Religies, geloven en godsdiensten

DeletedUser659

Guest
Je zegt inderdaad dat er ontelbaar veel 'godsdiensten' zijn. MAar in de finale essentie van de zaak, is elke godsdienst gelijk.

om het in simpele woorden te zeggen: er is iets of iemand oppermachtig die alles met ons kan doen wat die maar wilt.

zoals sandwichverkoper al correct uitlegde ontstaat een geloof op basis van onwetendheid.
oorspronkelijk was deze onwetendheid ook de basis van mythes en dergelijke, om even mijn filosofie handboek te quoteren:

fetisjisme of animise, waarin aan alles wat ons omringt leven wordt toegedicht, dat leven gelijkt enigszins op het onze, maar het gaat om krachten, grotere krachten en vaak ook anonieme krachten. zij leven maar zijn niet echt personen, heiligheid is overal in de natuur verspreid. Maar niet gelijk verdeeld, een berg, een boom, een bron. Krachtencentra van een bezielde en betoverde wereld. Belichaming van het sacrale.

zo evolueert het dan verder naar het polytheisme en uiteindelijk door naar het monotheisme.

Na de mythes en dergelijke komen we in opgaande lijn terecht bij 'de wetenschap'. Maar nog steeds omdat we bepaalde dingen niet kunnen verklaren zullen we teruggrijpen naar een godheid die dit alles geschapen heeft.



hehe eindelijk iemand die het snapt, nu de rest nog
 

DeletedUser

Guest
Je bent blijkbaar goed op de hoogte van de geschiedenis. :')
In 600 NC. was het Romeinse Rijk allang uit elkaar gevallen.. Alleen het Oostelijke deel, het Bijzantijnse Rijk bestond nog.
De concilie van Nicaea(330 NC als ik het goed mag hebben) bepaalde welke delen wel en niet in de bijbel kwamen. Dit vertekende dan ook voor een groot deel het evangelie van Christus. Ook het feit dat het pas 300 jaar na Christus pas was opgeschreven, wijst erop dat er weinig van het origineel is overgebleven. Ook moet men twijfelen aan betrouwbaarheid van dingen zoals het evangelie van Johannes etc.

En waar haal je dat vandaan van Jodendom en Islam versmelten? Dit komt mij zeer ongeloofwoordig voor.


Dit is echt waar. Kijk maar een in de geschiedenisboeken, daar zul je aantreffen dat er pas na een tijdje een grote omslag is gekomen in het denken van Mohamed.
 

DeletedUser

Guest
Over het geweld met religieuze achtergrond wil ik dit nog even kwijt
Jezus heeft gezegd en dat staat zwart op wit in de bijbel letterlijk:


Heb uw vijanden lief en bid voor hen die u vervolgen.

mattheus 5 vers 44



Ik ken geen godsdienst die dat nog meer voorstaat, en zeker de islam niet.
Geweld door (echte) christen kan ik mij dan ook niet voorstellen.
Wel zijn er mensen die zeggen christelijk te zijn (bush, kruistochten, e.d.)
die moeten hun bijbel maar es beter lezen.



Nog een ander verschil (het meest belangrijkste) is dat in geen enkele
godsdienst word geleerd dat je gered kunt worden door de genade van
God in elke andere godsdienst moet je het zelf "verdienen".

Christendom leert dat God volmaakt liefde is en daarom ons mensen tegemoet
komt. Omdat de mens van nature slecht en zondig is (oorlogen, moorden,
liegen, stelen) en daarom nooit gered zou kunnen worden. Daarom vrij vertaald:

God heeft de wereld (mensen) zo lief dat Hij zijn enige zoon heeft gegeven
om te sterven voor de slechtheid/zonde van de mensen, zodat iedereen die
dat gelooft/aanvaardt niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft (naar de hemel gaat).

johannes 3 vers 16



Verder hoeft de mens dus niets te verdienen, alleen aanvaarden dat Jezus
ook voor zijn slechtheid gestorven is. En zelfs al heb je dan een moord begaan
dan is er nog redding mogelijk omdat God van iedereen persoonlijk zoveel houdt.
 

DeletedUser

Guest
Wie is eigenlijk de vader van Jezus:confused:
God, maar hij werd geboren uit de heilige maagd maria die bevrucht raakte door de heilige geest van god.

Tja, het is wazige en eigenlijk slaat het op niks.
Ik hou het liever bij de wetenschap, want voor alles is een verklaring, maar voor sommige dingen hebben wij die NOG niet.
 

DeletedUser659

Guest
God, maar hij werd geboren uit de heilige maagd maria die bevrucht raakte door de heilige geest van god.

Tja, het is wazige en eigenlijk slaat het op niks.
Ik hou het liever bij de wetenschap, want voor alles is een verklaring, maar voor sommige dingen hebben wij die NOG niet.

mee eens, die godsdiensten zijn vaak op hele foute niet kloppende ooit verzonnen verhalen gebaseerd dat in der loop van der jaren bij vertalingen ect steeds ietsjes zijn veranderd, in een paar woorden, godsdienst is gewoon bullshit
 

DeletedUser

Guest
Over het geweld met religieuze achtergrond wil ik dit nog even kwijt
Jezus heeft gezegd en dat staat zwart op wit in de bijbel letterlijk:


Heb uw vijanden lief en bid voor hen die u vervolgen.



Allemaal leuk en wel maar de bijbel is door de kerk geschreven om hen zogoed mogelijk af te schetsen, hierdoor hebben zij ook in de middeleeuwen kunnen overheersen in Europa en kunnen onderdrukken als een dictatuur.
Naar mijn mening is het middeleeuwse christendom slechter dan alle 20e eeuwse dictators geweest qua vervolgingen etc.
Ongelovig (ketters) werden verbrand omdat zij niet geloofden of iets anders geloofden dan hun werd opgelegd.
Ook werd in die tijd door de kerk de wetenschap onderdrukt, ontwikkeling hiervan kwam pas echt op gang na de middeleeuwen, vandaar ook een enorme sprong vooruit in technologie, die zich vandaag de dag nog doorzet.
 

DeletedUser

Guest
ooit gehoord van boekrollen die rond 1950 in israel gevonden zijn?
daarin zaten meerdere boeken uit het oude testament, met daarin exact dezelfde inhoud als in de bijbels die we nu gebruiken (alleen andere bewoordingen)

daarnaast, pak eens een nbv (nieuwe bijbel vertaling) en kijk daarin eens naar de inleidingen voor elk nieuw bijbelboek, dan kun je lezen wanneer ze ongeveer geschreven zijn. dat was ruim voor 300 na christus.

sommige daarvan in de tijd tussen 40-200 na christus, dus een aantal ooggetuigen, nog steeds dezelfde inhoud als nu.

dus nix niet verandering van bijbelboeken om alles te kunnen blijven verklaren.
 

DeletedUser

Guest
ooit gehoord van boekrollen die rond 1950 in israel gevonden zijn?
daarin zaten meerdere boeken uit het oude testament, met daarin exact dezelfde inhoud als in de bijbels die we nu gebruiken (alleen andere bewoordingen)

daarnaast, pak eens een nbv (nieuwe bijbel vertaling) en kijk daarin eens naar de inleidingen voor elk nieuw bijbelboek, dan kun je lezen wanneer ze ongeveer geschreven zijn. dat was ruim voor 300 na christus.

sommige daarvan in de tijd tussen 40-200 na christus, dus een aantal ooggetuigen, nog steeds dezelfde inhoud als nu.

dus nix niet verandering van bijbelboeken om alles te kunnen blijven verklaren.

Ik heb het niet over veranderingen, ik zeg de bijbel is geschreven door mensen die Jezus nooit gekend hebben en is zo geschreven zodat het die mensen zo veel mogelijk ten goede komt.
 

DeletedUser1814

Guest
mee eens, die godsdiensten zijn vaak op hele foute niet kloppende ooit verzonnen verhalen gebaseerd dat in der loop van der jaren bij vertalingen ect steeds ietsjes zijn veranderd, in een paar woorden, godsdienst is gewoon bullshit

Lees je geschiedenisles jongens...
3/4 van de historische boeken van de Bijbel (zowel oud als nieuw testament) zijn op werkelijkheid gebaseerd.
De mensen toen vatten dat op ivm god (wetenschap was toen BIJNA nul), en dikten het generatie op generatie aan, pas veel later werd het opgeschreven

conclusie: de godsdienst is meestal net WEL op KLOPPENDE NIET VERZONNEN, WEL AANGEDIKTE verhalen gebaseerd

door zo'n geschriften leer je net veel bij over het denken van de mensen van toen.

de middeleeuwse kerk schreef de bijbel trouwens niet zelf, maar voerde wel een selectie uit die hen het best uitkwam (om niet met dat selectieprobleem te zitten: zie de apocryfe geschriften (evangelie van Maria Magdalena, evangelie van Thomas, evangelie van Paulus....))
 

DeletedUser

Guest
Lees je geschiedenisles jongens...
3/4 van de historische boeken van de Bijbel (zowel oud als nieuw testament) zijn op werkelijkheid gebaseerd.
De mensen toen vatten dat op ivm god (wetenschap was toen BIJNA nul), en dikten het generatie op generatie aan, pas veel later werd het opgeschreven

conclusie: de godsdienst is meestal net WEL op KLOPPENDE NIET VERZONNEN, WEL AANGEDIKTE verhalen gebaseerd

Ken jij het boek wetenschap in de bijbel? Als je dat hebt gelezen spreek je wel anders dan dat de wetenschap BIJNA nul was. Bij de titel hoort ook nog: de bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit. (dus die van nu, niet alles, maar wel een groot deel.)

P.S. als je me niet gelooft, lees het boek.
 

DeletedUser1814

Guest
Nooit van gehoord ...

maar ik geloof je op je woord ^^

ik bedoelde dat men in de bijbel dingen die men niet weet gaat toeschrijven aan een god. Dit zorgt voor het ongeloofwaardige effect
 

DeletedUser

Guest
daarnaast, pak eens een nbv (nieuwe bijbel vertaling) en kijk daarin eens naar de inleidingen voor elk nieuw bijbelboek, dan kun je lezen wanneer ze ongeveer geschreven zijn. dat was ruim voor 300 na christus.

dus over 300 jaar komt er een boek van mij:cool:
 

DeletedUser

Guest
Je zegt inderdaad dat er ontelbaar veel 'godsdiensten' zijn. MAar in de finale essentie van de zaak, is elke godsdienst gelijk.

om het in simpele woorden te zeggen: er is iets of iemand oppermachtig die alles met ons kan doen wat die maar wilt.

zoals sandwichverkoper al correct uitlegde ontstaat een geloof op basis van onwetendheid.
oorspronkelijk was deze onwetendheid ook de basis van mythes en dergelijke, om even mijn filosofie handboek te quoteren:

fetisjisme of animise, waarin aan alles wat ons omringt leven wordt toegedicht, dat leven gelijkt enigszins op het onze, maar het gaat om krachten, grotere krachten en vaak ook anonieme krachten. zij leven maar zijn niet echt personen, heiligheid is overal in de natuur verspreid. Maar niet gelijk verdeeld, een berg, een boom, een bron. Krachtencentra van een bezielde en betoverde wereld. Belichaming van het sacrale.

zo evolueert het dan verder naar het polytheisme en uiteindelijk door naar het monotheisme.

Na de mythes en dergelijke komen we in opgaande lijn terecht bij 'de wetenschap'. Maar nog steeds omdat we bepaalde dingen niet kunnen verklaren zullen we teruggrijpen naar een godheid die dit alles geschapen heeft.

Wat veel atheisten hier nog steeds niet begrijpen is dat gelovigen hun geloof zien als de ware wetenschap. Ik geloof dat het christendom niet op dezelfde manier tot stand is gekomen. God schiep de wereld, maakte de eerste mensen en openbaarde zich aan hun. Door de tijd heen heeft God zich meerdere malen geopenbaard en door wat hij vertelde, of wat zijn acties teweeg hebben hebben gebracht is de Bijbel geschreven, de schrijvers geinspireerd door de Heilige Geest.
Je kan hier nu wel aan komen open met een 'ik zal hier wel eens eventjes vertellen hoe alles zit' instelling. Maar daarbij vergeet je, dat wat jij zegt slechts een theorie is. Uit ons (gelovigen) oogpunt ziet het er eerder uit alsof iemand niet in een hogere macht geloofde en toen maar probeerde de essentie van het bestaan in formuletjes en redenaties te bevatten. Een evolutietheorie is net als een geloof een theorie, geen wetenschap.



Ook word hier regelmatig gezegd dat de Bijbel pas een paar honderd jaar na Christus geschreven zou zijn, wel dat is niet waar. De essentie van het geloof was duidelijk in die tijd, God is liefde en heeft zijn Zoon voor onze zonden gestuurd. En gebaseerd op die overtuiging zijn de evangelieen die in dat denkbeeld passen en waarvan geloofd werd dat de schrijvers geinspireerd werden, samengevoegd en aan het oudetestament toegevoegd. Zo is inderdaad de Bijbel ontstaan.
Dat sommigen beweren dat, dat niet de complete Bijbel is, is onzin. Stel dan duckjevoor het samenvoegen had geleefd, een boek had geschreven dat valt samentevatten met : 'duckje is de broer van god, en jullie meoten luisteren naar wat hij zegt' en had gezegd dat, dat een deel van de Bijbel was. Wel dat is onzin natuurlijk, het mag duidelijk zijn dat duckje dat niet is, en dat die tekst niet door de Heilige Geest geinspireerd is, waarom het dan toch aan de Bijbel zou moeten worden toegevoegd is me een raadsel.
Natuurlijk zet je er geen dingen bij waarvan je zeker weet dat ze niet waar zijn. De Bijbel is nog steeds geschreven door mensen, en een paar grote religieuse denkers die geinspireerd waren door God hebben die teksten samengevoegd. En wij geloven heilig dat dat het woord van God is.

Nog even iets om over na te denken:

Would you rather live your life as if God exists, and find out He doesn't

Or would you rather live your life as if God doesn't exist, and find out He does?
 

DeletedUser

Guest
Would you rather live your life as if God exists, and find out He doesn't

Or would you rather live your life as if God doesn't exist, and find out He does?

(Ja, ik heb je verhaal gelezen.)

Ik kies voor het laatste ;) , dan heb ik tenminste nog iets tegen hem te zeggen zoals "Waar bleef u zo lang?".
 

DeletedUser

Guest
(Ja, ik heb je verhaal gelezen.)

Ik kies voor het laatste ;) , dan heb ik tenminste nog iets tegen hem te zeggen zoals "Waar bleef u zo lang?".

juist......

Dus wat jij zegt is dat je liever voor de tweede gaat omdat God dan bestaat... Dus hoewel je niet in Hem gelooft, hoop je wel dat hij bestaat? Of neem ik je nu iets te serieus :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Wat ik even wil zeggen dat geloven in Hem moeilijk is(vind ik zelf) Het enige bewijs is de Bijbel. waarin ik wle geloof maar ik kan moeilijk bevatten dat de bijbel allemaal echt gebeurt is... Ik weet dat het zo is maar anders zou ik het echt niet geloven..

(Ik ben zelf christen)
 

DeletedUser

Guest
Ik heb het niet over veranderingen, ik zeg de bijbel is geschreven door mensen die Jezus nooit gekend hebben en is zo geschreven zodat het die mensen zo veel mogelijk ten goede komt.

Het oude testament is geschreven voor Jezus geboorte maar gaat wel over hem.
Staan allemaal profetieen in dat hij komt.

Het nieuwe testament is voor de helft geschreven door mensen die Jezus persoonlijk gekend hebben en voor de andere helft door mensen die in zijn tijd leefden. het laatste boek over het leven van jezus is 70 jaar na zijn geboorte nog door een discipel van hem geschreven (johannes) iemand die dagelijks met hem optrok dus. Evenals zijn discipel mattheus die was nog eerder met schrijven

Eén bijbelboek over zijn leven, LUCAS, is door een dokter (lees wetenschapper) geschreven.
 
Bovenaan