Onrust in het Midden-Oosten

DeletedUser13565

Guest
De kaartjesmakers houden het niet meer bij. Ook Qiryatayn heeft IS, zoals verwacht, aan het regeringsleger verloren. Geen onbelangrijke, christelijke, stad ten zuidwesten van Palmyra.

Ook in Irak gaat het aardig.

rftzdeadipcolnnzg.jpg
. Het is wachten op de 'slag om Mosul'.
 

DeletedUser7072

Guest
Ik vraag me af hoe anti Rusland/Assad mensen nu zullen reageren nu dat kamp in korte tijd 2 redelijk belangrijke steden op IS heeft heroverd(Palmyra & Qaryatan). Ik ben voor de pragmatische Stalin-Hitler benadering, dus het tolereren(niet actief steunen) van een massa moordenaar in de strijd tegen een groep die voor ons een veel grotere vijand is. Het resultaat zal waarschijnlijk een defacto partitie van Syrie worden tussen Assad en rebellen/Koerden. Assad zal niet alles kunnen heroveren maar zal denk ik ook niet aftreden, en als hij dat wel doet wordt hij wss vervangen door iemand die ook niet geaccepteerd zal worden door zijn tegenstanders.

De vraag is nu wie Raqqa als eerst kan bereiken, het SDF of Assad. Ik denk dat een Deir Ezzor-Raqqa deal mogelijk is waarin het SDF Raqqa krijgt en Assad de kans krijgt om de belegering van zijn militairen in Deir ezzor te breken. Mosul zal nog wel even duren, het loopt nu niet lekker met dat offensief. Het Iraakse leger laat het weer flink afweten.
 

DeletedUser73016

Guest
IS is dan ook een godsgeschenk voor Assad. Anders zaten de pijlen nog steeds op hem gericht voor de volle 100 procent. Ben benieuwd wat men gaat doen met het grondgebied van de Koerden. Denk niet dat het onafhankelijk gaat worden, mede omdat Europa zo afhankelijk is van Turkije en Turkije een heel harde en nationalistische (extreemrechtse) leider heeft.

Ook benieuwd naar wat voor invloed de nieuwe president zal hebben op deze oorlog, gezien ik het onwaarschijnlijk acht dat we dit jaar nog een oplossing vinden hiervoor.
 

DeletedUser7072

Guest
Misschien wordt het uiteindelijk een soort puntland(regio in Somalië), praktisch onafhankelijk maar door bijna niemand als zodanig erkend. Zeker als Syrië nog een behoorlijk tijdje instabiel blijft kan het Koerdische deel een soort relatief stabiel puntland worden.
 

DeletedUser

Guest
Ja misschien kunnen ze een voorbeeld aan somalie nemen dat is goed voor de toekomst
 

DeletedUser7072

Guest
Syrie gaat toch wel die richting op denk ik, tenzij een van de partijen op korte termijn heel overtuigend wint, wat me onwaarschijnlijk lijkt.

En binnen die context kan Syrisch Koerdistan dan wellicht functioneren als een soort relatief stabiele, praktisch onafhankelijke, zone, zoals Puntland dat is binnen Somalië.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser13565

Guest
IS is dan ook een godsgeschenk voor Assad. Anders zaten de pijlen nog steeds op hem gericht voor de volle 100 procent. Ben benieuwd wat men gaat doen met het grondgebied van de Koerden. Denk niet dat het onafhankelijk gaat worden, mede omdat Europa zo afhankelijk is van Turkije en Turkije een heel harde en nationalistische (extreemrechtse) leider heeft.

Ook benieuwd naar wat voor invloed de nieuwe president zal hebben op deze oorlog, gezien ik het onwaarschijnlijk acht dat we dit jaar nog een oplossing vinden hiervoor.

IS een godsgeschenk voor Assad lijkt me niet. Is juist de sterkste tegenstander misschien wel, en zorgt ervoor dat hij z'n aandacht moet verdelen.
Het maakt hem wel een noodzakelijke bondgenoot ja.
 

DeletedUser7072

Guest
IS is beide tegelijk als het ware. Op het politieke front is IS een godsgeschenk, op het militaire front niet. Geldt overigens niet alleen voor Assad, alle dictators in landen met een Islamitische meerderheid hebben extremisten als verzekering. Als ze omvallen is de kans namelijk heel groot dat extremisten de boel overnemen, en dat is al vaak gebeurt.
 

DeletedUser76743

Guest
De kaartjesmakers houden het niet meer bij. Ook Qiryatayn heeft IS, zoals verwacht, aan het regeringsleger verloren. Geen onbelangrijke, christelijke, stad ten zuidwesten van Palmyra.

Ook in Irak gaat het aardig.

rftzdeadipcolnnzg.jpg
. Het is wachten op de 'slag om Mosul'.

Zulke kaarten moet je ook maar met een korrel zout nemen hoor.
Als Iraakse leger een stad/dorp herovert, kleuren ze alles wat rond de stad
zit ook rood, wat meestal gewoon woestijn is..

Plus waar zijn alle andere groeperingen hier op de kaart? Het wordt nog
een jarenlange strijd hoor.
 
Reactiescore
770
[video=youtube;t_Qpy0mXg8Y]https://www.youtube.com/watch?v=t_Qpy0mXg8Y[/video]

Het bekijken waard.
 

DeletedUser13565

Guest
Na relatief lange tijd zonder echte vorderingen, nu op twee plaatsen toch goede vooruitgang.
Fallujah, vlakbij Baghdad is nog altijd een gevaarlijk ISIS-bolwerk waarvandaan aanslagen op Baghdad worden gedaan, het lijkt erop dat die stad op termijn veroverd gaat worden, opmars Iraakse leger is gestaag.

Peshmerga is langzaam bezig aan een opmars, SDF verovert bij Shaddadi en Raqqa wat gebied.
Belangrijkste op dit moment echter is dat de aanval op Manbij is geopend en dat daar grote vorderingen worden gemaakt. Manbij is een stad waar veel Koerden wonen en die belangrijk is om beide pockets aan elkaar vast te krijgen, oost en west.

Probleempje is wel dat Erdogan niet blij gaat zijn, want die heeft uitdrukkelijk gezegd niet de Eufraat over te gaan.

b2d1880246.jpg


Nuja, dit is toch wel echt de Eufraat over.
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.278
Ik begin steeds meer op de hand te zijn van Assad. Laat hem maar zsm winnen. Beetje als in Trump vs Clinton he, kiezen tussen 2 kwaden.

"helaas" lijken de rebellen opeens aleppo te overwinnen. Rebellen klinkt heroisch, maar vergis je niet, gros is jihadist en slacht elke christen af die ze tegenkomen.
 

DeletedUser73016

Guest
Turkije heeft meer troepen in Noord-Syrie gestationeerd. Lijkt daar eerder een gevecht te worden tussen Turken en Koerden onder het mom van: "we gaan IS bestrijden". Op die manier is er ook nauwelijks vooruitgang in Syrie.

l37xy0b5m3ucm.png


Bedoeling van Turkije is om een Eufraat Shield te creeren om gronden dat aangrenzen aan Turkije veilig te stellen en te verhinderen dat de YPG een aaneengesloten gebied kan veroveren. Biden heeft nadrukkelijk gezegd dat YPG terug tot oostelijk van de Eufraat moeten terugtrekken. Reactie van YPG is niet heel erg duidelijk. Er zouden al gevechten gerapporteerd zijn tussen Syrische Koerden en Turken bij voornamelijk Jerabus en het dorpje daaronder. Koerden gaan ook voor Al-Bab nu. Er wordt ook gemobiliseerd bij Efrin (helemaal west op de kaart)

Paars: Turkije
Geel: Syrische Koerden
Rood: Syrische overheid
Groen: Syrische rebellengroepen (en dat is vrij complex)
Zwart: IS

CqoWe-_WAAEzSdO.jpg


De operatie nog eens in beeld.

Wat. Een. Clusterfuck.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
Het is duidelijk dat het te doen is om de Koerden. Dat zie je meteen als je alleen al naar de timing van deze interventie kijkt. IS zit al meer dan 2 jaar aan de Turkse grens, als het primair om IS te doen was had Turkije al veel langer geleden kunnen ingrijpen, toen IS ook veel meer grondgebied aan de grens in handen had. Maar bij Kobani hebben ze niet ingegrepen ondanks dat Turkse tanks op schietafstand stonden, en elders aan de grens hebben ze eerder ook niet/nauwelijks iets tegen IS gedaan. Kaartje hierboven is wel leuk, rond midden augustus namen de Koerden Manbij in en ze dreigden verder op te rukken naar Jarabulus en verder naar het westen. Dit is waar Turkije echt bang voor is, het verbinden van de Koerdische kantons. Het gebied dat ze hierboven innemen is simpelweg een cockblocker tegen de Koerden. Dit heeft Turkije slim gedaan, ze veroveren IS gebied voor de Koerden dat (onvermijdelijk) gaan doen, waarmee ze een goede sier maken(ze vallen immers IS aan) terwijl ze hun eigenlijke doel hier ook mee bereiken. En niemand kan realistisch gezien nu iets doen tegen Turkije, ze vallen immers IS aan, dus als Rusland Turkse straaljagers uit de lucht zou halen zou dat gezien kunnen worden als defacto steun aan IS.

Al Bab valt wel buiten het schild, als de Koerden dat zouden overnemen zou dat hen een enorm voordeel kunnen geven en het is aan de kaart te zien ook te ver zuidelijk voor Turkije, al weet je het natuurlijk nooit. Een conflict tussen Turkse proxies en de Koerden is nu op handen, en de eerste gevechten zijn er zelfs al geweest tussen deze 2. Als IS slim is buiten ze dit maximaal uit door zich terug te trekken en gevechten tussen deze 2 facties te faciliteren, en dit deden ze ook bij Jarabulus dat zonder al te veel moeite werd ingenomen.
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.278
Klopt Dirk.

RIP YPG er gaan de komende dagen veel koerden sneuvelen vrees ik.

Flikker die turken eens snel uit de NAVO. Niet dat dat zal gebeuren, Amerika heeft een grote dolk in de rug van de koerden gezet als dank voor de strijd van de koerden tegen is
 

DeletedUser

Guest
Ik heb niet veel bij te dragen aan deze discussie als het gaat om actuele ontwikkelingen, want ik heb het niet veel gevolgd de laatste weken/maanden. In de afgelopen jaren heb ik echter wel veel gelezen over de Koerden in Irak, Turkije, Iran en Syrië en naar aanleiding van bovenstaande uitspraak van calamus wilde ik graag even in de pen duiken om wat historische context te geven aan deze Koerdische strijd en onze relatie met de Koerden. De opmerking deed mij namelijk direct denken aan iets wat ik ruim een jaar geleden las.

De vroege periode na de Tweede Wereldoorlog wordt vooral gekenmerkt door het hardhandig neerslaan van de Koerdische opmars, traditioneel met de steun van de landen die de grenzen hebben bepaald en hun machtige opvolgers: de Sovjet-Unie en de VS. Een nieuw hoofdstuk, en mogelijk het meest interessante voor de situatie van vandaag, is de periode van 1972-1975. Onder president Nixon kwam Henry Kissinger aan het roer te staan van de State Department. Om de Iraakse militaire hegemonie in het Midden-Oosten op te breken, leek het Nixon en Kissinger wel een goed idee om de Koerdische opmars in Irak te steunen. In samenwerking met de Shah van Iran werd er daarom tussen 1972 en 1975 zo'n 18 miljoen militaire steun aan de Koerden verschaft in Irak. De leider van de gewapende Koerdische strijd raakte overtuigd van het idee dat de Britten en Amerikanen werkelijk de Koerdische onafhankelijkheidsstrijd steunden. In 1975 sloot de Shah van Iran echter een overeenkomst met Saddam Hoessein waardoor de Iraanse (en Amerikaanse) steun aan de Koerden per direct stopgezet zou worden. De congressionele Pike Committee concludeerde dat Nixon en Kissinger niet wilden dat de Koerden hun gewapende strijd zouden winnen, maar dat de strijd Irak vooral zou verzwakken. Niet geheel onverwachts besloot Saddam Hoessein direct na het stopzetten van de militaire steun, de Koerden volledig te slopen. De Koerdische leider Mustafa Barzani besloot daarop een brief te schrijven aan Henry Kissinger om hem op zijn morele en politieke verantwoordelijkheid te wijzen om de Koerden te beschermen, maar een reactie van de meesterdiplomaat bleef uit. In 1975 moest Kissinger zich verantwoorden voor de Intelligence Committee en sprak daar de beroemde woorden uit: 'Covert action should not be confused with missionary work'. Dit was de eerste keer dat de Koerden zich verraden voelden door hun vermeende bondgenoten, maar het zou nog vele malen erger worden in de daaropvolgende decennia.

Nu er enige tijd gepasseerd is, en daarmee veel officiële documenten zijn vrijgekomen, is er over de jaren '80 veel bekend. Na de val van de Shah tijdens de Iraanse revolutie in 1979 besloot Irak Iran binnen te vallen. Om regionale hegemonie te beschermen, werd door westerse beleidsmakers pragmatisch naar de situatie gekeken. Iran draaide 180 graden van een 'twin pillar' in het Midden-Oosten naar een vijandige theocratie. Daarnaast werd Saddam erg close met de Sovjet-Unie, dus zou het strategisch niet verkeerd zijn om wat 'leverage' te krijgen over Irak en tegelijkertijd zowel Irak als Iran militair te vermoeien door de tweestrijd een beetje op te hitsen, redeneerden beleidsmakers. Daarom kwam Saddam op het lijstje te staan van bevriende klootzakken en werd er probleemloos wapens naar Saddam gestuurd, inclusief middelen die bruikbaar zijn om gifgas en andere chemische wapens mee te produceren, ook toen bekend was dat Saddam deze middelen gebruikte tegen de Koerden en Iran. Ook Nederland deed hier vrolijk aan mee. Vooral VVD-kopstuk Frits Bolkestein vond het wel moreel verdedigbaar om bij twijfelgevallen (of er al dan niet sprake was van het gebruik van chemische wapens) vooral niet op te treden tegen de Nederlandse verkoop van middelen die hiervoor gebruikt kunnen worden. Zodoende hebben wij met onze bondgenoten een mooi verleden waarin we een tiran hebben gefaciliteerd om een groep te vergassen die nu klaarblijkelijk de meest redelijke groep is in Irak en Syrië. Enkele jaren later toen Saddam definitief van het lijstje van bevriende klootzakken verdween, werd opeens moord en brand geschreeuwd over hoe hij de Koerden behandelt in Irak. Terwijl de situatie enkele jaren eerder veel erger was en dat met onze betrokkenheid gebeurde én terwijl de Koerden in Turkije het op datzelfde moment niet beter hadden, wat gemakshalve even werd vergeten.

In de jaren '90 was opnieuw een piek waarin onze liefdevolle relatie met de Koerden zichtbaar werd, toen wij samen met de andere bondgenoten van de Koerden, hoofdzakelijk de VS, Duitsland en het VK, de Turken hielpen om de Koerden hun 72 maagden te bezorgen. Terwijl de westerse wereld aanzag hoe de NAVO in eerste instantie slechts toekeek hoe Milosevic zo repressief te werk kon gaan in een land dat grenst aan de NAVO, werd er niet bij stilgestaan dat binnen de grenzen van de NAVO vergelijkbare gruweldaden werden begaan met ons materieel en door sommige landen met zeer actieve en bewuste militaire steun, training en inlichtingenuitwisseling.

Dit is helaas een tragische realiteit die al decennialang voortduurt. Het kan natuurlijk zo zijn dat Koerdische onafhankelijkheid nu wel serieus op een prioriteitenlijstje staat van westerse beleidsmakers, maar dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Zoals Kissinger immers al zei: covert action should not be confused with missionary work. Zodra de nuttige functie van de Koerden in deze strijd vervaagt of verdwijnt, zou het zomaar kunnen dat de Koerden teruggeduwd worden in hun traditionele rol: als ondergeschikte minderheid in bestaande staten met uitgelijnde grenzen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.278
Ik heb niet veel bij te dragen aan deze discussie als het gaat om actuele ontwikkelingen, want ik heb het niet veel gevolgd de laatste weken/maanden. In de afgelopen jaren heb ik echter wel veel gelezen over de Koerden in Irak, Turkije, Iran en Syrië en naar aanleiding van bovenstaande uitspraak van calamus wilde ik graag even in de pen duiken om wat historische context te geven aan deze Koerdische strijd en onze relatie met de Koerden. De opmerking deed mij namelijk direct denken aan iets wat ik ruim een jaar geleden las.

De vroege periode na de Tweede Wereldoorlog wordt vooral gekenmerkt door het hardhandig neerslaan van de Koerdische opmars, traditioneel met de steun van de landen die de grenzen hebben bepaald en hun machtige opvolgers: de Sovjet-Unie en de VS. Een nieuw hoofdstuk, en mogelijk het meest interessante voor de situatie van vandaag, is de periode van 1972-1975. Onder president Nixon kwam Henry Kissinger aan het roer te staan van de State Department. Om de Iraakse militaire hegemonie in het Midden-Oosten op te breken, leek het Nixon en Kissinger wel een goed idee om de Koerdische opmars in Irak te steunen. In samenwerking met de Shah van Iran werd er daarom tussen 1972 en 1975 zo'n 18 miljoen militaire steun aan de Koerden verschaft in Irak. De leider van de gewapende Koerdische strijd raakte overtuigd van het idee dat de Britten en Amerikanen werkelijk de Koerdische onafhankelijkheidsstrijd steunden. In 1975 sloot de Shah van Iran echter een overeenkomst met Saddam Hoessein waardoor de Iraanse (en Amerikaanse) steun aan de Koerden per direct stopgezet zou worden. De congressionele Pike Committee concludeerde dat Nixon en Kissinger niet wilden dat de Koerden hun gewapende strijd zouden winnen, maar dat de strijd Irak vooral zou verzwakken. Niet geheel onverwachts besloot Saddam Hoessein direct na het stopzetten van de militaire steun, de Koerden volledig te slopen. De Koerdische leider Mustafa Barzani besloot daarop een brief te schrijven aan Henry Kissinger om hem op zijn morele en politieke verantwoordelijkheid te wijzen om de Koerden te beschermen, maar een reactie van de meesterdiplomaat bleef uit. In 1975 moest Kissinger zich verantwoorden voor de Intelligence Committee en sprak daar de beroemde woorden uit: 'Covert action should not be confused with missionary work'. Dit was de eerste keer dat de Koerden zich verraden voelden door hun vermeende bondgenoten, maar het zou nog vele malen erger worden in de daaropvolgende decennia.

Nu er enige tijd gepasseerd is, en daarmee veel officiële documenten zijn vrijgekomen, is er over de jaren '80 veel bekend. Na de val van de Shah tijdens de Iraanse revolutie in 1979 besloot Irak Iran binnen te vallen. Om regionale hegemonie te beschermen, werd door westerse beleidsmakers pragmatisch naar de situatie gekeken. Iran draaide 180 graden van een 'twin pillar' in het Midden-Oosten naar een vijandige theocratie. Daarnaast werd Saddam erg close met de Sovjet-Unie, dus zou het strategisch niet verkeerd zijn om wat 'leverage' te krijgen over Irak en tegelijkertijd zowel Irak als Iran militair te vermoeien door de tweestrijd een beetje op te hitsen, redeneerden beleidsmakers. Daarom kwam Saddam op het lijstje te staan van bevriende klootzakken en werd er probleemloos wapens naar Saddam gestuurd, inclusief middelen die bruikbaar zijn om gifgas en andere chemische wapens mee te produceren, ook toen bekend was dat Saddam deze middelen gebruikte tegen de Koerden en Iran. Ook Nederland deed hier vrolijk aan mee. Vooral VVD-kopstuk Frits Bolkestein vond het wel moreel verdedigbaar om bij twijfelgevallen (of er al dan niet sprake was van het gebruik van chemische wapens) vooral niet op te treden tegen de Nederlandse verkoop van middelen die hiervoor gebruikt kunnen worden. Zodoende hebben wij met onze bondgenoten een mooi verleden waarin we een tiran hebben gefaciliteerd om een groep te vergassen die nu klaarblijkelijk de meest redelijke groep is in Irak en Syrië. Enkele jaren later toen Saddam definitief van het lijstje van bevriende klootzakken verdween, werd opeens moord en brand geschreeuwd over hoe hij de Koerden behandelt in Irak. Terwijl de situatie enkele jaren eerder veel erger was en dat met onze betrokkenheid gebeurde én terwijl de Koerden in Turkije het op datzelfde moment niet beter hadden, wat gemakshalve even werd vergeten.

In de jaren '90 was opnieuw een piek waarin onze liefdevolle relatie met de Koerden zichtbaar werd, toen wij samen met de andere bondgenoten van de Koerden, hoofdzakelijk de VS, Duitsland en het VK, de Turken hielpen om de Koerden hun 72 maagden te bezorgen. Terwijl de westerse wereld aanzag hoe de NAVO in eerste instantie slechts toekeek hoe Milosevic zo repressief te werk kon gaan in een land dat grenst aan de NAVO, werd er niet bij stilgestaan dat binnen de grenzen van de NAVO vergelijkbare gruweldaden werden begaan met ons materieel en door sommige landen met zeer actieve en bewuste militaire steun, training en inlichtingenuitwisseling.

Dit is helaas een tragische realiteit die al decennialang voortduurt. Het kan natuurlijk zo zijn dat Koerdische onafhankelijkheid nu wel serieus op een prioriteitenlijstje staat van westerse beleidsmakers, maar dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Zoals Kissinger immers al zei: covert action should not be confused with missionary work. Zodra de nuttige functie van de Koerden in deze strijd vervaagt of verdwijnt, zou het zomaar kunnen dat de Koerden teruggeduwd worden in hun traditionele rol: als ondergeschikte minderheid in bestaande staten met uitgelijnde grenzen.

Interessant stukje achtergrondinformatie, dank.
 
Bovenaan