Het universum

DeletedUser

Guest
Ah, dit topic. :) uit de tijd toen er nog verstandige mensen posten en dit forum actief was.
 

DeletedUser7072

Guest
Ik had laatst een discussie met Quechua, en daarin hadden we het o.a. over tijd als ruimte. Het klinkt ingewikkeld om tijd te zien als een dimensie, maar als je het doorkrijgt zul je zien hoe verassend simpel het concept eigenlijk is. Het makkelijkst kun je dit inzien als we een 2 dimensionale wereld beschouwen waarin tijd juist de 3de dimensie is.

Om even wat plaatjes te laten zien.

time1.gif


ALs je de lijn doortrekt zie je dat je de informatie over het 2 dimensionale poppetje dat beweegt volledig kunt samenvatten in een 3 dimensionale afbeelding. Je krijgt een soort cilinder vormige slang, en hoe sneller die beweegt, hoe kleiner de hoek is die die maakt met een rechte horizontale lijn. Elk horizontaal plakje van een dergelijk figuur kun je interpreteren als een specifiek tijdstip. En je kunt dan ook een schaal kiezen, 1 seconde kan 1 centimeter zijn in je weergave.

Nu kun je je bijvoorbeeld voorstellen hoe 2 om elkaar draaiende platte 2D schijven kunnen worden gevisualiseerd, namelijk als 2 spirallen die om elkaar heen gaan. We zien dus dat alle informatie die bewegende 2D structuren bevatten vastgezet kunnen worden in een statische 3D structuur. En elk 'plakje' van die structuur geeft dan de 2D structuur weer op een bepaald moment.

En dit is dus hoe je tijd als dimensie kunt beschouwen. Als je een 4 dimensionale ruimte hebt kun je daarin de geschiedenis van het universum inbedden. Wij zijn dan een soort extreem lange slangen, met de staart bij de geboorte en de 'kop' bij de dood. En dit is een interessante gedachte, want nu kunnen we betekenis geven aan uitspraken als 'Er was niks voor de oerknal, op dezelfde manier als dat er niks is ten Noorden van de Noordpool'. Als we het universum immers zien als een 4 dimensionale structuur, dan kun je ook de boel omdraaien en zeggen dat organismen of 'agents' 4 dimensionale deelverzamelingen zijn van die structuur en dat de ervaring van tijd een soort illusie is. Binnen dat kader is het dan veel duidelijker wat het betekent om te zeggen 'er was niets voor de oerknal'!

Het is eigenlijk nog ingewikkelder natuurlijk, want de snelheid waarmee de tijd voorbij gaat is ook niet constant(afhankelijk van snelheid en zwaartekracht) en de ruimte-tijd als structuur is ook wat ingewikkelder. Maar het gaat om het globale concept van tijd als dimensie, en ik hoop dat dat nu duidelijk is.
 

DeletedUser7072

Guest
Vond ik nou ook. Jammer dat ik hier helemaal niks vanaf weet maar ik vind het wel super Interessant.

Er zijn genoeg boeken, sites en zelfs youtube filmpjes om je daarbij te helpen. Dit zul je bijvoorbeeld wel interessant vinden:

[video=youtube;ZW3aV7U-aik]https://www.youtube.com/watch?v=ZW3aV7U-aik[/video]
 
Reactiescore
1.532
Interessant filmpje hoor Dirk Jan. Scheikundige woorden in het Nederlands vind ik al lastig genoeg, laat staan in het Engels met een zeer gebrekkige Nederlandse ondertiteling. In grote lijnen wel begrepen.

Vind het altijd prachtig om s'nachts als iedereen slaapt in de tuin de gaan zitten, sigaretje te roken, drankje erbij en dan gewoon een half uur staren en nadenken over wat er daar allemaal is :)
 

DeletedUser73016

Guest
Interessant filmpje hoor Dirk Jan. Scheikundige woorden in het Nederlands vind ik al lastig genoeg, laat staan in het Engels met een zeer gebrekkige Nederlandse ondertiteling. In grote lijnen wel begrepen.

Vind het altijd prachtig om s'nachts als iedereen slaapt in de tuin de gaan zitten, sigaretje te roken, drankje erbij en dan gewoon een half uur staren en nadenken over wat er daar allemaal is :)

De nieuwsgierigheid van de mens die ons op dat vlak al ver heeft gebracht. Alleen jammer dat het verantwoordelijkheidsgevoel een pak lager ligt bij de gemiddelde mens.

Idem trouwens. (met het roken en een drankje)/ alleen dan op mijn balkon en terwijl ik alleen woon. Heb dat onlangs nog gedaan bij de maansverduistering.
 

DeletedUser7072

Guest
[video=youtube;rKswNGPktjM]https://www.youtube.com/watch?v=rKswNGPktjM[/video]

Zoek de fouten ;)
 

DeletedUser

Guest
Met alle respect voor de Christenen hier op het forum, maar als de planeet en/of het universum maar 6.000 jaar geleden is gecreëerd, waar, hoe en wanneer plaats je dan de dinosaurussen!? Meer nog, wetenschappers komen zelf af met getallen die erop wijzen dat de mens (in zekere voorlopende vorm) al zo lang bestaat dat 6.000 niet in de verste verte in de buurt komt.

Of er een God is of niet, daar ga ik niet over discussiëren, voor mij is die er niet, voor een ander wel. Maar dat er mensen (en vooral de Amerikanen die zo van hun bijbel houden) geloven dat de wereld nog maar 6.000 jaar bestaat, terwijl er zoveel informatie in onze handen ligt die erop wijst dat de wereld al veel langer bestaat, vind ik best wel vreemd. We zijn 2015, niet 1015.
 

DeletedUser

Guest
Helemaal mee eens Angelina.

Nature gave us brains, why waren't we use them?
 
Reactiescore
770
Met alle respect voor de Christenen hier op het forum, maar als de planeet en/of het universum maar 6.000 jaar geleden is gecreëerd, waar, hoe en wanneer plaats je dan de dinosaurussen!? Meer nog, wetenschappers komen zelf af met getallen die erop wijzen dat de mens (in zekere voorlopende vorm) al zo lang bestaat dat 6.000 niet in de verste verte in de buurt komt.

Of er een God is of niet, daar ga ik niet over discussiëren, voor mij is die er niet, voor een ander wel. Maar dat er mensen (en vooral de Amerikanen die zo van hun bijbel houden) geloven dat de wereld nog maar 6.000 jaar bestaat, terwijl er zoveel informatie in onze handen ligt die erop wijst dat de wereld al veel langer bestaat, vind ik best wel vreemd. We zijn 2015, niet 1015.

Kerel dit is enkel een niche radicale Christenen die dit gelooft en moslims. Maar leuk dat Christenen hierin altijd worden aangevallen en moslims niet. Zou het anders racisme zijn??

Goeie stroman :eek:/10
 

DeletedUser

Guest
Kerel dit is enkel een niche radicale Christenen die dit gelooft en moslims. Maar leuk dat Christenen hierin altijd worden aangevallen en moslims niet. Zou het anders racisme zijn??

Goeie stroman :eek:/10

Daarom dat ik ook Amerika erbij toegevoegd heb. Uiteraard zijn wij Europeanen breeddenkend en gaan wij meer aan de slag met feiten dan Bijbelverhalen die ondertussen achterhaald zijn. Vooral Belgen en Nederlanders staan hierin aan kop, door bv. zeer ruime abortus en euthanasie wetten goed te keuren en in te voeren, wetten die vooral in Amerika als barbaars gezien worden. Ik denk dat het een jaar geleden ofzo is dat de Amerikanen de Belgen verweten van een moordlustig volk te zijn omdat we een wet hadden ingevoerd die toestond dat ook kinderen euthanasie konden krijgen.

Europeanen staan al veel verder dan Amerikanen of de Arabische landen op dat vlak.
 

DeletedUser

Guest
Abortus is eigenlijk ook massamoord, als je het puur contextloos bekijkt :eek:
 

DeletedUser7072

Guest
Kerel dit is enkel een niche radicale Christenen die dit gelooft en moslims. Maar leuk dat Christenen hierin altijd worden aangevallen en moslims niet. Zou het anders racisme zijn??

Goeie stroman :eek:/10

Je weet zelf ook wel dat deze niche een grote gemeenschap vertegenwoordigd en vaak op dit forum actief is geweest. Ga nu niet doen alsof het net zo'n verwaarloosbare groep is als de flat earthers. Slechte zet dit.

Maargoed, ik wou het juist over dat filmpje hebben daar er overduidelijk fouten in zijn redenering zitten. Ik ben alleen benieuwd of jullie die eruit kunnen halen, de manier waarop hij dit beargumenteerd heb ik namelijk niet eerder gezien en is beter doordacht dan de meeste argumenten die ik ben tegen gekomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
770
Daarom dat ik ook Amerika erbij toegevoegd heb. Uiteraard zijn wij Europeanen breeddenkend en gaan wij meer aan de slag met feiten dan Bijbelverhalen die ondertussen achterhaald zijn. Vooral Belgen en Nederlanders staan hierin aan kop, door bv. zeer ruime abortus en euthanasie wetten goed te keuren en in te voeren, wetten die vooral in Amerika als barbaars gezien worden. Ik denk dat het een jaar geleden ofzo is dat de Amerikanen de Belgen verweten van een moordlustig volk te zijn omdat we een wet hadden ingevoerd die toestond dat ook kinderen euthanasie konden krijgen.

Europeanen staan al veel verder dan Amerikanen of de Arabische landen op dat vlak.

In Amerika is men daar conservatiever tegen ja maar alsnog zijn er ook in Amerika wel Christenen die het beter weten.

"Europeanen als breeddenkender" lol aub ga weg met je Amerika haat IDS A CONSBURACY.

Je weet zelf ook wel dat deze niche een grote gemeenschap vertegenwoordigd en vaak op dit forum actief is geweest. Ga nu niet doen alsof het net zo'n verwaarloosbare groep is als de flat earthers. Slechte zet dit.

Die grote gemeenschap die hier op dit forum actief is geweest waren allemaal creationistische trollen die jij gemaakt hebt?? JE HEBT LETTERLIJK TELKENS STROMANNEN GEMAAKT OM JE ATHEÏSME TE VERHEERLIJKEN :eek:

En dat is een verwaarloosbare groep dat weet je zelf ook wel alleen kunnen je argumenten kant en wal raken door telkens maar op die ene groepering te vitten. Ja dan is het inderdaad heel makkelijk om als meest gesofisticeerde naar voren te komen. Zeep is tegenover stront ook altijd netter. Steeds maar dezelfde soort christen in de verf zetten om als groter plaatje het atheïsme die de waarheid in pacht heeft. Die zijn ook nodig, zelfs om die hier na te apen via zelfgemaakte trolls, zodat je argumenten nog weerklank hebben. Anders was het hier toch cirkel rukken op steeds dezelfde liederen. Dat verveelt namelijk. Klap op de vuurpijl is dat vanaf het moment dat er hier een poster openlijk zegt dat hij christen is men volledig apeshit gaat.

Kom dus niet af met 'le slechte zet dit' want je bent hier geen supervisor van debatten over godsdiensten en levensvisies.


Man wat is Serieus Vrije Forum poep geworden. Enige lichtpunt was nog Marneus Calgar die hier weer begon te posten. De rest is toch al opgetieft, en ik kan ze het niet kwalijk nemen. Tegen lakigagar en AngelinoAluminiumHoed is geen beginnen aan, noch tegen je nu al 3 jaar aan de gang godsdienstgebash.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser7072

Guest
Rustig aan Stalov. Er zijn eerder veel creationisten hier geweest, rond 2008,2009 en 2010 heb ik het dan over. Daar heb ik destijds zeer actief aan deelgenomen, maargoed. Het gaat er ook niet om dat atheisme de waarheid is, de argumenten die gebruikt worden zijn voornamelijk gericht tegen creationisten. Daarom heette de discussie ook evolutietheorie vs creationisme en niet theisme vs atheisme dus waarom je nu zo moet ragen is mij een raadsel.
 
Bovenaan