedUser

Guest
Nee ik reageer op Salov en jij vult gewoon dingen in XD
Ik heb al een verband gemaakt in een post daarvoor met een rportje in PDF
 

DeletedUser

Guest
Die conclusie trok ik voor je, maar dat leek me nogal wiedes. Een beetje 1 + 1 roepen, maar niet zeggen dat de uitkomst 2 is. Maar als ik een verkeerde conclusie trok, excuses daarvoor, maar dan rest mij wel de vraag te stellen welke conclusies je dan wel trekt uit het feit dat ontwikkelingslanden met relatief laagopgeleide bevolking religie een grotere rol speelt in de samenleving?
 

DeletedUser

Guest
Nee ik stelde die dingen los van elkaar om te zeggen dat het achterhaald is. Religie dan.
Religie groeit voornamelijk in ontwikkelingslanden omdat het geboorte cijfer daar veel hoger ligt. Geboorte cijfers zijn belangrijk voor welke religie dan ook. In westerse landen ligt het geboorte cijfer relatief tot de rest van de wereld laag = minder groei gelovigen. In de wereld voornamelijk Westerse landen zie je ook groei van atheïsme, maar die groei is minder hard dan de groei van de totale wereld bevolking. Onder hoog opgeleiden zie je sowieso minder gelovigen in elke regio. Dus religie groeit wel, maar dat heeft te maken met demografische aspecten. En je ziet onder mensen die beter opgeleid zijn minder gelovigen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Aha, ik begrijp nu wat je bedoelt. Ik kon jouw antwoord op Stalov niet anders interpreteren dan dat je de oorzaak probeerde te achterhalen van de verschillende mate van religiositeit van landen, maar nu ik dit alles teruglees, begrijp ik dat je inderdaad een heel ander punt maakte. Excuses ;)
 

DeletedUser

Guest
Jezus wat hebben prima en gekkou langs elkaar heen zitten praten zeg.
 
Reactiescore
770
Het enigste wat ik stelde is dat religie het snelst groeit in derde wereld landen. En je er minder vind onder hoog opgeleiden mensen. Beiden feitelijk juist.

Nou als ik bv India als voorbeeld mag nemen: dit is een land met de meeste religies samen, laat ons eerlijk zijn: zoroastranisme, boeddhisme, hindoeïsme, islam en ook christendom! Het land is al sinds zijn ontstaan ook religieus geweest, in de hindoeistische en boeddhistische zin. Dit zijn beiden religies die nooit wetenschap of vrijdenken hebben geschuwd, integendeel!

Kijk naar India nu. Grootste democratie ter wereld. Een van de grootste legers ter wereld (3de als ik me niet vergis). Een economie die enorm aan het groeien is. Meer hoog opgeleiden.

Er is dus nog steeds discussie of deze evolutie niet vroeger kon gebeurd zijn! Want als u de geschiedenis van India bestudeert, waren er periodes van islamitische heerschappijen. En tijdens deze periodes vinden sommigen dat er verval is geweest.

Dus niet elke religie is echt een dam voor de stroom van ontwikkeling en wetenschap. Islam, Jodendom en Christendom hebben richtingen gekozen weg van de wetenschap. Daarom dat zij in verval raakten, niet de maatschappij zelf (door hen).
 

DeletedUser

Guest
Rusland 13%. Dat is niet 'behoorlijk religieus'. Het behoort tot het niveau Nederland. Het meest opvallend is natuurlijk de Verenigde Staten die nog religieuzer zijn dan talloze landen die veel minder sociaal en economisch ontwikkeld zijn. Oezbekistan, Kazachstan, Cuba, Mexico en Argentinië om nog maar een aantal te noemen. Er zal ongetwijfeld een verband bestaan tussen (sociale & economische) ontwikkeling en religiositeit, maar inmenging van de staat in religiositeit en (daarmee samenhangend) culturele ontwikkeling lijkt mij relevanter.
Hoe kun je nu stellen dat de inmenging van de staat bepalend is voor culturele ontwikkeling, laat staan de ontwikkeling van religiositeit? Dit lijkt me nu bij uitstek iets wat je als staat vrijwel niet onder controle kan houden, getuige bijvoorbeeld de kracht van het katholicisme in Polen na 45 jaar communisme.
http://www.ft.com/cms/s/2/a6d2a690-6545-11e4-91b1-00144feabdc0.html#axzz3XvEgJ4xn

Gekkou, misschien eens dit artikel lezen.
Heeft weinig te maken met demografische groei dus, en de groei van protestantisme gaat juist samen met de ontwikkeling van het land.
Evident groeit het christendom in China vrij spectaculair maar dat is uiteraard grotendeels te wijten aan het feit dat China historisch geen christenen heeft en daar nu in zeer korte tijd omvangrijk aan is blootgesteld. Het is een gegeven dat het christendom de neiging heeft aan te slaan bij mensen, verder schijnt de milde onderdrukking van de staat het volk nog een soort steuntje in de rug te geven (verkapt religieus protest wellicht).

De grote lijn is echter zeer duidelijk, dat is een neerwaartse trend. In vrijwel elk land. En de modernste landen zijn de minst religieuze. Denk dat jij vooral ziet wat je wil zien.
Nou als ik bv India als voorbeeld mag nemen: dit is een land met de meeste religies samen, laat ons eerlijk zijn: zoroastranisme, boeddhisme, hindoeïsme, islam en ook christendom! Het land is al sinds zijn ontstaan ook religieus geweest, in de hindoeistische en boeddhistische zin. Dit zijn beiden religies die nooit wetenschap of vrijdenken hebben geschuwd, integendeel!

Kijk naar India nu. Grootste democratie ter wereld. Een van de grootste legers ter wereld (3de als ik me niet vergis). Een economie die enorm aan het groeien is. Meer hoog opgeleiden.

Er is dus nog steeds discussie of deze evolutie niet vroeger kon gebeurd zijn! Want als u de geschiedenis van India bestudeert, waren er periodes van islamitische heerschappijen. En tijdens deze periodes vinden sommigen dat er verval is geweest.

Dus niet elke religie is echt een dam voor de stroom van ontwikkeling en wetenschap. Islam, Jodendom en Christendom hebben richtingen gekozen weg van de wetenschap. Daarom dat zij in verval raakten, niet de maatschappij zelf (door hen).
India is gewoon een derde wereldland, al denk ik wel dat oosterse godsdiensten vaak weerbaarder zullen zijn tegen moderniteit vanwege de wat minder expliciete en dus weerlegbare uitspraken over het universum.
 
Reactiescore
770
India is gewoon een derde wereldland, al denk ik wel dat oosterse godsdiensten vaak weerbaarder zullen zijn tegen moderniteit vanwege de wat minder expliciete en dus weerlegbare uitspraken over het universum.

India is idd een derdewereldland maar het is op de weg om er zich uit te trekken.

Daarnaast, hindoeïsme deed al heel veel uitspraken over het universum duizenden jaren geleden die heel diepgaand en gesofisticeerd waren. Niet bepaald iets waar de wetenschap ook over zou fronsen zoals bij bv het christendom.
 

DeletedUser7072

Guest
De grootste dooddoener vind ik altijd dat men denkt dat Atheïsme een soort religie is. terwijl wij allen individuen zijn en slechts gemeen hebben dat we niet in een god geloven. Voor de rest bind ons niets.

Exact dit. Atheïsme is niets meer of minder dan de afwezigheid van een geloof in het bovennatuurlijke. Het is geen georganiseerde beweging met een bepaalde leefstijl en bepaalde normen en waarden.

Ik geloof niet in iets bovennatuurlijks. Weet ik 100% zeker dat er niks bovennatuurlijks is? Nee, maar ik weet ook niet 100% zeker dat er geen 10 miljoen vorken op de manen van Jupiter zijn. Geloof ik er desondanks in? Nee, waarom zou ik dat geloven? Hetzelfde geldt voor god.
 

DeletedUser73016

Guest
India lijkt mij op ethisch vlak ook vooruitstrevend. Enig land dat beseft dat vlees eten nefast is voor de gezondheid, ethiek en het milieu.
 
Bovenaan