Religies, geloven en godsdiensten

DeletedUser

Guest
Ik ben zelf Christen, en het Christendom is geen gevaarlijke, geweldadige godsdienst. Enkele feiten.

Men mag niet mensen dwingen zich tot het christendom te bekeren
Men mag niet doden zonder reden
Men mag mensen niet uitschelden, minderwaardig stellen te opzichte van een ander ras, en al zulk soort dingen
Men moet zijn vijanden vergeven
Men mag geen kwaad met kwaad vergelden.

En zo kan ik nog wel even doorgaan!


zo is het ongeveer bedoeld geweest, waarschijnlijk iedereen heeft weleens van de 10 geboden gehoord?
:eek:
ga ik tenminste vanuit.

de 10 geboden kun je kort samenvatten tot de volgende 2:
matteus 22:37-40 zei:
37 Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

oftewel, kruistochten? in de naam van god gevoerd, maar god vroeg niet om miljoenen doden, die vroeg om bekering, niet uitmoorden.
werd dus wel in de naam van god, maar niet aan gods wil gevoerd.

'bekeren' van de indianen en andere inboorlingen? weer niet gods wil, leer ze met rede, met geduld en liefde, dat is wat de bijbel zegt, iemand dreigen z'n kop af te hakken of zich te laten bekeren, noem ik niet bekeren. noem ik ook niet christelijk.

ik zie christendom als het ene ware geloof, kan ook niet anders, want ik geloof in god, dus kan ik niet geloven in allah, ik kan ook niet geloven in de evolutietheorie,

je hebt mensen die beweren dat alle godsdiensten hetzelfde zijn, kanniet.
mijn god zegt, wie in mij gelooft krijgt het eeuwige (goede) leven, de andere niet. (als er uitzonderingen zijn, kan ik daar niet over oordelen, dat is niet mijn taak, noch mijn recht).

iemand die in allah gelooft wordt niet gered volgens mijn geloof.
andersom gelooft een moslim, dat ik verdoemd ben, omdat ik de verkeerde leer aanhang.

in feite kun je secularisme of atheisme ook beschouwen als een geloof.
jij geloofd (mikob) dat er geen god bestaat,
er zijn maar 2 mogelijkheden, god bestaat wel, of god bestaat niet,
ze zijn niet allebei mogelijk, dus er kan er maar eentje gelijk hebben.
 

DeletedUser

Guest
Ik vind het heel jammer dat deze godsdiensten door mensen door het slijk gehaald worden en daarmee bedoel ik het christendom EN de islam. Allebei de boeken staan voor vrede en de geloven staan voor vrede. Het geloof wordt misbruikt om tot oorlog te komen en DAT is fout, het geloof zelf niet... Ik heb BEIDE heilige boeken gelezen (Ik kan geen arabisch lezen dus heb ik een vertaling gelezen alhoewel dat eigelijk niet toegestaan is) omdat ik vind dat religie zo'n belangrijk onderwerp is dat je eerst moet inlezen. Ik vraag me af of mensen die religie als krankzinnigheid dit ooit gedaan hebben. Ik vind ook dat deze mensen best met wat meer respect kunnen antwoorden. (hier zal ik wel weer op afgebrand worden)
 

DeletedUser

Guest
Je hebt idd gelijk. Het geloof wordt helemaal niet gerespecteerd, ook door de eigen aanhangers niet. Als er wordt gezegd niet doden betekent dat ook wanneer je oorlog hebt. En zo zijn er vele anderen voorbeelden. Daarom zijn de bekende geloven misvormd en verwrongen. Hierdoor vind ik dat in god geloven goed is, maar niet als je in zo een gezamelijk groot geloof zit.
 

DeletedUser

Guest
Ik ben zelf Christen, en het Christendom is geen gevaarlijke, geweldadige godsdienst. Enkele feiten.

Men mag niet mensen dwingen zich tot het christendom te bekeren
Men mag niet doden zonder reden
Men mag mensen niet uitschelden, minderwaardig stellen te opzichte van een ander ras, en al zulk soort dingen
Men moet zijn vijanden vergeven
Men mag geen kwaad met kwaad vergelden.

En zo kan ik nog wel even doorgaan!

oke en in de Koran staat het zelfde, er staat ook bijvoorbeeld:
Geen zelf moord plegen
 

DeletedUser

Guest
Ik ga me niet in de discussie inhoudelijk bezig houden omdat ik deze al meningkeer elders heb gevoerd en altijd op het zelfde uitdraait. Het enige wat ik wel even kwijt wil:

1. Zaken als kruistochten, verplichte bekeringen etc waren in NAAM VAN GOD echter niet in opdracht van God. Hiermee bedoel ik dat de MENSEN misbruik maakten van het geloof om een bepaald doel te bereiken.

2. Problemen die wij nu kennen met de islam zoals het geweld etc word gedaan in NAAM VAN ALLAH en niet in opdracht van Allah.. Hiermee bedoel ik dat de MENSEN misbruik maakten van de Islam om een bepaald doel te bereiken.

Ik vind redeneringen op basis hiervan dan ook "gezever" immers dan kun je ieder volk in de wereld wel iets aanpraten wat ooit in de NAAM van die natie is gedaan.. sorry maar wij voelen ons toch ook niet persoonlijk verantwoordelijk voor wat de VOC heeft gedaan ??
 

DeletedUser

Guest
Ik ga me niet in de discussie inhoudelijk bezig houden omdat ik deze al meningkeer elders heb gevoerd en altijd op het zelfde uitdraait. Het enige wat ik wel even kwijt wil:

1. Zaken als kruistochten, verplichte bekeringen etc waren in NAAM VAN GOD echter niet in opdracht van God. Hiermee bedoel ik dat de MENSEN misbruik maakten van het geloof om een bepaald doel te bereiken.

2. Problemen die wij nu kennen met de islam zoals het geweld etc word gedaan in NAAM VAN ALLAH en niet in opdracht van Allah.. Hiermee bedoel ik dat de MENSEN misbruik maakten van de Islam om een bepaald doel te bereiken.

Je hebt gelijk en ik wil ook effe kwijt dat het Christendom 1 grote samegestelde godsdienst is net zoals de Islam dat is ..
De rituelen (feestdagen) zijn gepikt van de godsdiensten die er toen in gebruik waren. Dit was gewoon omdat de leiders niet wilden dat de overstap op de nieuwe staats godsdienst te groot werd (enkele voorbeelden: Kerstmis is het heidense feest dat de zon terug langer gaat schijnen. En is in het Christendom "de geboorte" van Jezus die volgens de bijbel wel in Maart geboren is ..
Het beeld van god in het Christendom is dan weer genomen van de vroegere griekse godsdienst en is de zelfde persoon als de oppergod Zeus..).
De Islam is dan weer gewoon bijna het zelfde als het Christendom alleen is het later ontstaan en is de jaar lengte anders..

Het enige nut van een godsdienst was om de mensen bang te maken voor een oppermachtig wezen en dat de heersers van die tijd veel macht konden uitoefenen op het volk. Ook om onverklaarbare dingen te verklaren zoals natuurrampen ziektes etc.
Dus werden ze gebruikt enkel en alleen om macht uit te oefenen..
Hier door kunnen we zeggen dat godsdiensten in de tijd van nu totaal zinloos zijn.. We kunnen nu met de wetenschap al een helehoop verklaren waarvoor we vroeger niet instaat waren en god gebruikte.
 

DeletedUser

Guest
Ach, de godsdienst is op niks gebasseerd.
Elk jaar worden die boeken aangepast, omdat het anders niet meer klopt...:rolleyes:
 
Reactiescore
57
Dus eigenlijk kan ik ook gewoon een god verzinnen en iedereen moet dat geloven? want mijn god is iedereen, ik ben god jij bent god, ik zweer dat als ik hier een boek van zou maken(nah teveel geschrijf...) zou ik volgelingen krijgen die domweg alles geloven.

Ff over het Christendom: De bijbel is al 5x aangepast,dus god veranderd 5x de wereld? of klopte de verhalen opeens niet meer? toch een vreemd concept god.
Het is niks en je kunt niet bewijzen dat niks niet bestaat, want er is geen concreet bewijs dat die ten eerste wel bestaat.

Dat zijn nieuwe vertalingen . De taal is namelijk veranderd door de tijd heen , de statenvertaling uit 1700 ( en nog wat ) leest namelijk niet zo makkelijk . Aan de inhoud is niks veranderd .
 

DeletedUser

Guest
Ach, de godsdienst is op niks gebasseerd.
Elk jaar worden die boeken aangepast, omdat het anders niet meer klopt...:rolleyes:

Een grote leugen wat betrefd het Christendom! De Bijbel is in 2000 jaar, misschien sommige woorden veranderd, maar wat betrefd de inhoud, is die NIETS, maar dan ook NIETS veranderd! (ik geloof dat dit ook voor de Koran geld)
 

DeletedUser412

Guest
Een grote leugen wat betrefd het Christendom! De Bijbel is in 2000 jaar, misschien sommige woorden veranderd, maar wat betrefd de inhoud, is die NIETS, maar dan ook NIETS veranderd! (ik geloof dat dit ook voor de Koran geld)

Jep, in de Bijbel staat nog steeds dat de aarde plat is ^^
 

DeletedUser

Guest
Dus eigenlijk kan ik ook gewoon een god verzinnen en iedereen moet dat geloven? want mijn god is iedereen, ik ben god jij bent god, ik zweer dat als ik hier een boek van zou maken(nah teveel geschrijf...) zou ik volgelingen krijgen die domweg alles geloven.

Ff over het Christendom: De bijbel is al 5x aangepast,dus god veranderd 5x de wereld? of klopte de verhalen opeens niet meer? toch een vreemd concept god.
Het is niks en je kunt niet bewijzen dat niks niet bestaat, want er is geen concreet bewijs dat die ten eerste wel bestaat.

Ha wat je hier zegt heb je gewoon uit de lucht gegrepen
jongen

de bijbel is een paar keer aangepast omdat het dan wat makkelijker te lezen is.
de oude vertalingen hebben ze gewoon in hedendaags nederlands geplaatst.

als je niet weet waar je over praat zeg dan niks


ook zie ik dat henkief word afgeblaft op zijn post
ik ben ook christen

en je hebt altijd rotte appels die de naam van anderen verpesten
en je hebt ook altijd personen die dat bovenhalen en daar aan mee helpen

de kruistochten?
eeuwen geleden gebeurd.

weet je bijvoorbeeld dat iedereen toen "christen" was?
en de mensen vochten alleen mee omdat je dan naar de hemel zou gaan(dat werd hun verteld)

en de ridders omdat er hun stukken land werd beloofd.

je mag anderen toch met wat meer respect behandelen vind ik

en jah je hebt gelijk dat wij oorlogen hebben gehad.
maar waar slaat het op dat er alleen slecht op word gekeken als het christenen,moslims enz. eraan meedoen?
 

DeletedUser

Guest
In mijn ogen bestaat er geen god of hemel.
Wie wilt dat ik dit uitleg of verklaar moet mij dit maar vragen, heb d'r nu niet echt een zin in. Dan leg ik dit vanavond wel uit.
 

DeletedUser

Guest
In mijn ogen bestaat er geen god of hemel.

Ik denk precies hetzelfde, hoewel ik er wel overtuigd van ben dat de christelijke en moslimse religie heel erg heilige dingen zijn.

Niemand mag daar dan ook spot mee drijven. Het is een geloof, dat geeft de mensen hoop op iets wat er wel of niet is. Wie ben ik om te zeggen dat god bestaat? Wie ben ik dat god niet bestaat?

Niemand weet dit, ik ben een persoon die liever bewijs ziet voordat ik geloof. Dat hoeft nog niet te betekenen dat ik hier niet voor open sta.

Dat is mijn mening erover.
Het enige wat me wel dwars zit, is al het moorden en zondigen wat mensen doen in naam van hun geloof. Dit is namelijk verkeerd.
Als je gelovig bent, je gelooft in god en in alle regels die hij heeft opgesteld voor een vreedzaam bestaan voor ons, waarom verbreek je die regels en dan ook nog zeggen dat het in zijn naam is. :confused:
 

DeletedUser

Guest
Ik denk precies hetzelfde, hoewel ik er wel overtuigd van ben dat de christelijke en moslimse religie heel erg heilige dingen zijn.

Niemand mag daar dan ook spot mee drijven. Het is een geloof, dat geeft de mensen hoop op iets wat er wel of niet is. Wie ben ik om te zeggen dat god bestaat? Wie ben ik dat god niet bestaat?

Niemand weet dit, ik ben een persoon die liever bewijs ziet voordat ik geloof. Dat hoeft nog niet te betekenen dat ik hier niet voor open sta.

Dat is mijn mening erover.
Het enige wat me wel dwars zit, is al het moorden en zondigen wat mensen doen in naam van hun geloof. Dit is namelijk verkeerd.
Als je gelovig bent, je gelooft in god en in alle regels die hij heeft opgesteld voor een vreedzaam bestaan voor ons, waarom verbreek je die regels en dan ook nog zeggen dat het in zijn naam is. :confused:

dat soort mensen zul je altijd hebben

die worden zo opgevoed
en geleerd dat je dat moet doen

je zult altijd mensen hebben die de goede naam verpesten van de rest van de groep

en ymanule

dat wat je zegt over kerstmis is niet waar hoor
dat is een chrstelijke feestdag en
de "heidenen" hadden ook een feest rond die tijd

tegenwoordig is het feest helemaal verwereld om het zo maar te zeggen
ik bedoel met alle kadootjes kopen te commercieel

maar wij hebben het niet afgepakt hoor.

en wat je over het christendom en de islam zegt
is wel heel erg kort door de bocht
deze 2 gelofen kun je niet met elkaar vergelijken

wij gelofen dat Jezus voor onze zonden is gestorven
en na 3 dagen weer is opgestaan

dat is een heel verschil dan dat jezus gewoon een profeetje was
en Mohammed de Grote Profeet van Allah
(en de rest lees je maar in de koran)

je kunt die 2 godsdiensten niet met elkaar vergelijken hoe graag je dat ook wil.
 

DeletedUser

Guest
dat soort mensen zul je altijd hebben

die worden zo opgevoed
en geleerd dat je dat moet doen

je zult altijd mensen hebben die de goede naam verpesten van de rest van de groep
Dit geldt helaas voor meer dingen in deze wereld. :mad:

....je kunt die 2 godsdiensten niet met elkaar vergelijken hoe graag je dat ook wil.

Je moet toegeven dat er wel enig verband zit tussen elke godsdienst.
Ik geef toe dat ze niet precies hetzelfde zijn, tuurlijk.
Maar er zijn genoeg overeenkomsten tussen beide godsdiensten.
Dus die opmerking van jou vindt compleet doelloos.
 

DeletedUser

Guest
je kunt die 2 godsdiensten niet met elkaar vergelijken hoe graag je dat ook wil.

Euhm de Islam en het Christendom zijn zo goed als het zelfde ..
Natuurlijk zijn er verschillen in die godsdiensten ..
Maar in dit geval zijn het zo goed als 2 identieke godsdiensten :)
Geef mij 15 verschillen en je hebt gelijk (ze moeten dan ook nog wel kloppen :D )
 

DeletedUser

Guest
oke en in de Koran staat het zelfde, er staat ook bijvoorbeeld:
Geen zelf moord plegen

Ja maar ik vind dat het toch te vaak gebeurt:confused:
En ze zeggen ook dat als ze zelfmoord plegen, ze in de hemel komen.:confused:
 

DeletedUser2999

Guest
Ik zie het maar zo:

Godsdienst

Verhaal uit de bijbel

Weet je wat ik nou ook zon ontzettend zak vind........Allah...met zijn dikke L*L :D :D :D :D

En Allah vind alle nederlandse vrouwen h**ren en daar heeftie volkomen gelijk in. :D :D :D
 

DeletedUser

Guest
In mijn ogen bestaat er geen god of hemel.
Wie wilt dat ik dit uitleg of verklaar moet mij dit maar vragen, heb d'r nu niet echt een zin in. Dan leg ik dit vanavond wel uit.

Om d'r maar ff zelf op verder te gaan.
In mijn ogen bestaat god niet.
Als god bestaat, waarom gaan er dan kinderen etc dood? Waarom worden er kinderen dood geboren? Waarom worden mensen verkracht? Waarom is er pedofilie? Waarom gaan er mensen té jong dood? Sommige zeggen dan: Ze hebben genoeg geleerd etc. Maar, waarom gingen de mensen vroeger dan eerder dood? Mensen gingen vroeger al rond de 30-40 dood, terwijl we nu veel meer leren. Sinds de 19e eeuw is de schoolwet er pas. Nu, deze jaren zijn we veel geavanceerder, we leren steeds meer. Hoezo hebben die mensen van toen dan genoeg geleerd?

Als er een god bestaat, en een Allah.. Waarom in vredesnaam zijn er zoveel godsdienstige oorlogen? Waarom wordt er oorlog gemaakt om geloven? Dat is dan toch krankzinnig?

Ik denk dat geloven gewoon iets zijn om achter te schuilen ofzo. Velen zullen het daar niet met me eens zijn maar dat maakt mij niets uit. Ik geloof enkel in mijzelf. Alles wat ik bereik zorg ik zelf voor.
 

DeletedUser

Guest
Om d'r maar ff zelf op verder te gaan.
In mijn ogen bestaat god niet.
Als god bestaat, waarom gaan er dan kinderen etc dood? Waarom worden er kinderen dood geboren? Waarom worden mensen verkracht? Waarom is er pedofilie? Waarom gaan er mensen té jong dood?

Ik weet niet wat je kennis van de bijbel/christendom is maar dit is als volgt te "verklaren". In de bijbel staat het verhaal over Eva en Adam en de apel (bij iedereen wel bekend), toen Eva en Adam de fout ingingen werden ze het hof uit gezet en kenden ze zonde etc. Hiermee leefden zij en wij dus ook in een zondige wereld. Bij deze wereld horen dus ook zaken zoals jij hier boven beschreef. Dit is dus niet dat God dit heeft bedacht om als een sarcast in de hemel ons uit te kunnen lachen, onze "voorouders" hebben dit over zich heen geroepen.

Als er een god bestaat, en een Allah.. Waarom in vredesnaam zijn er zoveel godsdienstige oorlogen? Waarom wordt er oorlog gemaakt om geloven? Dat is dan toch krankzinnig?

Waarom er Goddienstige oorlogen bestaan ? Omdat leiders/mensen ideaal misbruik kunnen maken van een geloof als fundament voor hun eigen vieze zaakjes. Immers het is makkelijker om een heel volk te overtuigen op een basis waarin ze geloven. Een groot deel van het niet 100% na denkende natie zullen dan blindelings de "gelovige" leiders volgen.

Een basis om oorlog voeren is ideaal, neem nu nazi duitsland in de 2e wereld oorlog die wisten de mensen te overtuigen dat al het kwaad in de wereld kwam door joden, homo's, gehandicapten etc Dit is ook een basis waar mensen in kunnen gaan "geloven" omzich zelf te rechtvaardigen.

Ik denk dat geloven gewoon iets zijn om achter te schuilen ofzo. Velen zullen het daar niet met me eens zijn maar dat maakt mij niets uit. Ik geloof enkel in mijzelf. Alles wat ik bereik zorg ik zelf voor.

Geloof heeft niets te maken met schuilen achter iets, t's wel voor veel mensen een verklaring voor zaken die gebeuren in het leven en een trootst voor mensen die anderen verliezen. Dat je niet geloof is je goede recht, hierin ben je vrij, wanneer jij in je zelf gelooft dat jij alles zelf bereikt en kunt maken prima. Echter respecteer dan ook de ander dat hij op basis van zijn geloof de wereld bekijkt en vooruitzicht heeft na zijn leven hier.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan