Schaak, beste zet vinden

Reactiescore
3.583
6d334ca7ccaf490ca6e1ae2dc3383ca9.png


Hoe kan wit hier winnen, iemand? Ik zit al even te zoeken maar zie het niet meteen :(
 

DeletedUser76181

Guest
Wat is dit voor een stelling? :D
Volgens mij is dit eigenlijk remise?
 
Reactiescore
3.583
Het is een soort wetenschappelijke test, er is een manier waarop wit kan winnen schijnbaar. Hiermee willen ze aantonen dat de mens nog altijd slimmer is als de computer. Computer zou zeggen dat zwart in elk scenario zou winnen maar het menselijk brain zou een optie kunnen zien (of zo iets). Remise is het niet meteen, lopers van zwart kunnen blijven bewegen en wit kan met de pionnen, torens gaan pakken. Maar een echte mat kan ik niet vinden.
 

DeletedUser76181

Guest
Als wit de torens pakt met de pionnen, dan verliest het volgens mij sowieso. Denk dat het punt vooral is door de torens niet te pakken!
 
Reactiescore
3.583
Met die pion raak je nooit tot de overkant door die lopers, lopers pakken met koning lukt ook nooit. Dus je koning bij je pionnen brengen en dan de zwarte koning proberen mat te zetten leek mij de enige oplossing.
 

DeletedUser76181

Guest
Koning kan nooit pion verdedigen die de mat moet zetten denk ik, dus je kan geen mat zetten
 

DeletedUser66944

Guest
zwart heeft wel 3x zelfs diagonaal bewegend stuk :s gaat toch niet?
 

DeletedUser8414

Guest
Waarom zou je als je met een pion overgaat 2x een extra loper kiezen ipv extra Koninginnen?

Er is gwn geen oplossing denk ik. BI had gisteren gepost hoe het moest maar al verwijderd. Begin leek daar wel goed maar zwarte koningin kan altijd pionnen opruimen die torens pakken dus onmogelijk.
 
Reactiescore
3.583
Het is geen realistische stelling nee, maar zoals ik al zei is het een soort test om het verschil tussen computer en mens duidelijk te kunnen maken. Volgens die site is er een mogelijkheid dit te winnen maar misschien zaten ze zelf fout idk :p
 

maretan

The Sniper 19/20
Reactiescore
2.403
ik heb even lopen googlen, maar het is niet echt een puzzel. het is een stelling om aan te tonen dat computers voor deg ek gehouden kunnen worden. Elke redelijke menselijke speler ziet dat dit een gelijkspel is, echter zal elke computer aangeven dat zwart zwaar gewonnen staat en dat wit beter kan opgeven. de puzzel geeft aan dat wit wel kan winnen, maar er is geen manier om winst te forceren, die winst van wit is puur gebaseerd op een blunde van zwart.

wel interessante stelling, die neurologen nu gebruiken om het verschil te vinden tussen computers en het menselijk brein en waarom het emnselijk brein nog beter is.
 

maretan

The Sniper 19/20
Reactiescore
2.403
omdat theoretisch gezien wit ook kan winnen, je hebt enkel een blunder nodig van zwart, net zoals zwart een blunder nodig heeft van wit om te winnen.
 
Reactiescore
1.015
omdat theoretisch gezien wit ook kan winnen, je hebt enkel een blunder nodig van zwart, net zoals zwart een blunder nodig heeft van wit om te winnen.

Nee hoor. De enige 'voorwaarde' daarvoor is dat zwart die dame wegblundert, maar al die stukken zitten ingesloten dus blunderen is onmogelijk. Gewoon remise dit.
 

DeletedUser72524

Guest
Bovenste pion 2x naar voren en maak er loper van. In de zet van zwart moet hij toevallig een andere zet zetten dan of de koning bewegen of met een loper je pion slaan.

Voila zwart heeft geblunderd en dus wit gewonnen.
 
Reactiescore
1.015
Bovenste pion 2x naar voren en maak er loper van. In de zet van zwart moet hij toevallig een andere zet zetten dan of de koning bewegen of met een loper je pion slaan.

Voila zwart heeft geblunderd en dus wit gewonnen.

Helpt niks voor wit. Wit kan onmogelijk winnen, omdat zwart onmogelijk kan blunderen.
 
Reactiescore
1.015
Ja, maar het is onmogelijk om te blunderen, want het stuk dat daarvoor weg moet geblunderd worden zit vast en als Koning vast weg is dan is het verloren.
 

maretan

The Sniper 19/20
Reactiescore
2.403
1. c7 Lh2
2 c8D mat
voila wit won, door een simpele blunder van zwart
 
Bovenaan