Om dan ook maar even de input vanuit Community-Management kant te doen waarin ik zal proberen op een aantal punten te reageren:
* Waarom deze instellingen
* Wat met de ervaren spelers?
* Instellingen kiezen!
* Pay2Win
* Google ranking
* 2 werelden?
* Het laten we met zijn allen klagen!
Ik begrijp dat deze instellingen voor meer ervaren spelers minder geapprecieerd worden dan bijvoorbeeld de instellingen van de classic of van werelden speciaal gericht op ervaren spelers. Logisch, echter moet je niet enkel naar jezelf of naar de andere forumgebruikers kijken. De community is groter dan dat en helaas is de forumcommunity niet representatief voor de volledige community.
Als voorbeelden daarvan kan je eerderee stemmingen met betrekking tot no haul bekijken. De forumcommunity is veelal pro deze instelling, de "hele" community echter niet. Het gaat er dus uiteindelijk niet om dat we niet naar je luisteren (en je posts/pms niet lezen) maar het gaat er juist om dat de community veel groter is dan enkel het forum. Het is belangrijk om daarin de balans te vinden.
Op het einde van de dag is TribalWars 10 jaar oud. Dat is Middeleeuws voor een browser based game gezien de huidige technologische mogelijkheden. Het spelersaantal schommelt ook waarin de wintermaanden de meest belangrijke zijn. Tijdens deze periode moeten we dus ook alles inzetten om spelers te genereren die we in de zomermaanden helaas zullen verliezen. Ik begrijp dat 4 kerkwerelden veel zijn en ik zal je nu al aangeven dat de volgende wereld geen kerk zal hebben.
We hebben al vaker aangegeven dat de grootste moeite binnen TribalWars bestaat in het spelersbehoud. Ervaring en logisch denken vanuit Community Management (
Ja, ik draai ook al 5 jaar mee ) leert ons dat snellere werelden sneller eindigen (en er sneller veel spelers afvallen). Ervaren instellingen resulteren in een hele hoop minder registraties en dus sneller eindigende werelden. Het is dan dus aan ons om de balans te zoeken tussen werelden voor ervaren spelers en werelden gericht op het aanwerven en behouden van nieuwe/terugkerende/oude spelers. Dat werkt helaas niet met ervaren instellingen.
De casual is ontstaan om spelersbehoud tussen 2 werelden te vergroten en eveneens om juist de minder sterke spelers kansen te kunnen geven in toekomstige werelden. Niet als: Laten we alle noobjes daar maar dumpen. Je komt er dan ook enkel door overgenomen te worden op bestaande werelden.
Ik hoop dat je inziet dat dit net zo goed de nieuwe werelden zou limiteren
De classic is ontstaan en wordt door ons onderhouden speciaal voor de ervaren spelers. Dit is een wereld waar Premium functies niet zullen geactiveerd worden.
De premium-functies zijn hier om te blijven, helaas en gelukkig. Gelukkig, want zonder zou TribalWars er niet meer zijn en helaas voor de impact die het heeft op het spel dat we spelen. Het is echter niet anders en het zal ook niet anders worden.
Het openen van een stemming voor elke nieuwe spelwereld zal helaas niet werken. Ervaring leert ons dat we minimaal 3-6 maanden tussen stemmingen moeten laten en dat het aantal stemming niet per se representatief is. Veel stemming betekent weinig opkomst omdat het gewoon te kort op elkaar zit. Ik hoop dat je inziet dat veel mensen dit spel spelen omdat het leuk is maar verder met de community weinig te maken wensen te hebben.
De Google ranking is tevens iets waar altijd aan gewerkt wordt. Als online bedrijf is dit iets dat bovenaan de prioriteitenlijst van marketing staat, en dat is ook wel degelijk wat er gebeurt. (Zo zijn onlangs tevens alle teksten nogmaals herschreven). Maar at the end of the day willen spelers een mooier spel en niet het oude TribalWars. De andere optie is dan het referralsysteem. Ik zou zeggen: Nodig al je vrienden uit, leer hun spelen en maak zo een basis van nieuwe spelers aan.
Het gaat dus niet zozeer om het feit hoe we op google gerangschikt staan, of welke instellingen er op het forum gewenst zijn. Het draait om de community, iedereen. Niet jij of ik maar iedereen en iedereen kan daarin zijn steentje bijdragen.
Ik kan niet zeggen dat jij moet starten op deze wereld maar wel dat je je steentje kan bijdragen door nieuwe spelers uit te nodigen en hun te
helpen. Vind je de instellingen niet leuk, probeer dan wat anders. Zoals Bik en rode trap aangeeft op de eerste pagina maar werf ook de nieuwere spelers aan en
leer hun spelen ipv ze als vogels voor de kat houden als leuke farms.
De community bestaat niet enkel uit de forumgebruikers, ze is groter veel groter en de community dat zijn jij en ik. Het is aan ons allen om er wat van te maken, enkel klagen op het forum werkt niet. Constructief denken wat we kunnen doen
wel.
Dus om nogmaals de wel constructieve punten in dit topic te herhalen en samen te vatten:
Bik en rode Trap's project
Doen, maar maak er een leer-stam van en leer de nieuwere spelers het spel. Tevens staat het limiet sinds het akkefietje met stack op 250. Zuster- en broederstammen kunnen altijd
In een interview met COD komen
Een online review van TribalWars zou verder komen. Je kan dat ook allemaal zelf doen. Gebruik je eigen referral link erbij en verdien nog wat gratis PA along the way
Stemmen voor wereldinstellingen
De forumcommunity is niet de gehele community. Ervaring leert ons dat stemmingen vrijwel altijd anders uitdraaien dan hoe de forumgebruikers het wensen. Wereld 30 hadden we bijvoorbeeld niet verwacht dat de verlaagde prijzen voor goudmunten het zouden halen.
2 werelden tegelijk
Dat is mogelijk maar in de praktijk resulteerd het in 2 kleine werelden die snel zullen sluiten. We snijden ons dan enkel in de vingers.
Ik begrijp dat de wereldinstellingen niet altijd naar je wens zijn. Helaas is het nu eenmaal de realiteit.
Met vriendelijke groeten,
Duckje
Community-Manager TribalWars.nl
P.s. Wereld 32 heeft inmiddels, 36 uur na aankondiging, een 3.500 pre-registraties. Dit gaat in vergelijking met eerdere pre-registraties gelijk op.