100 is niet eens nodig, 20 is echt al genoeg
Vrijwel alle grote spelers kunnen nu hun rim bijhouden met de komst van nieuwe BB dorpen. Dus we zouden nog meer kunnen nemen dan er spawnen, zelfs zonder PP abuse. En er zijn nog genoeg actieve kleine spelers die, als ze de kans kregen, ook een actief cluster op konden bouwen.
Deze wereld had na 3 maanden al geen ruimte meer in de rim, terwijl een wereld minstens 12 maanden nog ruimte moet hebben voordat de volgende casual gaat komen.
Met 3bb's per speler en een hoop actieve kleine spelers die ook de rim willen bijhouden moet je dus meer dan 4x zo veel BB's hebben om dezelfde situatie als nu te creeren, maar dan een die misschien 6 maanden duurt voordat de rim dicht is.
Nu hebben we dus minstens 12 BB's per speler nodig om alle actieve accounts BB dorpen te geven terwijl ze zonder PP abuse dorpen blijven nemen, en dit kunnen we 6 maanden volhouden tot de huidige situatie er weer is. Dus laten we het aantal verdubbelen naar 24 bb's per speler, zodat we die 12 maanden zonder volle rim kunnen behalen.
Maar we hebben nog geen rekening gehouden met de kleine minder actieve spelers, die willen of kunnen niet zo snel BB's edelen en zullen nu alsnog ingesloten worden door de actieve spelers. Hoeveel BB's per speler meer zouden er nodig zijn om ook deze grote groep tevreden kunnen houden? Want deze groep is groter dan de actieve spelers, laten we hier nog een extra 20bb's per speler bij doen. Komen we op 44 BB's per speler uit.
Nu hebben we een redelijk ruimte wereld die pas krap begint te worden zo'n 12 maanden na de start. Maar pas 18 maanden na de start begint de range verbreding en het duurt dan nog eens 6 maanden voordat de hele range weg is. Dus nog eens 6 maanden waar weinig te doen is en een extra 6 maanden waar je voorbereidingen kunt gaan treffen op het eindspel. Die eerste 6 maanden moeten we ook nog kunnen groeien, want anders gaan mensen zich vervelen en verliezen ze interesse. Dus laten we dat bescheiden houden en we voegen 6 extra BB's per speler toe, voor een totaal van 50 bb's per speler.
Dit is het aantal wat voor een wereld kan zorgen waar we niet constant aan het wachten zijn op nieuwe BB's die wel of niet gaan spawnen. We gaan zeker in het begin veel ruimte krijgen en direct al een grotere wereld met meer afstand tussen de spelers in. Dat op zich is al natuurlijk een enorme verbetering t.o.v. de huidige situatie.
Maar waarom zou je genoegen nemen met een verbetering naar een acceptabel niveau, als je ook gewoon een wereld kunt creeren waar je écht groot kunt worden, ongeacht of je een verse beginner bent of een luie ervaren speler. Waarom niet gewoon een wereld met meer dan 16 continenten maken waar elk account met gemak 50+ dorpen kan bezitten en ook werkelijk nieuwe dingen kan proberen zonder gelijk weer 2-4 weken niets te kunnen omdat ze niet genoeg dorpen hebben?
Het klinkt misschien overdreven dat ik 100 BB's per speler vraag, maar je kunt niet ontkennen dat dit voor een wereld zou kunnen zorgen waar ELKE speler kans maakt, en zelfs de ervaren én actieve spelers met 100.000+ PP die ze kunnen spenderen nog steeds niet alles voor hunzelf kunnen claimen.
Dat lijkt mij een casual wereld zoals die bedoeld is. Voor mensen die niet genoeg tijd hebben om normale werelden te spelen, én voor spelers die het spel willen leren nadat ze overgenomen zijn op een normale wereld.