TribalWars.nl en 2020

Status
Niet open voor verdere reacties.
Reactiescore
2.489
Beste spelers,

Elk jaar denken we samen met het team na hoe we de community in 2020 verder kunnen ondersteunen. We geven jullie, onze trouwe community leden, graag de mogelijkheid om hierin mee te denken.

Let op: Het gaat hier voornamelijk om zaken die we vanuit het TribalWars.nl team kunnen doen, zo hebben we de mogelijkheid de indeling van het forum te veranderen maar bv niet de lay-out (die is globaal voor alle communities hetzelfde), zo hebben we in-game geen enkele inspraak (buiten feedback doorgeven naar InnoGames). Ik begrijp dat de lijn soms heel dun is, daarom zullen we pogen duidelijk te zijn wat wel en niet mogelijk is.

Om eerst een beetje transparantie te geven. In 2019 hebben we gewerkt aan onze "Facebook Activiteit (Engagement); Forum Activiteit (Actieve gebruikers + Posts per maand), Support snelheid (Eerste Reactie, duurtijd tussen begin<->Einde), Discord Actieve gebruikers (Maandelijks Actief).

Als we kort terugkijken zien we dat we in November meer actieve dagelijks forumgebruikers hadden dan in Januari, is er een kleine daling in engagement op Facebook en is er een drastische daling in aantal ingediende tickets.

In 2020 zullen we blijven te maken hebben met een krimpende community (minder tickets, minder forum posts edm.), verwachten dat het aantal forumposts zal verdubbelen is onmogelijk, echter kunnen we wel op zoek gaan naar manieren om mensen meer te betrekken met de community, het forum, P&P edm.

Om verder niet uit te wijden wat in mijn achterhoofd zit hoor ik graag eerst jullie feedback. Naarmate December vordert en januari volgt lichten we jullie graag in waar we voor 2020 aan willen en zullen werken.

Met vriendelijke groeten,
Duckje
Community Management Tribal Wars.nl
 

tim010

Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
Reactiescore
2.405
Nieuw jaar, nieuwe pimpampet vragen op discord @Calamity. kent ze te goed ;)


Wat feedback betreft, het TW team lijkt me makkelijker toegankelijk dan vroeger, en ook iets meer open naar de community toe dan vroeger. Is wel een verbetering, beter laat dan nooit.

Om dan maar een concreet ideetje voor te stellen: Een speedmod die op een speedronde een speler bant zou nog minstens 15 minuten online moeten blijven om de gegarandeerde reactie direct te kunnen behandelen. Zelfs al was de ban volkomen terecht, spelers hebben het recht in discussie te gaan. Speedsupports in het algemeen worden vaak (te) laat beantwoord. En dan heb ik het over verkeerde settings, bugs, meldingen van overtreders, etc. Het is wel veel gevraagd om de hele ronde actief te monitoren dat besef ik wel, maar overal het antwoord 'stuur een ticket' krijgen en vervolgens je antwoord ontvangen als de ronde gedaan is zorgt voor frustraties.

Ps: is de speedserver ondertussen bugvrij?
 

Calamity.

Beste offer 20/21
Reactiescore
10.632
Nieuw jaar, nieuwe pimpampet vragen op discord @Calamity. kent ze te goed ;)


Wat feedback betreft, het TW team lijkt me makkelijker toegankelijk dan vroeger, en ook iets meer open naar de community toe dan vroeger. Is wel een verbetering, beter laat dan nooit.

Om dan maar een concreet ideetje voor te stellen: Een speedmod die op een speedronde een speler bant zou nog minstens 15 minuten online moeten blijven om de gegarandeerde reactie direct te kunnen behandelen. Zelfs al was de ban volkomen terecht, spelers hebben het recht in discussie te gaan. Speedsupports in het algemeen worden vaak (te) laat beantwoord. En dan heb ik het over verkeerde settings, bugs, meldingen van overtreders, etc. Het is wel veel gevraagd om de hele ronde actief te monitoren dat besef ik wel, maar overal het antwoord 'stuur een ticket' krijgen en vervolgens je antwoord ontvangen als de ronde gedaan is zorgt voor frustraties.

Ps: is de speedserver ondertussen bugvrij?

Zelfs dan beat ik je daar, m'n brein en vingers zijn niet te stoppen xx
 
Reactiescore
2.489
Even een kleine bump hiervoor
 
Reactiescore
372
Als jullie 10 jaar geleden al de regel hadden ingevoerd dat er maximaal met 2 spelers op 1 account gespeeld mag worden en dit actief hadden gehandhaafd, en verdiende pp alleen inzetbaar was op de wereld zelf was er nu nog een actieve community.

Het merendeel van de spelers stopte jaren geleden al omdat ze niet konden opboksen tegen die enorme overmacht aan activiteit en productie van veel accounts.

Is achteraf praten dat weet ik ook wel, hoe dan ook is de community bizar lang actief gebleven voor een doodbloedend spel en dat is al een compliment waard op zich.
 
Reactiescore
2.489
Als jullie 10 jaar geleden al de regel hadden ingevoerd dat er maximaal met 2 spelers op 1 account gespeeld mag worden en dit actief hadden gehandhaafd, en verdiende pp alleen inzetbaar was op de wereld zelf was er nu nog een actieve community.

Het merendeel van de spelers stopte jaren geleden al omdat ze niet konden opboksen tegen die enorme overmacht aan activiteit en productie van veel accounts.

Is achteraf praten dat weet ik ook wel, hoe dan ook is de community bizar lang actief gebleven voor een doodbloedend spel en dat is al een compliment waard op zich.
Bedankt voor je feedback. We hebben hier al eerder op geantwoord dat dit praktisch niet haalbaar is. Zeker tegenwoordig.

Even mijn dag:
In de ochtend check ik mijn account thuis op het wifi netwerk (IP1), ik reis naar het station maar onderweg krijg ik een push notificatie en check ik via 3G (IP2), ik zit op de trein (met wifi!) (IP3), ik kom aan op mijn werk/school (IP4), en aansluitend ga ik lunchen in het lokale restaurant met Wifi (IP5). Nadien ga ik weer naar huis (maar neem een andere weg (IP6) en eens thuis ga ik toch nog even uit eten (IP7)

Nu even dat van speler anoniem:
Speler 1 logt s'ochtends in (IP1)
Speler 2 logt s'middags in (IP2)
Speler 1 logt opnieuw in (IP1)
Speler 3 logt s'avonds in (IP3)

Welke speler zou je het meest vertrouwen? Die met 7 verschillende ip's of die met 3 verschillende?
 

Chameleon

Beste P&P'er 20/21
Reactiescore
3.559
Voor 2020 zou ik graag drie punten aankaarten die mijns inziens behandeld moeten worden / waar wat meer aandacht aan besteed moet worden. De eerste twee zijn dingen waarvan ik vind dat ze de spelervaring van vooral beginnende spelers belemmeren, waar ik in het derde punt kansen zie om TW een stukje toegankelijker te maken.

1) Het gebruiken van boostaccounts
Hoewel ik weet dat er gewerkt wordt aan een verduidelijking van deze regels wil ik hier nogmaals benadrukken hoe erg praktijken als deze het speelplezier van zowel nieuwe als doorgewinterde TWers kan verpesten. In de regels staat vrij duidelijk het volgende beschreven:
"Het is verboden om één of meer accounts aan te maken en/of te gebruiken om een andere account te onderhouden ("pushen")." (Aldus Tribalwars reglement, paragraaf 4, punt 4)
Als we kijken naar recente werelden (normale en classics) zien we zat voorbeelden waarbij het één account overduidelijk geboost wordt. Op het AF gaat het vaak in de start nergens anders meer over en er wordt, mijns inziens, te weinig ingegrepen bij mensen die soms zelfs op het AF toegeven te boosten.
Hoewel ik het volledig eens ben met de regel zoals hij staat beschreven vind ik dat er te weinig gehandhaafd wordt. Het zou fijn zijn als er een duidelijk standpunt wordt gemaakt m.b.t. boostaccounts en de bijbehorende straffen.

2) Geprivatiseerde scripts
In Tribalwars zijn er verschillende manieren om een voordeel te behalen ten opzichte van andere spelers op een wereld, voorbeelden hiervan zijn activiteit, farmen, inzetten van premium punten, het gebruikmaken van boostaccounts en het gebruik van scripts. De eerste drie in dit rijtje zijn voor eenieder in bepaalde mate bereikbaar. Hoewel ik zelf geen voorstander ben van de premiumfuncties heeft iedereen door de mogelijkheid tot pp farmen toegang tot grote hoeveelheiden pp. Het voorlaatste punt staat hierboven geschreven en is volgens de regels niet toegestaan. Het laatste punt in dit rijtje is momenteel nog niet tegen de regels, maar ik ben van mening dat een selectief groepje mensen hierdoor een oneerlijk voordeel kan behalen op hun tegenstanders.
Er is op de scriptendatabank een aantal scripts dat is toegestaan en gekeurd door een persoon binnen TW (weet niet exact hoe dit proces in z'n gang gaat om eerlijk te zijn). Deze scripts zijn voor eenieder toegankelijk en geven de gebruiker in veel aspecten een voordeel t.o.v. spelers die deze scripts niet gebruiken. Gezien het feit dat deze scripts toegankelijk zijn voor elke speler heb ik hier vrij weinig problemen mee (Hoewel het misschien een idee is om nieuwe spelers kennis te laten nemen van het bestaan van deze scripts, wellicht is dat nog iets voor in 2020?)
Mijn punt ligt echter in het deel van de scripts dat momenteel 'privé' is, wat betekent dat slechts een select groepje spelers toegang heeft tot deze scripts en op deze manier een voordeel weet te behalen. Ik vind niet dat de vaardigheid programmeren invloed moet hebben op de manier waarop Tribalwars gespeeld kan worden. Veel van deze scripts bestaan om het leven van TWspelers makkelijker te maken en nieuwe scripts zal ik dan ook zeker toejuichen. Ik vind het namelijk belangrijk om op Tribalwars een zogeheten level playing field (Wiki) te hebben, iets wat door geprivatiseerde scripts wordt doorbroken. Concluderend; ik vind dat privéscripts moeten worden afgeschaft en dat nieuwe spelers meer in aanraking moeten worden gebracht met de toegestane scripts en hun gebruikswijze.

3) Het mentorsysteem
Om nieuwe spelers een kans te geven om met een 'ervaren' Tribalwarsspeler in contact te komen en eventuele onduidelijkheden te verduidelijken is er ingame het zogeheten mentorsysteem. Van wat ik gehoord heb van mensen aan beide kanten van het mentorsysteem kan het op veel punten worden verbeterd. Ik heb ooit eens ingeschreven gestaan maar ben nooit gematcht met een leerling, dus kan hier helaas geen persoonlijke ervaring over delen.
Het systeem an sich matcht een leerling met een ervaren speler, wat volgens mij gebaseerd wordt op accountleeftijd (verbeter me hier gerust als dit een foute aanname is). Laten we hier allereerst eerlijk zijn; niet elk oud account heeft daadwerkelijk een 'goede' bespeler en om dit leerproces te verbeteren zouden er het best meerdere invalshoeken gebruikt kunnen worden. Wat ik echter vaak op de Discord zie is dat wanneer er iemand een inhoudelijke vraag over TW heeft, dat er zat mensen klaar staan om die vraag te beantwoorden. Ik denk dan ook zeker dat Discord een uitkomst kan bieden op dit gebied. Op Discord komen mensen dan ook in aanraking met de scripters en het bestaan van scripts, wat het punt dat ik hierboven aankaartte ook direct oplost. Het extra aanmoedigen van nieuwe spelers om naar Discord te komen zal hen waarschijnlijk heel erg helpen en geeft hen ook de mogelijkheid om contacten op te doen om zo misschien zelfs met een ervaren speler samen te komen spelen.

Om het bovenstaande te ondersteunen zal ik even twee korte voorbeelden geven uit Classic 20. Remine (ingame) en Vedas (op Discord) waren hier twee nieuwe spelers die in aanraking kwamen met de premades op deze wereld en zijn uiteindelijk toegetreden tot deze premades en hebben daar enorm veel geleerd op die ene wereld over scripts, tactieken en troepenopbouw op dorpen. Helaas is Vedas volgens mij nu gestopt door tijdsgebrek, maar Remine is voor zover ik weet nog altijd actief op TW en speelt in verscheidene teams. Deze beide spelers waren enorm leergierig en zaten vol vragen die ze op respectievelijk Discord en Skype stelden, waar er zat mensen waren die ze een helpende hand boden.


P.S. Aan alle doorgewinterde TWers; als jullie op de kaart een nieuwe speler zien liggen, maak eens een praatje en beantwoord wat vragen, zo worden we met z'n alleen een leukere community en voelen spelers die vaak zat gemotiveerd zijn zich nog welkom ook :)
 
Reactiescore
972
Voor 2020 zou ik graag drie punten aankaarten die mijns inziens behandeld moeten worden / waar wat meer aandacht aan besteed moet worden. De eerste twee zijn dingen waarvan ik vind dat ze de spelervaring van vooral beginnende spelers belemmeren, waar ik in het derde punt kansen zie om TW een stukje toegankelijker te maken.

1) Het gebruiken van boostaccounts
Hoewel ik weet dat er gewerkt wordt aan een verduidelijking van deze regels wil ik hier nogmaals benadrukken hoe erg praktijken als deze het speelplezier van zowel nieuwe als doorgewinterde TWers kan verpesten. In de regels staat vrij duidelijk het volgende beschreven:
"Het is verboden om één of meer accounts aan te maken en/of te gebruiken om een andere account te onderhouden ("pushen")." (Aldus Tribalwars reglement, paragraaf 4, punt 4)
Als we kijken naar recente werelden (normale en classics) zien we zat voorbeelden waarbij het één account overduidelijk geboost wordt. Op het AF gaat het vaak in de start nergens anders meer over en er wordt, mijns inziens, te weinig ingegrepen bij mensen die soms zelfs op het AF toegeven te boosten.
Hoewel ik het volledig eens ben met de regel zoals hij staat beschreven vind ik dat er te weinig gehandhaafd wordt. Het zou fijn zijn als er een duidelijk standpunt wordt gemaakt m.b.t. boostaccounts en de bijbehorende straffen.

Ik ben het eens met een paar aspecten, maar begrijp met name dat het TW-team weinig kan veranderen aan de boostaccounts. Als ik een vriend van mij vraag om mee te starten en hij is er na een aantal weken klaar mee en wil zijn dorpje gratis afgeven (iets wat regelmatig gebeurd en ook zeker vroeger, enkele jaren geleden). Waar ligt dan de grens van boosten? Is het erg als ik 1 dorpje intern? Is het pas boosten wanneer er 5 of meer dorpen gratis afgegeven worden aan het begin van de wereld? Dit probleem lijkt mij bijna niet te tackelen, want in deze zin kan je dan iedere intern als een vorm van boosten zien en dus internen in het algemeen verbieden. Iets waarvan wij allebei weten dat het niet gaat gebeuren.

Ik ben het zeker met je eens dat boosten verboden zou moeten zijn, maar ik probeer enkel met een realistische blik naar dit probleem te kijken. Zoals Duckje ook deed bij Perfect Hatred (het idee van maximaal 2 spelers per account), lijkt me ook dit realistisch gezien een niet te voorkomen probleem. Nou moet ik ook eerlijk zijn, en eerlijk zeggen dat ik totaal geen idee heb van de middelen die het TW-team tot zijn beschikking heeft. Misschien dat @Duckje hier meer inzicht in kan geven.

2) Geprivatiseerde scripts
In Tribalwars zijn er verschillende manieren om een voordeel te behalen ten opzichte van andere spelers op een wereld, voorbeelden hiervan zijn activiteit, farmen, inzetten van premium punten, het gebruikmaken van boostaccounts en het gebruik van scripts. De eerste drie in dit rijtje zijn voor eenieder in bepaalde mate bereikbaar. Hoewel ik zelf geen voorstander ben van de premiumfuncties heeft iedereen door de mogelijkheid tot pp farmen toegang tot grote hoeveelheiden pp. Het voorlaatste punt staat hierboven geschreven en is volgens de regels niet toegestaan. Het laatste punt in dit rijtje is momenteel nog niet tegen de regels, maar ik ben van mening dat een selectief groepje mensen hierdoor een oneerlijk voordeel kan behalen op hun tegenstanders.
Er is op de scriptendatabank een aantal scripts dat is toegestaan en gekeurd door een persoon binnen TW (weet niet exact hoe dit proces in z'n gang gaat om eerlijk te zijn). Deze scripts zijn voor eenieder toegankelijk en geven de gebruiker in veel aspecten een voordeel t.o.v. spelers die deze scripts niet gebruiken. Gezien het feit dat deze scripts toegankelijk zijn voor elke speler heb ik hier vrij weinig problemen mee (Hoewel het misschien een idee is om nieuwe spelers kennis te laten nemen van het bestaan van deze scripts, wellicht is dat nog iets voor in 2020?)
Mijn punt ligt echter in het deel van de scripts dat momenteel 'privé' is, wat betekent dat slechts een select groepje spelers toegang heeft tot deze scripts en op deze manier een voordeel weet te behalen. Ik vind niet dat de vaardigheid programmeren invloed moet hebben op de manier waarop Tribalwars gespeeld kan worden. Veel van deze scripts bestaan om het leven van TWspelers makkelijker te maken en nieuwe scripts zal ik dan ook zeker toejuichen. Ik vind het namelijk belangrijk om op Tribalwars een zogeheten level playing field (Wiki) te hebben, iets wat door geprivatiseerde scripts wordt doorbroken. Concluderend; ik vind dat privéscripts moeten worden afgeschaft en dat nieuwe spelers meer in aanraking moeten worden gebracht met de toegestane scripts en hun gebruikswijze.

Ook hier weer een realistische blik op het probleem. Ik heb het dan met name over @Warre, omdat ik zijn privéscripts zelf heb meegemaakt als vijand op W42. Ik ben vóór het openbaar maken van álle scripts en het verbieden van privéscripts. Echter heb ik destijds meerdere gesprekken met Warre gevoerd over dit probleem en alhoewel ik het niet geheel met hem eens was, snap ik zijn standpunt hierin wel.

Warre betekent veel voor de community met zijn programmeerkwaliteiten. In deze zin zit hij in een soort van monopoliepositie. Als hij geen privéscripts meer mag houden, kiest hij ervoor om in zijn algemeenheid te stoppen met programmeren (correct me if I'm wrong, was destijds in ieder geval je standpunt). We kunnen het als community niet veroorloven om een van onze betere scripters te verliezen, dus doen we de consessie om privéscripts mogelijk te houden. Waar stellen we de grens? Warre haalt er geen voldoening uit om met iedereen al zijn scripts te delen, veel ondankbare personen en zelfs mensen die misbruik maken van zijn scripts. Ik denk dus dat we het over een andere boeg moeten gooien, om dergelijke scripters zover te krijgen om alles openbaar te maken. Het TW-team moet in gesprek gaan met de belangrijkste scripters, om te polsen wat nodig is om ze dit te laten doen. Een beloningssysteem? Betalen per script? Ik noem maar wat voorbeelden, maar ik denk dat scripters zelf het beste weten wat nodig is om ze meer bij te laten dragen aan de community.

3) Het mentorsysteem
Om nieuwe spelers een kans te geven om met een 'ervaren' Tribalwarsspeler in contact te komen en eventuele onduidelijkheden te verduidelijken is er ingame het zogeheten mentorsysteem. Van wat ik gehoord heb van mensen aan beide kanten van het mentorsysteem kan het op veel punten worden verbeterd. Ik heb ooit eens ingeschreven gestaan maar ben nooit gematcht met een leerling, dus kan hier helaas geen persoonlijke ervaring over delen.
Het systeem an sich matcht een leerling met een ervaren speler, wat volgens mij gebaseerd wordt op accountleeftijd (verbeter me hier gerust als dit een foute aanname is). Laten we hier allereerst eerlijk zijn; niet elk oud account heeft daadwerkelijk een 'goede' bespeler en om dit leerproces te verbeteren zouden er het best meerdere invalshoeken gebruikt kunnen worden. Wat ik echter vaak op de Discord zie is dat wanneer er iemand een inhoudelijke vraag over TW heeft, dat er zat mensen klaar staan om die vraag te beantwoorden. Ik denk dan ook zeker dat Discord een uitkomst kan bieden op dit gebied. Op Discord komen mensen dan ook in aanraking met de scripters en het bestaan van scripts, wat het punt dat ik hierboven aankaartte ook direct oplost. Het extra aanmoedigen van nieuwe spelers om naar Discord te komen zal hen waarschijnlijk heel erg helpen en geeft hen ook de mogelijkheid om contacten op te doen om zo misschien zelfs met een ervaren speler samen te komen spelen.

Om het bovenstaande te ondersteunen zal ik even twee korte voorbeelden geven uit Classic 20. Remine (ingame) en Vedas (op Discord) waren hier twee nieuwe spelers die in aanraking kwamen met de premades op deze wereld en zijn uiteindelijk toegetreden tot deze premades en hebben daar enorm veel geleerd op die ene wereld over scripts, tactieken en troepenopbouw op dorpen. Helaas is Vedas volgens mij nu gestopt door tijdsgebrek, maar Remine is voor zover ik weet nog altijd actief op TW en speelt in verscheidene teams. Deze beide spelers waren enorm leergierig en zaten vol vragen die ze op respectievelijk Discord en Skype stelden, waar er zat mensen waren die ze een helpende hand boden.


P.S. Aan alle doorgewinterde TWers; als jullie op de kaart een nieuwe speler zien liggen, maak eens een praatje en beantwoord wat vragen, zo worden we met z'n alleen een leukere community en voelen spelers die vaak zat gemotiveerd zijn zich nog welkom ook :)

Sluit ik me volledig bij aan. Het mentorsysteem bekender maken bij nieuwe accounts en zorgen dat het systeem als geheel beter werkt.

Ik ben het er niet mee eens dat Tribal Wars perse doodbloedt. Ik denk dat topics als deze jaren geleden uit den boze waren en dat Duckje hiermee aangeeft zeker naar de community te willen luisteren, net als de stemming over de wereldinstellingen van W70 een tijd geleden. Kritiek geven is makkelijk, eraan bijdragen voor velen vaak moeilijker. Daarom denk ik inderdaad dat de PS van chameleon de spijker op zijn kop slaat: ga bij jezelf te rade wat je kunt bijdragen aan de community. Dan zorgen we er allen voor dat het TW-community langer blijft bestaan en dat we langer van dit verslavende spelletje kunnen genieten.
 
Reactiescore
972
Warre voegt echt bijzonder weinig toe aan tw, alleen aan zichzelf hoor. Het is volgens mij voor hem meer een spel geworden, wie maakt het beste script ipv het spel echt spelen.

Ik denk dat hij in de jaren dat hij gespeeld heeft voldoende heeft toegevoegd aan de community. Dat hij nu minder betrokken zou zijn, zou des te meer reden zijn voor het TW-team om met dergelijke personen het gesprek aan te gaan en te vragen hoe het team ervoor kan zorgen dat ze meer gaan bijdragen. Dat is meer mijn punt.
 
Reactiescore
5.598
Vroeger waren er inderdaad veel meer degelijke scripters waardoor er in veel stammen al wel een scripter zat, ook op dezelfde wereld in vijandige stammen. Bepaalde scripts geven wel een flink voordeel voor de desbetreffende stam, jammer maar volkomen logisch dat de packs en scripts niet meer gedeeld worden, waar dit vroeger stiekem meer het geval was.

Persoonlijk vind ik dat TW zo veel mogelijk scripts moet verwerken in het spel zelf, zoals al steeds meer gebeurd.
 
Reactiescore
1.089
Het probleem is met boosten dat je vaak een verschil moet aantonen tussen impulsiviteit en op voorbedachte rade.
Was het afgesproken werk om te boosten? Of is er sprake van activiteitsgebrek of een diplomatieke zet?

Het wordt denk ik heel lastig om dat goed te kunnen handhaven. Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn voor het support team wat betreft mededelingen en stamfora bekijken? Al kan natuurlijk het meeste gewoon via dingen zoals discord en skype besproken worden en dan valt het alweer lastig te controleren
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.762
Zeker met het kunnen overstappen na 24uur naar een ander account maakt het boosten veel makkelijker. Ik kan me voorstellen dat de vroegere 5 dagen een soort barrière was aangezien je dan 5 dagen niet kon loggen (en eventueel motivatie voor die wereld verliezen).
 
Reactiescore
1.089
Ja eens, ik heb dat nooit een stap in de goede richting gevonden.
 

Kulta Lakko

Speedkampioen '16+ '20 (Goud) '17+'18 (Zilver)
Reactiescore
226
Als jullie 10 jaar geleden al de regel hadden ingevoerd dat er maximaal met 2 spelers op 1 account gespeeld mag worden en dit actief hadden gehandhaafd, en verdiende pp alleen inzetbaar was op de wereld zelf was er nu nog een actieve community.

Het merendeel van de spelers stopte jaren geleden al omdat ze niet konden opboksen tegen die enorme overmacht aan activiteit en productie van veel accounts.

Met pak hem beet 5 spelers op een account spelen heeft, t.o.v. een account van 2 spelers, ook weer als nadeel dat je als individu veel minder in de melk te brokkelen hebt qua tactiek en de te varen koers van het account. Iets wat ik (en waarschijnlijk vele anderen) als inleveren op spelplezier ervaren. Dus al zou het controleerbaar zijn hoeveel bespelers een bepaald account heeft - wat dus onmogelijk is - dan nog kun je het beter op zijn beloop laten. Het heeft toch wel zijn nadelen.
 
Reactiescore
3.452
Maick houdt gewoon niet van co’s ^^
(Ik als uitzondering ofc)
 

Deleted User - 24028

Guest
Mooie post @chameleon , daar wilde ik zeker op reageren en nu ik hier ook nog getagd wordt helemaal :D

1) Het gebruiken van boostaccounts
Hoewel ik weet dat er gewerkt wordt aan een verduidelijking van deze regels wil ik hier nogmaals benadrukken hoe erg praktijken als deze het speelplezier van zowel nieuwe als doorgewinterde TWers kan verpesten. In de regels staat vrij duidelijk het volgende beschreven:
"Het is verboden om één of meer accounts aan te maken en/of te gebruiken om een andere account te onderhouden ("pushen")." (Aldus Tribalwars reglement, paragraaf 4, punt 4)
Als we kijken naar recente werelden (normale en classics) zien we zat voorbeelden waarbij het één account overduidelijk geboost wordt. Op het AF gaat het vaak in de start nergens anders meer over en er wordt, mijns inziens, te weinig ingegrepen bij mensen die soms zelfs op het AF toegeven te boosten.
Hoewel ik het volledig eens ben met de regel zoals hij staat beschreven vind ik dat er te weinig gehandhaafd wordt. Het zou fijn zijn als er een duidelijk standpunt wordt gemaakt m.b.t. boostaccounts en de bijbehorende straffen.
Boost accounts zijn de laatste tijd een veel besproken onderwerp, enerzijds omdat het in grotere maten voor komt, anderzijds omdat de community er ook ineens een probleem van maakt terwijl dit vroeger minder was. TW kent veel aspecten (in het volgende puntje zal ik daar dieper op in gaan), 1 daarvan is diplomatie / vrienden... Met boost accounts worden die vrienden vaak uitgebuit op korte termijn begin game. Maar is er in werkelijkheid een verschil met starten met 10 vrienden die elks een groot account uitbouwen en pas op een veel later tijdstip deze accounts internen of met een stam van 50 leden de wereld winnen? Dat eerste wordt altijd bestempeld als boosten, dat laatste is gewoon TW spelen en wordt niet van op gekeken.

Maar niet veel mensen hebben zo veel echte vrienden die puur voor hun willen spelen begin game dat dit echt een uit de hand gelopen probleem vorm in mijn ogen. In de meeste gevallen gaan voor opgestelde teams zich begin game splitsen, ze starten met 4 accounts om later te fuseren tot 1 account. Maar dit brengt ook nadelen met zich mee, namelijk dat er een hele tijd is dat er maar 1 speler op het hoofdaccount zit. Als daar iemand in de buurt zit en dat hoofd account treft op een inactief moment dan kan het daar reeds einde verhaal zijn voor de boosts spelers. Verder duiken er regelmatig nog problemen op met boost accounts, zoals boost accies die ineens toch door willen spelen, edellijn problemen, geen plaats meer in de stam, .... Dit laatste vooral met spelers die zomaar random gevraagd worden om boost accie te worden, vandaar dat ik zei dat er niet veel zijn die echt voor iemand anders belangeloos willen spelen.

Persoonlijk heb ik niet zo een probleem met boost accounts, maar dat is vooral omdat boost accounts je sneller door begin game helpen en ik persoonlijk die fase enorm haat en er dus zsm van af wil :D Begrijp me niet verkeerd, ik zou er geen probleem mee hebben als ze de regels hier over wijzigen (graag zelfs, wan de huidige beschrijving slaat nergens op, dan zou alles boosten zijn!).

2) Geprivatiseerde scripts
In Tribalwars zijn er verschillende manieren om een voordeel te behalen ten opzichte van andere spelers op een wereld, voorbeelden hiervan zijn activiteit, farmen, inzetten van premium punten, het gebruikmaken van boostaccounts en het gebruik van scripts. De eerste drie in dit rijtje zijn voor eenieder in bepaalde mate bereikbaar. Hoewel ik zelf geen voorstander ben van de premiumfuncties heeft iedereen door de mogelijkheid tot pp farmen toegang tot grote hoeveelheiden pp. Het voorlaatste punt staat hierboven geschreven en is volgens de regels niet toegestaan. Het laatste punt in dit rijtje is momenteel nog niet tegen de regels, maar ik ben van mening dat een selectief groepje mensen hierdoor een oneerlijk voordeel kan behalen op hun tegenstanders.
Er is op de scriptendatabank een aantal scripts dat is toegestaan en gekeurd door een persoon binnen TW (weet niet exact hoe dit proces in z'n gang gaat om eerlijk te zijn). Deze scripts zijn voor eenieder toegankelijk en geven de gebruiker in veel aspecten een voordeel t.o.v. spelers die deze scripts niet gebruiken. Gezien het feit dat deze scripts toegankelijk zijn voor elke speler heb ik hier vrij weinig problemen mee (Hoewel het misschien een idee is om nieuwe spelers kennis te laten nemen van het bestaan van deze scripts, wellicht is dat nog iets voor in 2020?)
Mijn punt ligt echter in het deel van de scripts dat momenteel 'privé' is, wat betekent dat slechts een select groepje spelers toegang heeft tot deze scripts en op deze manier een voordeel weet te behalen. Ik vind niet dat de vaardigheid programmeren invloed moet hebben op de manier waarop Tribalwars gespeeld kan worden. Veel van deze scripts bestaan om het leven van TWspelers makkelijker te maken en nieuwe scripts zal ik dan ook zeker toejuichen. Ik vind het namelijk belangrijk om op Tribalwars een zogeheten level playing field (Wiki) te hebben, iets wat door geprivatiseerde scripts wordt doorbroken. Concluderend; ik vind dat privéscripts moeten worden afgeschaft en dat nieuwe spelers meer in aanraking moeten worden gebracht met de toegestane scripts en hun gebruikswijze.
Normaal gezien wanneer deze discussie zich ontplooit moet ik zelf aanhalen dat er een hoop aspecten in TW zijn, zoals degene die jij noemt maar ook nog vele anderen zoals skills (snipen, timen,...), diplomatie, doorzettingsvermogen, .... De perfecte TW speler is degene die alle aspecten als de beste beheerst, en dat bestaat gewoon niet. Goede spelers beheersen meerdere aspecten waarvan bepaalde (of zelfs maar 1) heel goed.

Zoals je zelf zegt is scripts 1 van die aspecten, waarom zou het dan eerlijk zijn om het voordeel van dat aspect volledig weg te nemen terwijl de voordelen van de andere aspecten gewoon blijven. Waarom mag de groep IT'ers hun voordeel niet halen met hun sterkte? Terwijl politiekers wel hun voordeel mogen halen uit diplomatie. Terwijl werklozen wel hun voordeel mogen halen uit extra tijd. Terwel miljardairs wel hun voordeel mogen halen uit extra PP.....

De enige reden dat de groep scripters meer wordt geviseerd dan anderen is omdat ze met weinig zijn en omdat de voordelen op lange termijn groot kunnen zijn (op korte termijn niet). Dat heb ik nooit begrepen... En dan heb ik het nog niet over het feit dat iedereen hier kan leren scripten als ze het echt willen ;)

Wat @.MortuaMemoria beschrijft is dan weer het gevolg van wanneer je prive scripts zou verbieden. Scripters gaan er gewoon geen meer maken. De al bestaande zullen ze misschien posten om ze zelf nog te kunnen gebruiken, als ze al niet onmiddellijk stoppen met TW. Verder is er ook nog zo iets als kwaliteit van scripts, want als ik er toe geforceerd wordt kan ik prima men scripts hier posten maar ik ga echt niet uitleggen hoe je ze moet gebruiken, wie weet zit er ergens in de code wel wat spy stuff etc etc. Kortom je krijgt op die manier geen goede kwaliteit van scripts en de toegankelijkheid voor beginners of script noobs zal zeer slecht zijn. Er zijn veel betere manieren om aan meer publieke scripts te komen dan het af te dwingen ;)

Waar ik me dan weer wel in kan vinden is dat er bekeken moet worden dat scripts niet te ver kunnen gaan, waar die grens getrokken moet worden en hoe die gehandhaaft moet worden. Kortom: de script regels een deftig herbekijken!

3) Het mentorsysteem
Om nieuwe spelers een kans te geven om met een 'ervaren' Tribalwarsspeler in contact te komen en eventuele onduidelijkheden te verduidelijken is er ingame het zogeheten mentorsysteem. Van wat ik gehoord heb van mensen aan beide kanten van het mentorsysteem kan het op veel punten worden verbeterd. Ik heb ooit eens ingeschreven gestaan maar ben nooit gematcht met een leerling, dus kan hier helaas geen persoonlijke ervaring over delen.
Het systeem an sich matcht een leerling met een ervaren speler, wat volgens mij gebaseerd wordt op accountleeftijd (verbeter me hier gerust als dit een foute aanname is). Laten we hier allereerst eerlijk zijn; niet elk oud account heeft daadwerkelijk een 'goede' bespeler en om dit leerproces te verbeteren zouden er het best meerdere invalshoeken gebruikt kunnen worden. Wat ik echter vaak op de Discord zie is dat wanneer er iemand een inhoudelijke vraag over TW heeft, dat er zat mensen klaar staan om die vraag te beantwoorden. Ik denk dan ook zeker dat Discord een uitkomst kan bieden op dit gebied. Op Discord komen mensen dan ook in aanraking met de scripters en het bestaan van scripts, wat het punt dat ik hierboven aankaartte ook direct oplost. Het extra aanmoedigen van nieuwe spelers om naar Discord te komen zal hen waarschijnlijk heel erg helpen en geeft hen ook de mogelijkheid om contacten op te doen om zo misschien zelfs met een ervaren speler samen te komen spelen.

Om het bovenstaande te ondersteunen zal ik even twee korte voorbeelden geven uit Classic 20. Remine (ingame) en Vedas (op Discord) waren hier twee nieuwe spelers die in aanraking kwamen met de premades op deze wereld en zijn uiteindelijk toegetreden tot deze premades en hebben daar enorm veel geleerd op die ene wereld over scripts, tactieken en troepenopbouw op dorpen. Helaas is Vedas volgens mij nu gestopt door tijdsgebrek, maar Remine is voor zover ik weet nog altijd actief op TW en speelt in verscheidene teams. Deze beide spelers waren enorm leergierig en zaten vol vragen die ze op respectievelijk Discord en Skype stelden, waar er zat mensen waren die ze een helpende hand boden.


P.S. Aan alle doorgewinterde TWers; als jullie op de kaart een nieuwe speler zien liggen, maak eens een praatje en beantwoord wat vragen, zo worden we met z'n alleen een leukere community en voelen spelers die vaak zat gemotiveerd zijn zich nog welkom ook :)
Met het mentor systeem heb ik zelf geen ervaring, heb geen tijd/geduld om mensen op dit manier te helpen. Als ik vragen zie op AF, discord of via PM vooral over scripts ben ik altijd wel bereid om een handje te helpen. Heb ook een aantal beginnende scripters op weg gezet in de afgelopen maanden, maar later hoor ik daar nooit meer iets van. Of ze het dus geleerd hebben en nu prive scripten, of er mee gestopt zijn of nog aan het leren zijn ik zou het iet weten :s
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan