DeletedUser
Guest
zo ,het is dus dergelijk energieNou, energie zit in onze atmosfeer voornamelijk in de vorm van hitte en massa (als je dat laatste energie wilt noemen).
zo ,het is dus dergelijk energieNou, energie zit in onze atmosfeer voornamelijk in de vorm van hitte en massa (als je dat laatste energie wilt noemen).
Ik heb eigenlijk nog een vraagje,
De snelheid van het licht is afgerond 300.000 km/seconde. Maar radiogolven en gammastralen, met welke snelheid gaan die?
Radiogolven en gammastralen zijn net als licht elektromagnetische stralingen. Elektromagnetische stralingen gaan net zo snel als het lichtsnelheid (ongeveer 300.000 km/seconde) in vacuüm.
Deze is trouwens heel mooi gedaan:
http://www.newgrounds.com/portal/view/525347
Zie je hoe klein sommige dingen zijn en hoe groot sommige dingen in dit universum.
In vacuüm is de snelheid van een elektromagnetische golf gelijk aan 3,00.10exp8 m/s, zoals je zelf al opmerkte.
Maar radiogolven en gamma-golven zijn ook elektromagnetische golven en hebben in het luchtledige dezelfde constante snelheid.
Wat bij deze golven echter verschillend is zijn hun golflengte en frequentie. Het product van beide geeft je de snelheid:
de golflengte [eenheid: lambda (m)] x de frequentie [eenheid: hertz (1/s)] = snelheid van de golf [eenheid: m/s] De snelheid is een constante, afhankelijk van het medium waar de golf doorheen gaat. In het luchtledige is deze dus die 300.000 km/s.
- Radiogolven hebben een erg grote golflengte (dit is meteen ook de definitie van een radiogolf): vanaf 30 cm en meer (tot zelfs veel meer dan duizenden kilometers)
- Gamma-stralen hebben een golflengte kleiner dan 0,002 nanometer.
Direct aan die golflengte gekoppeld heb je de frequentie. Dus hoe groter de golflengte, hoe lager de frequentie. En vice versa. Gamma-stralen hebben dus een erg hoge frequentie, radiogolven hebben een erg lage frequentie.
voorbeeld: de elektromagnetische golf uitgestuurd door een elektriciteitskabel (50 trillingen per minuut) heeft in het luchtledige een golflengte van 6000 km (300.000 [km/s] / 50 [1/s])
* edit: hehe, veel te laat...
** edit (2nd edition): Hier vind je het volledig elektromagniesch spectrum
voorbeeld: de elektromagnetische golf uitgestuurd door een elektriciteitskabel (50 trillingen per minuut) heeft in het luchtledige een golflengte van 6000 km (300.000 [km/s] / 50 [1/s])
Haha!!! Ja hoor, maar dan is het wel 360.000 km (6.000km x 60)!
Ik (en jij dus ook) moet afgeleid zijn door die "Giant Earthworm" op Test z'n universumschaal....
Die giant earthworm vond ik ook erg ongeloofwaardig ja, een worm van 7m, dat heb ik nooit voor mogelijk gehouden
Hallo iedereen,
Voor school moet ik een wetenschappelijk debat houden voor het vak ANW (algemene natuurwetenschappen). Ikzelf ben een heliocentrist en moet de volgende stellingen verklaren uit het heliocentristisch oogpunt. Ook moet ik de argumenten van de geocentristen van te voren weten, zodat ik daar op in kan spelen en kan weerleggen. Over de volgende stellingen zoek ik dus verklaringen:
- Mars, Jupiter en Saturnus kunnen overal langs de ecliptica staan.
- De planeten Mars, Jupiter en Saturnus beschrijven lusbewegingen tussen de sterren.
Hebben jullie misschien verklaringen uit de verschillende oogpunten en tips om de geocentrische verklaringen te weerleggen?
Er is overigens wel de regel dat we enkel waarnemingen mogen voordragen, die vanaf de aarde gedaan kunnen worden.
Alvast bedankt!
Je zou ook wel heel erg ver heen zijn als je een geocentrist was
Maar als we er even vanuit gaan dat we geen gebruik mogen maken van ruimtevaart om je standpunt te verdedigen(zou het heel erg makkelijk maken), dus we zitten in de 19de eeuw en moeten dan dat standpunt verdedigen.
Zoals je zelf al zegt beschrijven bepaalde planeten een lusbaan langs de hemel. Dat komt omdat ze allemaal rond de zon draaien met verschillende (hoek)snelheden. Ik kan het moeilijk uit leggen je moet het voor je proberen te zien denk ik. Een jaar op aarde duurt minder lang dan een jaar op Mars of Jupiter dus wij halen regelmatig die planeten in als we om de zon draaien en zo ontstaat die lus dus. Als al die planeten om de aarde draaiden zo je eerder een nette cirkel of ellipsbaan verwachten aan de hemel geen baan met een lus erin.
De punten die je aanhaalt zijn goede argumenten, ik zou ze nog is goed beargumenteren als ik jou was. Verdiep je in het verloop van die banen langs de hemel en vergelijk dat met wat je zou verwachten als alles om de aarde heen draaide. Ik denk dat je daar al aardig ver mee kunt komen.
Op een gegeven moment kwam uit ik bij epicykels en kijklijnen. Iemand die daar iets van weet?
Edit: Over 'Mars, Jupiter en Saturnus kunnen overal langs de ecliptica staan.' kan ik vrij weinig vinden. Ik snap dat de banen van Mars, Jupiter en Saturnus zijn cirkels buiten de aardbaan. Raaklijnen zijn nu niet mogelijk. In tegenstelling tot Mercurius en Venus. Maar ik kan niet echt plaatjes vinden, die het verder verhelderen voor mij... Iemand die plaatjes/site's heeft?
Mjah maar is dat niet meer zoeken naar een passend antwoord dan daadwerkelijk een antwoord vinden.
Een bovennatuurlijke identiteit kun je ook passend maken, en je weet hoe we daar over denken.
Of de Matrix passend maken aan, maar wat zegt het nou precies?
Dit is dan wel complex en bied nieuwe perspectieven en inzichten. Maar in tot hoe verre kan men daar de accuraatheid toetsen en daar in voorspellingen doen?
Wetenschappers van de TU Delft zijn er als eersten in geslaagd om informatie succesvol te teleporteren.
Nederlandse wetenschappers teleporteren voor het eerst data
Foto: Thinkstock
De onderzoekers verplaatsten data over een afstand van drie meter, zonder dat de informatie door de tussenliggende ruimte reisde.
Het ging om data die kon worden afgelezen aan de toestand van elektronen, zeer kleine, negatief geladen deeltjes.
Dat meldt het wetenschappelijk tijdschrift Science.
Gevangenisjes
De wetenschappers realiseerden het experiment door in diamant een soort 'mini-gevangenisjes' voor elektronen te creëren, waardoor elk deeltje individueel kon worden bekeken. Deze zogenoemde kwantumbits kunnen als bouwstenen dienen voor een toekomstige kwantumcomputer.
De informatie werd van de ene naar de andere kwantumbit geteleporteerd door elektronen met elkaar te verstrengelen.
"Verstrengeling is misschien wel het vreemdste en meest intrigerende gevolg van de wetten van de kwantummechanica", stelt onderzoeksleider Ronald Hanson. "Als twee deeltjes verstrengeld zijn, smelten hun identiteiten samen. De verstrengelde deeltjes gedragen zich als één, ook als ze ver van elkaar verwijderd zijn."
Draairichting
Het lukte Hanson en zijn collega's al eerder om elektronen met elkaar te verstrengelen, maar nu werd er voor het eerst ook daadwerkelijk informatie verstuurd met behulp van dit fenomeen.
De wetenschappers slaagden erin om de draairichting van een elekton in een kwantumbit in een vooraf bepaalde toestand klaar te zetten. Vervolgens werd deze 'spin' drie meter verderop afgelezen door naar een verstrengeld deeltje te kijken in een andere kwantumbit.
Deze zomer is Hanson van plan het experiment te herhalen over een afstand van 1300 meter in verschillende gebouwen op de campus van de TU Delft.
Quantumnetwerk
De teleportatie van informatie is een belangrijke stap op weg naar een kwantumnetwerk voor de communicatie tussen toekomstige supersnelle kwantumcomputers: een kwantum-internet.
Een kwantum-netwerk biedt in theorie de mogelijkheid om informatie volledig veilig te versturen. Onopgemerkt afluisteren is in zo’n netwerk fundamenteel onmogelijk.