feminisme

DeletedUser

Guest
als ik erop heb gereageerd betekent dus dat ik al heb gezegd of ik het ermee eens was of niet. Als jij zegt dat je nog meer redenen had gepost waar ik nog neits over had gezegd, is dat voor mij een indicatie dat ik ergens overheen heb gelezen.
Ik heb nu bijna alles weer overnieuw gelezen, maar kan nog steeds geen reden(waar ik geen commentaar op heb gegeven) vinden waarom feminisme nog nodig is, dus zou ik graag hebben dat je het inderdaad herhaalt om me ergens op te wijzen.
Ik heb het namelijk ten eerste allemaal 2 keer gelezen voor het reageren.
ten tweede heb ik het nog een keer (bijna, ben bij pagina 4)allemaal doorgelezen en nog steeds geen redenen gezien die over iets nieuws gaan
 

DeletedUser51938

Guest
Dan zeg je dus nu dat de volgende redenen onvoldoende zijn om ook in NL nog deze beweging te hebben:

- Er zijn in NL nog bijzonder veel subculturen die de vrouw als ondergeschikt zien
- Ondersteuning/kennis delen van/met andere landen waar nog veel te verbeteren valt
- Bewustzijn creëren bij mensen die denken dat het niet zo belangrijk meer is
- Gelijke zorg rechten voor de man, welke nu nog vaak behoorlijk wat truukjes moet uithalen als hij ook voor z'n kinderen wil kunnen zorgen in de eerste maanden om zijn vriendin/vrouw te ondersteunen
- etc.

Het feit dat we hier niet meer een vrouw aan een aanrecht vastketenen wil niet zeggen dat er niets meer te doen valt, en dat is wat je tot nu toe feitelijk gesteld hebt. Volgens diezelfde logica hebben we ook geen inentingen nodig, want die ziekten komen hier niet meer voor ....

En nu ga je als het goed is zeggen dat de rest van de wereld afhankelijk is van hoe trouw wij hier inenten, en datzelfde is waar voor feminisme: zonder druk van de wereldgemeenschap, ga je achtergestelde gebieden niet kunnen bewegen wat minder achter te lopen ...
 

DeletedUser

Guest
Dan zeg je dus nu dat de volgende redenen onvoldoende zijn om ook in NL nog deze beweging te hebben:

- 1)Er zijn in NL nog bijzonder veel subculturen die de vrouw als ondergeschikt zien
- 2)Ondersteuning/kennis delen van/met andere landen waar nog veel te verbeteren valt
- 3)Bewustzijn creëren bij mensen die denken dat het niet zo belangrijk meer is
- 4)Gelijke zorg rechten voor de man, welke nu nog vaak behoorlijk wat truukjes moet uithalen als hij ook voor z'n kinderen wil kunnen zorgen in de eerste maanden om zijn vriendin/vrouw te ondersteunen
- 5)etc.

1) Ben ik het met je eens. Maar eveneens ontstaan er subculturen die de man als ondergeschikt beginnen aan te zien/het al doen (extreme feministen)
Het is wel zo dat deze "mannenhaters???" in de midnerheid zijn vergeleken met de "vrouwenhaters???". (ik heb er serieus geen woorden of termen voor)

2) Zo is dat met alle kennis en rechten. Bijvoorbeeld in het midden-oosten worden mannen ook niet zo goed behandeld (beter dan vrouw ja, maar dat wil niet zeggen dat het nog steeds goed is) Er is daar dus op alle onderdelen hulp nodig qua mensenrechten.

3) Het zou belangrijk moeten zijn om goede redenen, die voor de meeste mensen niet meer zo zichtbaar zijn. Zelfs veel feministen weten niet meer waar ze nou voor strijden, of hebben een verouderd beeld op dit punt.
Ook ik zou graag verheldering willen op dit onderwerp, want ik kan op al deze argumenten nog steeds een tegenargument leveren.

4) 'Gelijke zorgrechten voor de man' ????
bedoel je misschien 'van de man'?
als dit het geval is, dan heb ik al eerder gezegd dat de man zijn poten ook wel weet uit te steken.
Of ik leef in een verkeerde realiteit, of veel mensen hebben nog steeds een stereotyp beeld over de man.

5) graag zou ik weten wat etc. wel inhoud. Want dat betekent namelijk meer redenen om mij nog ergens van te overtuigen (zie punt 3)

Ook wil ik even zeggen dat ik vind genoeg moeite te hebben gedaan om deze redenen te vinden, en ze simpelweg gewoon neit kon vinden. Daarom vind ik de eerste zin nergens op slaat.
 

DeletedUser51938

Guest
1) Ben ik het met je eens. Maar eveneens ontstaan er subculturen die de man als ondergeschikt beginnen aan te zien/het al doen (extreme feministen)
Het is wel zo dat deze "mannenhaters???" in de midnerheid zijn vergeleken met de "vrouwenhaters???". (ik heb er serieus geen woorden of termen voor)
Misandrie = mannen haten omdat het mannen zijn
Misogynie = vrouwen haten omdat het vrouwen zijn

Er is tegenwoordig ook zoiets als de MRA (Male Rights Activists) .. dit is de tegenhanger van de mannenhaters zeg maar. Dat deze groepen bestaan geeft ze geen bestaansrecht. Er was ooit een beweging tegen het afschaffen van slavernij.

Er zijn altijd extremen te vinden, maar je meet niet op basis van uitschieters. Ook doen deze bewegingen niet af aan het echte feminisme ... ze misbruiken de naam alleen voor hun eigen agenda. Idem bij de MRA's.

2) Zo is dat met alle kennis en rechten. Bijvoorbeeld in het midden-oosten worden mannen ook niet zo goed behandeld (beter dan vrouw ja, maar dat wil niet zeggen dat het nog steeds goed is) Er is daar dus op alle onderdelen hulp nodig qua mensenrechten.
Klopt, maar het feit dat het op alle fronten nodig is, maakt niet dat het feminisme geen basis meer zou hebben. En nogmaals, feminisme is voor gelijke rechten voor mannen en vrouwen, en een gelijke positie in de samenleving. Daar horen dus ook rechten voor mannen bij waar die achterlopen op rechten van de vrouw. Een van de dingen die met name door feminisme is bereikt is dat mannen hier in NL ook een paar dagen vrij kunnen krijgen voor de zorg na de geboorte. Niet veel, niet genoeg, maar en begin.
3) Het zou belangrijk moeten zijn om goede redenen, die voor de meeste mensen niet meer zo zichtbaar zijn. Zelfs veel feministen weten niet meer waar ze nou voor strijden, of hebben een verouderd beeld op dit punt.
Ook ik zou graag verheldering willen op dit onderwerp, want ik kan op al deze argumenten nog steeds een tegenargument leveren.
Hoe kom je er bij dat feministen niet weten waar ze voor staan ? Ik heb eerder het idee dat jij er niet zo goed van op de hoogte bent, en op basis daarvan deze antwoorden geeft. Ik zou graag die tegenargumenten zien, want ik mis ze nu een beetje...
4) 'Gelijke zorgrechten voor de man' ????
bedoel je misschien 'van de man'?
als dit het geval is, dan heb ik al eerder gezegd dat de man zijn poten ook wel weet uit te steken.
Of ik leef in een verkeerde realiteit, of veel mensen hebben nog steeds een stereotyp beeld over de man.
Hmm .... ik weet niet of ik 'van' bedoel ... ik bedoel eigenlijk zeker te weten 'voor'. 'Van' suggereert dat we die al hebben. Zie vorige reactie ook. Dat een man zn handen uit zn mouwen steekt in het huishouden heeft daar weinig mee te maken.
5) graag zou ik weten wat etc. wel inhoud. Want dat betekent namelijk meer redenen om mij nog ergens van te overtuigen (zie punt 3)
M.a.w., je hebt je niet verdiept in de materie, waardoor je niet goed op de hoogte bent waar feminisme nu eigenlijk voor staat, maar wil er wel een mening over hebben. Zo werkt het niet.
Ook wil ik even zeggen dat ik vind genoeg moeite te hebben gedaan om deze redenen te vinden, en ze simpelweg gewoon neit kon vinden. Daarom vind ik de eerste zin nergens op slaat.

De eerste zin betekend letterlijk: De hierna genoemde redenen zijn volgens jou dus onvoldoende om feminisme te rechtvaardigen. Jouw 'onvermogen' een helder beeld over feminisme te verkrijgen is geen basis om feminisme op aan te vallen denk ik.

En zo moeilijk is het niet om te achterhalen, want wiki geeft voldoende aanknopingspunten om een goed beeld te krijgen:

Bron
Derde feministische golf : Vanaf de jaren negentig van de twintigste eeuw kwamen er stromingen op die zich benoemden tot derde feministische golf. Onder deze en andere noemers presenteerden zich diverse nieuwe en vernieuwende stromingen in het feminisme. Te noemen vallen:
Powerfeminisme; verzet zich tegen veronderstelde slachtofferhouding van feminisme. Hieronder valt ook Girl Power. Feministen van de tweede golf vermoeden dat deze stroming berust op een onjuiste analyse van, dan wel te weinig beschikbare informatie over, de eerdere golven.
Feministische bewegingen onder migrantenvrouwen die strijden tegen cultureel en/of religieus gemotiveerde achterstelling van vrouwen afkomstig uit bijvoorbeeld het Caribische gebied, Somalië, Turkije en Marokko.
Stromingen van zelfbestemming bij jonge allochtone vrouwen. Vooral vrouwen wier persoonlijk leven zich in een islamitische cultuur afspeelt protesteren tegen heersende ideeën dat zij stelselmatig worden tegengewerkt bij het willen uitdrukken van hun eigen identiteit. Vooral over het in het openbaar dragen van een hoofddoek wordt gediscussieerd. Hoe heviger deze discussie wordt gevoerd, hoe sterker deze jonge vrouwen zich manifesteren om duidelijk te maken dat zij het zelf zijn die er voor kiezen binnen een bepaalde (islamitische) traditie te blijven. Zie verder het hoofdstuk feminisme en Islam.
Stromingen die ernaar streven 'sterke vrouwen' binnen de islam / islamitische cultuur door de jaren heen zichtbaar te maken.[1]
Stromingen die zich richten op emancipatie van het ouderschap en daar ook mannen, vaders bij willen betrekken (emancipatie, feminisme).[2]
Stromingen die zich richten op het vergroten van de keuzemogelijkheden voor vrouwen (en dus niet alleen op de betere deelname aan de arbeidsmarkt)[3]
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
geen onvermogen om de situatie in te zien. Ik kan gewoon simpelweg overal een tegenargument op leveren.
Ook denk ik genoeg te weten over eht feminisme, aangezien ik http://www.feministe.us/blog/ wekelijks bijhoud.
Daar staan genoeg activiteiten in die de feministen houden.
Dit vergelijk ik met nederlandse artikelen over eht feminisme. Hier heb ik geen vaste site voor.

Ik zeg dat veel vrouwen niet weten waarom ze nou eigenlijk feminist zijn, omdat het zo is. Je zegt zelf al dat feminismten voor gelijke rechten van mannen en vrouwen strijden, of dat zouden ze moeten doen.
Nu hoor ik op die pleinen en dit forum alleen maar dingen om vrouwenrechten te bevorderen. Sommige kan ik begrijpen, sommige vind ik fantastisch, maar af en toe kunnen ze meer eisen dan wat een man eigenlijk al heeft. En dan zeggen ze er neit bij dat de man dit recht ook moet krijgen.

Dan is er een nuance op mezelf te leggen, want als er soms nog van die fantastische dingen opkomen, zijn er waarschijnlijk nog wel meer dingen die niet goed zitten.
Alleen de laatste tijd is er sociaal gezien erg veel aandacht voor onrecht voor vrouwen, en word onrecht voor mannen vrijwel genegeerd.

http://www.youtube.com/watch?v=VOu_BszChIE
http://www.youtube.com/watch?v=mMRVg_I7YCk

ook raad ik je aan naar video's van arguseyes te kijken op youtube, aangezien hij meer kan uitleggen dan ik. (engels)

Nu hopelijk geen twijfels meer over mijn weten van feminisme?
 

DeletedUser

Guest
[video=youtube;iEtw3XJoJrE]http://www.youtube.com/watch?v=iEtw3XJoJrE[/video]

Feminisme in Oost Timor. Ook een vrouw kan een dictator zijn ;)
 

DeletedUser7072

Guest
Ik haat niet zo gauw iemand en zeker niet om zijn onderbouwde mening.

Maar mannen en vrouwen moeten gelijk betaald worden als ze gelijk werk doen. Anders is het echt discriminatie.
Wij vrouwen kunnen er niets aan doen dat wij de kinderen moeten baren als we voor nageslacht willen zorgen. Het is nu eenmaal zo, maar daar hoeven wij niet de dupe van te worden omdat we vrouw zijn. Daarnaast zijn er genoeg vrouwen die bewust geen kinderen willen en die krijgen ook niet vol betaald.

Wat make-up betreft, er is steeds meer mannelijke make-up. Dat is een fase waar iedereen doorheen moet.

Ik reageer even hier ipv in dat andere topic. Wat Sander zegt is dat het aannemen van een vrouw meer risico's met zich meedraagt voor een werkgever ivm zwangerschap, en dit een duidelijk financieel en zakelijk verschil geeft tussen het aannemen van een man en een vrouw. Een verschil die er niet is als je moet kiezen tussen een donker persoon en een blanke, waardoor die laatste minder legitiem is.

Discriminatie is het onderscheid maken tussen mensen op basis van kenmerken die er in de gegeven context niet toe doen. Je mag onderscheid maken op basis van opleidingsniveau, ervaring, etc van een persoon maar niet op bvb huidskleur omdat dit een irrelevant gegeven is voor het uitvoeren van een functie. Het weigeren van iemand wegens een handicap is afhankelijk van de baan discriminatie, voor een kantoorbaan iemand met een rolstoel niet aannemen is discriminatie, diezelfde persoon niet aannemen voor een fysiek zware baan is dan weer geen discriminatie.

Als je als werkgever moet kiezen tussen een jonge man en een jonge vrouw met dezelfde kwaliteiten en ervaring, dan is er, en daar volg ik Sander wel in, voor de werkgever een financieel relevant verschil. Als de werkgever de vrouw aanneemt loopt deze het risico haar een paar maanden uit te moeten betalen zonder dat zij in ruil daarvoor iets voor het bedrijf doet, dat is dus objectief gezien slecht voor het bedrijf. Dit is een onderscheid dat gemaakt is op basis van een verschil in financieel risico, en dat is voor een bedrijf een verschil dat er wel degelijk toe doet. Daarom zou ik een bedrijf ook volledig begrijpen in deze keuze.
 

DeletedUser78666

Guest
En jij vergeet niet de cijfers dat mannen veel vaker overwerken dan vrouwen. Als ik een man aanneem dan kan ik hem vaker over laten werken omdat zijn verplichting naar zijn gezin meer financieel is en een vrouw meer verplichting in aanwezigheid voelt. Natuurlijk is dit met emancipatie aan het veranderen, maar het is nog steeds relevant.
 

DeletedUser7072

Guest
Overwerken is in mijn ogen dan weer een minder legitieme reden. Je neemt iemand aan met in je achterhoofd dat deze persoon zich aan de reguliere contractuele verplichting kan houden, van die persoon verwachten dat die daarbuiten ook nog van alles gaat doen gaat mij dan weer te ver. Het is mooi als het een keer uitkomt maar het moet niet iets zijn waar je vanuit gaat of wat je verwacht.

De zwangerschapskwestie rondom vrouwen kan ook op een goede manier opgelost worden. Een vrouw zou elke maand wat geld opzij kunnen schuiven om zo te sparen voor het equivalent aan 16 weken netto loon(bron). Dit kan dan ingezet worden voor het verlof, en de werkgever heeft er dan ook geen last van omdat hij je niet hoeft uit te betalen tijdens deze weken die je niet werkt(en kan dan evntl tijdelijk een vervanger inhuren).

Er zal best een systeem voor te bedenken moeten zijn. En met een dergelijk systeem zal het voor werkgevers ook op een natuurlijke manier aantrekkelijker worden om wel jonge vrouwen aan te nemen.
 

DeletedUser65921

Guest
Ik heb de indruk dat werkgevers zich tegenwoordig toch al veel minder druk maken over het aantal uren dat je werkt, maar veel meer over het werk dat je levert. Als jij dat op kortere tijd zo veel te beter, als je er langer over doet jammer voor je.

Lijkt me dus dat als deze evolutie zich voort trekt, bedrijven minder er om gaan geven als een jonge vrouw waarschijnlijk binnen zoveel tijd even zwangerschapsverlof neemt. Als zij haar werk goed en snel doet maakt ze dat verlies snel genoeg terug goed.
 

DeletedUser78666

Guest
Overwerken is in mijn ogen dan weer een minder legitieme reden. Je neemt iemand aan met in je achterhoofd dat deze persoon zich aan de reguliere contractuele verplichting kan houden, van die persoon verwachten dat die daarbuiten ook nog van alles gaat doen gaat mij dan weer te ver. Het is mooi als het een keer uitkomt maar het moet niet iets zijn waar je vanuit gaat of wat je verwacht.

De zwangerschapskwestie rondom vrouwen kan ook op een goede manier opgelost worden. Een vrouw zou elke maand wat geld opzij kunnen schuiven om zo te sparen voor het equivalent aan 16 weken netto loon(bron). Dit kan dan ingezet worden voor het verlof, en de werkgever heeft er dan ook geen last van omdat hij je niet hoeft uit te betalen tijdens deze weken die je niet werkt(en kan dan evntl tijdelijk een vervanger inhuren).

Er zal best een systeem voor te bedenken moeten zijn. En met een dergelijk systeem zal het voor werkgevers ook op een natuurlijke manier aantrekkelijker worden om wel jonge vrouwen aan te nemen.

Dit is trouwens onzin Dirk. Ik heb nog nooit voor een bedrijf gewerkt waar impliciet nier van mij werd verwacht dat ik overwerkte. Jij hebt als medewerker verantwoordelijkheden, bijvoorbeeld: jij hebt een opdracht en dat moet aan het eind van de week gepresenteerd worden. Duurt het 60 uur ipv 30 uur, dan wordt het overwerken. Of jij krijgt opeens een spoedopdracht en is dusdanig belangrijk voor het bedrijf dat jij overwerkt. Of een vrouw gaat met zwangerschapsverlof en daardoor hrb jij dubbel zo werk.

Ieder bedrijf maakt de afweging of iemand bereid is over te werken, omdat soms is dat gewoon nodig.

@dragonfriend723 het is juist andersom in mijn opinie. Werknemers werken tegenwoordig niet meer voor een langdurige periode, maar voor circa 3 jaar. Daarom dat het kutter is om mogelijk een vrouw aan te nemen die zwanger kan worden. 4 maanden op 3 jaar is namelijk mega veel.

Ik zelf zal nooit een vrouw aannemen, tenzij het voor vrouwelijk werk is of voor werk dat vrouwen beter kunnen doen (content creator ofzo). Maar dan zal ik nog steeds voorkeur hebben om een vrouwelijke man aan te nemen dan een echte vrouw
 

DeletedUser7072

Guest
De manier waarop wij biologisch in elkaar zitten benadeeld vrouwen in principe al direct, en is ook een belemmering voor een voor de feministen ideale samenleving. En dit zeg ik niet op een vrouwonvriendelijke manier, niks wijst er namelijk op dat er significante verschillen zijn qua intelligentie, ik refereer hier naar andere biologische verschillen die vrouwen benadelen. De grote biologische belemmering is simpelweg het feit dat kinderen 9 maanden in de buik moeten zitten en daarna ook nog opgevoed moeten worden. Vanuit een puur economisch standpunt zou het slimmer zijn om opvoeding volledig uit te besteden door een centrale door de overheid betaalde organisatie. Al relatief snel na de geboorte gaan de kinderen naar een soort 'boarding school' waar ze massaal opgevoed worden.

Op deze manier worden alle potenties in je land maximaal benut, geen intelligente en getalenteerde vrouwen meer wiens talent verspild wordt. De beperkte human recources in je land worden dus op een nuttigere manier besteed omdat de andere helft van het land ook meehelpt met het oplossen van complexe problemen en complexe processen in stand houd. Het nadeel is er hier vooral voor de kinderen, je zou eerst al moeten voorkomen dat er geen misbruik ed plaats gaat vinden op deze grote instellingen wat al een uitdaging op zich is gezien de machtsverhoudingen en het feit dat ze pedo werknemers aantrekken zoals bijen door honing aangetrokken worden. Verder zullen kwetsbare kinderen natuurlijk gepest worden, waardoor je een soort natuurlijke selectie krijgt die 'coole' kinderen en jongeren bevoordeeld, niet perse de slimme zoals beter zou zijn voor de economie. Dit werkt dan weer de voordelen tegen die de participatie van vrouwen in de maatschappij met zich mee brengt, welke op lange termijn voordeliger is hangt af van hoe deze 2 tegenstrijdige effecten tegen elkaar opwegen.

Ik ga nu nog een proefballonnetje opgooien om jullie te prikkelen, en dit kunnen we dan ook breder trekken naar discriminatie op andere identiteitsaspecten. Ik ben benieuwd wat jullie van deze lijn van denken denken.

Een andere manier om erover na te denken is gewoon full stop kapitalistisch gaan. Als vrouwen inderdaad een grote meerwaarde leveren aan bedrijven ivm interne diversiteit, dan zou je verwachten dat bedrijven met relatief meer vrouwen een flink concurrentie voordeel hebben tov bedrijven met relatief minder, wat er zonder overheidsinterventie voor zou zorgen dat bedrijven meer vrouwen aan zouden nemen. Uiteindelijk is discriminatie irrationeel en selecteert het kapitalistisme op rationele besluitvoering waardoor je ook zou verwachten dat discriminatie op de arbeidsmarkt op een natuurlijke manier afgestraft zou worden als het echt discriminatie is, als een talentvolle vrouw naar je concurrent gaat dan benadeeld dat immers direct je concurrentie positie.

Hetzelfde geldt als je een geniale neger of een transgender die creatief is als geen ander weigert, je concurrent die wel deze persoon aanneemt behaalt een voordeel, dus bedrijven die op deze manier denken leggen het structureel af tegen bedrijven die hun eigen economische belangen niet vergooien vanwege stoffige oude ideeën. Daarom zou ik verwachten dat de markt uiteindelijk deze zogenoemde arbeidsdiscriminatie vanzelf zal afstraffen, niet discrimineren is in dit geval betere HRM met een direct economisch voordeel, daar discriminatie gedefinieerd is als het maken van onderscheid tussen mensen op basis van niet relevante criteria(en dat laatste is context afhankelijk) en dus per definitie nooit gedreven kan zijn door economische belangen. Zoals je met evolutie natuurlijke selectie hebt, zo heb je ook in een kapitalistisch systeem een vorm van natuurlijke selectie tegen irrationaliteit en voor efficiëntie.

Maar we zitten hier met een paradox, arbeidsdiscriminatie komt veel voor en je leest er ook in de media genoeg over, hoe kan dit bestaan als er zulke sterke selectie mechanismen tegen zijn? Er zijn in feite 2 opties, of het is zo dat de racistische/seksistische denkbeelden zo diep geworteld zijn in de samenleving dat bedrijven massaal tegen hun eigen belangen in mensen weigeren en in hun plaats minder getalenteerde werknemers aannemen, en in dat geval is er een lekker gat in de markt voor eenieder die minder kortzichtig is. Of sommige zaken worden onterecht bestempeld als discriminatie zonder dat ze voldoen aan de officiële definitie. In dit geval wordt er onderscheid gemaakt tussen mensen op basis van economisch relevante criteria, maar komt het desondanks toch niet zo over op een groot deel van de bevolking en wordt het dus als discriminatie bestempeld.

Discriminatie tegen vrouwen zoals hierboven beschreven is daar een goed voorbeeld van. Zoals ik al eerder zei hebben vrouwen een aantal inherente biologische eigenschappen die maken dat ze meer risico's met zich meedragen, vooral bij vrouwen tussen de 25 en 35 heb je het risico dat ze zwanger raken en je een aantal maanden uit moet betalen zonder dat in ruil daarvoor een dienst wordt geleverd. Bij mannen heb je dit risico niet, dus als je moet kiezen tussen een man en vrouw met dezelfde competenties en rond dezelfde leeftijd, dan is het economisch aantrekkelijker om de man aan te nemen. Kun je dit dan nog wel discriminatie noemen? Ook met de opvoeding van het kind geldt dit in bredere zin, zeker voordat de kinderen de pubertijd bereiken zul je hebben dat vrouwen hier meer tijd aan willen besteden waardoor ze zoals Sander zegt ook minder snel geneigd zullen zijn over te werken of net dat extra zetje en ook dit is een economisch relevant argument.

Maar kunnen we dit ook verder trekken? Als we iets verder gaan zien we dat je de definitie van discriminatie op verschillende manieren kan interpreteren, en dit verschil is subtiel maar heeft enorme implicaties. Even een gedachte experiment. Stel je zit in een of andere extreem racistische redneck staat in de VS en je opent een winkel in dit gebied. Je hebt nu werknemers nodig, en je kan kiezen tussen een blanke en een zwarte werknemer. In deze context is het aannemen van een zwart persoon duidelijk economisch nadelig, niet vanwege de gebrekkige competenties van zwarten tov witten, maar simpelweg vanwege de perceptie van die gebrekkige competenties die leven bij de consumenten. In dit geval maak je een onderscheid op basis van gedachten van je consumenten, die welliswaar niet kloppen, maar wel degelijk economisch relevant zijn. Als jij die zwarte aanneemt zullen een aantal van je klanten zich niet op hun gemak voelen en liever naar een concurrent gaan zonder zwarte werknemers, het feit dat je die klanten bij je houdt als je de blanke aanneemt en wegjaagt als je de zwarte aanneemt geeft een economisch relevant argument voor het aannemen van de blanke, zelfs als die zwarte even goed of nog beter de taken uit kan voeren dan de blanke. Maw, de economische voordelen van de extra talenten wegen in dit geval niet op tegen de nadelen als gevolg van de denkbeelden van de consument, en dit maakt het economisch voordeliger om de minder getalenteerde blanke aan te nemen.

De vraag is, is dit discriminatie? Ik herhaal nogmaals: Discriminatie is het onderscheid maken tussen mensen op basis van niet relevante criteria. Dat laatste is op verschillende manieren te interpreteren. Op basis waarvan bepaal je dat criteria niet relevant zijn? Als we het over pure economische relevantie hebben is het bovenstaande voorbeeld geen discriminatie. Er is een zeer duidelijk rationeel economisch argument om in het bovenstaande geval de blanke aan te nemen. Maar onafhankelijk hiervan kun je er een andere analyse op los laten. Als je kijkt naar het werk wat gedaan moet worden is het misschien wel relevant hoe intelligent iemand is, wat voor werkervaring die heeft, of die goed ter been is, etc maar meer dan gemiddeld gepigmenteerd zijn is hier geen onderdeel van. Voor het uitoefenen van de baan zoals in de vacature beschreven is is je huidskleur niet relevant. Als je deze lijn van denken volgt kom je tot de conclusie dat bovenstaande werkgever wel degelijk discrimineert!

We hebben nu dus 2 definities van discriminatie op de arbeidsmarkt, laat me ze even neerpennen:

1. Discriminatie is het maken van onderscheid tussen mensen op basis van economisch irrelevante verschillen.
2. Discriminatie is het maken van onderscheid tussen mensen op basis van eigenschappen die geen invloed hebben op het uitoefenen
van het werk zoals die in de vacature beschreven is.

Volgens definitie 1 is er in het bovenstaande geval geen sprake van discriminatie, maar volgens 2 wel. Nu een andere situatie, stel je runt een cafe en je kan kiezen tussen 2 werkneemsters. Een hele aantrekkelijke vrouw of eentje die minder aantrekkelijk is, is het dan legitiem om hier onderscheid te maken op basis van deze uiterlijke verschillen? Er zijn duidelijk economische voordelen verbonden aan het aannemen van de meer aantrekkelijke vrouw, zo kan deze meer fooi verwachten en krijgen mensen (onbewust) een positiever beeld van de uitgaansgelegenheid. Maar uiterlijk heeft geen invloed op je vermogen een bestelling op te nemen, bestellingen te onthouden of veel spullen te kunnen balanceren op een dienblad, dus volgens 2 zou het discriminatie zijn om enkel aantrekkelijke vrouwen aan te nemen bij een bredere keuze. Volgens 1 uiteraard niet, er is namelijk een aantoonbaar economisch relevant verschil.

Dit kun je ook los van de arbeidsmarkt zien, op andere gebieden. Is het discriminatie om geen gehandicapte wc en andere aanpassingen in een gebouw te hebben als de kosten voor de bouw van die wc hoger zijn dan de misgelopen inkomsten als gevolg van het feit dat gehandicapten je zaak niet bezoeken? Moet je een aparte transgender wc maken als het percentage transgenders dusdanig laag is dat je die kosten voor de bouw en het onderhoud van die wc er nooit uit haalt? Dit zijn allemaal economisch gemotiveerde beslissingen die niet samen hoeven hangen met een inherent negatief beeld over vrouwen, homo's, etnische minderheden, gehandicapten, etc. Als we alles wat wel aan definitie 2 voldoet maar niet aan 1 'quasi discriminatie' noemen, kun je denk ik zeggen dat wat de meeste mensen als discriminatie zien in veel gevallen eigenlijk quasi discriminatie is, puur omdat discrimineren volgens def 1 tegen de interne economische belangen ingaat.

De vraag is nu, is quasi discriminatie legitiem? Of moeten we definitie 2 aanhouden als werkdefinitie om te beoordelen of er wordt gediscrimineerd? En zelfs dan voldoet het weigeren van vrouwen op basis van Sanders argument(zwangerschap) niet aan definitie 2, want dat is iets wat ook het objectieve functioneren beïnvloed, namelijk een paar maanden niet functioneren door afwezig te zijn.
 
Bovenaan