Ik heb eind 2019 iets soortgelijks aangekaart waarin ik privéscripts, het mentorsysteem en boostaccounts behandelde (
De post). Ik heb toen wat tijd gestoken in het schrijven van een nette post en wat suggesties gegeven om nieuwe spelers in aanraking te brengen met beschikbare scripts. Er is helaas bijzonder weinig met die post of suggesties erin gedaan.
Heb je post van toen (voornamelijk het gedeelte over scripts) nog eens gelezen en voor zo ver ik kan zien zijn er toch enkele van je suggesties (deels) aanwezig in de nieuwe scriptregels / werkwijze.
Scripts die na 6 maanden publiek worden tegenover eeuwig privé lijkt mij alleszins een gigantische stap richting jouw denkwijze. En ook naar bereikbaarheid toe zijn er stappen gezet... zoals een duidelijker AF waar script te vinden zijn, 1 extensie vanuit TW team zelf (dat bij gevolg ook makkelijker bij de spelers geraakt, een aankondiging, vermelding ingame PM, ...) dat vervolgens de mogelijkheid bied om ingame script te installeren met een paar klikken (versus het huidige installeren van tampermonkey en installeren van script + installeren van snellijstscripts + andere extensies op zich).
Jammer om te lezen dat je het gevoel hebt dat er niks mee gedaan is...
Het is toch ergens wel schrijnend dat er hier drie personen tegen scripts zijn; een scripter, iemand die ik nog nooit in een endgame heb gezien en iemand die enkele weken geleden gerekt is zonder ook maar één snipe te zetten. Ik kan met volledige zekerheid zeggen dat NIEMAND die ooit een edelspam succesvol heeft gedeffed dat had kunnen doen zonder scripts. Ik hoor o.a. Coruscant steeds zeggen dat edelspammassa's verleden tijd gaan zijn als scripts worden afgeschaft, maar dat is natuurlijk complete onzin. Het plannen van zo'n massa gaat geheel extern (wat niet illegaal zal worden?), het sturen van 5 edels betekent dat je moet kunnen timen op 200ms, iets dat zeker met een DS timer voor eenieder compleet haalbaar is. De verdediger zal echter enorm benadeeld worden, want handmatig snipes zoeken en zonder timetooltje consistent snipen op <50ms is gewoon voor 99%+ van deze community niet haalbaar.
Specifiek naar edelspam toe denk ik dat je een aantal dingen mist:
- Snipe finder scripts zijn niet tegen de nieuwe regels en zullen ook in de toekomst gewoon nog gebruikt kunnen worden, kortom snipes zoeken gaat nog even snel als voorheen.
- Net zoals op dit moment (t-timen / time extensie) kan je ook verdedigend gebruik maken van het versturen van meerdere snipes en de juiste laten lopen.
- Time scripts hebben (ook momenteel) weinig invloed op edelspam, aangezien je edels met weinig troepen krijgt kan je je snipes ook splitsen. En time scripts werken uiteraard beide kanten op en vervallen in deze ook voor beide kanten.
Aanvallend / verdedigend lijkt mij dit dus strijden met gelijke middelen...
Kijkende naar de (vrije) edels zal er (mogelijk) wel iets veranderen, doordat GS versturen naar stamgenoten meer tijd zal kosten en het meppen zelf ook. Of dit edelspam zal beïnvloeden en hoe hard zal nog afwachten worden. Persoonlijk hoop ik dat de hardste beïnvloeding hier van gaat naar dat edels beschikbaar komen bij actievere accounts die PP spenderen en hun buren, maar in mindere maten bij kleine accounts. Op die manier zou de huidige end game waar er wordt gezocht naar de zwakke plek van de tegenstander en dan op die plaats heel veel druk uitoefenen (alle massa's naar daar + die front accie pushen naar veel vrije edels) verminderen en krijgen we hopelijk weer iets langer durende end games waar ook effectief de sterke tegenstanders een keer aangepakt worden.
Maar nogmaals: de invloed van de nieuwe scriptregels zal allemaal afwachten woorden, de toekomst zal het uitwijzen...