Schaak, beste zet vinden

DeletedUser7072

Guest
Omdat er de laatste tijd een soort hype is ontstaan in de skype chats rondom schaken stel ik het volgende spel voor. Iemand laat een schaakpositie zien en vraagt dan wat de beste zet in die positie is, degene die het goed raad mag vervolgens zelf een positie laten zien en anderen laten raden. Geef ook even een uitleg over waarom die zet de beste is. Ik begin hier, zwart is aan de beurt:

schaak.png


Gilles(Beast Incarnate) mag niet antwoorden, want hij kent deze al :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser72524

Guest
Mee eens zodat je daarna mijn beweging kan doen en zijn koning schaakmat kan zetten als je de toren naar voren beweegt.
 
Reactiescore
1.015
Die beweging van jou verliest 2 pionnen. Die van Freaker haalt niks uit. Beiden mis :p.
 

DeletedUser7072

Guest
Ik heb even de coordinaten erbij gezet, praat wat makkelijker.
 

DeletedUser18987

Guest
Toren van A6 naar C6, daarmee zet je veel druk op de belangrijke pion van C7.
Als hij zo dom is om de toren te slaan op C6, pak je de pion met het paard.
Daarmee zet je hem schaak en kun je de koningin pakken.
 

DeletedUser76356

Guest
Aangezien je niet binnen 1 beurt iemand schaakmat kan zetten in deze positie in mijn ogen, zou ik de zwarte toren linksboven daar gewoon weghalen. Zijn kostbare jongens die torens.

EDIT: volgens mij heeft Sven hierboven gewonnen ;)
 
Reactiescore
1.015
Toren van A6 naar C6, daarmee zet je veel druk op de belangrijke pion van C7.
Als hij zo dom is om de toren te slaan op C6, pak je de pion met het paard.
Daarmee zet je hem schaak en kun je de koningin pakken.

Zelfde als met Sander zijn idee. Het is niet-dwingend dus nutteloos. Ondertussen laat je je dame slaan en kan wit gewoon makkelijk uitspelen.

Aangezien je niet binnen 1 beurt iemand schaakmat kan zetten in deze positie in mijn ogen, zou ik de zwarte toren linksboven daar gewoon weghalen. Zijn kostbare jongens die torens.

EDIT: volgens mij heeft Sven hierboven gewonnen ;)

Neen, verre van. Aangezien iemand deze stelling hier op het bord brengt, is er een goeie zet. Toren weghalen is een nutteloze zet die leidt tot stukverlies.
 

DeletedUser66129

Guest
Toren van A6 naar C6, daarmee zet je veel druk op de belangrijke pion van C7.
Als hij zo dom is om de toren te slaan op C6, pak je de pion met het paard.
Daarmee zet je hem schaak en kun je de koningin pakken.

Allemaal leuk en aardig, maar kijk rechts he, waar de koningin van zwart open ligt voor de toren. Dan moet je tegenstander wel rete dom zijn inderdaad om de toren te slaan ipv de koningin ;)
 

DeletedUser66129

Guest
On topic verder naar mijn mening:

Koningin van F6 naar E7 zetten. Enige wat wit dan kan doen is de toren slaan, dit zal meest logische keuze zijn. Dan ga je met je met je koningin van E7 naar C7 de pion staan, dan staat wit schaak en kan met de koning niet de koningin slaan vanwege de toren op C1. Dan nog 1 zet en je zet hem schaakmat.

E: laat maar, te vlug gekeken, zit nog een toren die de koningin dan kan slaan :s
 

DeletedUser76356

Guest
Als ik mijn speelstijl zou hanteren gaat mijn pion van A2 naar A3, puur zodat mocht hij mijn koningin pakken, heeft hij er ook geen meer.
 

DeletedUser18987

Guest
Zelfde als met Sander zijn idee. Het is niet-dwingend dus nutteloos. Ondertussen laat je je dame slaan en kan wit gewoon makkelijk uitspelen.



Neen, verre van. Aangezien iemand deze stelling hier op het bord brengt, is er een goeie zet. Toren weghalen is een nutteloze zet die leidt tot stukverlies.

Allemaal leuk en aardig, maar kijk rechts he, waar de koningin van zwart open ligt voor de toren. Dan moet je tegenstander wel rete dom zijn inderdaad om de toren te slaan ipv de koningin ;)

Wauw lol, helemaal niet gezien.
Is toch stuk lastiger als je de partij niet zelf speelt en ineens random stelling ziet.

Aangezien je niet binnen 1 beurt iemand schaakmat kan zetten in deze positie in mijn ogen, zou ik de zwarte toren linksboven daar gewoon weghalen. Zijn kostbare jongens die torens.

EDIT: volgens mij heeft Sven hierboven gewonnen ;)

Haha, ben niet de enige die dat over het hoofd zag.
 

DeletedUser76356

Guest
Paard verplaatsen naar D7 zorgt ervoor dat koning in een hoekje komt. Dan heb je hem gauw mat. Dan moet je die toren zien weg te halen maar dat is zo gebeurd.

Dat lijkt mij de meesterzet in deze situatie.
 

DeletedUser18987

Guest
Dan zou ik mijn paard naar C6 brengen, die moet hij wel slaan, anders verliest hij sowieso.
Op die manier red je in ieder geval zowel je toren als je koningin.
 
Reactiescore
1.015
Paard verplaatsen naar D7 zorgt ervoor dat koning in een hoekje komt. Dan heb je hem gauw mat.

Nee, dit verliest ook gewoon later. Ook hier geef je een actief stuk weg.

Dan zou ik mijn paard naar C6 brengen, die moet hij wel slaan, anders verliest hij sowieso.
Op die manier red je in ieder geval zowel je toren als je koningin.

c6 verliest hier stuk + dame staat dan nog steeds gekneld. Ook mis :p.
 

DeletedUser76356

Guest
Nee, dit verliest ook gewoon later. Ook hier geef je een actief stuk weg.

Paard naar D7 geeft hem als enige mogelijkheid koning naar linksbovenhoek, dan verplaats jij je toren naast je eigen koning helemaal naar voren dat je hem eigenlijk de keuze geeft jouw toren te pakken (als hij dit niet doet is hij hem ook kwijt) , dan zet je je koningin op D8, dan staat hij schaak en heeft hij de mogelijkheid om zijn loper nog terug te halen maar dat maakt niet uit, de koning kan jouw koningin toch niet pakken.

Zie ik hier echt iets over het hoofd?
 

DeletedUser7072

Guest
Aangezien je niet binnen 1 beurt iemand schaakmat kan zetten in deze positie in mijn ogen, zou ik de zwarte toren linksboven daar gewoon weghalen. Zijn kostbare jongens die torens.

EDIT: volgens mij heeft Sven hierboven gewonnen ;)

Binnen 1 beurt gaat inderdaad niet, je kan wel een zet doen die schaakmat voor de tegenstander onvermijdelijk maakt op termijn. Het is eigenlijk meer een serie zetten, maar als je de eerste weet zijn die anderen goed te vinden, en wit kan er dan niet heel veel meer tegen doen.
 
Bovenaan