Onrust in het Midden-Oosten

DeletedUser7072

Guest
Syrië (Assad dus) stapt naar de Veiligheidsraad om de Turkse beschietingen op de Koerden.
Enigszins hypocriet, maar de Turken hebben voorzover ik weet niet echt vriendjes in de Veiligheidsraad dus ik denk dat dit nog wel eens gevolgen kan hebben.

FSA / Nusra / Ahrar Sham pocket ten noorden van Aleppo verdwijnt trouwens als sneeuw voor de zon. Moraal lijkt daar helemaal verdwenen. Azaz wordt nog niet aangevallen, maar Tall Rifaat wordt wel binnengedrongen.
Turkije zal weer beginnen met beschieten als ze Azaz aan gaan vallen, maar ik geloof niet dat ze werkelijk iets durven ondernemen.

Als je op de kaart kijkt zie je iets ten oosten trouwens het dorpje Dabiq. Als dit je vaag bekend voorkomt, Dabiq is het dorpje waar de naam van het IS magazine naar genoemd is, IS gelooft dat hier de 'grote veldslag tussen het westen en de islam' zal plaatsvinden. Het zal me benieuwen, vooralsnog zie ik eerder Saoedi-Arabië en Turkije daar vechten tegen IS en Assad.

CbLUJCzWIAEecH_.png:large


Kafr Naya inmiddels in SDF handen overigens.

Het schijnt overigens dat Tal Rifaat al is ingenomen, nu gaat het snel. Die rebellen zijn hun enclave kwijt. Als Turkije slimmer was geweest hadden ze die rebellen eerder onder druk gezet de SDF te joinen, dan zou het percentage YPG omlaag gaan en zouden ze nog enigzins invloed kunnen uitoefenen. Nu deze artilleriebeschietingen niet helpen hebben ze geen poot meer om op te staan, tenzij ze echt serieus willen escaleren...

Overigens een geniale zet van Rusland om de Koerden dit gebied over te laten nemen. Nu moet Turkije de Koerden bestoken om dat te voorkomen, en dat geeft voor hem ook weer binnenlandse kopzorgen. Het vestigt ook de aandacht juist op Turkije, als Rusland met het Syrische leger dit had proberen over te nemen zou alle negativiteit op Rusland afkomen voor het steunen van een brute dictator. Niemand kan ook serieus tegen luchtsteun aan de Koerden zijn(behalve Turkije), wij steunen ze immers ook.

Wat ook grappig is om te bedenken, is dat onze Tom Staal in deze zone is geweest waar nu zoveel om te doen is:

[video=youtube;lar-6mbqnJc]https://www.youtube.com/watch?v=lar-6mbqnJc[/video]

Ik hoop op een vervolg met Tom embedded met de YPG, als ze het veroveren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser13565

Guest
Inmiddels grenzen de Koerden ook hier zelfs al aan IS, doordat ze met de FSA een deal hebben gesloten.
Mare' is nu overgenomen zonder een schot te hoeven lossen, en de islamisten aldaar trekken zich terug naar het noorden (de rest sluit zich aan bij SDF).

Zeer mooie ontwikkeling.

EDIT:

CbVveHLUEAEdyvH.jpg:large
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
En wederom, hoogmoed komt voor de val.

Weet niet of wij als westen hier blij mee moeten zijn overigens....
 

DeletedUser7072

Guest
Gaan de Islamisten nu allemaal naar Azaz voor een last stand? Ze hadden beter een deal kunnen maken om naar Idlib te gaan. Iets zegt me dat Azaz een hele hele harde noot gaat worden om te kraken, de Islamisten gaan proberen een last stand te maken daar met volle steun van Turkije. In Marea mogen ze ook wel uitkijken voor een IS verassing btw. Ik vraag me ook af of die FSA groepen hun voormalige bondgenoten willen aanvallen in Azaz, ze tegen IS gebruiken kan geen probleem zijn maar tegen groepen als Ahrar al Sham? Kan me voorstellen dat ze daar geen zin in hebben.

En wederom, hoogmoed komt voor de val.

Weet niet of wij als westen hier blij mee moeten zijn overigens....

Waarom niet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Als ze niet echt meer een kalifaat hebben wat ze daar kunnen uitbreiden en overwinningen kunnen boeken voor hun propaganda....

Zullen ze andere tactieken moeten gebruiken om wat aanzien te verwerven ;)
 

DeletedUser7072

Guest
Het gaat leuk worden als de Koerden Dabiq bereiken :D

Gaat de grootste propaganda stunt ooit worden. Overigens zou ik er niet van staan te kijken als Al Nusra straks een IS coup start rond Idlib en Aleppo, ze hebben er een hele sterke positie en bezetten een laatste stuk van de Turkse grens. Ze hebben ook mensen naar Aleppo verplaatst, klaar om elke diplomatieke oplossing te spoileren. Als ze het goed spelen kunnen ze op termijn misschien de macht monopoliseren in dat gebied zoals IS in 2013 deed in hun huidige gebied.

Wat die andere tactieken zijn is overigens al duidelijk: Meer en meer aanslagen hier in Europa en uitbreiden buiten Syrië en Irak, zoals in Libië. Vergeet niet hoe de aanslagen in Parijs hun verlies van Sinjar compleet heeft overschaduwd in de media.
 

DeletedUser73016

Guest
de grootste propaganda stunt ooit zal toch wel op naam van hitler staan denk ik
 

DeletedUser7072

Guest
Turkije wil veiligheidszone in Syrië

Zijn onze politici nou echt zo dom om te denken dat het Turkije gaat om IS en de vluchtelingen?

Het lijkt me toch duidelijk dat het hier gaat om het voorkomen van een Koerdische zone langs de zuidgrens die Kobani en Afrin verbindt? Waarom is Angela Merkel hier dan positief over, ik mag toch aannemen dat ze beter weet. Waarom een conflict met Rusland riskeren als die grens gewoon door Koerden(die zowel wij als Rusland steunen) van IS kan worden afgesloten?
 

DeletedUser7072

Guest
Inmiddels grenzen de Koerden ook hier zelfs al aan IS, doordat ze met de FSA een deal hebben gesloten.
Mare' is nu overgenomen zonder een schot te hoeven lossen, en de islamisten aldaar trekken zich terug naar het noorden (de rest sluit zich aan bij SDF).

Zeer mooie ontwikkeling.

EDIT:

CbVveHLUEAEdyvH.jpg:large


ISIS valt Marea nu aan vanaf 3 kanten. Afwachten wat er gebeurt.

zie hier
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Ik zie ome erdogan dat bommetje nog wel persoonlijk plaatsen overigens, mooi excuus om syrie lekker te bestoken.

Onze aller koenders overigens steekt een paar veren in de reet van turkije en noemt koerdistan en zegt dat de oprukkende koerden een gevaar zijn :')
 

DeletedUser7072

Guest
Absoluut. Laat me even duidelijk zijn, ik ben normaal absoluut geen complottheorist en kan me ook zeker niet vinden in Angelino's theorieën. Maar dit is gewoon veel te toevallig, zeker nu blijkt dat het om een Syrische Koerd gaat.

Bedenk het volgende:

- De Koerden rukken op en dreigen de door Turkije gesteunde jihadisten in de Azaz pocket volledig te verslaan. Een paar weken later kan al te laat zijn.
- Turkije beschiet hen met artillerie en wordt door de hele internationale gemeenschap bekritiseerd.
- De aanval vind plaats in het hart van Ankara, dit moet extreem goed voorbereid zijn, het kan onmogelijk in een paar dagen voorbereid zijn(sinds de start van de artillerie beschietingen).
- Als de YPG dit heeft voorbereid is het onmogelijk dat de Amerikaanse inlichtingen het niet wisten, ze hebben special forces die embedded zijn met de SDF en zoiets grootschaligs kan niet onopgemerkt zijn gegaan.
- Binnen 1 dag is duidelijk dat de Koerden dit gedaan hebben, en niet de PKK maar Syrische Koerden notabene.
- Gezien de voortgang die de YPG maakt en hun belang bij het hebben van internationale sympathie is dit totaal niet in hun belang.
- Turkije zat te smeken om een bufferzone om te voorkomen dat de Koerden hun kantons linken, maar ze hadden nog geen overtuigende casus belli.
- Ze hebben eerder een false flag proberen uit te lokken, maar dat is uitgelekt en toen zijn twitter en youtube afgesloten.
- De YPG/SDF is de enige gewapende groep die zowel Amerikaanse als Russische steun krijgt, en Turkije heeft er alle belang bij dat een deal omtrent deze groep stopt.
- De YPG en PKK hebben de aanslag niet opgeist, nogal vreemd om er zoveel moeite in te steken en er dan vervolgens niet mee pronken.

Sta niet verbaasd te kijken als de Turken straks Syrië binnentrekken, als ze dat doen weet ik genoeg. Het is ook niet de eerste keer dat er zo'n false flag wordt voorbereid. Tevens zijn maar liefst 500 rebellen via Idlib naar Aleppo verplaatst via Turkije.

Hundreds of armed rebels cross from Turkey into Syria

Turkey YouTube Ban: Full Transcript of Leaked Syria 'War' Conversation Between Erdogan Officials

Dit zijn resp. de Guardian en IBtimes, geen Niburu of dergelijke sites. Ik gebruik hier expres geen complot sites.

Ahmet Davutoğlu:
"Prime Minister said that in current conjuncture, this attack (on Suleiman Shah Tomb) must be seen as an opportunity for us."

Hakan Fidan:
"I'll send 4 men from Syria, if that's what it takes. I'll make up a cause of war by ordering a missile attack on Turkey; we can also prepare an attack on Suleiman Shah Tomb if necessary."

Feridun Sinirlioğlu:
"Our national security has become a common, cheap domestic policy outfit."

Yaşar Güler:
"It's a direct cause of war. I mean, what're going to do is a direct cause of war."
--------
FIRST SCREEN:
Ahmet Davutoğlu: I couldn't entirely understand the other thing; what exactly does our foreign ministry supposed to do? No, I'm not talking about the thing. There are other things we're supposed to do. If we decide on this, we are to notify the United Nations, the Istanbul Consulate of the Syrian regime, right?

Feridun Sinirlioğlu: But if we decide on an operation in there, it should create a shocking effect. I mean, if we are going to do so. I don't know what we're going to do, but regardless of what we decide, I don't think it'd be appropriate to notify anyone beforehand.

Ahmet Davutoğlu: OK, but we're gonna have to prepare somehow. To avoid any shorts on regarding international law. I just realised when I was talking to the president (Abdullah Gül), if the Turkish tanks go in there, it means we're in there in any case, right?

Yaşar Güler: It means we're in, yes.

Ahmet Davutoğlu: Yeah, but there's a difference between going in with aircraft and going in with tanks...

Dit was in 2014, het werd uitgelekt en daarna is twitter en facebook in Turkije geblokkeerd. Dit doet me heel erg denken aan het verbranden van de reichstag en de aanslag in Rusland in 1999 die de oorlog in Tsjetjenie rechtvaardigde. Eerst dacht ik nog aan ISIS, die zou namelijk ook belang bij een escalatie kunnen hebben, maar nu een link naar een Syrische Koerd al zo snel gevonden wordt in de huidige context, nee....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser73016

Guest
Dat zou voor mij een aanleiding zijn om een ultimatum te gebruiken tegen Turkije mocht ik president zijn van een groot land.
 

DeletedUser7072

Guest
Ik weet niet wat de Amerikaanse inlichtingendiensten hierover weten. Als dit een false flag is is de kans groot dat ze weten dat dit door Turkije is opgezet op deze manier. Ze hebben iniedergeval nauwe contacten met de Koerdische YPG vanwege de strijd tegen IS. Een complexe aanslag als deze(tegen militairen in het hard van Ankara) kan nooit zijn voorbereid onder de neus van Amerikaanse inlichtingen, onmogelijk. PKK was nog plausibel geweest maar nu het Syrische Koerden blijken te zijn(YPG), nee dit kan gewoon echt niet. Ik durf te wedden dat dit een false flag is.

Onze politici zijn veel te laks ja. We moeten de Turken duidelijk maken dat als ze unilateraal Syrie binnen trekken dit geen artikel 5 situatie is en ze niet op onze steun hoeven te rekenen als Rusland erop reageert. Dit moet heel duidelijk worden gemaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser73016

Guest
Turkije speelt een beetje de rebellerende jongen die kijkt hoe ver het kan gaan. Wel tegen zulke landen moet je al snel ingrijpen en duidelijk een grens tonen, maar in een situatie zoals deze gaan ze iedere keer steeds iets nieuws uitproberen en een beetje verder gaan, zolang het westen inderdaad veel te laks blijft reageren. Een beetje dreiging en sancties / relaties op het spel zitten, kan best geen kwaad. Ik weet ook wel dat het complex is met die vluchtelingensituatie, maar zo een dingen mag je echt niet laten gebeuren. Wanneer Turkije ingrijpt, kan je echt niet meer spreken over een burgeroorlog want dan komt de Syrische overheid recht tegenover Turkije te staan.
 

DeletedUser7072

Guest
Turkije speelt een beetje de rebellerende jongen die kijkt hoe ver het kan gaan. Wel tegen zulke landen moet je al snel ingrijpen en duidelijk een grens tonen, maar in een situatie zoals deze gaan ze iedere keer steeds iets nieuws uitproberen en een beetje verder gaan, zolang het westen inderdaad veel te laks blijft reageren. Een beetje dreiging en sancties / relaties op het spel zitten, kan best geen kwaad. Ik weet ook wel dat het complex is met die vluchtelingensituatie, maar zo een dingen mag je echt niet laten gebeuren. Wanneer Turkije ingrijpt, kan je echt niet meer spreken over een burgeroorlog want dan komt de Syrische overheid recht tegenover Turkije te staan.

Klopt Turkije is enorm gevaarlijk bezig ze zitten constant de spanningen met Rusland op te voeren ook al is duidelijk dat de rest van de NAVO hier totaal geen trek in heeft. Het moet echt zeer duidelijk worden gemaakt dat dit absoluut niet kan, het beschieten van Koerden is gewoon het laagste van het laagste na alles wat ze tegen IS hebben gedaan. We hadden veel duidelijker hierop moeten reageren, in plaats van zo mee te gaan in het Turkse narratief om Rusland te demoniseren(zelfde geldt voor Westerse media btw).

Ze zoeken de grenzen op, het neerschieten van de Russische straaljager, artillerie beschietingen over de grens, etc. Ze zijn duidelijk bezig de boel te escaleren, en als er niet hard gereageerd wordt op een bepaalde escalatie geeft dat een signaal dat ze nog verder kunnen escaleren. En ook absurd hoe weinig media aandacht deze situatie krijgt, dit is het gevaarlijkste moment sinds de Cuba crisis. Zelfs in de koude oorlog lag een directe confrontatie met Rusland bijna nooit op de loer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Wel goed overigens, de media kan meer fout dan goed doen gok ik
 

DeletedUser13565

Guest
Ben het eens met Dirk-Jan hier, YPG heeft geen belang bij deze aanslag, alleen Turkije zelf en misschien IS om verdeeldheid te zaaien.

Koerden zijn gaan inzien dat ze met positieve PR veel verder komen, zoveel goed nieuws voor het westen komt er niet uit het Midden-Oosten, dus als er dan zo'n groep is die meer westers zijn (vrouwelijke strijders, veel baardloze hoofden, seculier) en ook nog eens kunnen vechten is dat ideaal.

Overigens is de SDF (Koerden+Arabische groepen) heel hard bezig op de fronten van Shaddadi (zuidelijk van Al-Hawl/Hasakeh in Noord-Oost Syrië). Zijn gisteren meer dan 40 dorpen bevrijd.
Shaddadi is een grote slavenmarkt en waarschijnlijk zijn er veel Jezidi-vrouwen die daar bevrijd zullen worden. Stad nu volledig omsingeld.

http://syria.liveuamap.com/
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
Ah het is duidelijk. Het was geen false flag, de aanslag is geclaimd door TAK. Het schijnt een radicale afsplitsing te zijn van de PKK, die banden ermee heeft verbroken.

Kurdish militant group Tak claims responsibility for Ankara car bomb

Dan zat ik dus toch fout. Hoe dan ook kun je de YPG hier niet de schuld van geven. Wat dan wel weer verdacht is is dat ze zeiden dat er een Syrische Koerd achter zat terwijl:

The Kurdistan Freedom Hawks (Tak) said the bombing was in response to the policies of Turkey’s president, Recep Tayyip Erdoğan, and said it would continue its attacks. It said the bomber was a 26-year-old Turkish national born in the eastern city of Van.

Er is geen directe link met de YPG, zelfs niet met de PKK. Het zou wel goed zijn als de YPG nu heel sterk afstand neemt van deze organisatie en het sterk veroordeeld, en ze zelfs als terroristen erkend.
 

DeletedUser13565

Guest
Bovenstaande is inmiddels met DNA bewezen, het gaat om een Turkse Koerd van die TAK groepering. Weg casus belli.

Nog een belangrijke ontwikkeling vandaag, de weg van Aleppo naar Hama/Homs is afgesneden, wat betekent dat er geen aanvoerlijn meer is naar Aleppo voor de regime-troepen. Zal op korte termijn geen probleem opleveren verwacht ik trouwens, Deir ez-Zor is al veel langer geïsoleerd, vliegveld is genoeg.
Opvallend is dat een niet-ISIS groep (Jund al-Aqsa) hier samenwerkt met IS.

Ook grappig trouwens: 13 april verkiezingen in Syrië. Spannend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan