Error: Resistance Not Found!

DeletedUser74430

Guest
Dat jullie begonnen te huilen (ja, waaral huilen) op het gedeelde forum dat we teveel tegen jullie in gingen op het AF.
Hierna heb ik Error laten niets zeggen tegen Run op het AF, wat iedereen goed deed.
Maar Gatenkaas deed daad niet aan mee, ook al vroegen we hem om dan ook maar te stoppen.

Helaas hebben wa van dat forum niets meer, aangezien Run het nodig vond dat forum meteen te deleten in plaats van mooi te archiveren of te bespreken met ons.

Eerste kan ik mij werkelijk niet eens meer herinneren, dus grote kans dat je hier, ja, hou jullie vast.. veralgemeniseert.

Nummero twee is duidelijk een veralgemenisering, aangezien dat een actie was van een individu met als doel het nog niet verder uit de hand te laten lopen.

En ode aan degene die het woord 'veralgemenisering' in dit topic heeft gebracht :eek:
 

DeletedUser5071

Guest
Ja, dat is P&P.
Je vertegenwoordigt hier een beetje je stam ook...
Zo gaat dat hé.

Dat is al bijna hetzelfde als de miljard mensen die door IS nu denkt: "al die Moslims zijn slechterikken".
Alleen veralgemeent men dan de Moslimgemeenschap.
Hier, op het AF, gaat het dan meer om één kerel van IS die iemand onthoofd en daarna dat die zou zeggen: jamaar, ik deed dat en IS heeft daar niet mee te maken hoor. :rolleyes:

Alle mensen = tw gemeenschap
Moslims hier = w40
IS = Run
Die kerel die onthoofd = lid van run (hier specifiek gatenkaas)

Ik heb het voor de runners wat duidelijker gemaakt, want ze begrijpen de dingen meestal iets minder.

Maar ik weet wel dat men run niet mag veralgemeniseren. Ik heb ook al gezegd dat jullie geen echte stam zijn maar een hoop individuele spelers die beter splitsen.

Een echte stam speelt samen, een echte stam zegt geen dingen om de rest van de stam slecht te doen, een echte stam is 1 geheel
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Dat jullie begonnen te huilen (ja, waaral huilen) op het gedeelde forum dat we teveel tegen jullie in gingen op het AF.

Onder andere de leiding van Run! kwam naar ons (hooge pieten error) toe.
Denk dat je dit prima mag veralgemeniseren naar heel Run! aangezien de leider toch wel het uithangbord van Run! is?
(Omdat progidii zei dat je dat deed)
 

DeletedUser

Guest
Het was TBS die zonder overleg het gedeelde forum verwijderde, staat mij bij.
 

DeletedUser54620

Guest
Ja, dat is P&P.
Je vertegenwoordigt hier een beetje je stam ook...
Zo gaat dat hé.

Dat is al bijna hetzelfde als de miljard mensen die door IS nu denkt: "al die Moslims zijn slechterikken".
Alleen veralgemeent men dan de Moslimgemeenschap.
Hier, op het AF, gaat het dan meer om één kerel van IS die iemand onthoofd en daarna dat die zou zeggen: jamaar, ik deed dat en IS heeft daar niet mee te maken hoor. :rolleyes:

Alle mensen = tw gemeenschap
Moslims hier = w40
IS = Run
Die kerel die onthoofd = lid van run (hier specifiek gatenkaas)

Ben jij wel helemaal goed in je bovenkamer dat je met zo'n achterlijk voorbeeld komt? Ik zie totaal niet in waarom IS relevant is in deze discussie. Die zitten in Irak en Syrië vrouwen mannen en kinderen te vermoorden omdat ze van een ander geloof zijn of tegen de strenge regels ingaan. Dan nog niet te spreken over het lot dat sommige mensen aangedaan is die gepakt zijn en op video zijn vermoord. Wtf is je punt nou precies? Grow up
 

DeletedUser74430

Guest
Ik heb het voor de runners wat duidelijker gemaakt, want ze begrijpen de dingen meestal iets minder.

Kijk aan, die is interessant, wel een beetje hoog uit de lucht gegrepen van je hoor. Het is nou niet zo dat ik altijd gepakt wordt door jouw posts, omdat ze van een kwalitatief hoog niveau zijn. Vrij bijdehand deze opmerking dus, ik gaf de totale irrelevantie van je vergelijking aan en niet de onbekwaamheid om de vergelijking te begrijpen.

Dat is al bijna hetzelfde als de miljard mensen die door IS nu denkt: "al die Moslims zijn slechterikken".
Alleen veralgemeent men dan de Moslimgemeenschap.
Hier, op het AF, gaat het dan meer om één kerel van IS die iemand onthoofd en daarna dat die zou zeggen: jamaar, ik deed dat en IS heeft daar niet mee te maken hoor. :rolleyes:

Alle mensen = tw gemeenschap
Moslims hier = w40
IS = Run
Die kerel die onthoofd = lid van run (hier specifiek gatenkaas)

Maar goed, omdat jij hier de smartass uit komt hangen, wil ik hier best voor je op reageren. Alvorens ik mij op de inhoud ga richten, is het misschien beter als je vervolgens foutloos gaat proberen te typen als je iemand de les wilt lezen. Wellicht probeerde je dat ook, maar is het mislukt, dat klinkt wel vrij aannemelijk op zich.

Je onderwerp op zich had niet slechter gekozen kunnen worden. Compleet onnodig de ernst van de dag erbij halen, is in mijn ogen redelijk respectloos. Als we even wat verder je slechte vergelijking induiken, wordt het duidelijk dat je eigenlijk een mening en uitspraak van een speler van tw gaat vergelijken met een daad van een IS-strijder. Ten eerste ga je al helemaal mank met de vergelijking tussen een speler van een spel en een terrorist. Los daarvan ben je ook nog eens incorrect bezig op een ander punt. Je vergelijkt een uitspraak met een daad. Mocht Gatenkaas Schoterbos helemaal wegspelen, dan vertegenwoordigd hij zeker Run!, net zoals, excuses dat ik deze vergelijking zonder respect aanhaal, de terrorist in je vergelijking. Echter, Gatenkaas doet een uitspraak en hierin vertaalt hij zijn eigen mening. Je eigen merkwaardige gedachtes kunnen nu wellicht een betere vergelijking maken tussen Gatenkaas en een terrorist.

Je hebt mij in ieder geval ook erg aan het lachen gemaakt, die toevoeging van jou om het de spelers van Run! gemakkelijker te maken, helpt ons daar niet echt bij. De gedachtegang van jou is als volgt te herleiden. Gatenkaas plaatst wat en is daarmee een representant van Run! Volgens de 'is gelijk aan' tekens van jou en je daarbij behorende vergelijking, wordt heel wereld 40 afgerekend op de uitspraak van Gatenkaas, want de tw gemeenschap (= 'alle mensen') vindt heel w40 (= 'alle moslims') maar slechteriken. Dat komt door Run! (='IS'), want hun representant Gatenkaas (= 'die kerel die onthoofd') doet een uitspraak. Uhm, right... :rolleyes:

Graag in het vervolg iets minder uit de hoogte praten Joris, anders wordt je gecorrigeerd en dat staat zo lullig.
 

DeletedUser

Guest
Het was TBS die zonder overleg het gedeelde forum verwijderde, staat mij bij.

Correct, en dat had eigenlijk al veel eerder moeten gebeurd zijn

Kijk aan, die is interessant, wel een beetje hoog uit de lucht gegrepen van je hoor. Het is nou niet zo dat ik altijd gepakt wordt door jouw posts, omdat ze van een kwalitatief hoog niveau zijn. Vrij bijdehand deze opmerking dus, ik gaf de totale irrelevantie van je vergelijking aan en niet de onbekwaamheid om de vergelijking te begrijpen.



Maar goed, omdat jij hier de smartass uit komt hangen, wil ik hier best voor je op reageren. Alvorens ik mij op de inhoud ga richten, is het misschien beter als je vervolgens foutloos gaat proberen te typen als je iemand de les wilt lezen. Wellicht probeerde je dat ook, maar is het mislukt, dat klinkt wel vrij aannemelijk op zich.

Je onderwerp op zich had niet slechter gekozen kunnen worden. Compleet onnodig de ernst van de dag erbij halen, is in mijn ogen redelijk respectloos. Als we even wat verder je slechte vergelijking induiken, wordt het duidelijk dat je eigenlijk een mening en uitspraak van een speler van tw gaat vergelijken met een daad van een IS-strijder. Ten eerste ga je al helemaal mank met de vergelijking tussen een speler van een spel en een terrorist. Los daarvan ben je ook nog eens incorrect bezig op een ander punt. Je vergelijkt een uitspraak met een daad. Mocht Gatenkaas Schoterbos helemaal wegspelen, dan vertegenwoordigd hij zeker Run!, net zoals, excuses dat ik deze vergelijking zonder respect aanhaal, de terrorist in je vergelijking. Echter, Gatenkaas doet een uitspraak en hierin vertaalt hij zijn eigen mening. Je eigen merkwaardige gedachtes kunnen nu wellicht een betere vergelijking maken tussen Gatenkaas en een terrorist.

Je hebt mij in ieder geval ook erg aan het lachen gemaakt, die toevoeging van jou om het de spelers van Run! gemakkelijker te maken, helpt ons daar niet echt bij. De gedachtegang van jou is als volgt te herleiden. Gatenkaas plaatst wat en is daarmee een representant van Run! Volgens de 'is gelijk aan' tekens van jou en je daarbij behorende vergelijking, wordt heel wereld 40 afgerekend op de uitspraak van Gatenkaas, want de tw gemeenschap (= 'alle mensen') vindt heel w40 (= 'alle moslims') maar slechteriken. Dat komt door Run! (='IS'), want hun representant Gatenkaas (= 'die kerel die onthoofd') doet een uitspraak. Uhm, right... :rolleyes:

Graag in het vervolg iets minder uit de hoogte praten Joris, anders wordt je gecorrigeerd en dat staat zo lullig.

:ram:
 

DeletedUser

Guest
Kijk aan, die is interessant, wel een beetje hoog uit de lucht gegrepen van je hoor. Het is nou niet zo dat ik altijd gepakt wordt door jouw posts, omdat ze van een kwalitatief hoog niveau zijn. Vrij bijdehand deze opmerking dus, ik gaf de totale irrelevantie van je vergelijking aan en niet de onbekwaamheid om de vergelijking te begrijpen.



Maar goed, omdat jij hier de smartass uit komt hangen, wil ik hier best voor je op reageren. Alvorens ik mij op de inhoud ga richten, is het misschien beter als je vervolgens foutloos gaat proberen te typen als je iemand de les wilt lezen. Wellicht probeerde je dat ook, maar is het mislukt, dat klinkt wel vrij aannemelijk op zich.

Je onderwerp op zich had niet slechter gekozen kunnen worden. Compleet onnodig de ernst van de dag erbij halen, is in mijn ogen redelijk respectloos. Als we even wat verder je slechte vergelijking induiken, wordt het duidelijk dat je eigenlijk een mening en uitspraak van een speler van tw gaat vergelijken met een daad van een IS-strijder. Ten eerste ga je al helemaal mank met de vergelijking tussen een speler van een spel en een terrorist. Los daarvan ben je ook nog eens incorrect bezig op een ander punt. Je vergelijkt een uitspraak met een daad. Mocht Gatenkaas Schoterbos helemaal wegspelen, dan vertegenwoordigd hij zeker Run!, net zoals, excuses dat ik deze vergelijking zonder respect aanhaal, de terrorist in je vergelijking. Echter, Gatenkaas doet een uitspraak en hierin vertaalt hij zijn eigen mening. Je eigen merkwaardige gedachtes kunnen nu wellicht een betere vergelijking maken tussen Gatenkaas en een terrorist.

Je hebt mij in ieder geval ook erg aan het lachen gemaakt, die toevoeging van jou om het de spelers van Run! gemakkelijker te maken, helpt ons daar niet echt bij. De gedachtegang van jou is als volgt te herleiden. Gatenkaas plaatst wat en is daarmee een representant van Run! Volgens de 'is gelijk aan' tekens van jou en je daarbij behorende vergelijking, wordt heel wereld 40 afgerekend op de uitspraak van Gatenkaas, want de tw gemeenschap (= 'alle mensen') vindt heel w40 (= 'alle moslims') maar slechteriken. Dat komt door Run! (='IS'), want hun representant Gatenkaas (= 'die kerel die onthoofd') doet een uitspraak. Uhm, right... :rolleyes:

Graag in het vervolg iets minder uit de hoogte praten Joris, anders wordt je gecorrigeerd en dat staat zo lullig.

Staat dat even lullig :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

DeletedUser74430

Guest
Staat dat even lullig :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

True that, so late :(
Valt ook wel mee trouwens, want ik vond het lullig staan als je even uit de hoogte kwam doen. De post van Joris was vrij arrogant, ik trok dat vooral niet echt. In principe praatte ik niet uit de hoogte, dus volgens mijn bewering zijn mijn fouten ook helemaal niet lullig. Ondanks dat er wat snelheidsfoutjes inzitten, lees ik tenminste wel iemand de les met een juiste inhoud. :eek:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser5071

Guest
Kijk aan, die is interessant, wel een beetje hoog uit de lucht gegrepen van je hoor. Het is nou niet zo dat ik altijd gepakt wordt door jouw posts, omdat ze van een kwalitatief hoog niveau zijn. Vrij bijdehand deze opmerking dus, ik gaf de totale irrelevantie van je vergelijking aan en niet de onbekwaamheid om de vergelijking te begrijpen.



Maar goed, omdat jij hier de smartass uit komt hangen, wil ik hier best voor je op reageren. Alvorens ik mij op de inhoud ga richten, is het misschien beter als je vervolgens foutloos gaat proberen te typen als je iemand de les wilt lezen. Wellicht probeerde je dat ook, maar is het mislukt, dat klinkt wel vrij aannemelijk op zich.

Je onderwerp op zich had niet slechter gekozen kunnen worden. Compleet onnodig de ernst van de dag erbij halen, is in mijn ogen redelijk respectloos. Als we even wat verder je slechte vergelijking induiken, wordt het duidelijk dat je eigenlijk een mening en uitspraak van een speler van tw gaat vergelijken met een daad van een IS-strijder. Ten eerste ga je al helemaal mank met de vergelijking tussen een speler van een spel en een terrorist. Los daarvan ben je ook nog eens incorrect bezig op een ander punt. Je vergelijkt een uitspraak met een daad. Mocht Gatenkaas Schoterbos helemaal wegspelen, dan vertegenwoordigd hij zeker Run!, net zoals, excuses dat ik deze vergelijking zonder respect aanhaal, de terrorist in je vergelijking. Echter, Gatenkaas doet een uitspraak en hierin vertaalt hij zijn eigen mening. Je eigen merkwaardige gedachtes kunnen nu wellicht een betere vergelijking maken tussen Gatenkaas en een terrorist.

Je hebt mij in ieder geval ook erg aan het lachen gemaakt, die toevoeging van jou om het de spelers van Run! gemakkelijker te maken, helpt ons daar niet echt bij. De gedachtegang van jou is als volgt te herleiden. Gatenkaas plaatst wat en is daarmee een representant van Run! Volgens de 'is gelijk aan' tekens van jou en je daarbij behorende vergelijking, wordt heel wereld 40 afgerekend op de uitspraak van Gatenkaas, want de tw gemeenschap (= 'alle mensen') vindt heel w40 (= 'alle moslims') maar slechteriken. Dat komt door Run! (='IS'), want hun representant Gatenkaas (= 'die kerel die onthoofd') doet een uitspraak. Uhm, right... :rolleyes:

Graag in het vervolg iets minder uit de hoogte praten Joris, anders wordt je gecorrigeerd en dat staat zo lullig.

Je hebt er dus inderdaad helemaal niets van begrepen.
Het gaat niet om de daad zelf, maar om groepsvorming.
Zal wel een mooie wikipediapagina bestaan over groepsvorming me dunkt.
 

DeletedUser

Guest
True that, so late :(
Valt ook wel mee trouwens, want ik vond het lullig staan als je even uit de hoogte kwam doen. De post van Joris was vrij arrogant, ik trok dat vooral niet echt. In principe praatte ik niet uit de hoogte, dus volgens mijn bewering zijn mijn fouten ook helemaal niet lullig. Ondanks dat er wat snelheidsfoutjes inzitten, lees ik tenminste wel iemand de les met een juiste inhoud. :eek:

Zoals jij het zei: 'Alvorens ik mij op de inhoud ga richten, is het misschien beter als je vervolgens foutloos gaat proberen te typen als je iemand de les wilt lezen. Wellicht probeerde je dat ook, maar is het mislukt, dat klinkt wel vrij aannemelijk op zich.'
Dus zo fout zit ik niet. :mad:
 

DeletedUser74430

Guest
Je hebt er dus inderdaad helemaal niets van begrepen.
Het gaat niet om de daad zelf, maar om groepsvorming.
Zal wel een mooie wikipediapagina bestaan over groepsvorming me dunkt.

Als ik het niet goed heb begrepen, is het misschien handig om weer zo'n eenvoudig schema te maken om het ons te vergemakkelijken, als hij nu dan wel juist is tenminste.

Er is weinig groepsvorming bij een persoonlijke mening die geuit wordt hoor. Beetje slechte comeback, zeg dan niets of belicht de volledige post.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser74430

Guest
Zoals jij het zei: 'Alvorens ik mij op de inhoud ga richten, is het misschien beter als je vervolgens foutloos gaat proberen te typen als je iemand de les wilt lezen. Wellicht probeerde je dat ook, maar is het mislukt, dat klinkt wel vrij aannemelijk op zich.'
Dus zo fout zit ik niet. :mad:

Dat over dat lullig staan sloeg ook terug op de inhoudelijke fouten, de spelfouten noemde ik enkel vanwege het feit dat Nanake bij mij wat arrogant over kwam. Maar goed, you got me, dan laat ik dat vallen. Inhoudelijke punten blijven staande.

Goede taalnazi ben je Kelvin, ik zou vanaf nu maar al je posts vijf keer doorlezen voordat je ze verstuurt. ;)
 

DeletedUser54620

Guest
Je hebt er dus inderdaad helemaal niets van begrepen.
Het gaat niet om de daad zelf, maar om groepsvorming.
Zal wel een mooie wikipediapagina bestaan over groepsvorming me dunkt.

Zou 'm maar eens goed doorlezen dan. Pak meteen die erbij waar het gaat over zinvolle voorbeelden aandragen in een discussie want daar snap je klaarblijkelijk ook geen fuck van.
 

DeletedUser5071

Guest
Zou 'm maar eens goed doorlezen dan. Pak meteen die erbij waar het gaat over zinvolle voorbeelden aandragen in een discussie want daar snap je klaarblijkelijk ook geen fuck van.

Kenmerken van succesvolle teams

Op basis van een uitgebreid vergelijkend onderzoek (zie literatuuropgave onderaan de pagina) heeft groepsdynamiek.nl een “best-of” lijst samengesteld, met de belangrijkste succesfactoren van teams:

  1. heldere doelstellingen
  2. gezamenlijke verantwoordelijkheid
  3. open communicatie
  4. wederzijds respect
  5. flexibiliteits/ aanpassingsvermogen
  6. initiatief
  7. groepsgrootte
  8. werkwijze
  9. competenties en het opleiden van teamleden
  10. teamstructuur
  11. teamrollen
  12. gedrag van het management
  13. you get what you reward: beoordelings- en beloningssystemen aangepast aan het werken in teams
  14. commitment van het management
  15. participatie
  16. kennis van groepsdynamica
  17. feedback
  18. vertrouwen in elkaar
  19. cohesie (let op valkuil!)


Literatuur

Katzenbach and Smith, The Wisdom of teams
Forsyth, Groupdynamics
Harrington, The teambuilding toolkit
Laudy: groepsbeoordeling de fik erin? 2000
Robbins, The truth about managing people
Wette & Cameron, Groepsvaardigheden

Referentie: http://www.groepsdynamiek.nl/kenmerken_goede_teams.html

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

De ontwikkeling van een groep volgens de theorie van Tuckman

Tuckman onderscheidt 5 fasen of stadia in de ontwikkeling van groepen en teams:

1. Forming ( het vormen/ ontstaan van de groep)
Leden nemen een afwachtende houding aan. Er is nog geen groepsgevoel en de individuele posities en rollen zijn nog niet ingenomen”.

2. Storming (de conflict-fase)
In deze fase proberen de leden hun positie in de groep in te nemen. Dit leidt onvermijdelijk tot een strijd wanneer ideeën van de teamleden met elkaar op gespannen voet staan.

Tussen fase 2 en 3 zit Run, terwijl men in TW iets bereikt vanaf je fase 4 bereikt hebt.

3. Norming (de norm of standaarden-fase)
De regels en methodes van samenwerking worden bepaald. De gemeenschappelijke teamdoelen vastgelegd en gedeeld. De belangrijke en minder belangrijke rollen zijn gedefinieerd. Er kan een start worden gemaakt met samenwerking

4. Performing (prestatie fase)
De groep wordt een team. Teamleden vullen elkaar aan. Er wordt harmonieus gewerkt naar het gemeenschappelijke teamdoel.

5. Adjourning (uit elkaar gaan/ de afscheidsfase)
Het doel is behaald en het team valt uiteen.

Deze stadia worden niet altijd lineair doorlopen. Met name fase 3 en 4 worden cyclisch doorlopen. In de beginfasen hebben sociaal-emotionele taken de overhand, in de laatste fasen de taakgerichte taken.

Checklist analyse en bepaling ontwikkelingsstadium van een groep

Stadium
Kenmerken
1. Forming
- weifelende deelnemers
- beleefde communicatie
- bezorgdheid over de groepsdoelen
- een actieve leider
- meegaande leden

2. Storming
- kritiek op ideeën
- matige aandacht
- vijandigheid
- polarisatie en coalitievorming

3. Norming
- overeenkomen van afspraken
- afname van rolambiguïteit
- toegenomen wij-gevoel

4. Performing
- besluitvormingsgericht
- probleemoplossingsgericht
- wederzijdse samenwerking
- productiegericht

5. Adjourning
- ontbinding
- terugtrekking
- toegenomen onafhankelijkheid

Referentie: http://www.groepsdynamiek.nl/tuckmansstages.html
(Tuckman zijn theorie kreeg ik tijdens mijn lessen Samenwerkingsvaardigheden en is naar mijn mening ook correct)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Dat over dat lullig staan sloeg ook terug op de inhoudelijke fouten, de spelfouten noemde ik enkel vanwege het feit dat Nanake bij mij wat arrogant over kwam. Maar goed, you got me, dan laat ik dat vallen. Inhoudelijke punten blijven staande.

Goede taalnazi ben je Kelvin, ik zou vanaf nu maar al je posts vijf keer doorlezen voordat je ze verstuurt. ;)

Ik zit je maar te trollen hoor. :eek:
Bovendien maak ik zeer veel fouten, zoals je zelf weet. Dus succes met grammeren.:p
 

DeletedUser69813

Guest
Kenmerken van succesvolle teams

Op basis van een uitgebreid vergelijkend onderzoek (zie literatuuropgave onderaan de pagina) heeft groepsdynamiek.nl een “best-of” lijst samengesteld, met de belangrijkste succesfactoren van teams:

  1. heldere doelstellingen
  2. gezamenlijke verantwoordelijkheid
  3. open communicatie
  4. wederzijds respect
  5. flexibiliteits/ aanpassingsvermogen
  6. initiatief
  7. groepsgrootte
  8. werkwijze
  9. competenties en het opleiden van teamleden
  10. teamstructuur
  11. teamrollen
  12. gedrag van het management
  13. you get what you reward: beoordelings- en beloningssystemen aangepast aan het werken in teams
  14. commitment van het management
  15. participatie
  16. kennis van groepsdynamica
  17. feedback
  18. vertrouwen in elkaar
  19. cohesie (let op valkuil!)


Literatuur

Katzenbach and Smith, The Wisdom of teams
Forsyth, Groupdynamics
Harrington, The teambuilding toolkit
Laudy: groepsbeoordeling de fik erin? 2000
Robbins, The truth about managing people
Wette & Cameron, Groepsvaardigheden

Referentie: http://www.groepsdynamiek.nl/kenmerken_goede_teams.html

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

De ontwikkeling van een groep volgens de theorie van Tuckman

Tuckman onderscheidt 5 fasen of stadia in de ontwikkeling van groepen en teams:

1. Forming ( het vormen/ ontstaan van de groep)
Leden nemen een afwachtende houding aan. Er is nog geen groepsgevoel en de individuele posities en rollen zijn nog niet ingenomen”.

2. Storming (de conflict-fase)
In deze fase proberen de leden hun positie in de groep in te nemen. Dit leidt onvermijdelijk tot een strijd wanneer ideeën van de teamleden met elkaar op gespannen voet staan.

Tussen fase 2 en 3 zit Run, terwijl men in TW iets bereikt vanaf je fase 4 bereikt hebt.

3. Norming (de norm of standaarden-fase)
De regels en methodes van samenwerking worden bepaald. De gemeenschappelijke teamdoelen vastgelegd en gedeeld. De belangrijke en minder belangrijke rollen zijn gedefinieerd. Er kan een start worden gemaakt met samenwerking

4. Performing (prestatie fase)
De groep wordt een team. Teamleden vullen elkaar aan. Er wordt harmonieus gewerkt naar het gemeenschappelijke teamdoel.

5. Adjourning (uit elkaar gaan/ de afscheidsfase)
Het doel is behaald en het team valt uiteen.

Deze stadia worden niet altijd lineair doorlopen. Met name fase 3 en 4 worden cyclisch doorlopen. In de beginfasen hebben sociaal-emotionele taken de overhand, in de laatste fasen de taakgerichte taken.

Checklist analyse en bepaling ontwikkelingsstadium van een groep

Stadium
Kenmerken
1. Forming
- weifelende deelnemers
- beleefde communicatie
- bezorgdheid over de groepsdoelen
- een actieve leider
- meegaande leden

2. Storming
- kritiek op ideeën
- matige aandacht
- vijandigheid
- polarisatie en coalitievorming

3. Norming
- overeenkomen van afspraken
- afname van rolambiguïteit
- toegenomen wij-gevoel

4. Performing
- besluitvormingsgericht
- probleemoplossingsgericht
- wederzijdse samenwerking
- productiegericht

5. Adjourning
- ontbinding
- terugtrekking
- toegenomen onafhankelijkheid

Referentie: http://www.groepsdynamiek.nl/tuckmansstages.html
(Tuckman zijn theorie kreeg ik tijdens mijn lessen Samenwerkingsvaardigheden en is naar mijn mening ook correct)

Dude, TW is een spel, geen hele wetenschap :p
 
Bovenaan