Katapulten... Een verboden wapen?

DeletedUser25900

Guest
Maar ik wacht vol ongeduld naar de strategie/tactiek van sukkel008. Hij heeft er nu al zoveel over gezegd dat ik ze graag wil leren kennen.
Als die het uitvoerig uit de doeken doet, dan zal ik ook nog eens een kwartiertje tijd nemen om mijn HELE standpunt uit de doeken te doen
Sorry als je dit verkeerd begrepen hebt, maar ik heb niet "mijn" tactiek, of een bepaalde tactiek. Ik probeer altijd in te spelen op de situaties. Early game bijvoorbeeld (werelden met burgerwacht), ik wil je daar eens degelijk zien farmen zonder boerderijen plat te smijten. In de latere fase, wel, warre heeft dat erg goed gedekt volgens mij (zie sloopfakes / sloopclears). Al ben ik wel nog van mening dat sloopclears ook niet erg zijn. Je moet ze maar terug kunnen verwachten. Het is oorlog jongens, je vijand hoeft het niet plezierig te vinden :)
Anyway, ik ben wel benieuwd naar HELE standpunt zoals jij dat wel al enkele keren hebt vermeld.

Ik hou trouwens ook geen rekening met de mening van Poo. Eigenlijk net omdat het Poo is. Maar dat wil ik ff verduidelijken. Hij is een cm. Hij weet dat katas niet weg kunnen. Hij weet evengoed dat je het als een overtollige eenheid kan zien die er nu eenmaal van in het begin is. Wat kan hij anders zeggen dan dat het er nu eenmaal is dus gebruik het. Dus dat is naar mijn mening een mening die spelpolitiek getint is en dus niet kan tellen in deze discussie.
Wow. Even een geheimpje: CM's zijn mensen, sterker nog, ze kunnen een visie hebben vanuit het standpunt van een speler.
Hij weet evengoed dat je het als een overtollige eenheid kan zien die er nu eenmaal van in het begin is.
Dit lijkt precies niet meer op jouw eigen mening zeggen, maar eerder op het veronderstellen dat jouw mening algemene waarheid is. Niet doen.

Er zit vgm een beveiliging in het spel dat je niet in 1x naar 1 gekatapulteerd wordt. Hoe het precies zit weet ik ff niet meer, maar dat was alweer te omzeilen met kata fakes/treintjes/piramide/ andere naam waaronder het bekend stond. Maar vgm had het te maken met de gebouwen levels, wat overigens niet heel logisch was gezien inderdaad kerken en adelshoeves maar een paar levels hebben. Hoe veel kata's je voor welk gebouw moet gebruiken zou ik niet weten. Niet dat het er veel toe doet.
Ben nu wel nieuwsgierig naar hoe dat systeem precies in elkaar zit :) Misschien iemand die er meer over weet?

Maar dat komt dus zoals ik al eerder heb gezegd omdat er 0 tactiek bij komt kijken, en het dus eigenlijk een teken van zwakte is als men op katapulten moet teruggrijpen om iemand klein te houden/krijgen.
Ook hier, dit is wederom een mening die veralgemeend wordt.


Mensen, neem a.u.b. allemaal een voorbeeld aan een post zoals die van warre! Daar gaat het letterlijk over een mening, anders zal dit topic veranderen in een welles-nietes spelletje, want iedereen heeft uiteraard gelijk...

Los van dat, alvast bedankt voor de respons die er al gekomen is!
 

Deleted User - 24028

Guest
Ben nu wel nieuwsgierig naar hoe dat systeem precies in elkaar zit :) Misschien iemand die er meer over weet?

Voor zo ver ik weet is de logica gewoon dat hoe lager een gebouw lvl is hoe minder kata je nodig hebt. Zo heb je voor een VP / AH van lvl 1 slechts 2 kata nodig terwijl je een boerderij niet van lvl 30 -> 29 laat zakken met 2 kata. Hetzelfde met hoe veel lvl's je een gebouw laat zakken, als je steeds 25 kata stuurt zullen op een boerderij de eerste aanvallen 30 -> 29 -> 28 -> .. zijn terwijl later iets als 11 -> 10 -> 8 -> 4 -> 1 ofzo.

Een uitzondering hier op in kerkwerelden is de kerk zelf. Daarvoor zijn veel meer kata's nodig om die neer te halen en als ik me niet vergis kan je een kerk lvl 3 niet eens naar 0 halen met een vol kata dorp. Moet dus altijd in stapjes. De reden dat dit anders is dan gewone gebouwen van een laag lvl is omdat je nu moet weten waar een kerk staat en gericht aanvallen en niet zomaar 3 fakes op elk achterland dorp kan sturen en alle kerken neerhalen constant.

Weet niet of dit helemaal klopt maargoed ;)
 
Reactiescore
661
Sorry als je dit verkeerd begrepen hebt, maar ik heb niet "mijn" tactiek, of een bepaalde tactiek. Ik probeer altijd in te spelen op de situaties. Early game bijvoorbeeld (werelden met burgerwacht), ik wil je daar eens degelijk zien farmen zonder boerderijen plat te smijten. In de latere fase, wel, warre heeft dat erg goed gedekt volgens mij (zie sloopfakes / sloopclears). Al ben ik wel nog van mening dat sloopclears ook niet erg zijn. Je moet ze maar terug kunnen verwachten. Het is oorlog jongens, je vijand hoeft het niet plezierig te vinden :)
Anyway, ik ben wel benieuwd naar HELE standpunt zoals jij dat wel al enkele keren hebt vermeld.


Wow. Even een geheimpje: CM's zijn mensen, sterker nog, ze kunnen een visie hebben vanuit het standpunt van een speler.

Dit lijkt precies niet meer op jouw eigen mening zeggen, maar eerder op het veronderstellen dat jouw mening algemene waarheid is. Niet doen.


Ben nu wel nieuwsgierig naar hoe dat systeem precies in elkaar zit :) Misschien iemand die er meer over weet?


Ook hier, dit is wederom een mening die veralgemeend wordt.


Mensen, neem a.u.b. allemaal een voorbeeld aan een post zoals die van warre! Daar gaat het letterlijk over een mening, anders zal dit topic veranderen in een welles-nietes spelletje, want iedereen heeft uiteraard gelijk...

Los van dat, alvast bedankt voor de respons die er al gekomen is!


1. Uiteindelijk geef je gewoon toe dat je slopen ook ok vindt, het is oorlog en katapulten zitten erbij, dus slopen maar. Je zegt het bijna letterlijk, dus ik neem aan dat ik je op je woord kan nemen.
2. Natuurlijk is Poo een mens, maar ik weet dat hij naast zijn mening durft te posten omdat hij niet anders kan dan pro tw te zijn. Heb ik hem meermaals zien doen, net als duckje.
3 Ik zeg duidelijk "overtollige eenheid kan zijn", dat geeft net weer dat je het vanuit beide opties kan zien
4 sseg zegt dat het een makkelijke (noob) manier is van iemand onder druk zetten, je zegt dat het een mening is, maar ik vroeg je dan een tactiek neer te zetten en je doet het niet.


Maar goed,

Tribalwars

Voor alle duidelijkheid, ik ben dus inderdaad een moraalridder en probeerde het spel zoals ik het nu uitleg te spelen of ik vond het goed dat stamgenoten het zo deden.

De bedoeling van tribalwars is dat je op een bepaalde wereld streeft naar dominantie, percentages hangen af van wereld tot wereld. Dit doe je door dorpen "over te nemen" van je tegenstander en je gebied stamgewijs uit te breiden. Hoe meer dorpen, hoe meer dominantie, tot de winst binnen is. Dorpen overnemen doe je door je tegenstander zijn dorpen leeg te maken en ze dan te edelen. Ik veronderstel dat iedereen tot hiertoe mee is.

De tegenstander heeft allerlei mogelijkheden om zijn dorpen te behouden. Hij kan ze vol met defensie zetten. Hij kan je aanvallen ontwijken. Hij kan proberen net de edels te killen.
Door tactiek en strategieën kan je nu een tegenstander verslaan. Defensie wegtrekken naar andere delen, andere leden aanvallen en switchen van targets, allerlei misleidende acties.
Net deze acties maken het spel heel mooi.Tactisch, strategisch, ..., en ook voor een stuk technisch. Technisch zie ik dan in het feit dat je edels en clears dicht op elkaar kan timen. Sommige zelfs heel dicht, soms met wat geluk (soms met een timebot ;)). Die tactieken bestaan ook aan de kant van de verdediger. Dodgen, beetje stacken hier en daar, dat is tactisch, strategisch, ... maar ook technisch. Je kan de edels snipen door je defensie goed te timen.

De zaken die ik hier net opnoemde en verre van volledig zijn maar geven toch al een vrij goed beeld weer van het spelletje. Deze zaken zijn niet altijd even gemakkelijk voor iedereen. Dat besef ik goed genoeg. Je kan je dan proberen te verbeteren, of je kan de makkelijke toer op gaan.


Katapulten en het gebruik er van

Verzamelplaats, dat zou nog eens een strategisch/tactisch element kunnen zijn. Dat klopt, erg is dat niet en daar heb ik geen problemen mee.

De onstrategische kant (lees noob) van katapulten.
Tegenwoordig heb je voor iedereen one-command, warre heeft zijn sloopscript. Je haalt dorpen coördinaten van stats.nl of je kopieert ze tegenwoordig via een scriptje van de kaart, whatever, je vult de coördinaten in, je laat alle troepen invullen en je clears zijn weg in dit geval met katapulten erbij. Als je het een beetje goed doet dan kan je zo even elk dorp van je tegenstander gaan aanvallen en een klote gebouw gaan kiezen zoals de boerderij. Je tegenstander wordt gedwongen om een keuze te maken die in beide gevallen slecht is.
keuze 1, schiet maar alles kapot, ik kijk toe, ik dodge de katapulten
keuze 2, ik blok de grens want anders edel je me (de bedoeling van het spel), de boerderijen van het achterveld zijn kapot, je kan geen troepen bij maken

Snel nog een golf om nog wat boerderijen neer te halen, en je tegenstander is er aan voor de moeite, afhankelijk van zijn kwaliteit duurt het bij de ene wat langer dan bij de andere.
Om even duidelijk te zijn, dit is geen tactiek, dit is troepen in vullen en coördinaten invullen en wegsturen, dit is een basisskill die je doet bij het aanvallen van je tegenstander met clears, alleen vul je nu katapulten in. Als je tegenstander de aanval dodget kan je dan nog met fake kata's gaan werken etc.

Je tegenstander gaat niks anders doen dan het zelfde en je krijgt een katapulten oorlog, en volgens mijn mening en de mening van veel spelers die wel volgens tactiek, strategie en techniek willen spelen dus een noob wereld, want het is gewoon invullen in een scriptje wereld en om te meeste sturen.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
661
Sommigen zijn er hard tegen, anderen zien dit als de allerbeste eenheid van het spel. Gratz!

Ik denk dat ik akkoord kan gaan dat het een heel goede eenheid is, zo goed dat het het mooie van het spel volledig wegneemt. Je moet niks kunnen, alleen sturen.

Het is te vergelijken met kernwapens.
Het levert een hoop verwoesting en zo op en je zult je tegenstander alleen maar dwingen ook over te gaan op kata's wat er voor zorgt dat de hele wereld om zeep geholpen word.
Ik zou het eerder vgl met één of ander gas, vroeger werd het gebruikt in de wereldoorlogen, heel de slagvelden werden weggemaaid. Wereldwijde afspraken werden gemaakt het niet meer in de oorlog te gebruiken. Het gas bestaat, het is er , maar we gebruiken het niet (behalve IS, maar laat ons aannemen dat we daar geen verschillende mening over hebben).

Je vergelijkt met kernwapens. Maar nergens met oorlog. Is het fout van me dat ik deze twee in hetzelfde thema plaats?

Dat kun je doortrekken naar alles hé:
Ik ga niet meer edelen, want als ik edel gaan de anderen mij proberen edelen en verliezen we beide troepen in een poging tot edelen. Dusja, nadeel voor beide partijen toch? Tenzij uiteindelijk iemand wint. Wat het doel is van een spel. En een doel kan behaalt worden door tactisch dorpen te kelderen, waardoor die minder sterk staat en niet kan winnen tegen je, zodat jij net wél wint.

Het is in de ogen van de gebruikers inderdaad een tactiek. Voetbalsgewijs kan je het een beetje vgl dat je verdedigend de bal naar voor stampt en dan hopen dat je 2 spitsen er wel ene zullen intrappen en dit 90 minuten lang. En lukt het (wat nog gebeurt ook) dan hebben ze gelijk en zeggen ze dat de tactiek heeft gewerkt. Voetballiefhebbers zullen dit gaan tactiek noemen.
Ik geef toe dat de vgl niet helemaal opgaat, maar het geeft wel een beeld van de kwaliteit van de tactiek/strategie.

Hmmm.. Dit is een voorbeeld van katapulten niet in de handen van een tacticus denk ik dan.

Trouwens, heb je dan altijd bergen kata's klaarstaan om ze enkel te gebruiken als iemand jou begint te kata'en? :) Of ga je ze pas beginnen maken eens iemand met kata's over jou loopt?

Ik heb ze gewoon niet

Maar met welke reden precies? Omdat ze te pro zijn om zich er tegen te kunnen weren, die topstammen waar je het over hebt?

Pro-stammen zijn volgens het idee van de ruime meerderheid van de community de stammen die op tactisch en strategisch vlak (dat ik in mijn vorige post vrij eenvoudig heb uitgelegd) proberen de tegenstander te ontwrichten en overwinnen. Die willen geen gebruik maken van de invul in script tactieken van katapulten.

Katapulten horen gewoon bij het spel. Zij vervullen een belangrijke taak in de balans van het spel, omdat zij een goed middel zijn om puur offensieve spelers af te straffen (en daarmee maken ze mixed en defensief spelen beter mogelijk). Zonder katapulten is er nog maar 1 correcte wijze van spelen, namelijk full offense gaan. Dit levert saaie en voorspelbare werelden op. Bovendien is het nu al zo dat (full) offensief spelen extreem beter loont dan mixed of defensief spelen. Verwijderen van katapulten tilt de balans nog meer in die richting.

Daarnaast vind ik de gevoelsargumenten hier nogal vreemd. Het zou niet "sportief" zijn om te katapulteren. Het neemt "spelplezier" van de tegenstander weg.

Echter is het dagelijks verwerken van duizenden fakes, veelal met scripts gestuurd, ook niet bepaald plezierig. Het aanvallen van een account met 10+ spelers zou je dan ook wel als "niet sportief" kunnen bestempelen. Op de grotere werelden zijn beide zaken aan de orde van de dag (en komen ook veel vaker voor dan grote katapultacties). Hier hoor ik echter niemand over.

Maar katapulten, een ingame unit waar heel goed tegen te verdedigen is, nee dat is onsportief en vreselijk. Ik heb dit sentiment nooit goed begrepen eigenlijk.

Ik zie het anders dan Ragey, ook al heeft hij gelijk dat je er een heel offensieve speler mee kan uitschakelen. Maar het is eveneens net een ongelooflijke sterke eenheid voor een offensieve speler die een defensieve speler wil uitschakelen, door gebruik van katapulten doe je hem zijn defensie gebruiken op een heel gemakkelijke manier.

Dit vind ik een ietwat rare uitspraak eerlijk gezegd. Ik wordt niet graag geëdeld, dus ik edel niet van mijn vijand? Is hetzelfde principe :)

Dat is helemaal geen rare uitspraak, edelen is de uiteindelijke bedoeling van het spel, de manier waarop is wat anders.

Ik ga niet heel warre zijn post kopiëren, maar ik wil even wat kanttekeningen maken zonder te proberen hem persoonlijk aan te vallen. Ik vind hem zwart wit in zijn denken. Je mag scripts maken, en als ze zijn goedgekeurd door de scriptmods dan mag het. Hij ontwikkelde het fameuze "sloopscript" (bekijk de naam even goed aub) en heeft daar al vele malen kritiek op gekregen. Katapulten zegt hij nu ongeveer het zelfde, al is hij al milder in zijn idee en gebruik heb ik het gevoel

Tot slot wil ik nog even ter info meegeven dat muren kunnen gekild worden door rammen, geen idee waarom meedere mensen zeggen dat ze katapulten ook gebruiken voor eventueel de muur, heel rare gedachtengang. En sukkel008, ik wil nog altijd even een tactiek van je horen waarbij je katapulten "tactisch/strategisch gaat inzetten.

Als laatste wil ik nog een paar andere vergelijkingen maken van zaken die we ook als vier beschouwen maar die wel kunnen en wat jij daar van vindt?

1. Je kan iemand clusterfucken, een grijs dorp overnemen ver in zijn cluster om zo zijn def daar ook te moeten gebruiken, wordt aanzien als vies en not done, maar het kan en is tactisch eigenlijk slim, kan dat dan ook, ja of neen.
2. Spioneren in een andere stam is makkelijk te doen, kan dat ja of neen, het levert veel voordeel op en is tactisch best slim.
3. In de nacht opstaan om de aanvallen 's morgens te laten aankomen en te edelen van een slapende tegenstander, ja of neen, tactisch slim
4. Je eigen dorpen vooredelen zodat de tegenstander zichzelf edelt en in sommige gevallen zijn eigen clears molt, ja of neen, tactisch slim
5. wachtwoorden bemachtigen van je tegenstanders en iemand laten loggen en al zijn troepen laten wegsturen, in principe een fout in het spel, al zullen poo en duckje zeggen dat iedereen
verantwoordelijk is voor zijn eigen account en dus het ww maar voor zich hadden moeten houden, het is dus mogelijk, en je wint er mee

Die laatste vgl zijn soms een beetje vergaand, maar in de simpele gedachtengang die mensen gebruiken om hun katapulten goed te keuren 'ze bestaan dus het kan' zou je deze mogelijkheden kunnen opperen, ze bestaan dus ze kunnen.


Dit is zowat mijn idee over het eerlijk spelen van het spel tribalwars. Ik ben een moraalridder, ik geef het toe.



Met veel interesse heb ik dit topic doorgenomen. Zelf ben ik nooit erg actief met de kata's geweest.

Luuksas?????? Ben jij gewoon weer gaan spelen.Ongelooflijk. Lang geleden zeg.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
276
Waar ik dan nog wel in mee wil is dat katapulten op de "simple tech" werelden inderdaad erg sterk zijn.
geen idee waarom meedere mensen zeggen dat ze katapulten ook gebruiken voor eventueel de muur,
Vermoedelijk spelen deze "meerdere mensen" op een simple tech wereld. Als je op een wereld speelt waar je katapulten "gratis" kan rekruteren ben je een dwaas als je dat niet doet; het levert erg sterke clears op, zelfs als je de katapulten niet "oneervol" inzet.
 
Reactiescore
661
Wist ik niet eens, je ziet, een mens leert altijd bij. Bedankt Ragey.
 
Reactiescore
1.145
Waar ik dan nog wel in mee wil is dat katapulten op de "simple tech" werelden inderdaad erg sterk zijn.

Vermoedelijk spelen deze "meerdere mensen" op een simple tech wereld. Als je op een wereld speelt waar je katapulten "gratis" kan rekruteren ben je een dwaas als je dat niet doet; het levert erg sterke clears op, zelfs als je de katapulten niet "oneervol" inzet.

Rammen blijven toch altijd sterker voor je clear dan kata's of op welke manier vind jij je clears sterker worden door kata's?
 

Deleted User - 24028

Guest
@robbeke ik ga uiteraard niet alles quoten want het komt eigenlijk in het kort hier op neer:

Jij vind dat kata gebruik niet toegestaan zou mogen zijn omdat je er niks voor moet kunnen, gewoon invullen en scriptje laten sturen en klaar. Dan stel ik mij de vraag, moet je dan meer kunnen om je te verdedigen tegen sloopaanvallen ? (indien sloopfakes, zoals al aangehaald ben ik ook tegen sloopclears. Extra note hier: wanneer ik spreek over "sloopfake" doel ik op puur kata's of toevoegende troepen tot de minimum hoeveelheid om te sturen, ik ben ook geen voorstander van het 500 bijl + 200 lc + 200 kata fakes gezien deze niet met een simpele fake block te stoppen zijn)

1. Je kan iemand clusterfucken, een grijs dorp overnemen ver in zijn cluster om zo zijn def daar ook te moeten gebruiken, wordt aanzien als vies en not done, maar het kan en is tactisch eigenlijk slim, kan dat dan ook, ja of neen.
2. Spioneren in een andere stam is makkelijk te doen, kan dat ja of neen, het levert veel voordeel op en is tactisch best slim.
3. In de nacht opstaan om de aanvallen 's morgens te laten aankomen en te edelen van een slapende tegenstander, ja of neen, tactisch slim
4. Je eigen dorpen vooredelen zodat de tegenstander zichzelf edelt en in sommige gevallen zijn eigen clears molt, ja of neen, tactisch slim
5. wachtwoorden bemachtigen van je tegenstanders en iemand laten loggen en al zijn troepen laten wegsturen, in principe een fout in het spel, al zullen poo en duckje zeggen dat iedereen
verantwoordelijk is voor zijn eigen account en dus het ww maar voor zich hadden moeten houden, het is dus mogelijk, en je wint er mee

Je vergelijking met andere punten die mogelijk zijn maar waarvan de vraag is of je zoiets dan wel doet is een zeer goede. Want hiervoor geld namelijk exact hetzelfde verhaal als bij slopen: In de meeste gevallen wordt er een actie-reactie beleid gebruikt (kortom zij doen het dus ik mag het ook), al vind ik persoonlijk afspraken binnen een wereld meer gepast omdat het actie-reactie beleid omdat dit altijd uit de hand loopt.

De meningen van spelers zijn dan ook steeds verdeeld over elk van deze zaken, en elk persoon is tegen 1 van die punten omdat die daar zelf niet tegen kan. Maar het verkeerd om te roepen dat dit niet gewenst is door de hele community gewoon omdat jij het niet graag tegen je gebruikt ziet worden. En dat is helaas exact wat velen doen met kata's en dat volledig onterecht....
Voorbeelden:
- Wie ziet er niet graag dat er BB dorpen gepakt worden in zijn cluster als CF ? De spelers die veel BB dorpen in hun cluster hebben liggen en hier dus zwak voor staan
- Wie ziet er niet graag dat er aanvallen snachts gestuurd worden ? De spelers die snachts slapen en geen nacht co hebben en daarom dus vatbaar zijn voor dit soort aanvallen
- Wie ziet er niet graag dat zijn edels werden voorgeedeld ? De persoon die de edels stuurde en er zo verliezen mee maakt
- Wie ziet er niet graag sloop aanvallen binnenkomen ? Mensen die hun account niet goed georganiseerd hebben, geen fake blocks zetten en te lui zijn / geen tijd hebben om fake blocks rond te sturen

Puntje 2 en 5 zijn dan weer andere verhalen, waarbij bij de andere puntjes de meningen schat ik eerder 50/50 zijn, is het zo dat bij deze 2 puntjes de meningen eerder 75/25 (tegen/voor) zullen zijn. Natuurlijk kan je deze zaken doen en zijn ze toegestaan (let op bij puntje 5 afhankelijk van de manier waarop !) volgens de regels maar gezien hier de meningen duidelijker uit elkaar liggen zal een persoon die dit doet door de meerderheid scheef bekeken worden. Iets wat niet zo is bij de andere puntjes die je aanhaalde ;)

Om even terug te komen op waarom het belachelijk is dat het gebruik van kata's geassocieerd wordt met noob.. zoals ook in dit topic te zien is zijn de meningen daarover verdeelt en liggen ze vele maken dichter bij de 50/50 dan bij de 90/10 ofzo, toch proberen anti kata'ers te doen alsof die 90/10 de realiteit is. Dus mag je zeggen die persoon is aan kata'er of een voorstander van kata's ? Tuurlijk, daar heb je gelijk in. En vanaf dat punt moet je iedereen zijn eigen conclusie laten trekken, de helft zal zeggen "wat een topper" en de andere helft zegt "noob" (moest het zo zwart wit zijn toch). Maar wanneer jij zegt "Hij is een noob omdat die kata's gebruikt" dan geef jij jou mening, een mening waar de helft van deze community (ongeveer) het niet mee eens is. Dus stop aub met doen alsof het algemeen geweten is wanneer dit niet zo is ;)

Warre
PS: als je volgende keer nog eens zegt niet persoonlijk te willen posten, post dan ook niet in je volgende zin meteen persoonlijk wil je ;) Ik post toch ook niet persoonlijk tegen jou, ik heb niks tegen je, en vraag me meer en meer af wat jij eigenlijk tegen mij hebt lol
 
Reactiescore
661
Ik wil even beginnen met te zeggen dat ik niks tegen je heb, voor alle duidelijkheid. Ik waardeer zelfs je goed onderbouwde Posts. Spijtig is dat jij voor sukkel008 post want ik had heel graag zijn antwoord willen zien, terwijl hij nu zal zeggen. Ik ben akkoord met wat Warre zegt.

Indien je echt oprecht tegen het gebruik van kataclears bent, dan kan ik me daar voor een stuk bij aansluiten dat die katafakes eventueel moeten kunnen, mits afspraken.

Sukkel008 zegt dat hij ook voor sloopclears is en dan blijf ik voor 100% achter het standpunt dat dat echt de meest noob manier is van spelen en je dus terecht als kata noob moet kunnen bestempeld worden.

Over de percentages valt de discussiëren, het zou zelfs kunnen dat er veel meer mensen vinden dat katapulteren gewoon ok is. Maar is het ook niet zo dat toppers of goede spelers altijd in de minderheid zijn in een community. Uiteindelijk zullen minder goede spelers ook sneller uit de wereld gespeeld worden en blijf je na een jaartje tegenwoordig met pakweg 50 spelers over. En dan moet je spreken over wat die vijftig er over denken, en dan weet ik niet of het 50/50 is. Het zou kunnen, ik weet het niet. Moeilijk te bepalen.

Maar goed opletten, op dit ogenblik gaat de discussie over percentages tussen ons al over die sloopkatafakes, want ik veronderstel dat je akkoord bent dat sloopclears gewoon not done is. Ik onderstreep het nog even voor we naast elkaar spreken.

Trouwens, ik heb echt mijn volledige standpunt en mening nu gegeven aan sukkel008. Hij weet nu waarom spelers het als noob kunnen aanzien. Maar hij heeft nog steeds geen voorbeelden gegeven van tactieken/strategieën van katas.
 
Reactiescore
276
Rammen blijven toch altijd sterker voor je clear dan kata's of op welke manier vind jij je clears sterker worden door kata's?

Het idee is dan voornamelijk dat je clears aanvult met ~100 katapulten, je vervangt er geen rammen voor. Je krijgt dan clears met ~300 rammen en 100 katapulten. Zo voorkom je dat de werkplaats lang stilstaat. Clears zijn dan sneller klaar, de grondstoffen die je besteed zijn beter verdeeld, en je hebt de flexibiliteit om die katapulten in te zetten zoals je wil. Volgens mij zijn dit soort clears ook beter in het bunkberbusten. Daar is redelijk wat rekenwerk in gaan zitten (niet alleen van mij), wat ik hier niet uitgebreid ga plaatsen aangezien dat nogal ingewikkeld is, afhangt van het wereldtype en voor deze discussie redelijk overkill is.
 

DeletedUser76756

Guest
Als we eens naar de Casual werelden kijken waar met percentages word gewerkt en je dus nooit je tegenstander volledig zal kunnen weg-edelen. Wat vinden we dan van katapulten? Op de Casual wereld moet je haast wel je tegenstander "wegslopen" of "wegpesten" om hem volledig te kunnen overnemen.
 
Reactiescore
1.145
Opzich blijf ik principieel tegen kata's aangezien het enkel het spel verziekt in mijn ogen.
maar ik snap het probleem wat kan ontstaan al zou ik proberen om een andere oplossing te zoeken maar aangezien ik geen casual speel heb ik daar zo geen oplossing nog voor die in elke situatie zou werken.
Maar van uit het oogpunt van het opleiden van spelers zou je eventuele zo'n speler kunnen recruiten om hem daarna zijn fouten uit te leggen en proberen hem wat bij te leren. maar goed dit zal natuurlijk niet altijd mogelijk zijn.
 

DeletedUser76756

Guest
Maar als je bijvoorbeeld je vervelende buurman wilt edelen omdat je je eigen cluster wilt uitbreiden, dan kun je hem alleen volledig overnemen als je hem laat stoppen en hij dus op delete gaat. In ieder ander geval zul je slechts een deel van hem kunnen overnemen, en zit je nog steeds met je vervelende buurman naast je.

Mijn mening is daarom ook dat het verschild per wereld en situatie of katapulten wel of niet gebruik mogen worden. In de Casual wereld is het haast het enige middel om iemand volledig te kunnen overnemen. In andere werelden moeten er dan gewoon onderling afspraken over gemaakt worden. Dat is dan de beste manier.
 
Reactiescore
1.145
Tja persoonlijk zou ik het een goede regel vinden als je iemand nog een tijd kunt blijven aanvallen op casual zodra die weer onder de grens komt iets van het aantal dorpen wat hij heeft bereikt gedeeld door 5 en dan zoveel dagen mag je hem nog blijven aanvallen.
Meer in detail zou ik zeggen gedeeld door 5 tot 30 dagen daarna word het gedeeld door 10.
dus tot 150 dorpen is het gedeeld door 5 dan van af 300 dorpen gedeeld door 10 daar tussen is het 30 dagen.
en zo tot max 2 maanden of wel 60 dagen ofwel van 600 dorpen zoiets zou in mijn ogen een degelijke regel zijn maar goed dat is weer een andere discussie niet echt voor dit topic. Maar omdat de casual gewoon aantal regels heeft die nog niet helemaal goed zijn uitgewerkt krijg je dus problemen zoals jij beschrijft.
 
Reactiescore
1.094
Ook hier, dit is wederom een mening die veralgemeend wordt.

Er zullen mensen zijn die er een andere kijk op hebben, toch heb ik wel duidelijke onderbouwing gegeven met o.a. het sneeuwbal effect en waar dus de grens wordt getrokken tussen tactiek en gewoon slopen, want het middel, het doel en de gevolgen (grotendeels) zijn hetzelfde.

Het idee is dan voornamelijk dat je clears aanvult met ~100 katapulten, je vervangt er geen rammen voor. Je krijgt dan clears met ~300 rammen en 100 katapulten. Zo voorkom je dat de werkplaats lang stilstaat. Clears zijn dan sneller klaar, de grondstoffen die je besteed zijn beter verdeeld, en je hebt de flexibiliteit om die katapulten in te zetten zoals je wil. Volgens mij zijn dit soort clears ook beter in het bunkberbusten. Daar is redelijk wat rekenwerk in gaan zitten (niet alleen van mij), wat ik hier niet uitgebreid ga plaatsen aangezien dat nogal ingewikkeld is, afhangt van het wereldtype en voor deze discussie redelijk overkill is.

Kan me niet voorstellen dat clears met kata's beter zijn in bunkerbusten, iig niet op stack werelden. Die 100 kata's kan je toch ook gewoon in werkplaats -> ram steken? Of zit ik verkeerd te kijken?
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
661
Maar als je bijvoorbeeld je vervelende buurman wilt edelen omdat je je eigen cluster wilt uitbreiden, dan kun je hem alleen volledig overnemen als je hem laat stoppen en hij dus op delete gaat. In ieder ander geval zul je slechts een deel van hem kunnen overnemen, en zit je nog steeds met je vervelende buurman naast je.

Mijn mening is daarom ook dat het verschild per wereld en situatie of katapulten wel of niet gebruik mogen worden. In de Casual wereld is het haast het enige middel om iemand volledig te kunnen overnemen. In andere werelden moeten er dan gewoon onderling afspraken over gemaakt worden. Dat is dan de beste manier.

Je hebt een punt dat je katapulten zou kunnen gebruiken op een casual omdat je daar met percentages werkt. Alleen vind ik je gedachtengang hoe jij het zou gebruiken foute boel. Je zou kunnen overwegen om iemand in punten te doen dalen zodat hij daardoor in range komt van een stamgenoot en die kan er dan van edelen. Uw idee is net het idee waar hier de discussie ook voor een stuk over gaat. We schieten meermaals alles aan flarden zodat hij opgeeft en barbaren gaat en we hem dus kunnen wegwerken.
Iemand wegwerken door hem aan flarden te schieten is totaal geen tactiek, en dus volgens de tegenstanders van katapulten not done, niet op een casual en niet op een andere wereld.
 

DeletedUser76756

Guest
Je zou kunnen overwegen om iemand in punten te doen dalen zodat hij daardoor in range komt van een stamgenoot en die kan er dan van edelen.

Stamgenoten hebben niet altijd de interesse. Ze zullen moeten springen en ook zij kunnen niet het target volledig overnemen. Het is theoretisch leuk bedankt, maar in de praktijk niet rendabel genoeg om uit te voeren. Het gaat pas rendabel worden al jij met 0.01% in de range ligt en je tegenstander met dezefde factor blijft groeien als jij. Maar aangezien in de praktijk de aanvaller vaak groter is dan zijn slachtoffer komt dit niet vaak voor.
 
Reactiescore
661
Ik weet het herjan18, ik snap de frustratie ook dat je steeds op die beperking stuit. Dat hoppen is trouwens niet leuk, maar op een casual heeft wel bijna iedereen een account in stukken en brokken neem ik aan.

Wat ik me trouwens net afvraag, als jij die tegenstander serieus gaat katapulteren, dan daalt hij toch ook ferm in de punten en gaat hij ook buiten je range geraken, of hoe zou je dat dan doen?
 
Bovenaan