Schaak, beste zet vinden

DeletedUser18987

Guest
Haha, ik kwam nog redelijk eind op zich met mijn gok maar dit had ik uiteraard niet kunnen bedenken.
Dit is rating 2000+ stuff :D
 
Reactiescore
111
Haha, ik kwam nog redelijk eind op zich met mijn gok maar dit had ik uiteraard niet kunnen bedenken.
Dit is rating 2000+ stuff :D

Je had hem eigenlijk ja, je moest alleen vanuit die situatie nog paar zetten verder denken ;)
 

DeletedUser7072

Guest
Ik kwam tot op het punt dat dat paard geofferd moest worden, en het kwam niet in me op dat het een goed idee was om zwart gewoon dat paard te laten pakken dus toen keek ik weer naar andere mogelijkheden :p

Het mooie is nog wel dat computers Pe3 als beste zet vinden, dus blijkbaar gaat deze aanpak boven het rekenvermogen van computers. Ik vraag me af of de top van de schaakwereld deze zetten in een wedstrijd zou spelen in deze positie.

Haha, ik kwam nog redelijk eind op zich met mijn gok maar dit had ik uiteraard niet kunnen bedenken.
Dit is rating 2000+ stuff :D

Ik denk zelfs 2400-2500+, iniedergeval in de context van een wedstrijd ipv een vooropgezet probleem waar ze langer over nadenken. Hij is moeilijker te zien dan die van mijn probleem, al was die wel heel mooi natuurlijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser72524

Guest
Hier een makkelijke voor iedereen:). Je bent wit en aan zet.

344pb21.jpg
 
Reactiescore
111
Df5+ Kg8 (tussenplaatsen kan niet)
De6+ Kh8
Df5+ en remise?

Of wint wit?

Ph6+ Dxh6
Td8+ Df8
De6+ Tf7
Werkt geloof ik niet.

Pe7+ Dxe7 werkt ook niet
 

DeletedUser61134

Guest
Zetten wit die ik zou doen
G3-E5
F5-H6
Enige optie voor zwart is om je paard te slaan.
E5-G3
En dan is het nog 1-2 beurtjes uitstellen maar in ieder geval Schaak
 
Reactiescore
1.015
Df5+ Kg8 (tussenplaatsen kan niet)
De6+ Kh8
Df5+ en remise?

Of wint wit?

Ph6+ Dxh6
Td8+ Df8
De6+ Tf7
Werkt geloof ik niet.

Pe7+ Dxe7 werkt ook niet

Denk niet dat met jou zetten wit wint, maar wit wint deze stelling wel.

2de gaat niet, niet dwingend. Na ph6 gewoon Tf7 slaan voor zwart en je staat verloren.
 

DeletedUser72524

Guest
Zetten wit die ik zou doen
G3-E5
F5-H6
Enige optie voor zwart is om je paard te slaan.
E5-G3
En dan is het nog 1-2 beurtjes uitstellen maar in ieder geval Schaak
Je bent er bijna, maar kan hem makkelijk schaakmat zetten.
 

DeletedUser72524

Guest
Het valt me op dat bi actief is in het bekritiseren. Maar niet zelf met theorieën komt.:)
 
Reactiescore
1.015
Het valt me op dat bi actief is in het bekritiseren. Maar niet zelf met theorieën komt.:)

Ik zit nog op m'n werk en las het vlug. Er is geen genie nodig om te zien wat er niet kan. Ik zal thuis wel kijken, zeurkous. Hoezo actief trouwens? Zei enkel wat tegen Timon.

PS: Kan niets meer liken... Denk dat CoMa m'n like-knop heeft weggejorist :(. @Poo. @Duckje
 

DeletedUser76356

Guest
Queen naar E5 is de winnende zet.
Je hebt dan 2 scenario's: tegenstander zet Queen ervoor, of verplaatst koning naar g8. Er vanuit gaande dat hij zijn koning verplaatst (queen verplaatsen heeft geen zin, is hem kwijt en zet hem zo schaakmat, dat zie je zo in) zou ik paard naar H6 verplaatsen. Koning staat bijna mat. Enige mogelijkheid die nog over is, is met de tegenstander's queen naar H6 en het paard dus veroveren. Queen terug naar g3 en de koning kan wederom maar 1 kant op. Dan moet je je toren een plekje naar boven brengen, en je hebt de koning mat. De queen kan de weg van de toren nog tegenhouden, maar de toren pakt de queen zonder enige problemen, alsnog mat.
 

DeletedUser72524

Guest
Queen naar E5 is de winnende zet.
Je hebt dan 2 scenario's: tegenstander zet Queen ervoor, of verplaatst koning naar g8. Er vanuit gaande dat hij zijn koning verplaatst (queen verplaatsen heeft geen zin, is hem kwijt en zet hem zo schaakmat, dat zie je zo in) zou ik paard naar H6 verplaatsen. Koning staat bijna mat. Enige mogelijkheid die nog over is, is met de tegenstander's queen naar H6 en het paard dus veroveren. Queen terug naar g3 en de koning kan wederom maar 1 kant op. Dan moet je je toren een plekje naar boven brengen, en je hebt de koning mat. De queen kan de weg van de toren nog tegenhouden, maar de toren pakt de queen zonder enige problemen, alsnog mat.

Dit id hem, jij mag de volgende uitkiezen!
 
Bovenaan