energievoorzieningen

DeletedUser

Guest
ik hoorde overlaatst dat de energievoorzieningen van de gehele wereld in gevaar komt.

de fosiele brandstoffen raken namelijk uitgeput en rond 2020 zouden er bv. geen auto's meer rondrijden op benzine e.a.

huizen met mazout zullen niet meer verwarmt worden etc....

prijzen voor andere energievormen zullen aanzienlijk de lucht ingaan enzo zullen er dus steeds minder en minder mensen zijn die dit gaann kunnen betalen e.a.

ook autorijden wordt dan voor rijke mensen, want tegen dan zijn de enigste oplossingen om met een auto te rijden ofwel water, ofwel zonnepanelen ofwel met koolzaadolie.

weten sommigen hier meer over of heb ik iets verkeerd gezegt, dit is hoe ik het gehoort heb dus als je iets ziet verbeter me dan.;)
 

DeletedUser

Guest
Ik weet hier Heel veel van Mijn vader werkt bij zo`n bedrijf

Auto`s Op water gaan goedkoper gemaakt worden en er worden heel veel autobedrijven gesloten en alles wordt goedkoper in 2010 omdat we het anders niet gaan haalen

Eigen schuld
 

DeletedUser

Guest
Water? gewoon lekker tanken uit de sloot :p

of bedoel je waterstof? En dat proberen de oliemaatschappijen vooral tegen te gaan,.. plus wie gaat er als eerste waterstof tankstations maken? anders zijn de auto's er wel maar wat heb je er aan als je nergens kan tanken,..

en misschien zij de bronnen bijna leeg, maar de olievooraad is voor
nog zo'n 50 jaar niet op,.
 

DeletedUser

Guest
er komt een nieuw Water bedrijf dat dus ook asl een soort bezinestation gaat werken
 

DeletedUser

Guest
of bedoel je waterstof? En dat proberen de oliemaatschappijen vooral tegen te gaan,.. plus wie gaat er als eerste waterstof tankstations maken? anders zijn de auto's er wel maar wat heb je er aan als je nergens kan tanken,..


Oeh yes een waterstoftank!!

Dit is serieus geen goed idee, want waterstof is namelijk hartstikke explosief
 

DeletedUser

Guest
wat ook een oplossing is zijn koolzaadjes, die geven koolzaadolie af, wel een groot probleem, je hebt massaal veel zaadjes nodig voor voldoende olie te maken voor met een auto te rijden, met als gevolg dat masaal veel velden vol zouden staan met koolzaadvelden waardoor de grond kapot gaat...
 

DeletedUser

Guest
Laten we eerst ff een aantal verkeerde ideeen uit de wereld hebben. Je zult nooit water tanken. Er is namelijk meer energie nodig om water om te zetten in waterstof en dan weer terug te laten reageren tot water. De motor waar jullie het over hebben werkt namelijk door waterstof en zuurstof te laten reageren tot water.

Het grote probleem van waterstof is dat het moeilijk is op te slaan, het is zeer ontvlambaar en neemt erg ruimte in beslag doordat het een gas is en niet zoals benzine een vloeistof. Naar dit probleem wordt veel onderzoek gedaan. Is het mogelijk om waterstof op een andere manier op te slaan dan gewoon in een tank.

Voor dit probleem vinden ze voor 2050 wel een oplossing, het grotere probleem zit hem niet in de brandstof! Maar ongeveer alles wat wij vandaag de dag gebruiken zijn plastics. En alle soorten plastics worden gemaakt uit olie en aargas. Kijk eens rond op de kamer waar je nu zit wat er allemaal niet van plastic is.

Zelfs het overgrote deel van de medicijnen worden gemaakt uit olie!


Het opraken van de brandstoffen is zoals ik al zei slechts een klein deel van het probleem waar al een hele serie oplossingen voor in ontwikkeling zijn!
 

DeletedUser

Guest
dat zei ik al ;)

en stijve stijn als je krant had gelezen; waterstof is de oplossing waar al sinds aantal jaren word aan gewerkt, alleen de oliemaatschappijen laten de wetenschappers alles weer ''vergeten'' wat ze ontdekt hebben met geld, bedreigingen en anders zelfs moord word er gezegt ;)
 

DeletedUser

Guest
de energie in huizen kan grotendeels opgelosd worden met kernenergie (ik heb het hier over kernfusie)

kernfusie is weliswaar nog niet helemaal goed ontwikkeld, maar daar wordt in oa frankrijk n engeland hard aan gewerkt
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser2929

Guest
Ze zijn nu bezig met het ontwikkelen van kernFUSIE. Hierbij worden twee bepaalde atomen (geen idee welke) gefuseerd wat energie zou moeten opleveren.

In tegenstelling tot kernsplitsing is, als het fout gaat, de kettingreactie, die voor de explosie etc. zorgt, wel te controleren.
 

DeletedUser

Guest
dat zei ik al ;)

en stijve stijn als je krant had gelezen; waterstof is de oplossing waar al sinds aantal jaren word aan gewerkt, alleen de oliemaatschappijen laten de wetenschappers alles weer ''vergeten'' wat ze ontdekt hebben met geld, bedreigingen en anders zelfs moord word er gezegt ;)

Dat klopt eigelijk bijna helemaal niet.

Het zijn juist deze grote bedrijven die namelijk onderzoek doen... Een bedrijf als Shell verdient vele malen meer aan al de ruwe grondstoffen die je uit olie kunt halen dan aan het maken van benzine. En die bedrijven hebben ook wel door dat er iets nieuws gevonden moet worden.

Het bedrijf dat nu iets uitvind dat heel goed werkt en er pattent op aanvraagt zal de competitie heel ver achter zich laten.

En je moet eens opletten hoe vaak bedrijven als Shell, BP etc juist dingen sponseren.
 

DeletedUser

Guest
Ze zijn nu bezig met het ontwikkelen van kernFUSIE. Hierbij worden twee bepaalde atomen (geen idee welke) gefuseerd wat energie zou moeten opleveren.

In tegenstelling tot kernsplitsing is, als het fout gaat, de kettingreactie, die voor de explosie etc. zorgt, wel te controleren.


Die 2 atomen zijn normaal gezien 2 isotopen van het waterstofatoom, je hebt waterstof, deuterium en tritium, en bij de reactie tussen deuterium en tritium komt een heliumatoom vrij en enkele megaelectronvolt energie.


Bij kernsplitsing valt trouwens bij het type kerncentrale dat bij ons gebruikt wordt de kettingreactie ook stil als bijvoorbeeld de tank scheurt, omdat de vloeistof die nodig is om de reactie draaiende te houden dan wegstroomt.


Op die kernfusie zou ik de komende jaren nog niet te veel rekenen, volgens mij is het al optimistisch als dat tegen 2050 operationeel is.
 

DeletedUser

Guest
Ze zijn nu bezig met het ontwikkelen van kernFUSIE. Hierbij worden twee bepaalde atomen (geen idee welke) gefuseerd wat energie zou moeten opleveren.

In tegenstelling tot kernsplitsing is, als het fout gaat, de kettingreactie, die voor de explosie etc. zorgt, wel te controleren.

OOEPSS, foutje :rolleyes: sorry ;)


Wat kernFUSIE betrefd, in Frabkrijk hebben ze al met miniscule deeltjes geprobeerd, het is ze ook gelukt, maar ze weten nog niet hoe ze die energie op moeten slaan..

Kersplitsing is een redelijk veilige methode.. De risico's op een meltdown zijn 0,001% of misschien zelfs minder, wat er toen in ruslandis gebeurd kan gewoonweg niet meer gebeuren. In Rusland was indertijd een experiment bezig, en dat liep fout af..
Kernsplitsing is de enege energievorm (naast de fossiele brandstoffen) die rendabel genoeg is om te gebruiken..

Windenergie is zo slecht, als je heel Nederland vol met Windmolens zet kom je nog niet aan de energie die wij met zijn allen in Nederland verbruiken!!



GreetZz
 

DeletedUser

Guest
Koolzaad olie, zonnebloem olie, het maakt allemaal geen ruk uit wat voor olie het is. Zolang het maar plantaardig gemaakt is en er zit olie in kan je er op rijden... Je kan zelfs op pinda olie rijden.

Elke diesel kan op olie rijden, laat ik het voor het gemak maar even zonnebloemolie noemen omdat dat het goedkoopste is. Als je een diesel hebt raad ik je aan om nu al gewoon half om half te gaan rijden, 1 omdat je ruikt wanneer je op 100% olie rijd omdat het dan net een banketbakkerij is en 2 omdat je in de winter misschien problemen kan hebben met dikke olie. Dit zorgt ervoor dat je dus aan totaal twee liter brandstof maar 1.60 betaald, 55 ct voor de zonnebloem olie en 1.05 voor de diesel.

Maar als we later op pure zonnebloemolie willen gaan rijden dan zullen we een verwarmer voor de brandstof tank moeten maken zodat de brandstof op een temperatuur boven de 10 graden blijft (ik zou aanraden 30 graden) anders kan het niet snel genoeg door de leidingen... Dat is de makkelijkste manier, een andere is om andere verstuivers en leidingen in te bouwen maar naar mijn idee is een verwarmings spiraaltje in de brandstof tank ook wel goed...

Maar ik denk dat het probleem niet is dat we zonder brandstof komen maar zonder aarde... De ozonlaag is tegenwoordig een groot probleem (of het ontbreken eraan eerder). Als je op zonnebloemolie gaat rijden heb je sowieso al die zonnebloemen die aan fotosynthese doen en dus weer koolstof in zuurstof omzetten dus rijd je zogenaamd CO2 neutraal (zal misschien niet geheel CO2 neutraal zijn maar als we geen bomen kappen moet het wel lukken). En diesels rijden ook nog eens schoner, dus minder CO2 uitstoot en andere slechte stoffen, behalve roet... Je laat een roetfilter installeren en dan ben je daar vanaf. Dan ook nog, als je op zonnebloemolie rijd heb je een veel minder slechte uitstoot dan als je op diesel rijd...

Vandaar! Alleen voor kleine aggregaat van 2 pk of brommertjes of wat dan ook is een dieselmotor nogal duur omdat er bepaalde componenten in een dieselmotor zitten die dezelfde prijs blijven ondanks de grootte... (maar volgens mij zijn de meeste aggregaten diesel).


btw, kernfusie is met een deuteriumkern (waterstof met 1 neutron) en een tritiumkern (waterstof met 2 neutronen)
 

DeletedUser

Guest
Dat klopt eigelijk bijna helemaal niet.

Het zijn juist deze grote bedrijven die namelijk onderzoek doen... Een bedrijf als Shell verdient vele malen meer aan al de ruwe grondstoffen die je uit olie kunt halen dan aan het maken van benzine. En die bedrijven hebben ook wel door dat er iets nieuws gevonden moet worden.

Het bedrijf dat nu iets uitvind dat heel goed werkt en er pattent op aanvraagt zal de competitie heel ver achter zich laten.

En je moet eens opletten hoe vaak bedrijven als Shell, BP etc juist dingen sponseren.

Grapjurk. Als ze al iets sponsoren is het in hun eigenbelang. Zolang ze nog nieuwe boorplatforms plaatsen denk ik niet dat ze heel happig zijn op een alternatief.

Als er al onderzoek gedaan wordt naar dat alternatief is het door de autofabrikanten. BMW heeft al een auto die 320km/u heft neergezet op waterstof. De BMW H2R.
 

DeletedUser

Guest
Misschien is het ook eens interessant om te zeggen wat er nu precies gebeurt in een energiecentrale. Ooit al eens afgevraagd?

Ik zal het even in mijn eigen woorden proberen zeggen, ik heb het overlangs nog maar geleerd.

Het principe is als volgt : Een geleidend raam dat kan roteren wordt in een magnetisch veld geplaatst. Nu is het doel van een elektriciteitscentrale, een kerncentrale, wind - of waterenergie, noem maar op, het raam laten roteren om zijn as.

Rotatie van het raam in het magnetisch veld levert een elektrische stroom op in die geleider.

In een elektriciteitscentrale & kernergie gebruikt men de warmte afkomstig van respectievelijk de verbranding van fossiele brandstoffen en de kernsplijting om water op te warmen. De stoom wordt dan gebruikt om onder druk de ramen te laten roteren. Inderdaad, de "rook" die je uit centrales ziet komen is gewoon waterdamp.

De oorsprong van de rotatie van het raam in een water -en windkrachtcentrale lijkt me evident :)

Ook interessant om weten is dat zéér veel stroom verloren gaat door het transport via bedrading. Ik heb ooit eens de berekening gezien, maar heb ze nu niet bij de hand. Het is echt ongelofelijk hoeveel energie er zomaar de lucht ingaat.
 

DeletedUser

Guest
De waterstof experimenten zijn al redelijk lang aan de gang, de voorraden zijn binnen de 50 jaar niet op. Dus niets om je zorgen over te maken, nu zijn er al genoeg alternatieven zoals biodiesel, die goedkoper zullen worden.

Wat ik hier las over kernfusie is in theori mogelijk maar in praktijk zeer moeilijk, dit zou ook het probleem van kern afval oplossen, want kernafval wordt gewoon de grondstof :)

Er zijn nu al prototypes waterstofboliedes, dus ze zullen zo gauw mogelijk op de markt komen.
 

DeletedUser

Guest
De waterstof experimenten zijn al redelijk lang aan de gang, de voorraden zijn binnen de 50 jaar niet op. Dus niets om je zorgen over te maken, nu zijn er al genoeg alternatieven zoals biodiesel, die goedkoper zullen worden.

Wat ik hier las over kernfusie is in theori mogelijk maar in praktijk zeer moeilijk, dit zou ook het probleem van kern afval oplossen, want kernafval wordt gewoon de grondstof :)

Er zijn nu al prototypes waterstofboliedes, dus ze zullen zo gauw mogelijk op de markt komen.

Een deuteriumkern (waterstof met 1 neutron) en een tritiumkern (waterstof met 2 neutronen) is niet bepaald kernafval... Lijkt me een heel slecht idee om een al gebruikte deuterium of tritiumkern te gaan gebruiken omdat ze radioactief zijn waardoor de hele kernfusie-reactor radioactief word (/radioactiever)

Misschien is het ook eens interessant om te zeggen wat er nu precies gebeurt in een energiecentrale. Ooit al eens afgevraagd?

Ik zal het even in mijn eigen woorden proberen zeggen, ik heb het overlangs nog maar geleerd.

Het principe is als volgt : Een geleidend raam dat kan roteren wordt in een magnetisch veld geplaatst. Nu is het doel van een elektriciteitscentrale, een kerncentrale, wind - of waterenergie, noem maar op, het raam laten roteren om zijn as.

Rotatie van het raam in het magnetisch veld levert een elektrische stroom op in die geleider.

In een elektriciteitscentrale & kernergie gebruikt men de warmte afkomstig van respectievelijk de verbranding van fossiele brandstoffen en de kernsplijting om water op te warmen. De stoom wordt dan gebruikt om onder druk de ramen te laten roteren. Inderdaad, de "rook" die je uit centrales ziet komen is gewoon waterdamp.

De oorsprong van de rotatie van het raam in een water -en windkrachtcentrale lijkt me evident :)

Ook interessant om weten is dat zéér veel stroom verloren gaat door het transport via bedrading. Ik heb ooit eens de berekening gezien, maar heb ze nu niet bij de hand. Het is echt ongelofelijk hoeveel energie er zomaar de lucht ingaat.

Dat is tegen te gaan door simpel genoeg de volts te verhogen en de ampères te verlagen... In een verhouding die wel hetzelfde aantal watt (<--dubbel t) behoud wel te verstaan.

Hoe meer ampères je hebt hoe meer ruimte je nodig hebt om het ergens door te geleiden, dus dikkere elektriciteit-draden maar het voltage kan je in principe gewoon verhogen zonder er iets aan te hoeven doen. Nu heb je ongeveer (als je niks hebt aangesloten) 16 ampère op elke groep in je huis. Als je dus 3 groepen hebt komt dat uit op 16 * 3 = 48 ampère naar je huis.

En aangezien wij 220 volt hebben en 48 ampère dan heb je in totaal 48 * 220 = 10.560 watt... Dat is behoorlijk veel, 10 kilowatt. Misschien niet zoveel als je auto maar nog steeds veel aangezien je je huis de hele dag aan hebt en je auto soms kan het zijn dat je net zoveel de wereld verkloot met je huis als met je auto. Om die 10 kilowatt te behouden maar toch met de som te klojowen kunnen we de ampères veel lager maken en de volts veel hoger... Stel nou dat we 1 ampère geleverd willen... dat word 10.560 volt! Dat zorgt voor minder weerstand, maar dan kan het ook makkelijker ergens doorheen geleiden dus... En moet je wel oppassen dat de isolatoren nog goed zijn etc. etc. er komt een hoop bij kijken.

mepra5.gif


Die kennen we allemaal wel, dat is een elektrische vliegenmepper. Druk op een knopje, mep de vlieg en hij krijgt de schok van zijn leven (het eind ervan, dat is zeker). Daar gaan vaak 2 AAA batterijtjes in, die geven samen 3 watt... maar daar komt een heel erg hoog voltage uit. Misschien wel 5000 volt, dus een ampère van 0.0006. Dus niet dodelijk (wel voor de vlieg), maar wel pijnlijk.

En je hebt natuurlijk ook zoiets als Zonne-energie. De hoeveelheid energie die de aarde per dag bereikt, is bijzonder groot en de energiebehoefte van de mens valt daarbij in het niet : meer dan 9000 keer groter dan de energiebehoefte van alle 6,5 miljard aardbewoners samen. Op een gemiddeld woningdak past zo'n 3 kilowatt... dat is iets minder dan 1/3 van de stroom die je nodig hebt (die je waarschijnlijk niet tot de max gebruikt, dus in realiteit misschien wel iets minder dan de helft of misschien wel meer). Het probleem... Dat kost 18.000 euro... 18.000 euro die heel veel mensen niet kunnen betalen, laat staan dat een groot deel van die mensen niet eens een huis heeft om het op te zetten!



---


Nu iets anders, iets om de huidige benzine auto's op te laten rijden is methanol (met wat aanpassingen aan de zuigerstangen, zuigerringen, zuigerveren, cilinderkoppen, kleppen, klepstangen misschien ook nog wel, bougies misschien ook, radiator, andere koeling en vast nog wel wat meer). Biomethanol dan wel, omdat het word vervaardigd uit Biomassa. En biomassa is iets natuurlijks, je zou stront een vorm van biomassa kunnen noemen. Maar (bio)methanol is heel erg brandbaar en het grootste nadeel is dat het onzichtbaar brand...

Dus moeten ze het zichtbaar maken en ze moeten het misschien verdunnen met iets (water?) zodat het niet zo gigantisch heet/hard verbrand... Als je op dit moment je tank leegmaakt en vol gooit met (bio)methanol dat knallen misschien na 5 seconden al je cilinder koppen eraf doordat de zuigers van de zuigerstang afknallen tegen de kop aan... Of hij verbrand te vroeg doordat het word samengedrukt in de cilinderkamer en dan krijg je 2 explosies (het zogenaamde pingelen), dat is te verhelpen door lood in de methanol te doen (of iets anders zoals water, maar dat weet ik niet zeker mijn kennis strijkt niet ver uit in het veranderen van brandstof).
 

DeletedUser

Guest
De waterstof experimenten zijn al redelijk lang aan de gang, de voorraden zijn binnen de 50 jaar niet op. Dus niets om je zorgen over te maken, nu zijn er al genoeg alternatieven zoals biodiesel, die goedkoper zullen worden.

Wat ik hier las over kernfusie is in theori mogelijk maar in praktijk zeer moeilijk, dit zou ook het probleem van kern afval oplossen, want kernafval wordt gewoon de grondstof :)

Er zijn nu al prototypes waterstofboliedes, dus ze zullen zo gauw mogelijk op de markt komen.

Als ze zo gauw mogelijk op de markt zouden komen dan zouden ze er allang zijn... Ik bedoel het is ook al mogelijk gemaakt om op 1 liter brandstof 100 km. Clicky, die auto weegt 290 kilo dat is minder dan de helft van een formule 1 wagen! En dan kan op minder dan 1 liter brandstof 100 kilometer rijden... En dat is nog een automaat ook, en als ik het goed heb verbruikt een automaat meer brandstof (niet veel meer, hier waarschijnlijk maar een heel klein beetje...) maar dat kan ik fout hebben. Ik houd zelf ook niet echt van een automaat (ondanks dat ik een automaat brommer hebben :) )
 
Bovenaan