Wereldenfora | Nog wel echt P&P?

Reactiescore
2.039
Ik meen mij te herinneren dat The Little Dictator ooit eens een puike guide over het belang en nut van P&P heeft geschreven, misschien kunnen jullie daar iets mee doen?

PM'etje met een linkje daarheen kan geen kwaad, in het ergste geval wordt deze gewoon genegeerd.
 

DeletedUser

Guest
Ik meen mij te herinneren dat The Little Dictator ooit eens een puike guide over het belang en nut van P&P heeft geschreven, misschien kunnen jullie daar iets mee doen?

PM'etje met een linkje daarheen kan geen kwaad, in het ergste geval wordt deze gewoon genegeerd.

Sorry, maar ik heb niet echt vertrouwen in TLD's propaganda. Hij kan voor zichzelf niet eens een acceptabele reputatie vasthouden. Dus nee, ik ben niet van plan zijn voorbeeld te gaan volgen.
 

DeletedUser

Guest
Sorry, maar ik heb niet echt vertrouwen in TLD's propaganda. Hij kan voor zichzelf niet eens een acceptabele reputatie vasthouden. Dus nee, ik ben niet van plan zijn voorbeeld te gaan volgen.

Ik weet dat Lyran (lang TW-team geweest en die met de tijger in haar profielfoto) een hele tijd geleden een vrij uitgebreide en duidelijke guide heeft geschreven.
Al is er over P&P geen guide te schrijven, enkel een lijst met punten waar je eventueel rekening mee kan houden :)
P&P is géén wetenschap, P&P is kunst.

Ik vind de post van Raphgo dan ook zeer nuttig.
P&P is inderdaad niet evenredig met het aantal gebruikte/aangeboden farmmogelijkheden.
Maar als het TW-team nou eens regelmatig een guide doorstuurt via mededelingen ea
of die info bij de botbescherming steken... spelers kunnen er dan echt niet onderuit het te lezen.
Of dat het TW-team eens zélf de denkoefening maakt over wat en hoe een Wereldforum er zou moeten/kunnen uitzien; desnoods in samenwerking met de CV.
Al is het grootste gevaar hiermee dat je de lepel in de mond van de benodigden steekt en zij op deze manier helemaal niet zelfstandig/onafhankelijk proberen te werken (verder in de post ga ik er dieper op in)

No haul is alleszins geen oplossing voor het P&P-gebrek, P&P begint ook pas echt nadat er toch al een beetje gebeurd is in de wereld.
Farmen gebeurd op het eigen account en er is dus geen reden om er over te op te scheppen vind ik.
P&P gaan over verwezelijkingen van jezelf/je stam/ een groep spelers; niet over scripts die het werk voor je doen in combinatie met het nodige geluk.


Maar het grootste probleem is gewoon de maatschappij.
Kinderen worden vanaf 1.5 jaar al achter een computerscherm gezet en leren zo nooit meer te schrijven en/of deftig na te lezen. Alles moet sneller, korter en harder want alleen zo "lijkt" het duidelijk.
Terwijl de huidige twintigers en ouder (eigelijk +25) toch nog geleerd heeft een balpen, vulpen en andere schrijfmaterialen te gebruiken. Wij zijn niet opgegroeid op een van wereldse omvang groot web, maar in een woonwijk waarvan de oppervlakte 5voetbalvelden beslaat.
De huidige tieners en volgende hebben nooit de tijd leren nemen om er zélf iets van te maken.
Speeltuinen die volledig als bos ingericht worden omdat het kind moet spelen in een bos want 'DAT BLIJKT GEZOND TE ZIJN :eek:'... met alle respect, maar het bespaart je als staat honderdduizenden euro's als je de kinderen gewoon in een écht bos steekt ipv speeltuigen te ontwikkelen die op een boom lijken. En dat is er ook gebeurd op Tribalwars.
Véél te veel situaties die de TWspeler van een jaar of +5 geleden zelf moest ontdekken/inlopen zijn nu kunstmatig gecreeërd zodat alle eigen initiatief overbodig wordt.
En het ergste van al is, is dat de oplossingen voor de kunstmatige situaties dan ook nog eens worden aangereikt.
Alsof je binnenkort langs de snelweg met je auto op de pechstrook komt te staan en je zonder bellen Touring oid langkrijgt om je platte band te vervangen. Wie geen hindernissen creeërt, creeërt dwazen en idioten.



(Eens ik wakker ben, zal ik hier hoogstwsl nog wat aan toevoegen)
 

DeletedUser

Guest
Nee, dat heeft er geen klap mee te maken, ik ging enkel op het feit in dat in die wereld er nog niet is.
Wat heeft farmen in vredesnaam met P&P te maken??

In een aantal posts hiervoor staat farmen ongeveer gelijk met de nieuwe generatie. De link daartussen zou zijn dat op een no-haul wereld dus enkel de oude generatie zou spelen en dus het P&P van een kwalitatief hoger niveau zou zijn. Ik had verwacht dat jij die link zelf zou kunnen maken, dit is overigens een discussietopic dus je posts hoeven niet aanvallen van aard te zijn in mijn ogen.

Ach, waar is P&P tegenwoordig nog nodig voor?
Er zijn momenteel voornamelijk sterke stammen, en zwakke stammen. De zwakke stammen doen niet aan diplomatiek, en de grote stammen regelen alles 1 op 1 (aangezien ze elkaar kennen).
Daarnaast, blijven vechten tot het eind is er niet meer echt bij. Als spelers op verliezen staan, gaan ze vaak op delete 'omdat ze te druk zijn met een ander account' oid, in plaats van naar andere mogelijkheden te zoeken. Hierdoor is er ook geen 'behoefte' om naar steun te zoeken bij andere spelers.
Wat blijft er dan nog over op het AF? Vermaak :D
En wat is beter vermaak dan vermaak om anderen? Niks toch?
Doe er dan nog een schepje onzekere jongetjes bij, welke nog aan het puberen zijn -> stoer zijn is belangrijk.
Moderators die ook maar wat doen, gooi dat bij elkaar en je krijgt dit forum, met een paar ouwe lullen die heel nostalgisch zitten te mopperen hoe goed het vroeger wel niet allemaal was.

Als er ooit nog eens het initiatief komt om met wat ouwe lullen een stam te beginnen, en gewoon 'old school' te gaan spelen (à la 40+ eerste maanden op w16) zou dat best wel prima zijn.

Mooie post, het begin van W16 was inderdaad prachtig. Je zult ook altijd mensen hebben die denken dat vroeger alles beter was, mee kunnen gaan met verandering is in mijn ogen echter beter dan blijven hangen in het verleden. Jullie feedback wordt daarom ook erg gewaardeerd. :)

Ik denk dat de aanpassingen een fout effect hebben teweeg gebracht. Zo hebben jullie het spel in het algemeen proberen eenvoudiger(*) te maken door allerlei functies in te voeren, zoals het farmen.

In mijn ogen hadden jullie ipv het spel eenvoudiger te maken de nieuwe en jongere spelers beter moeten opleiden. Ik vind nog steeds dat je als noob op dit spel veel te moeilijk de weg naar sommige guides vind. Jullie pogingen(zie tw-mentoraat e.d.) zijn veel te weinig ondersteund geweest. Ik heb ook gezien dat jullie onlangs een casual world hebben gemaakt en vind dit een schitterend initiatief. Echter weet ik niet hoe het daar aan toe gaat...

Het hangt van jullie suport af hoe deze wereld gaat worden, het kan een immens saaie wereld worden of een heel leerrijke wereld. Het is misschien een idee om af en toe een IGM rond te sturen met een lijst van begrippen/guides/...

Ik weet dat veel betere spelers deze niet graag delen maar ik ben absolute voorstander. Hoe meer goede spelers hoe leuker het spel. Want zoals trepaulo nu zegt bestaat er over de werelden heen een select groepje betere spelers die elkaar kennen. Zo heb ik sinds ik herspeel via skype contact gemaakt met deze groep spelers en zijn dit merendeel goede vrienden van elkaar. Samen met deze vrienden, ook al zitten ze in een andere stam, proberen wij eerst de andere slechtere spelers weg te werken tot uiteindelijk wij overblijven.

Moesten er nu meerdere zulke groepjes zijn en niet iedereen, iedereen kennen zou de motivatie en spanning enorm toenemen.

Het zit dus allemaal in de hoeveelheid goede spelers zich op TW bevinden. Heb je meer verschillende groepen zou de spam ook verminderen aangezien het nu vrienden onder elkaar op het forum is. Vrienden dat onderling uit verveling wat zitten te spammen aangezien de minder goede spelers op het forum rap worden terug gefloten
Ik zeg nu niet dat alle tegenstanders van minder niveau zijn, maar vroeger waren ze niet zo geïsoleerd tegen over die groep goede spelers dat elkaar kennen.


(*) met eenvoudiger bedoel ik dat je de top kunt halen door middel van te internen/goede ligging,...
De werelden zijn wel kleiner maar omdat er minder goede spelers zijn kan het een tijdje duren voor je tegenover een echte uitdaging zit. En éénmaal dat je tegenover die uitdaging zit, geven zulke spelers inderdaad rap op. Daar tegen over staat dat de "oude garde" letterlijk verdwaald geraakt in al jullie tools, jullie vergeten soms dat iets oudere mannen niet met de pc opgegroeid zijn en al het nieuwe speelgoed hen vaak ontmoedigt.

Bedankt hiervoor, ik ga dit zeker meenemen in het Teamoverleg.

Ik weet dat Lyran (lang TW-team geweest en die met de tijger in haar profielfoto) een hele tijd geleden een vrij uitgebreide en duidelijke guide heeft geschreven.
Al is er over P&P geen guide te schrijven, enkel een lijst met punten waar je eventueel rekening mee kan houden :)
P&P is géén wetenschap, P&P is kunst.

Ik vind de post van Raphgo dan ook zeer nuttig.
P&P is inderdaad niet evenredig met het aantal gebruikte/aangeboden farmmogelijkheden.
Maar als het TW-team nou eens regelmatig een guide doorstuurt via mededelingen ea
of die info bij de botbescherming steken... spelers kunnen er dan echt niet onderuit het te lezen.
Of dat het TW-team eens zélf de denkoefening maakt over wat en hoe een Wereldforum er zou moeten/kunnen uitzien; desnoods in samenwerking met de CV.
Al is het grootste gevaar hiermee dat je de lepel in de mond van de benodigden steekt en zij op deze manier helemaal niet zelfstandig/onafhankelijk proberen te werken (verder in de post ga ik er dieper op in)

No haul is alleszins geen oplossing voor het P&P-gebrek, P&P begint ook pas echt nadat er toch al een beetje gebeurd is in de wereld.
Farmen gebeurd op het eigen account en er is dus geen reden om er over te op te scheppen vind ik.
P&P gaan over verwezelijkingen van jezelf/je stam/ een groep spelers; niet over scripts die het werk voor je doen in combinatie met het nodige geluk.


Maar het grootste probleem is gewoon de maatschappij.
Kinderen worden vanaf 1.5 jaar al achter een computerscherm gezet en leren zo nooit meer te schrijven en/of deftig na te lezen. Alles moet sneller, korter en harder want alleen zo "lijkt" het duidelijk.
Terwijl de huidige twintigers en ouder (eigelijk +25) toch nog geleerd heeft een balpen, vulpen en andere schrijfmaterialen te gebruiken. Wij zijn niet opgegroeid op een van wereldse omvang groot web, maar in een woonwijk waarvan de oppervlakte 5voetbalvelden beslaat.
De huidige tieners en volgende hebben nooit de tijd leren nemen om er zélf iets van te maken.
Speeltuinen die volledig als bos ingericht worden omdat het kind moet spelen in een bos want 'DAT BLIJKT GEZOND TE ZIJN :eek:'... met alle respect, maar het bespaart je als staat honderdduizenden euro's als je de kinderen gewoon in een écht bos steekt ipv speeltuigen te ontwikkelen die op een boom lijken. En dat is er ook gebeurd op Tribalwars.
Véél te veel situaties die de TWspeler van een jaar of +5 geleden zelf moest ontdekken/inlopen zijn nu kunstmatig gecreeërd zodat alle eigen initiatief overbodig wordt.
En het ergste van al is, is dat de oplossingen voor de kunstmatige situaties dan ook nog eens worden aangereikt.
Alsof je binnenkort langs de snelweg met je auto op de pechstrook komt te staan en je zonder bellen Touring oid langkrijgt om je platte band te vervangen. Wie geen hindernissen creeërt, creeërt dwazen en idioten.



(Eens ik wakker ben, zal ik hier hoogstwsl nog wat aan toevoegen)

Maar jij bent in mijn ogen samen met de Goede Fee een voorbeeld van een P&P figuur. Hoe kunnen we die trend die je beschrijft dan omzetten in een goed iets mbt het forum?
 

DeletedUser

Guest
In een aantal posts hiervoor staat farmen ongeveer gelijk met de nieuwe generatie. De link daartussen zou zijn dat op een no-haul wereld dus enkel de oude generatie zou spelen en dus het P&P van een kwalitatief hoger niveau zou zijn. Ik had verwacht dat jij die link zelf zou kunnen maken, dit is overigens een discussietopic dus je posts hoeven niet aanvallen van aard te zijn in mijn ogen.

Een niet spelende generatie gaat nooit iets aan het gebrek aan P&P kunnen toevoegen.
Ik zie de link met farmen totaal niet, want ik ken niemand van de toppers uit mijn tijd die niet farmde.
En zoals ik al eerder aangaf, met de FA is het echt een makkie om te farmen tegenwoordig, en daarom is dat totaal niet relevant.

De oplossing, als die er al is, of als die er al moet komen, gaat echt geen simpele No Haul wereld zijn, dat zou wel wat te makkelijk gedacht zijn.

Zover als Diok gaat, door het een maatschappelijk probleem te noemen lijkt me ook overdreven, hoezeer ik er ook een zekere kern van waarheid in zie, aan dat probleem kan op dit forum en spel namelijk weinig worden veranderd.
 

DeletedUser48278

Guest
Met zijn laatste alinea heeft Diokhan een sterk punt. Je wordt pas een echte Tw-speler als je ervaring opdoet door echt te spelen. Je kunt nog zoveel guides lezen, maar het spel moet je spelenderwijs onder de knie krijgen. Ik volg alle updates en nieuwigheden eigenlijk niet echt meer, dus ik ben waarschijnlijk niet zo up to date, maar al die opdrachtjes en andere dingen die je moet doen voor grondstoffen halen een beetje de charme van het spel weg.

Ikzelf ben begonnen op w14 en heb mezelf alles aangeleerd (troepenindeling, farmen, treintjes etc.), al dan niet met hulp van spelers die al langer speelden. Vervolgens heb ik doorgeleerd op w18, toen in met wat geluk in |P| kwam. Ik heb ervaren dat de nieuwe generatie spelers te gemakzuchtig zijn. Ze willen zo snel mogelijk goed worden, maar dat kan gewoon niet omdat je ervaring op moet doen. Het ergste is nog wel dat wanneer ze advies krijgen van ervaren spelers ze het gewoon negeren en hun eigen gang gaan. Dit alles heeft te maken met de mentaliteit van de spelers, wat je ook terug ziet in hun forum gedrag.

Ze menen spelers belachelijk te kunnen maken die al veel langer spelen, maar mindere ranks behalen omdat ze niet zo veel tijd in het spel kunnen steken, terwijl deze spelers vaak wel hun best doen om kwalitatieve posts te maken. Onterechte arrogantie heerst er bij veel nieuwe spelers. Mensen die tijd steken in lange posts worden zelfs wel eens no-lifers genoemd, terwijl ze zelf alleen maar farmen. De kwaliteit van P&P hangt samen met de kwaliteit van een wereld en de spelers die er spelen en posten. Het niveau kan maar op één manier stijgen: wanneer er weer meer topspelers zijn die op één wereld zullen spelen.
 

DeletedUser

Guest
Met zijn laatste alinea heeft Diokhan een sterk punt. Je wordt pas een echte Tw-speler als je ervaring opdoet door echt te spelen. Je kunt nog zoveel guides lezen, maar het spel moet je spelenderwijs onder de knie krijgen. Ik volg alle updates en nieuwigheden eigenlijk niet echt meer, dus ik ben waarschijnlijk niet zo up to date, maar al die opdrachtjes en andere dingen die je moet doen voor grondstoffen halen een beetje de charme van het spel weg.

Ikzelf ben begonnen op w14 en heb mezelf alles aangeleerd (troepenindeling, farmen, treintjes etc.), al dan niet met hulp van spelers die al langer speelden. Vervolgens heb ik doorgeleerd op w18, toen in met wat geluk in |P| kwam. Ik heb ervaren dat de nieuwe generatie spelers te gemakzuchtig zijn. Ze willen zo snel mogelijk goed worden, maar dat kan gewoon niet omdat je ervaring op moet doen. Het ergste is nog wel dat wanneer ze advies krijgen van ervaren spelers ze het gewoon negeren en hun eigen gang gaan. Dit alles heeft te maken met de mentaliteit van de spelers, wat je ook terug ziet in hun forum gedrag.

Ze menen spelers belachelijk te kunnen maken die al veel langer spelen, maar mindere ranks behalen omdat ze niet zo veel tijd in het spel kunnen steken, terwijl deze spelers vaak wel hun best doen om kwalitatieve posts te maken. Onterechte arrogantie heerst er bij veel nieuwe spelers. Mensen die tijd steken in lange posts worden zelfs wel eens no-lifers genoemd, terwijl ze zelf alleen maar farmen. De kwaliteit van P&P hangt samen met de kwaliteit van een wereld en de spelers die er spelen en posten. Het niveau kan maar op één manier stijgen: wanneer er weer meer topspelers zijn die op één wereld zullen spelen.

Zozo! Waar komt dat vandaan!
 
Reactiescore
2.039
Sorry, maar ik heb niet echt vertrouwen in TLD's propaganda. Hij kan voor zichzelf niet eens een acceptabele reputatie vasthouden. Dus nee, ik ben niet van plan zijn voorbeeld te gaan volgen.

Dit is een beetje een rare opmerking imo. De reputatie van TLD is om andere redenen geschaad dan zijn vermogen tot P&P.

Heb ook al van meerdere mensen begrepen dat ze het een erg fijne guide vonden, en nu beter realiseren wat propaganda nu eigenlijk inhoudt!

Verder, ben ik van mening dat het niet per se van mening dat het leeftijdsgebonden moet zijn.
Zo kreeg mijn stam op w29 laatst na wat spotprenten van een wat 'oudere' tegenstander (wel een relatief nieuwe speler) te horen dat als we niets positiefs te melden hebben, we net zo goed van het AF kunnen blijven.
 

DeletedUser

Guest
Maar jij bent in mijn ogen samen met de Goede Fee een voorbeeld van een P&P figuur. Hoe kunnen we die trend die je beschrijft dan omzetten in een goed iets mbt het forum?

Heb hier nu paar weken over nagedacht en kom tot volgende conclusie.
Die trend valt niet meer om te zetten.
Er is zoveel focus voor het eigen account dat het stamgevoel compleet is verdwenen.

Misschien dat er een kans is als de oudste garde zou herbeginnen en er haar schouders zou ondersteken.
Maar zoiets is een werk van lange adem en iets wat je niet zo snel leert dan eender welk scriptje of tactiekje te gebruiken dat in één van de talrijke guides staat.
Zelf al zouden de P&P-kanonnen van weleer het proberen, het klimaat is er niet om de kennis en ervaring door te geven.
 

DeletedUser

Guest
Re: Wereldenfora | Nog wel echt P&P?

Zoals ik wel meer vermeld.
Beginnende spelers die spelers die al 6/7 jaar bewezen hebben wat op tw te kunnen geen respect meer geven.
Tja>.<

Zoals ik wel meer vermeld.
Beginnende spelers die spelers die al 6/7 jaar bewezen hebben wat op tw te kunnen geen respect meer geven.
Tja>.<

Om een voorbeeld te noemen een ferdy81 die afgeschets wordt als noob en arrogant :eek:
 

DeletedUser61042

Guest
Re: Wereldenfora | Nog wel echt P&amp;P?

Zoals ik wel meer vermeld.
Beginnende spelers die spelers die al 6/7 jaar bewezen hebben wat op tw te kunnen geen respect meer geven.
Tja>.<



Om een voorbeeld te noemen een ferdy81 die afgeschets wordt als noob en arrogant :eek:

Als je naar zijn tw stats kijkt zie je dat toch zo wel dat het geen noob is
 

DeletedUser

Guest
Ik kan me het plezier op wereld 8 nog herinneren. Lange, constructieve posts van mensen zoals Ferdy, princeV, dragoncrusher, bappos, demo, gemixxed met flink stookgedrag van de oppositie. Daar kwamen texten te staan, jeetje... Hele wereld vol, en meer spelers=meer propaganda makers. Spammers werden weggevaagd, en propaganda werd vooral bepaald door de toppers die in de meeste gevallen 16/18+ waren. Op werel 23 kwam P&P niet veel verder dan de start, en het laatste jaar wordt het bepaald door een max. 10tal mensen. Het AF en TW zijn gewoon aan de dood opgeschreven, met nog maar 20% van de originele wereldgrootte in nieuwe werelden heb je gewoon minder mensen die propaganda willen voeren, waardoor het na een tijd saai wordt en alle discussies gevoerd zijn. Daarna komt de spamm. Owja, en de mensen aan de top worden niet meer bepaald door mensen met een hoger strategisch inzicht (vaak studenten of ouder) ipv zo actief mogelijk volgen van no-life farm guides (nu staan er veel 13-14 jarige aan de top imo, toendertijd vaak 20+ers)

Dus zoals moontje al zei, geef het op. TW is een oude melkkoe, waar de laatste restjes melk op het moment worden uitgeperst.
 
Reactiescore
1.094
Of wat ook vreselijk irritant is, zijn wereld fora met spammers van buitenaf:
1.
2.
3.
4. (ff naar onder scrollen tot zelfs de volgende pagina)
5.
6. (zelfs eigen topic aanmaken)
7. (en dit gaat door tot aan wel 15 topics)

Ik heb ook een verzoek gedaan tot perma ban voor olifant en die andere, want dit gebeurd op o.a. w18 bijna elke maand door diezelfde gasten (op wel 5 a 6 verschillende af accs). Echter weigerde het tw team dit gezien ze (tw team), alhoewel dit al inmiddels de 10e of 11e keer is, de spammers ruimte moet bieden, na die 200 berispingen aan de desbetreffende spammers, voor verbetering.

Schandalig :eek:
 

DeletedUser49603

Guest
Ik spam ook wel is omdat toch iedereen het doen maar tegenwoordig al post een ''noobje'' iets op het AF wordt hij/zij gelijk helemaal doodgegooid met spam en dat ie noob is ect ect. Verder ben ik niet goed in P & P maar het is wel leuk om te lezen dusja... Ik begon op w6 en daar was ook P & P maar tegenwoordig niet meer..
 
Reactiescore
978
De wiki draagt al een hele periode een artikel over politiek en propaanda: http://help.tribalwars.nl/wiki/Politiek_%26_Propaganda. De vraag is maar in welke mate dat artikel aantrekkelijk is, en hoe P&P op een aantrekkelijkere manier gebracht kan worden.

nhah, ik denk dat (sommige) mods te mild reageren op bepaalde situaties.

Ik zelf zit toch wel als hoofddoel op het AF voor de p&p, maar af en toe heb ik ook wel is een gezellig onderonsje dat nergens overgaat en offtopic is. Dat is zodoende niet zo erg lijkt me, en hoeft denk ik ook niet bestraft te worden. Maar je hebt ook situaties dat hele forums gewoon onder gegooid worden, al pagina's lang geen enkele propaganda post meer is gekomen. Gasten die op het AF zitten enkel om te spammen, en daarop mag wat mij betreft veel strenger op gereageerd worden. Om maar als even Segg zijn post als voorbeeld te nemen, zijn voorbeelden zie ik 3 spelers nonstop posten maken in elk topic over letterlijk niks. Tja, dat moet gewoon bij alle 3 een dikke ban zijn die flink lang duurt, maar in tegenstelling tot dat is er maar één banned (die waarschijnlijk niet eens lang zal duren) en wat me nog het meest ergert is dat alle spam niet is verwijderd.

De forummods moeten ingrijpen op de juiste momenten, en dat zie ik af en toe gewoon zeer slecht gebeuren. Tenminste op wereld 18 is dat het geval, andere werelden houd ik te weinig daarvoor bij om een conclusie daarover te geven.
 
Bovenaan