Rollen:
Goedjes
Kampganger (Burger):
- Rol zonder speciale krachten
Houthakker (Beul):
- De Houthakker kan eenmalig een speler doden. Dit meldt hij aan de spelleiding.
- Iedereen kan zien wie de beul is, aangezien dit overdag gebeurt.
- Dit gebeurt meteen.
Boswachter (Jager):
- Neemt iemand mee in zijn dood
- Deze persoon moet hij van te voren opgestuurd hebben naar de spelleiding, hij mag ieder moment deze keus veranderen. Echter als de jager sterft en hij heeft nog geen persoon doorgegeven, vervallen zijn krachten en zal de jager niemand mogen neerschieten.
- Bij inactiviteit gaat het schot niet door.
Geluksvogel (Dorpsoudste):
- Overleeft eenmaal de lunch.
- Bij zijn dood verliest de Beschermengel zijn krachten.
Levensheks:
- Heeft een levensdrankje.
- Met het levensdrankje kan de gedode persoon door de wolven tot leven gewekt worden. Dus zichzelf redden kan niet!
- Er wordt niet bekend gemaakt wie er gered is, wanneer een levensdrankje is gebruikt.
- Er wordt niet bekend gemaakt, dat er een drankje is ingezet.
Doodsheks:
- Heeft een doodsdankje.
- Met het doodsdrankje kan de heks ’s nachts een persoon vermoorden, tegen dit drankje is geen kruid gewassen. (kan dus niet gered worden hiervan)
- Er wordt niet bekend gemaakt, dat er een drankje is ingezet.
Beschermengel:
- Mag iedere nacht één iemand beschermen.
- Mag tot aan de nacht veranderen wie hij/zij wilt beschermen.
- Mag niet twee dagen achter elkaar dezelfde persoon beschermen.
- Kan zichzelf niet beschermen.
Wijsneus (Wijze Burger):
- De wijze burger kan aan de spelleider de volgende vraag stellen:
Hoeveel x zitten er in het spel? (bijvoorbeeld: hoeveel burgers/beschermengelen/wolven etc.)
- Het gaat om de rollen, die er vanaf het begin in zaten. Wanneer iemand vraagt, hoeveel burgers er nog in zitten, zal door de spelleider het aantal genoemd worden, dat er aan het begin in zat en niet hoeveel er nog in zitten!
- De vraag kan slechts één keer gesteld worden en vóór nacht 3.
- In de vraag moet het om één specifieke rol gaan.
- De speler krijgt direct antwoord op de vraag.
- Kan geen bijrollen opvragen!
Gelovige Kampganger (Priester):
- De Gelovige Kampganger (Priester) heeft een flesje heiligwater die hij kan gooien over een speler.
- Is deze speler een wolf of een heks, zal deze doodgaan. Anders gebeurd er niks.
- Het water werkt niet op de Ketterse Wolf.
- Dit gebeurt overdag, iedereen kan dus zien wie de priester is.
- Er word altijd bekend gemaakt dat de actie gedaan is, dus ook bij een mislukte actie.
Slet:
- Kan iedere nacht bij iemand slapen. De slet is dan niet thuis en wanneer hij de lunch is, overleeft hij die.
- Wanneer de speler, waarbij de slet slaapt, geluncht wordt, sterven beide spelers.
- De slet mag niet 2 nachten achter elkaar bij dezelfde persoon slapen.
- De speler, waarbij de slet geslapen heeft, zal GEEN pm krijgen en dus niet weten dat er een slet bij hem/haar heeft geslapen.
- Wanneer de slet bij een wolf slaapt en de slet die nacht geluncht wordt, zal hij overleven.
Vrouw Holle:
- Vrouw Holle kan elke nacht 1 speler opvragen. Van deze speler krijgt zij te horen of die goed of niet goed is (neutraal/slecht = niet goed). Eenmaal in het spel kan ze 2 spelers overspoelen met pek en veren (één speler met pek, en één speler met veren) om daarmee aan te geven welke speler zij vertrouwt en welke speler niet.
- Vrouw Holle mag zelf weten wie ze met pek of veren bestrooit. Dit hoeft niet de kloppen met de werkelijke alliantie van de betreffende spelers.
- Vrouw Holle blijft anoniem bij de Pek en Veren actie.
- Vrouw Holle mag niet zichzelf bestrooien met pek of veren
Wolfmens:
- Deze speler wordt altijd als 'Niet goed' gezien door Vrouw Holle. Echter is hij wel gewoon een goedje.
- Sterft als Wolfsmens.
Helderziende (Ziener):
- Mag iedere dag een rol opvragen, deze krijgt hij aan het eind van de nacht.
- De helderziende ziet geen bijrollen, als iemand dus zowel geliefde als heks is, ziet de ziener alles heks.
De Wannabe Helderziende (Muizenval):
- De Wannabe Helderziende kan elke avond iemand zien, wie weet hij alleen niet.
- De Wannabe Helderziende geeft vooraf een tijdstip aan voor de volgende dag. Diegene wie dan als eerst een lynchstem plaatst na dit tijdstip, wordt gezien.
- Afspraken maken over wanneer iemand moet stemmen is ten strengste verboden!
- De Wannabe Helderziende kan ook zichzelf zien.
Wreker:
- Moet voor de eerste deadline een spelersnaam doorsturen naar de spelleiding. Wanneer deze speler sterft, zal de Wreker in een Beul veranderen.
- Wanneer de uitgekozen speler sterft door de Lynch, zal de Wreker niet in een Beul veranderen.
- De Wreker sterft als Beul, wanneer zijn uitgekozen speler geluncht is/gedood is door een speciale actie.
Diefje (Inbreker):
- Mag één keer bij iemand inbreken en krijgt dan zijn rol te zien.
- In die nacht is hij niet thuis en kan dus ook niet geluncht worden. Wel kan hij geluncht worden, wanneer de speler, waar hij bij inbreekt, dood gaat. Een soort van slet is het dus.
Neutraaltjes
Leugenaar (Mythomaan):
- De Mythomaan maakt in nacht 2 een belangrijke keuze voor wie hij "ziet".
- Is deze een weerwolf, veranderd de Mythomaan ook in een weerwolf. (Enkel bij wolven, niet bij welpen.)
- Is deze een ziener, wordt de Mythomaan ook een ziener.
- In alle andere gevallen wordt de Mythomaan een burger.
Slechtjes
Weerwolf:
- Een wolf zonder extra krachten.
- Weerwolven lunchen elke nacht een persoon om de wolven te laten winnen.
- Als alle weerwolven sterven, winnen de goedjes.
Infectiewolf:
- Heeft giftige tanden waarmee hij een goedje wolf kan maken.
- Dit gebeurt in een willekeurige nacht/nacht 3 in plaats van de lunch.
- De geïnfecteerde verliest zijn oudere krachten en wordt een weerwolf
- Geliefden blijven bestaan en kunnen niet verdwijnen door infectie
Welp:
- Welp is een wolf in wording, bij het begin van het spel kent de welp de wolven niet.
- Welp mag de eerste 3 nachten iemand proberen te doden, dit doet hij door de rol van een persoon door te geven. Heeft de welp dit goed, zal diegene sterven.
- Welp wordt na nacht 3 een gewone weerwolf en zijn welpkrachten komen te vervallen. Na nacht 3 wordt ook bekend voor de welp wie de andere wolven zijn.
Ketterse Wolf:
- Ketterse wolf wordt gerekend als een gewone wolf en dus geen hulpje.
- Ketterse wolf kan net zoals de priester iemand "wateren", in het topic zal komen te staan dat de priester iemand gewaterd heeft.
- Integendeel tot de priester heeft het water van de ketterse wolf geen krachten en zal de actie dus altijd 'mislukken'.
- Zijn actie gebeurd overdag, iedereen weet dus wie de 'Priester' is.
Slechte Beul (Slechte Houthakker):
- Dit is de tegenhanger van de Beul; de Slechte Beul mag ook eenmalig een speler overdag beulen.
- Wanneer de actie van de Slechte Beul uitgevoerd wordt, komt er te staan dat de Beul (in plaats van Slechte Beul) zijn actie in heeft gezet.
- De Slechte Beul mag iedere dag twee spelersnamen doorgeven aan de spelleiding. Wanneer tussen deze twee namen een Slechtje (die in de Wolvenchat zit) zit, dan zal de Slechte Beul na de deadline toetreden tot de wolvenchat.
- De Slechte Beul is een hulpje en dus geen volwaardig slechtje.
- Dit gebeurt meteen.
Bijrollen
Kampleider:
- Democratisch verkozen gedurende de eerste dag.
- Kiest na zijn dood zelf een opvolger.
- Heeft de doorslaggevende stem bij een gelijkspel.
Hardhoofd (Ijzeren Hein):
- Immuun voor de acties van de Boswachter (Jager), Slechte Houthakker (Slechte Beul) en de Houthakker (Beul). Als de Slechte Houthakker (Slechte Beul) of Houthakker (Beul) hem probeert te vermoorden, sterft de Houthakker (Beul) zelf.