Schaak, beste zet vinden

DeletedUser48278

Guest
Kc6 lijkt me goed. Zwart kan la5 doen maar wit dreigt met kb5 waarmee hij of het paard of de loper kan pakken. Zet zwart het paard weg dan kan er gepromoveerd worden. Zet zwart de loper toch op a5 dan kan wit dus kb5 doen waarmee hij afhankelijk van wat zwart doet een paard of loper kan winnen en vervolgens promoveren als de loper van a5 af is. Vork van zwart paard is ook weg want geen koning meer op d6.

Nee laat maar. Zwart kan reageren met Pb8 -> schaak en pion wordt aangevallen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
111
Ik zou ook zeggen paard naar f6.
Net zo lang schaak zetten tot de promotiepion de koning meteen schaak zet wanneer het een koningin word.
Op die manier win je sowieso.

Hoe blijf je schaak zetten?
Pf6 Kg7 en dan? Heb je hetzelfde probleem als Lc2+?

Jullie zijn btw goed bezig. Gewoon lijstje maken en afstrepen nu denk ik? Je hebt maar paar mogelijke zetten ;)


Je hebt trouwens niks aan 1 zet hier. Je moet ook het vervolg geven aangezien alle mogelijke zetten al gegeven zijn zit ook de goede ertussen :p
 

DeletedUser48278

Guest
Deze is niet te doen hoor. :p Heb zelfs m'n vader er voor gezet en die kan echt goed schaken, maar die kwam er ook niet uit.
 
Reactiescore
111
Als niemand bezwaar heeft zal ik vanavond antwoord geven :)
 

DeletedUser76356

Guest
Wat voor een zet zoeken we? Heb het even niet helemaal op een rijtje maar wil graag weer mijn hersenen laten kraken :D
 
Reactiescore
111
puzzle16d.jpg


Wit zet en wint
 
Reactiescore
111
Gilles kraakte op skype al:

Pf6 Kg7 Ph5+ Kg6 Lc2+ Kxh6
De vraag is hoe je dan verder moet :)

De truc is afstrepen ;)

f0d060dff9.jpg
 

DeletedUser18987

Guest
d8, Pf6+, Ke6, Pd8+, Kf5, e2, Le4, e1 --> koningin, Lf3#

Zoiets? :D
 
Reactiescore
111

DeletedUser48278

Guest
Ke5, La5/Pb8/e2/Pf7, Kf6, Ld8>Kg7>?niets relevants/e1»D/Pxd7, Lg6#

Misschien dat ik nog een mogelijkheid voor zwart over het hoofd zie maar denk het niet.
 
Reactiescore
111
Ik snap niet precies wat je bedoelt, kan de zwarte koning dan niet naar g4?
 
Reactiescore
111

Wie heeft een nieuwe puzzel?
 
Reactiescore
1.015
Dirk. Zet die stelling die ik je gaf om uit te vergroten er eens op (uitvergroot).

@Timon: Inderdaad niet rekening gehouden met toelaten vd vork op dat punt. Leuke voortzetting wel!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan