De waterstof experimenten zijn al redelijk lang aan de gang, de voorraden zijn binnen de 50 jaar niet op. Dus niets om je zorgen over te maken, nu zijn er al genoeg alternatieven zoals biodiesel, die goedkoper zullen worden.
Wat ik hier las over kernfusie is in theori mogelijk maar in praktijk zeer moeilijk, dit zou ook het probleem van kern afval oplossen, want kernafval wordt gewoon de grondstof
Er zijn nu al prototypes waterstofboliedes, dus ze zullen zo gauw mogelijk op de markt komen.
Een deuteriumkern (waterstof met 1 neutron) en een tritiumkern (waterstof met 2 neutronen) is niet bepaald kernafval... Lijkt me een heel slecht idee om een al gebruikte deuterium of tritiumkern te gaan gebruiken omdat ze radioactief zijn waardoor de hele kernfusie-reactor radioactief word (/radioactiever)
Misschien is het ook eens interessant om te zeggen wat er nu precies gebeurt in een energiecentrale. Ooit al eens afgevraagd?
Ik zal het even in mijn eigen woorden proberen zeggen, ik heb het overlangs nog maar geleerd.
Het principe is als volgt : Een geleidend raam dat kan roteren wordt in een magnetisch veld geplaatst. Nu is het doel van een elektriciteitscentrale, een kerncentrale, wind - of waterenergie, noem maar op, het raam laten roteren om zijn as.
Rotatie van het raam in het magnetisch veld levert een elektrische stroom op in die geleider.
In een elektriciteitscentrale & kernergie gebruikt men de warmte afkomstig van respectievelijk de verbranding van fossiele brandstoffen en de kernsplijting om water op te warmen. De stoom wordt dan gebruikt om onder druk de ramen te laten roteren. Inderdaad, de "rook" die je uit centrales ziet komen is gewoon waterdamp.
De oorsprong van de rotatie van het raam in een water -en windkrachtcentrale lijkt me evident
Ook interessant om weten is dat zéér veel stroom verloren gaat door het transport via bedrading. Ik heb ooit eens de berekening gezien, maar heb ze nu niet bij de hand. Het is echt ongelofelijk hoeveel energie er zomaar de lucht ingaat.
Dat is tegen te gaan door simpel genoeg de volts te verhogen en de ampères te verlagen... In een verhouding die wel hetzelfde aantal watt (<--dubbel t) behoud wel te verstaan.
Hoe meer ampères je hebt hoe meer ruimte je nodig hebt om het ergens door te geleiden, dus dikkere elektriciteit-draden maar het voltage kan je in principe gewoon verhogen zonder er iets aan te hoeven doen. Nu heb je ongeveer (als je niks hebt aangesloten) 16 ampère op elke groep in je huis. Als je dus 3 groepen hebt komt dat uit op 16 * 3 = 48 ampère naar je huis.
En aangezien wij 220 volt hebben en 48 ampère dan heb je in totaal 48 * 220 = 10.560 watt... Dat is behoorlijk veel, 10 kilowatt. Misschien niet zoveel als je auto maar nog steeds veel aangezien je je huis de hele dag aan hebt en je auto soms kan het zijn dat je net zoveel de wereld verkloot met je huis als met je auto. Om die 10 kilowatt te behouden maar toch met de som te klojowen kunnen we de ampères veel lager maken en de volts veel hoger... Stel nou dat we 1 ampère geleverd willen... dat word 10.560 volt! Dat zorgt voor minder weerstand, maar dan kan het ook makkelijker ergens doorheen geleiden dus... En moet je wel oppassen dat de isolatoren nog goed zijn etc. etc. er komt een hoop bij kijken.
Die kennen we allemaal wel, dat is een elektrische vliegenmepper. Druk op een knopje, mep de vlieg en hij krijgt de schok van zijn leven (het eind ervan, dat is zeker). Daar gaan vaak 2 AAA batterijtjes in, die geven samen 3 watt... maar daar komt een heel erg hoog voltage uit. Misschien wel 5000 volt, dus een ampère van 0.0006. Dus niet dodelijk (wel voor de vlieg), maar wel pijnlijk.
En je hebt natuurlijk ook zoiets als Zonne-energie. De hoeveelheid energie die de aarde per dag bereikt, is bijzonder groot en de energiebehoefte van de mens valt daarbij in het niet : meer dan 9000 keer groter dan de energiebehoefte van alle 6,5 miljard aardbewoners samen. Op een gemiddeld woningdak past zo'n 3 kilowatt... dat is iets minder dan 1/3 van de stroom die je nodig hebt (die je waarschijnlijk niet tot de max gebruikt, dus in realiteit misschien wel iets minder dan de helft of misschien wel meer). Het probleem... Dat kost 18.000 euro... 18.000 euro die heel veel mensen niet kunnen betalen, laat staan dat een groot deel van die mensen niet eens een huis heeft om het op te zetten!
---
Nu iets anders, iets om de huidige benzine auto's op te laten rijden is methanol (met wat aanpassingen aan de zuigerstangen, zuigerringen, zuigerveren, cilinderkoppen, kleppen, klepstangen misschien ook nog wel, bougies misschien ook, radiator, andere koeling en vast nog wel wat meer). Biomethanol dan wel, omdat het word vervaardigd uit Biomassa. En biomassa is iets natuurlijks, je zou stront een vorm van biomassa kunnen noemen. Maar (bio)methanol is heel erg brandbaar en het grootste nadeel is dat het onzichtbaar brand...
Dus moeten ze het zichtbaar maken en ze moeten het misschien verdunnen met iets (water?) zodat het niet zo gigantisch heet/hard verbrand... Als je op dit moment je tank leegmaakt en vol gooit met (bio)methanol dat knallen misschien na 5 seconden al je cilinder koppen eraf doordat de zuigers van de zuigerstang afknallen tegen de kop aan... Of hij verbrand te vroeg doordat het word samengedrukt in de cilinderkamer en dan krijg je 2 explosies (het zogenaamde pingelen), dat is te verhelpen door lood in de methanol te doen (of iets anders zoals water, maar dat weet ik niet zeker mijn kennis strijkt niet ver uit in het veranderen van brandstof).