Schaak, beste zet vinden

DeletedUser76356

Guest
Dan niet. Feel free eentje te uploaden. Ik kijk zo nu en dan mee, als ik er zin in heb. Dat is het verder ook. Geen zin om dit zo sterk bij te houden gaan.
 

DeletedUser18987

Guest
Queen naar E5 is de winnende zet.
Je hebt dan 2 scenario's: tegenstander zet Queen ervoor, of verplaatst koning naar g8. Er vanuit gaande dat hij zijn koning verplaatst (queen verplaatsen heeft geen zin, is hem kwijt en zet hem zo schaakmat, dat zie je zo in) zou ik paard naar H6 verplaatsen. Koning staat bijna mat. Enige mogelijkheid die nog over is, is met de tegenstander's queen naar H6 en het paard dus veroveren. Queen terug naar g3 en de koning kan wederom maar 1 kant op. Dan moet je je toren een plekje naar boven brengen, en je hebt de koning mat. De queen kan de weg van de toren nog tegenhouden, maar de toren pakt de queen zonder enige problemen, alsnog mat.

Hoezo? De koningin is weg dus de koning kan ook gewoon naar F8 toch?
 

DeletedUser76356

Guest
Hoezo? De koningin is weg dus de koning kan ook gewoon naar F8 toch?

Was een foutje van mij die ikzelf ook al inzag. Maar dan zijn er een paar scenario's extra die ook vrij makkelijk uit te spelen zijn dat je vooralsnog op een matje komt. Maar die ga ik niet allemaal uitleggen.
 
Reactiescore
111
Queen naar E5 is de winnende zet.
Je hebt dan 2 scenario's: tegenstander zet Queen ervoor, of verplaatst koning naar g8. Er vanuit gaande dat hij zijn koning verplaatst (queen verplaatsen heeft geen zin, is hem kwijt en zet hem zo schaakmat, dat zie je zo in) zou ik paard naar H6 verplaatsen. Koning staat bijna mat. Enige mogelijkheid die nog over is, is met de tegenstander's queen naar H6 en het paard dus veroveren. Queen terug naar g3 en de koning kan wederom maar 1 kant op. Dan moet je je toren een plekje naar boven brengen, en je hebt de koning mat. De queen kan de weg van de toren nog tegenhouden, maar de toren pakt de queen zonder enige problemen, alsnog mat.

Waarom na Dg3+ geen Dg6?
 
Reactiescore
111
Laatst bewerkt:
Reactiescore
111
Omdat je je Queen dan kwijt bent. D=Dame=Queen toch? Die Pion daar niet over het hoofd zien.

D is dame ja :)
De5+ Kg8
Ph6+ Dxh6
Dg3+ Dg6

Dus zwart zet zijn dame daar niet wit :)

Na Td8+ kan je dan met je koning naar boven
 

DeletedUser18987

Guest
Lol, Tim heeft gelijk.
Je kan gewoon met je dame de schaak opheffen in plaats van koning naar F8 of H8 en dan wint zwart.
 
Reactiescore
111
9ba1771f52.jpg


Je hebt erna een schaak op B8 blijkbaar.

Deze notitie is in het engels btw ;)
 

DeletedUser76356

Guest
Ik volg er de ballen niet van, maar als jullie bedoelen het paardje neer te halen met je queen, heb je hem vooralsnog binnen enkele zetten mat. Maar zo blijf je bezig met scenario's uitschrijven.
 

DeletedUser76356

Guest
Ik zie als enige dwingende zet Toren van E1 naar E7. Pion of loper kunnen geen dwingende zet maken, dus hier moet sowieso mee begonnen zijn. Dan zet de tegenstander paard van C6 naar E7. Maar volgens mij zijn de dwingende zetten dan op?
 
Reactiescore
111
Na Txe7 Pxe7 kan wit erg lastig mat op g2 tegenhouden geloof ik

We zouden eventueel kunnen beginnen met Le4 als blijkt dat we die in een variatie nodig hebben. Al krijg je daar maar 1 tempo mee en dan ga je mat.

Ahaa, Txe7 Pxe7 Dxd7 Kxd7 Lf5+ Ke8 Ld7+ Kf8 Lxe7#

Ik zie alleen het verschil niet tussen Lf5+ en Lb5+ aangezien Lb5+ Kc8 Ld7+ Kd8 Lxe7# ook mat is

EDIT: Na Lb5+ kan de koning naar e6 wat een gedoe geeft dus Lf5+ is beter
 
Reactiescore
1.015
Na Txe7 Pxe7 kan wit erg lastig mat op g2 tegenhouden geloof ik

We zouden eventueel kunnen beginnen met Le4 als blijkt dat we die in een variatie nodig hebben. Al krijg je daar maar 1 tempo mee en dan ga je mat.

Ahaa, Txe7 Pxe7 Dxd7 Kxd7 Lf5+ Ke8 Ld7+ Kf8 Lxe7#

Ik zie alleen het verschil niet tussen Lf5+ en Lb5+ aangezien Lb5+ Kc8 Ld7+ Kd8 Lxe7# ook mat is

EDIT: Na Lb5+ kan de koning naar e6 wat een gedoe geeft dus Lf5+ is beter

Je hebt 'm. Vond deze stelling wel leuk.
 
Reactiescore
111
cdc183b63c.jpg

Wit speelt en wint. Succes :D
 
Bovenaan