Hoofdstuk VI: Blokvorming en eerste grote oorlogen
Vanitas
De eerste zes maanden van een wereld zijn vaak een periode van aftasten en veel dynamiek. Stammen worden opgericht en brokkelen weer af. Spelers knokken zich naar een toprang om vervolgens weggespeeld te worden. Sommigen gaan zelfs op delete wanneer ze aan kop liggen

D). Vergankelijkheid in zijn puurste vorm. En uiteraard kloppen de grootste ijdeltuiten zich na hun prestaties op de borst. Op dit forum!
Ijdelheid en tegelijkertijd ook vaak leegheid, dat is de start. Of zoals een TW’er 2300 jaar geleden zou zeggen: Vanitas Vanitatum, Omnia Vanitas. Ijdelheid der ijdelhijden, alles is ijdelheid. Het fundament van dit forum. Nergens is zoveel tijdelijkheid en zinloosheid te bespeuren als bij de start van een nieuwe wereld. Maar voor we ons allen in een depressie stortten, ga ik graag verder met mijn verhaal!
Blokvorming
Met de zomervakantie is het vooruitzicht komen we in een geheel nieuwe fase. Later zullen sommigen dit ook wel omschrijven als ‘midgame’. Er beginnen zich blokken te vormen. Solide blokken. Echte stammenoorlogen staan op het punt uit te breken. Schermutselingen kunnen vanaf nu ontaarden in een onomkeerbaar conflict. Diplomatie en gerichte rekrutering worden steeds belangrijker. De grootste tacticussen zijn in hun element. In wat volgt, zal ik elk blok schetsen aan de hand van een
archiefkaart (Juni 2011). Zover dat mijn kennis reikt zal ik hun diplomatieke betrekkingen uit de doeken doen, maar je zal zien dat het wel meevalt. En in grote lijnen accuraat is.
Zoals je meteen merkt. Heel wat nieuwe namen. En sommige stammen zullen nog vervormen en verder gaan onder een andere naam. Maar over het algemeen heeft elke stam en speler ondertussen een identiteit gekregen. Spelers worden rond deze tijd gesmeed tot een groep. En zullen in het verder verloop van de wereld vaak gezamenlijk beslissen over hun toekomst.
Plague & Disturbed
Sinds juni kent W21 een nieuwe nummer 1: Plague. Wie? The Black Plague werd opgericht door Twiki, op 11 februari 2011. Veel liefde hing er die dag nochtans niet in de lucht. Want ook al was de stam toen nog klein, ze ging voor niets minder dan werelddominantie. Geleidelijk aan lijfde de stam verschillende kleine stammetjes in. Een compact cluster was steeds de doelstelling. Naam en faam waren van ondergeschikt belang. Op 8 mei zette de stam definitief de opmars in door een paar leden van het uit elkaar gevallen I.C.E te rekruteren. Zo maakten onder andere Ervee & Chipklapper de overstap. Eén van de dodelijkste duo’s van W21 zal de komende maanden, zelfs jaren blijken. Totdat op 3 juni Plague de koppositie overnam van Disturbed.
Disturbed is een stam met een leider die graag de lakens uitdeelt. Zeker in een clusterstam , waar iedereen letterlijk elkaar op de huid zit, kan dit wel eens faliekant aflopen. Disturbed is zachtjesaan aan het wegzakken uit de top omdat de hedendaagse assertieveling dit maar moeilijk kan verkroppen. Op het AF wordt in de tussentijd een sloot topics aangemaakt door beide stammen. Kleine foutjes worden tot op het bot uitgespit. Ook de stamgrootte (30+ leden) van beide stammen is meermaals het mikpunt van spot. Elke extra recruit wordt tot een karikatuur verheven. Maar met enkel rekruteren win je een wereld niet. Dat is alleen in theorie mogelijk. En in Zweden (
W2 &
W12). Je kan je natuurlijk de vraag stellen wat belangrijker is. Een Zweedse deerne of een vaardige tw-speler.
De vijandigheid tussen beide giganten zet ook de diplomatieke meesterbreinen in gang. Aan de rechterkant van Plague vinden we S.inc terug. Diplomatie is uit den boze, aangezien Plague ‘Ice-vluchtelingen’ had gerekruteerd. Een BG tussen Disturbed en Plague is ook onmogelijk omwille van praktische redenen (ligging). Op aanraden van frontspeler Hypomaniac (St. Jimmy) ging Plagueleider Lunat!c te rade bij stammen in de omgeving. In het geheim startte hij een conversatie op met de leiding van NextL (Moises & Ettie2). The Manipulator dacht Plague in de tang te hebben met S.inc. Lunat!c dacht Disturbed in de tang te hebben met NextL. Een tweefrontenoorlog wenkt. En zoals de geschiedenis ons bijna altijd leert: een tweefrontenoorlog is dodelijk.
S.inc & Sweet.
Een ander blok wordt gevormd door S.inc & Sweet. De samenwerking tegen Ice wierp meteen zijn vruchten af. Ze werden al bij al makkelijk afgeslacht. Maar toch zijn er altijd wel twijfels geweest over een bondgenootschap in die tijd, die zelfs tot op de dag van vandaag niet helemaal opgehelderd zijn. Zoals je op de kaart kan zien, liggen heel wat accounts met elkaar verstrengeld. Op het af merkte je ook dat de ego’s botsten. Zo was S.inc tevens verantwoordelijk voor de grootste
Oorog aller tijden.
No Fair & Hercules
De core wordt inmiddels bevolkt door Hercules (die Henkybanky houdt zijn kroost nogal strak in het gareel ) en No Fair. Sinds de fusie met Impala is No Fair zijn status als klein elitestammetje ontgroeid. De clusters van de twee stammen sloten vrij goed bij elkaar aan voor een fusie. Ook de samenwerking tegen Sea. heeft ongetwijfeld voor een nauwer contact gezorgd. Toch kunnen we van een overhaaste fusie spreken. Dat blijkt toch alvast uit onderstaande reactie:
Nf rang 1 gestaan voor enkele uren ? Nu op rang 2, weet niet wat hier de bedoeling van is, wij met Auch! hadden een goede BG, lord sharow vertelde mij dat zijn doel rang 1 was als stam, hij vroeg daarbij om een fusie tussen ons, wij weigeren de fusie omdat we eerst beter willen gaan samenwerken, wat doenze, ze kloppen aan bij Impala en die vindn een fusie wel goed. Wat moet ik hier nu van gaan denken
Over de diplomatieke relaties van No Fair en Hercules is me weinig bekend. Zoals ook uit bovenstaand bericht is uit te maken valt, had NF een BG met Auch! Al werden de relaties wel serieus vertroebeld door Lord Sharow’s drang om de beste van de klas te zijn. Verder ben ik nagenoeg zeker dat Hercules solo standhield in het centrum van de wereld.
NextL & Auch!
In het westen vinden we de stammen NextL en Auch! terug. Op de archiefkaart is de stam Rampage Ahead (Auch! dus) helaas amper leesbaar wegens de bruine kleurmarkering. Ik zou zeggen: beeld je een koffievlek in tussen het groenige Crows en de blauwe rimstam die helemaal apart ligt in het noordwesten (voor de freakz: dat stammetje heet Carpe Noctem, waarvan ondergetekende tevens leider was). Daar waar Sea vroeger de plak zwaaide , komen nu The Next Level & Rampage Ahead uitdrukkelijk in beeld.
Leuk detail: de toenadering tussen Impala en No Fair bracht een nieuw blok tot stand. Carpe Noctem & Auch besloten te fuseren. Op zich ook een overhaaste fusie, en dan nog eens als een reactie op een andere stam. Elke stam verkoos één leider. Ik, als antispeeder, ging een leidersduo vormen met één van de grootste speeders van tribalwars.nl .
Crows & Lemon
In het oosten vinden we Crows terug, een robuuste stam die steviger staat dan ooit. Zij hebben in de noordoostelijke regio absolute dominantie. Aangrenzende stammetjes als Dark Ego, United We Stand & Dutch Kingdom kunnen voorlopig geen vuist maken.
En in het zuidoosten zien we het fruitige Lemon op de kaart verschijnen. Een rimstam die zich heeft gevormd in een poging zich tegen het opkomende geweld van S.inc te weren. Als je goed kijkt, zie je ook dat verschillende accounts van Lemon & S.inc verstrengeld liggen. Maar goed, half de wereld ligt met S.inc verstrengeld.
De Eerste Grote Oorlogen
Sinds Plague I.C.E leden rekruteerde, speelden de eerste vijandigen met S.inc op. Ingame raakten ze elkaar met geen vinger aan, maar op dit propagandaforum werd de sfeer steeds snediger. Het front tussen Plague en S.inc was echter nog niet zo groot, wat een volledige oorlog uitsluitte. Plague wilde kost wat kost een tweefrontenoorlog met Disturbed & S.inc vermijden.
Ze namen als de bliksem contact op met NextL en voerden de eerste verkennende gesprekken die uiteindelijk de weg zouden plaveien naar een verdere samenwerking. Disturbed voelde de druk toenemen en werd omsingeld door 3 stammen stammen waar ze geen vriendschappelijke banden mee hadden: NextL, Hercules & Plague. Als klap op de vuurpijl viel de meest mysterieuze speler van W21, de stamloze Bug Me Not , zonder schroom de toenmalige nummer 1 aan. Hij haalde zonder verpinken dorpen binnen van verschillende Disturbedspelers. Dat dit ongestraft kon gebeuren, toonde aan dat de interne keuken van Disturbed niet veel soeps was. En dat had ook Plague gemerkt. Niet veel later openden ze volop de aanval. Dorpen werden massaal geëdeld. Medeleider Atula (toptienrang op dat moment) liet zijn middelvinger zien aan The Manipulator en ging op grijs. De stam zou uiteindelijk doodbloeden. Sommige spelers vonden een onderkomen bij Hercules, en later ook bij Plague.
Juli was een vredevolle maand. De blokken die zich hadden gevormd, groeiden rustig verder. Een mens kon al eens gezellig buiten spelen zonder zich zorgen te maken over zijn account. Dat veranderde echter in de maand augustus, toen in het Oosten twee oorlogen van wereldformaat losbarstten. Enerzijds kruisten S.inc & Plague dan toch de degens. En anderzijds werd er succesvol een coalitie (Acro) op de been gebracht om Crows het vuur aan de schenen te leggen. Hier een archiefkaart van
31 juli 2011. Het moment wanneer schermutselingen ontaarden in grootse oorlogen.