Stelling van de dag

Conceived by Communism

Casanova W36
Reactiescore
1.785
Nieuwe stelling:

Gezien het feit dat W98 al bijna net zo groot is als W96, is het starten van twee werelden (op deze wijze) tegelijkertijd niet van grote invloed geweest op de inkomsten van Inno.
 
Reactiescore
548
Nieuwe stelling:

Gezien het feit dat W98 al bijna net zo groot is als W96, is het starten van twee werelden (op deze wijze) tegelijkertijd niet van grote invloed geweest op de inkomsten van Inno.
De dorpendichtheid op 96 is vele malen hoger. 14000 verspreid over hetzelfde oppervlak als w98, waar er nog geen 8000 zijn. Betekent dit dat er veel meer spelers zijn geweest op w96?

Los daarvan heeft het alsnog wel invloed denk ik, omdat een aanzienlijk aandeel op w98 speelt voor de pp-farm, waar dit veel minder was geweest als w97 niet had bestaan. Lijkt mij dan toch.
 

Calamity.

Beste offer 20/21
Reactiescore
10.773
De dorpendichtheid op 96 is vele malen hoger. 14000 verspreid over hetzelfde oppervlak als w98, waar er nog geen 8000 zijn. Betekent dit dat er veel meer spelers zijn geweest op w96?

Los daarvan heeft het alsnog wel invloed denk ik, omdat een aanzienlijk aandeel op w98 speelt voor de pp-farm, waar dit veel minder was geweest als w97 niet had bestaan. Lijkt mij dan toch.

Is dit met bbs meegerekend?
 

Pimsie.

Tribe Mate Of The Year 2017
Reactiescore
2.526
Mijn ervaring is wel dat een actieve leider een touwtrekkersrol kan (en misschien wel moet) vervullen en zodoende ook meer kan vragen van zijn team. Als je zelf niet nacht of niet bereid bent een massa te deffen, hoe kun je dat dan verlangen van anderen? Ik vraag mij ook af in hoeverre je nou 100% op de hoogte blijft als je als leider alleen de communicatiechats volgt en weinig betrokken bent bij praktische zaken.

Ik herken ook eigenlijk niet wat Vanquisher schetst, dat je als 'actief spelend' leider bevooroordeelde keuzes maakt. Vaak komen te zetten stappen tot stand in overleg met (prominente) stamgenoten en pols je voortdurend of er voldoende draagvlak is voor bepaalde keuzes. Gezien ik zelf eigenlijk altijd naast leider ook een van de meest actieve spelers binnen de stam ben geweest wil ik ook wel terugblikken; het zijn van een/de leider maakt ook wel eens dat je je eigen belang wegcijfert, immers; als jij als stamleider het stambelang op twee hebt staan, zal de stam vlot floppen. Anderzijds; bepaalde voordeeltjes komen je ook net wat sneller toe. Een stoppende speler uit een (ex-vijandelijke) andere stam zal de dorpen toch net wat sneller aanbieden aan een stamleider dan aan een random speler.

Echter is dit alles wel gebaseerd op tijden dat een stam minimaal uit een speler of 12-25 bestond, tijden dat er ook nog echt wel een leider nodig was - alleen al om de neuzen dezelfde kant op te houden en de boel te managen; van bezetting tot AF-strategie, van taken delegeren tot brandjes blussen. Toen ter tijd had je altijd wel een paar matigere spelers in je stam, de accounts waar je als leider meer controlerende taken bij hebt. Tegenwoordig in een vijf-mans-stam denk ik dat er geen leiding meer nodig is, zeker niet als de vijf accounts allemaal ervaren spelers zijn (makkelijk te realiseren tegenwoordig, spelen er überhaupt nog veel noobs?).

Niet volledig mee eens eigenlijk. In mijn ogen hangt dit veel af van de kwaliteit van de leider. Een leider die zich al meerdere malen bewezen heeft hoeft wat mij betreft niet de meest actieve te zijn om een stam te leiden. Het draait bij mij dan meer om het aanzien wat een leider heeft, zolang de stamgenoten er maar volledig op vertrouwen. Dat kan zijn door jezelf te bewijzen op de huidige wereld, oftewel een van de meest actieve spelers te zijn. Maar als je dit al meerdere malen hebt bewezen op andere werelden durf ik ook prima te vertrouwen op de expertise van een persoon.
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.789
Niet volledig mee eens eigenlijk. In mijn ogen hangt dit veel af van de kwaliteit van de leider. Een leider die zich al meerdere malen bewezen heeft hoeft wat mij betreft niet de meest actieve te zijn om een stam te leiden. Het draait bij mij dan meer om het aanzien wat een leider heeft, zolang de stamgenoten er maar volledig op vertrouwen. Dat kan zijn door jezelf te bewijzen op de huidige wereld, oftewel een van de meest actieve spelers te zijn. Maar als je dit al meerdere malen hebt bewezen op andere werelden durf ik ook prima te vertrouwen op de expertise van een persoon.

Tja ik blijf bij mijn vorige standpunt wat betreft wederkerigheid; ''Als je zelf niet nacht of niet bereid bent een massa te deffen, hoe kun je dat dan verlangen van anderen?''. Als leider heb je toch ook zeker een rol in het aanspreken van onder-presterende accounts, je kunt dan moeilijk offers verlangen (dagje ziekmelden op werk) waarbij je zelf verwijst naar 30 werelden terug - toen je dat zelf ook deed als je een massa kreeg. Maar het is mogelijk wel een kwestie van smaak. Je kunt afstand nemen (weinig ingame spelen), delegeren en in een helicopterview de boel managen, of je kunt actief participeren, touwtrekken en onderdeel van het team zijn. In mijn optiek zijn er op TW (waarbij activiteit toch bijna een grotere rol speelt dan kunde) maar weinig voorbeelden van (duidelijk) succesvol leiders die passief spelen en tal van voorbeelden van succesvolle leiders die ook een sleutelrol spelen op account of in de stam.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
2.386
In mijn optiek zijn er op TW (waarbij activiteit toch bijna een grotere rol speelt dan kunde) maar weinig voorbeelden van (duidelijk) succesvol leiders die passief spelen en tal van voorbeelden van succesvolle leiders die ook een sleutelrol spelen op account of in de stam.
Klopt, maar vaak loopt het mis bij het vertrouwen van de leden naar de leiding uit, niet bij de inzet van de leiding. Veelal heb je een leiding die heel erg altruïstisch naar de wereld kijkt, rekening houdende met alle resources die de stam kan leveren. Als dan blijkt dat de accounts eigenlijk gewoon voor eigen planningen gaan, mag je nog zo hard sleuren als leiding. Lukken zal het in 90% van de gevallen toch niet. Zo was ik op wereld 89 niet de actiefste in game (met dank aan Jens was er ook niet veel nodig), maar ik had wel de helicopterview en kon de stam wel aansturen richting wat nodig was.

Daartegenover heb ik wereld 93, waar ik het na een maand of 2-3 zelf voor bekeken hield. Deels door mijn eigen leven die wat drukker werd, deels door het dagelijks gezeur en gezaag binnen de stam. Een groot deel daarvan kwam van mezelf, die steeds moet vragen om meer info, meer aanwezigheid, snellere antwoorden en meer interactie binnen de stam. Daarnaast was het ook onmogelijk om iets te plannen op stamniveau omdat het voor sommigen al te moeilijk was om edels te verplaatsen van noord naar zuid. Toch even voor diegenen die meelezen vanop wereld 93: ik ben wel trots dat het allemaal is kunnen keren in mijn afwezigheid bij de leiding en dat er nu wél een mooie stam staat. @Viral heel veel respectpunten!

TLDR: de leidingstijl die je moet aannemen als leiding, hangt volledig af van de individuele accounts en in het verlengde individuele personen op accounts.
 
Reactiescore
5.693
TLDR: de leidingstijl die je moet aannemen als leiding, hangt volledig af van de individuele accounts en in het verlengde individuele personen op accounts.
100%
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.789
TLDR: de leidingstijl die je moet aannemen als leiding, hangt volledig af van de individuele accounts en in het verlengde individuele personen op accounts.

Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat. Daarnaast denk ik dat ik het in het verleden vaak goed getroffen heb als leiding; met een grote vaste groep spelers die wereld op wereld de kar trokken en waar je uiteindelijk goed op elkaar ingespeeld raakt.

Anderzijds, zo'n groep moet natuurlijk eerst gecreëerd en behouden worden; in mijn geval werd een basis op w38 gelegd en kwam het tot een groep op w59 (die vervolgens ook grotendeels samen speelden op '68 en '73). Voor de nostalgische liefhebber; op w59 (Vinage/Victoria Victrix) hebben we nog vaak moeten 'interveniëren' bij 'ongewenst gedrag' van stamgenoten zoals stabberij, katapulteren, non-fair-play. Denk aan noobstiaan, flipping pages en perfection.
 
Reactiescore
150
Persoonlijk denk ik dat het een mix is van wat Kerouac en Roald97 aangeven, waarbij ze beiden belangrijke onderdelen benoemen.

De leidingstijl hangt veel af van hoe actief en zelfstandig accounts zijn en wat voor personen erop spelen qua persoonlijkheid. W79, W84 en W90 waren het gros van de accounts zeer actief en zelfstandig en hoefde ik ze alleen maar af en toe een zetje in de juiste richting te geven, waardoor ik zelf kon focussen op andere zaken in het belang van de stam zoals accounts die meer moeite hebben om actief te blijven, diplomatie, groei van de tegenstander etc. Ook waren de spelers op een enkeling na goede 'heren en dames', wat uiteindelijk dan ook tot goedlopende stammen heeft geleid (al zeg ik het zelf).

Daarnaast is het goede voorbeeld geven en de kar trekken nu belangrijker dan ooit voor mijn gevoel. Ik heb de indruk dat er steeds meer spelers zijn die het allemaal wel denken te weten, met name nieuwe spelers, waardoor ze moeilijker dingen aannemen die de leiding zegt (los van de manier van communiceren). Ze hanteren het 'eerst zien dan geloven'-principe, ongeacht hoe ervaren een leidinggevende is. Een kritische blik is nooit verkeerd natuurlijk, alleen is het meer eigenwijsheid dan een kritische blik als ik spreek uit eigen ervaring hiermee.

Al met al denk ik dat je als leiding zo goed kan zijn als je wil, maar het staat of valt met de proactiviteit van de accounts zelf.
 

maretan

The Sniper 19/20
Reactiescore
2.413
Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat. Daarnaast denk ik dat ik het in het verleden vaak goed getroffen heb als leiding; met een grote vaste groep spelers die wereld op wereld de kar trokken en waar je uiteindelijk goed op elkaar ingespeeld raakt.

Anderzijds, zo'n groep moet natuurlijk eerst gecreëerd en behouden worden; in mijn geval werd een basis op w38 gelegd en kwam het tot een groep op w59 (die vervolgens ook grotendeels samen speelden op '68 en '73). Voor de nostalgische liefhebber; op w59 (Vinage/Victoria Victrix) hebben we nog vaak moeten 'interveniëren' bij 'ongewenst gedrag' van stamgenoten zoals stabberij, katapulteren, non-fair-play. Denk aan noobstiaan, flipping pages en perfection.
devin die full mental ging en mij naaide, good old times <3
 
Reactiescore
417
Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat. Daarnaast denk ik dat ik het in het verleden vaak goed getroffen heb als leiding; met een grote vaste groep spelers die wereld op wereld de kar trokken en waar je uiteindelijk goed op elkaar ingespeeld raakt.

Anderzijds, zo'n groep moet natuurlijk eerst gecreëerd en behouden worden; in mijn geval werd een basis op w38 gelegd en kwam het tot een groep op w59 (die vervolgens ook grotendeels samen speelden op '68 en '73). Voor de nostalgische liefhebber; op w59 (Vinage/Victoria Victrix) hebben we nog vaak moeten 'interveniëren' bij 'ongewenst gedrag' van stamgenoten zoals stabberij, katapulteren, non-fair-play. Denk aan noobstiaan, flipping pages en perfection.
w38 baaskes <3
 
Reactiescore
2.477
Stelling:

De sukke maakt het zich een stuk moeilijker de wereld te winnen met stabber Martijn (UT) op het account (accounts/stammen die niet met hun gaan willen samenwerken)
 
Reactiescore
548
Ik ben zo'n 30/40 werelden lang gestopt geweest. Ik weet dus niet wat er in die tijd gebeurd is. Martijn was toen wel enigszins omstreden omdat hij erg eigenzinnig is geweest altijd. Van een stab o.i.d. heb ik geen weet.

Enfin, ik ben van mening dat deze community zich nogal krampachtig opstelt als het gaat om het verleden van spelers. Ik kan wel een aantal mensen opnoemen die toch door 'de elite' werden opgenomen, ondanks hun twijfelachtige verleden. Diezelfde elite weet als geen ander zich te profileren als het zout der aarde en de uitverkoren heiligen. Maak je toch niet zo druk.

Martijn is overigens een farmslaaf waarmee ik kan praten over voetbal. Diplomatieke keuzes worden door Rogier wel opgefuckt.

En dan ruim ik het weer op.

Wat een spel.
 
Reactiescore
2.477
hij stuurde een hele stammassa op 74 doodleuk door naar de vijand
 
Reactiescore
537
Stelling:

De sukke maakt het zich een stuk moeilijker de wereld te winnen met stabber Martijn (UT) op het account (accounts/stammen die niet met hun gaan willen samenwerken)
Gelukkig ben ik de dictator die alles bepaalt en mag Martijn enkel op A drukken.

Verder ben ik die periode ook gestopt geweest, dus ik kan niet oordelen over de situatie destijds. Hoor het nu ook voor het eerst verder.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat iedereen in zijn vele speeljaren wel eens discutabele dingen heeft uitgespookt. Ik hecht daar zelf geen waarde aan. Ik kijk louter naar mijn ervaringen zelf met een speler.
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.788
Stelling:

De sukke maakt het zich een stuk moeilijker de wereld te winnen met stabber Martijn (UT) op het account (accounts/stammen die niet met hun gaan willen samenwerken)
Volledig eens en dan nog maar te zwijgen over de toeren die hij toen op AF uitstak, genoeg om nooit met hem in een stam te willen
 
Bovenaan