Mooie post
@chameleon , daar wilde ik zeker op reageren en nu ik hier ook nog getagd wordt helemaal
1) Het gebruiken van boostaccounts
Hoewel ik weet dat er gewerkt wordt aan een verduidelijking van deze regels wil ik hier nogmaals benadrukken hoe erg praktijken als deze het speelplezier van zowel nieuwe als doorgewinterde TWers kan verpesten. In de regels staat vrij duidelijk het volgende beschreven:
"Het is verboden om één of meer accounts aan te maken en/of te gebruiken om een andere account te onderhouden ("pushen")." (Aldus
Tribalwars reglement, paragraaf 4, punt 4)
Als we kijken naar recente werelden (normale en classics) zien we zat voorbeelden waarbij het één account overduidelijk geboost wordt. Op het AF gaat het vaak in de start nergens anders meer over en er wordt, mijns inziens, te weinig ingegrepen bij mensen die soms zelfs op het AF toegeven te boosten.
Hoewel ik het volledig eens ben met de regel zoals hij staat beschreven vind ik dat er te weinig gehandhaafd wordt. Het zou fijn zijn als er een duidelijk standpunt wordt gemaakt m.b.t. boostaccounts en de bijbehorende straffen.
Boost accounts zijn de laatste tijd een veel besproken onderwerp, enerzijds omdat het in grotere maten voor komt, anderzijds omdat de community er ook ineens een probleem van maakt terwijl dit vroeger minder was. TW kent veel aspecten (in het volgende puntje zal ik daar dieper op in gaan), 1 daarvan is diplomatie / vrienden... Met boost accounts worden die vrienden vaak uitgebuit op korte termijn begin game. Maar is er in werkelijkheid een verschil met starten met 10 vrienden die elks een groot account uitbouwen en pas op een veel later tijdstip deze accounts internen of met een stam van 50 leden de wereld winnen? Dat eerste wordt altijd bestempeld als boosten, dat laatste is gewoon TW spelen en wordt niet van op gekeken.
Maar niet veel mensen hebben zo veel echte vrienden die puur voor hun willen spelen begin game dat dit echt een uit de hand gelopen probleem vorm in mijn ogen. In de meeste gevallen gaan voor opgestelde teams zich begin game splitsen, ze starten met 4 accounts om later te fuseren tot 1 account. Maar dit brengt ook nadelen met zich mee, namelijk dat er een hele tijd is dat er maar 1 speler op het hoofdaccount zit. Als daar iemand in de buurt zit en dat hoofd account treft op een inactief moment dan kan het daar reeds einde verhaal zijn voor de boosts spelers. Verder duiken er regelmatig nog problemen op met boost accounts, zoals boost accies die ineens toch door willen spelen, edellijn problemen, geen plaats meer in de stam, .... Dit laatste vooral met spelers die zomaar random gevraagd worden om boost accie te worden, vandaar dat ik zei dat er niet veel zijn die echt voor iemand anders belangeloos willen spelen.
Persoonlijk heb ik niet zo een probleem met boost accounts, maar dat is vooral omdat boost accounts je sneller door begin game helpen en ik persoonlijk die fase enorm haat en er dus zsm van af wil
Begrijp me niet verkeerd, ik zou er geen probleem mee hebben als ze de regels hier over wijzigen (graag zelfs, wan de huidige beschrijving slaat nergens op, dan zou alles boosten zijn!).
2) Geprivatiseerde scripts
In Tribalwars zijn er verschillende manieren om een voordeel te behalen ten opzichte van andere spelers op een wereld, voorbeelden hiervan zijn activiteit, farmen, inzetten van premium punten, het gebruikmaken van boostaccounts en het gebruik van scripts. De eerste drie in dit rijtje zijn voor eenieder in bepaalde mate bereikbaar. Hoewel ik zelf geen voorstander ben van de premiumfuncties heeft iedereen door de mogelijkheid tot pp farmen toegang tot grote hoeveelheiden pp. Het voorlaatste punt staat hierboven geschreven en is volgens de regels niet toegestaan. Het laatste punt in dit rijtje is momenteel nog niet tegen de regels, maar ik ben van mening dat een selectief groepje mensen hierdoor een oneerlijk voordeel kan behalen op hun tegenstanders.
Er is op de scriptendatabank een aantal scripts dat is toegestaan en gekeurd door een persoon binnen TW (weet niet exact hoe dit proces in z'n gang gaat om eerlijk te zijn). Deze scripts zijn voor eenieder toegankelijk en geven de gebruiker in veel aspecten een voordeel t.o.v. spelers die deze scripts niet gebruiken. Gezien het feit dat deze scripts toegankelijk zijn voor elke speler heb ik hier vrij weinig problemen mee (Hoewel het misschien een idee is om nieuwe spelers kennis te laten nemen van het bestaan van deze scripts, wellicht is dat nog iets voor in 2020?)
Mijn punt ligt echter in het deel van de scripts dat momenteel 'privé' is, wat betekent dat slechts een select groepje spelers toegang heeft tot deze scripts en op deze manier een voordeel weet te behalen. Ik vind niet dat de vaardigheid programmeren invloed moet hebben op de manier waarop Tribalwars gespeeld kan worden. Veel van deze scripts bestaan om het leven van TWspelers makkelijker te maken en nieuwe scripts zal ik dan ook zeker toejuichen. Ik vind het namelijk belangrijk om op Tribalwars een zogeheten
level playing field (Wiki) te hebben, iets wat door geprivatiseerde scripts wordt doorbroken. Concluderend; ik vind dat privéscripts moeten worden afgeschaft en dat nieuwe spelers meer in aanraking moeten worden gebracht met de toegestane scripts en hun gebruikswijze.
Normaal gezien wanneer deze discussie zich ontplooit moet ik zelf aanhalen dat er een hoop aspecten in TW zijn, zoals degene die jij noemt maar ook nog vele anderen zoals skills (snipen, timen,...), diplomatie, doorzettingsvermogen, .... De perfecte TW speler is degene die alle aspecten als de beste beheerst, en dat bestaat gewoon niet. Goede spelers beheersen meerdere aspecten waarvan bepaalde (of zelfs maar 1) heel goed.
Zoals je zelf zegt is scripts 1 van die aspecten, waarom zou het dan eerlijk zijn om het voordeel van dat aspect volledig weg te nemen terwijl de voordelen van de andere aspecten gewoon blijven. Waarom mag de groep IT'ers hun voordeel niet halen met hun sterkte? Terwijl politiekers wel hun voordeel mogen halen uit diplomatie. Terwijl werklozen wel hun voordeel mogen halen uit extra tijd. Terwel miljardairs wel hun voordeel mogen halen uit extra PP.....
De enige reden dat de groep scripters meer wordt geviseerd dan anderen is omdat ze met weinig zijn en omdat de voordelen op lange termijn groot kunnen zijn (op korte termijn niet). Dat heb ik nooit begrepen... En dan heb ik het nog niet over het feit dat iedereen hier kan leren scripten als ze het echt willen
Wat
@.MortuaMemoria beschrijft is dan weer het gevolg van wanneer je prive scripts zou verbieden. Scripters gaan er gewoon geen meer maken. De al bestaande zullen ze misschien posten om ze zelf nog te kunnen gebruiken, als ze al niet onmiddellijk stoppen met TW. Verder is er ook nog zo iets als kwaliteit van scripts, want als ik er toe geforceerd wordt kan ik prima men scripts hier posten maar ik ga echt niet uitleggen hoe je ze moet gebruiken, wie weet zit er ergens in de code wel wat spy stuff etc etc. Kortom je krijgt op die manier geen goede kwaliteit van scripts en de toegankelijkheid voor beginners of script noobs zal zeer slecht zijn. Er zijn veel betere manieren om aan meer publieke scripts te komen dan het af te dwingen
Waar ik me dan weer wel in kan vinden is dat er bekeken moet worden dat scripts niet te ver kunnen gaan, waar die grens getrokken moet worden en hoe die gehandhaaft moet worden. Kortom: de script regels een deftig herbekijken!
3) Het mentorsysteem
Om nieuwe spelers een kans te geven om met een 'ervaren' Tribalwarsspeler in contact te komen en eventuele onduidelijkheden te verduidelijken is er ingame het zogeheten mentorsysteem. Van wat ik gehoord heb van mensen aan beide kanten van het mentorsysteem kan het op veel punten worden verbeterd. Ik heb ooit eens ingeschreven gestaan maar ben nooit gematcht met een leerling, dus kan hier helaas geen persoonlijke ervaring over delen.
Het systeem an sich matcht een leerling met een ervaren speler, wat volgens mij gebaseerd wordt op accountleeftijd (verbeter me hier gerust als dit een foute aanname is). Laten we hier allereerst eerlijk zijn; niet elk oud account heeft daadwerkelijk een 'goede' bespeler en om dit leerproces te verbeteren zouden er het best meerdere invalshoeken gebruikt kunnen worden. Wat ik echter vaak op de Discord zie is dat wanneer er iemand een inhoudelijke vraag over TW heeft, dat er zat mensen klaar staan om die vraag te beantwoorden. Ik denk dan ook zeker dat Discord een uitkomst kan bieden op dit gebied. Op Discord komen mensen dan ook in aanraking met de scripters en het bestaan van scripts, wat het punt dat ik hierboven aankaartte ook direct oplost. Het extra aanmoedigen van nieuwe spelers om naar Discord te komen zal hen waarschijnlijk heel erg helpen en geeft hen ook de mogelijkheid om contacten op te doen om zo misschien zelfs met een ervaren speler samen te komen spelen.
Om het bovenstaande te ondersteunen zal ik even twee korte voorbeelden geven uit Classic 20. Remine (ingame) en Vedas (op Discord) waren hier twee nieuwe spelers die in aanraking kwamen met de premades op deze wereld en zijn uiteindelijk toegetreden tot deze premades en hebben daar enorm veel geleerd op die ene wereld over scripts, tactieken en troepenopbouw op dorpen. Helaas is Vedas volgens mij nu gestopt door tijdsgebrek, maar Remine is voor zover ik weet nog altijd actief op TW en speelt in verscheidene teams. Deze beide spelers waren enorm leergierig en zaten vol vragen die ze op respectievelijk Discord en Skype stelden, waar er zat mensen waren die ze een helpende hand boden.
P.S. Aan alle doorgewinterde TWers; als jullie op de kaart een nieuwe speler zien liggen, maak eens een praatje en beantwoord wat vragen, zo worden we met z'n alleen een leukere community en voelen spelers die vaak zat gemotiveerd zijn zich nog welkom ook
Met het mentor systeem heb ik zelf geen ervaring, heb geen tijd/geduld om mensen op dit manier te helpen. Als ik vragen zie op AF, discord of via PM vooral over scripts ben ik altijd wel bereid om een handje te helpen. Heb ook een aantal beginnende scripters op weg gezet in de afgelopen maanden, maar later hoor ik daar nooit meer iets van. Of ze het dus geleerd hebben en nu prive scripten, of er mee gestopt zijn of nog aan het leren zijn ik zou het iet weten :s