Religies, geloven en godsdiensten

DeletedUser

Guest
In dit topic kan je alles kwijt wat te maken heeft met de verschillenden religies/godsdiensten (Islam, Christendom, etc.) of misschien andere geloven. Je kan hier ook praten over de verschillende Heilige Boeken (zijn ze werkelijk zo bloedig?), kruistochten, moedjahedien, etc. Zowat alles wat met het onderwerp religie & geloven te maken heeft, is hier op zijn plaats.

Houd het a.u.b. wel respectvol en laat iedereen (ook degene die niet deelnemen aan deze discussie) in ere. Iemand/iets respecteren is niet noodzakelijk, iemand respectvol behandelen wel!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ik vind dat god/allah/en wat je nog allemaal meer hebt, gelijk staat aan een onzichtbaar vriendje. Enig verschil is dat als je een onzichtbaar vriendje hebt dat je in therapie moet, en als je in god gelooft niet. Dat vind ik persoonlijk vrij raar.

En ja er zijn uitzonderingen... MAAR DIE ZIJN ER ALTIJD.
 

DeletedUser976

Guest
Ik neem aan dat jij in de evolutie theorie gelooft. Maar nu een citaat van Theo Maassen, ''wat als God nou de evolutie theorie heeft verzonnen...

Ik ben het overigens wel met je eens hoor, alleen een vreemde vergelijking.
 

DeletedUser

Guest
Ik neem aan dat jij in de evolutie theorie gelooft. Maar nu een citaat van Theo Maassen, ''wat als God nou de evolutie theorie heeft verzonnen...

Ik ben het overigens wel met je eens hoor, alleen een vreemde vergelijking.
Als je erover nadenkt toch niet. Je weet dat kleine kinderen soms in onzichtbare vriendjes geloven, nu vind ik dat mensen die in god geloven dat eigenlijk ook doen, beide hebben steun aan deze vriend en dat is dan ook weer goed.
 

DeletedUser976

Guest
Ik had het waarschijnelijk anders moeten stellen, ik vind het een mooie opmerking enkel zie ik zulke vegelijkingen niet vaak. Ik heb niks met een geloof en vind het al helemaal bizar dat er oorlogen worden gevoerd hierom. Maar dat is zeker weer offtopic?
 

DeletedUser

Guest
heel letterlijk is het off-topic, maar aangezien zowel de islam als het christendom oorlogen voeren/hebben gevoerd, vind ik het niet echt off-topic.


en tsjaah, onzichtbaar vriendje, die ben ik nog niet tegengekomen neej.
om er even op in te gaan:

wat is een onzichtbaar vriendje?

klein kindje tot een leeftijd van ongeveer 10 jaar, (meestal) heeft niet genoeg vrienden, of niet genoeg bijzondere vrienden, dus creeert er zelf een.

nu wat is een god?

daar zijn 3 soorten van verklaringen voor(grofweg)

theisme: god heeft alles gemaakt. (joden, christenen, moslims geloven hierin)
pantheisme: god is alles (zenboedhisme, hindoeisme, new-age)
atheisme: er is geen god (religieus humanisme)

iemand die agnost is weet niet of God wel of niet bestaat,

en nu met onzichtbaar vriendje:
theisme: god is onzichtbaar, neit te zien, geen vriendje maar een machtige god, (zie het als een schilderij, god heeft het gemaakt, maar maakt er geen deel van uit, anders zou hij te groot of te bijzonder zijn om het schilderij nog te kunnen zien(wie ziet er nou een schilder letterlijk in zijn eigen schilderij))

conclusie, nergens een onzichtbaar vriendje.

pantheisme: god is alles, dus bloemen steen, zon, lamp, jijzelf, etc.
dus niet onzichtbaar, immers je kunt God in alles zien, wel je vriend, immers als alles er deel vanuit maakt, dan dus ook je vrienden en jezelf.
(weer voorbeeld van schilderij, god heeft het niet gemaakt, maar IS het schilderij)

Atheisme: er is geen God, ehm. tsjaah, iemand die atheist is, gelooft er niet in, dus heeft deze onzichbaar vriendje niet. (schilderij: God heeft het niet gemaakt, en maakt er ook geen deel van uit)

conclusie, waar is het onzichbare vriendje?


tenzij je bedoelt, god is onzichtbaar vriendje, omdat je hem niet kunt zien.
licht er net aan wat jouw insteek in het leven is. vanuit theisme kun je God zien doordat je zijn schepping ziet.

vanuit pantheisme kun je god zien in alle dingen.

vanuit atheisme kun je god niet zien, omdat je er niet voor open staat, je gelooft immers niet anders in God, dan dat je hem ziet. en je ziet hem dus niet.

een agnost, zal miss god wel of niet zien, (reeel) afhankelijk van wat voor bewijzen hij ziet (werkelijke, gevoelsmatige of theologische)


EDIT: kenny, oh my god, als in de uitdrukking, of als in mijn god?
 

DeletedUser

Guest
god die de evolutietheorie heeft uitgevonden is een bestaand concept.
creationisten geloven hierin. Dus als je daarin gelooft ben je zeker niet de enige. en het is ook niet verzonnen door theo maassen
 

DeletedUser613

Guest
Ik weet wel wat over de Koran:
Er staat NERGENS in dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen, het was mohammed die dit deed om zijn vrouwen van die van de anderen te kunnen onderscheiden. Wat doen de meeste vrouwen?? Juist: hoofddoek dragen.
Wat wel uitdrukkelijk in de Koran staat is dat vrouwen absoluut GEEN juwelen mogen dragen en zich niet mooi mogen maken. Wat doen de meeste vrouwen?? Juist: hun vingers puilen bijna uit van de ringen en als zij zich niet mooi maken weet ik het ook niet meer.
Om maar te zeggen: ze horen van hun geloof toch ook maar juist de dingen die hen goed uitkomen en de rest gooien ze over boord.
 

DeletedUser

Guest
domme vraag misschien, maar ik kan nergens een online versie vinden van de koran. heeft iemand misschien een site van de koran?

bij voorkeur graag een nederlandse of engelse versie.
 

DeletedUser

Guest
Dus eigenlijk kan ik ook gewoon een god verzinnen en iedereen moet dat geloven? want mijn god is iedereen, ik ben god jij bent god, ik zweer dat als ik hier een boek van zou maken(nah teveel geschrijf...) zou ik volgelingen krijgen die domweg alles geloven.

Ff over het Christendom: De bijbel is al 5x aangepast,dus god veranderd 5x de wereld? of klopte de verhalen opeens niet meer? toch een vreemd concept god.
Het is niks en je kunt niet bewijzen dat niks niet bestaat, want er is geen concreet bewijs dat die ten eerste wel bestaat.
 

DeletedUser

Guest
Ik ben meer en meer anti-Islam. Ikzelf ben niet gelovig en dit is dus niet uit mijn geloof.

Wat ik wel geloof is dat elk "geloof" al voor ontelbare slachtoffers heeft gezorgd.

Ik geloof in vrede en ben dus tegen Islam , Christendom and what so ever.

Deze "geloven" zorgen voor meer leed dan goed in mijn ogen.

Het zijn niet meer dan uit de hand gelopen sekte's
 

DeletedUser

Guest
Ik ben meer en meer anti-Islam. Ikzelf ben niet gelovig en dit is dus niet uit mijn geloof.

Wat ik wel geloof is dat elk "geloof" al voor ontelbare slachtoffers heeft gezorgd.

Ik geloof in vrede en ben dus tegen Islam , Christendom and what so ever.

Deze "geloven" zorgen voor meer leed dan goed in mijn ogen.

Het zijn niet meer dan uit de hand gelopen sekte's
Als het niet het geloof is wat tegen elkaar vecht is het iets anders.
Er zullen altijd oorlogen zijn, vrede is onmogelijk, omdat elk mens aggresief is en hebberig, Ookal is het maar voor een klein beetje. ;)
 

DeletedUser

Guest
Als het niet het geloof is wat tegen elkaar vecht is het iets anders.
Er zullen altijd oorlogen zijn, vrede is onmogelijk, omdat elk mens aggresief is en hebberig, Ookal is het maar voor een klein beetje. ;)

Ik geloof er niet in dat elk mens aggressief is. Ik durf zelf stellen dat sowieso 70% van de wereldbevolking totaal niet aggressief is.

Maar idd , is het niet geloof is het iets anders.

En laat ons er geen doekjes omwinden: vrouwen.

Als er problemen onstaan tussen de mannen is de oorzaak wellicht 'n vrouw.


vb:

plaats 20 man samen met wat Vodka

-resultaat : grandioos feest!


plaats 20 man samen wat Vodka en 2 , 3 vrouwen.

- resultaat: feestje dat uitloopt op boel !


:p
 

DeletedUser

Guest
Ik ben zelf Christen, en het Christendom is geen gevaarlijke, geweldadige godsdienst. Enkele feiten.

Men mag niet mensen dwingen zich tot het christendom te bekeren
Men mag niet doden zonder reden
Men mag mensen niet uitschelden, minderwaardig stellen te opzichte van een ander ras, en al zulk soort dingen
Men moet zijn vijanden vergeven
Men mag geen kwaad met kwaad vergelden.

En zo kan ik nog wel even doorgaan!
 

DeletedUser

Guest
Ik ben zelf Christen, en het Christendom is geen gevaarlijke, geweldadige godsdienst. Enkele feiten.

Men mag niet mensen dwingen zich tot het christendom te bekeren
Men mag niet doden zonder reden
Men mag mensen niet uitschelden, minderwaardig stellen te opzichte van een ander ras, en al zulk soort dingen
Men moet zijn vijanden vergeven
Men mag geen kwaad met kwaad vergelden.

En zo kan ik nog wel even doorgaan!


allemaal wel mooi en fijn, maar een feit: KRUISTOCHTEN, hoe wil je die gaan goedpraten. Als je heel eerlijk bent, en ff naar jezelf kijkt dan ziet iedere godsdienst wel in dat ze allemaal gewelddadig zijn.

GreetZz,

insel
 

DeletedUser

Guest
Dat was me nog niet eens zo opgevallen. Mét reden mag je dus wél iemand vermoorden?! Oooww, zeg dat dan, dan is het goed ;)
 

DeletedUser

Guest
Ik ben zelf Christen, en het Christendom is geen gevaarlijke, geweldadige godsdienst. Enkele feiten.

Men mag niet mensen dwingen zich tot het christendom te bekeren
Men mag niet doden zonder reden
Men mag mensen niet uitschelden, minderwaardig stellen te opzichte van een ander ras, en al zulk soort dingen
Men moet zijn vijanden vergeven
Men mag geen kwaad met kwaad vergelden.

En zo kan ik nog wel even doorgaan!


Nee er staat wel dat ze dat allemaal niet mogen doen maar hebben ze zich daaraan gehouden nee..!


Men mag niet mensen dwingen zich tot het christendom te bekeren : Wat deden al die priesters dan die naar alle toen Nieuw ontdekte werelden gingen? denkj je dat al die mensen in brazilie endergelijke vrijwillig chirsten zijn geworden?
Men mag niet doden zonder reden: Ten eerste is het men mag NIET doen ook niet met een reden en ten tweede waarom hielden ze dan kruistochten enz.?
Men mag mensen niet uitschelden, minderwaardig stellen te opzichte van een ander ras, en al zulk soort dingen: Alweer die kruistochten en wat dacht je van heksenvervolging
Men moet zijn vijanden vergeven. Doet de kerk ook niet bepaald vaak
Men mag geen kwaad met kwaad vergelden. Nee daarom voeren ze al die oorlogen kruistochten en gaven ze vroeger alle koningen enzo opdrachten om die en die te gaan veroveren
 

DeletedUser

Guest
ik vind dat er niks verkeerds aan dat mensen geloven in een god of allah.
en er staat juist vooral goede dingen in de koran of de bijbel.

alleen er zijn altijd idioten die hun geloof gebruiken als excuus om moorden te plegen.
dat ligt niet aan het geloof, dat ligt aan "de mens", het meest moordzuchtigste en egoistische organisme op de aardbol.
 

DeletedUser

Guest
Ik ben zelf Christen, en het Christendom is geen gevaarlijke, geweldadige godsdienst. Enkele feiten.

Men mag niet mensen dwingen zich tot het christendom te bekeren(is jarenlang gebeurd onder dwang. herzien?)
Men mag niet doden zonder reden(zonder reden. reden: hij is geen christen. zie bovengenoemde punt)
Men mag mensen niet uitschelden, minderwaardig stellen te opzichte van een ander ras, en al zulk soort dingen(behalve dat christendom het ene ware geloof is en anderen niet)
Men moet zijn vijanden vergeven(behalve als ze het as van het kwaad zijn)
Men mag geen kwaad met kwaad vergelden.(je moet altijd 10 keer zo hard terugslaan)

En zo kan ik nog wel even doorgaan!

even commentaar neergezet.
 
Bovenaan