Stelling van de dag

Reactiescore
399
Stelling: De afwezigheid van premium functies in deze wereld leidt tot een andere samenstelling van de top 10 spelers dan in een wereld waar betaalde functies beschikbaar zijn
 

Conceived by Communism

Casanova W36
Reactiescore
1.787
Ja, leuke! Ik weet niet of ik me echt volledig aansluit bij @Vanquisher. doch ben ik van mening dat dit zeker goed mogelijk is. Timo herinnert zich w49 ook nog wel; daar waren we leiding samen met Michiel (vetrix, voor de ouwe lullen). Zeker ikzelf werd naarmate de stam zich vormde en groter werd steeds actiever als leiding en minder op Savior. Nu heb ik er een handje van om minder actief te geraken na de start, maar daar hield ik het nog lang vol als leider. Wel denk ik dat je een basisaccount moet hebben waar je 'bij hoort', omdat dit de feeling met de wereld ten goede komt.

Wat is je eigen ervaring hiermee?

Ik ben het met je eens, ik denk dat het mogelijk is. Ik denk dat de enige uitdaging dan zit in het bijblijven over wat er op de wereld gaande is, en dat het vooral in de start heel moeilijk is om als leider niet actief te zijn omdat de wereld dan nog ontzettend dynamisch is. Er zullen veel spelers wegvallen, spelers misschien zelfs her en der teveel doodlopen. Hoe ouder de wereld is, hoe makkelijker dat naar mijn mening wordt.
Dan is het wel zo, in hoeverre is een leider in de start nodig? Dat kun je je dan ook afvragen. Ook dat hangt weer van verschillende factoren af, maar desondanks denk ik wel dat ik redelijk achter de eerste alinea sta.
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.788
Amai mooi om al deze semi-pros te zien bakkeleien over de meest perfecte start, onwetenden
Idd iedereen weet dat er maar 1 manier is om te starten als een pro

Je vv aan mij geven
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.789
Om een stam (goed) te leiden hoef je eigenlijk niet eens daadwerkelijk op een account actief te zijn in die stam.

Mijn ervaring is wel dat een actieve leider een touwtrekkersrol kan (en misschien wel moet) vervullen en zodoende ook meer kan vragen van zijn team. Als je zelf niet nacht of niet bereid bent een massa te deffen, hoe kun je dat dan verlangen van anderen? Ik vraag mij ook af in hoeverre je nou 100% op de hoogte blijft als je als leider alleen de communicatiechats volgt en weinig betrokken bent bij praktische zaken.

Ik herken ook eigenlijk niet wat Vanquisher schetst, dat je als 'actief spelend' leider bevooroordeelde keuzes maakt. Vaak komen te zetten stappen tot stand in overleg met (prominente) stamgenoten en pols je voortdurend of er voldoende draagvlak is voor bepaalde keuzes. Gezien ik zelf eigenlijk altijd naast leider ook een van de meest actieve spelers binnen de stam ben geweest wil ik ook wel terugblikken; het zijn van een/de leider maakt ook wel eens dat je je eigen belang wegcijfert, immers; als jij als stamleider het stambelang op twee hebt staan, zal de stam vlot floppen. Anderzijds; bepaalde voordeeltjes komen je ook net wat sneller toe. Een stoppende speler uit een (ex-vijandelijke) andere stam zal de dorpen toch net wat sneller aanbieden aan een stamleider dan aan een random speler.

Echter is dit alles wel gebaseerd op tijden dat een stam minimaal uit een speler of 12-25 bestond, tijden dat er ook nog echt wel een leider nodig was - alleen al om de neuzen dezelfde kant op te houden en de boel te managen; van bezetting tot AF-strategie, van taken delegeren tot brandjes blussen. Toen ter tijd had je altijd wel een paar matigere spelers in je stam, de accounts waar je als leider meer controlerende taken bij hebt. Tegenwoordig in een vijf-mans-stam denk ik dat er geen leiding meer nodig is, zeker niet als de vijf accounts allemaal ervaren spelers zijn (makkelijk te realiseren tegenwoordig, spelen er überhaupt nog veel noobs?).
 
Reactiescore
1.145
Ik herken ook eigenlijk niet wat Vanquisher schetst, dat je als 'actief spelend' leider bevooroordeelde keuzes maakt.
Ik zeg ook niet dat dit per definitie zo is ken ook genoeg leiders die dit zeker niet hebben.
Maar heb zeker mee gemaakt dat bijvoorbeeld altijd de massa's toevallig op het front van de leider vielen.
Of dat bepaalde principes over boord werden gegooid als het in eens goed uit kwam voor de leider zijn account.
 
Reactiescore
158
Stelling: zonder VFsnip bestond Tribal Wars niet meer
 
Bovenaan