Make Casual Great (again): Discussietopic

Reactiescore
157
Stel dat er nu meer bb dorpen bij komen blijft het een oneerlijke strijd voor nieuwe spelers. Gezien het feit er spelers voldoende edelmannen bezitten zullen ze ook de nieuwe gespawnde bb dorpen in een rap tempo overnemen.
Als je nu als nieuwe speler overstapt zie je al meteen dat het een hopeloze wereld gaat worden.

Dat er een aanvalsblokkade is , is opzich prima voor beginnende spelers. Echter maken grote spelers hier ook gebruik van. Dmv. buiten aanvalsrange te blijven kunnen ze ongestoord door blijven groeien.
 
Reactiescore
193
Stel dat er nu meer bb dorpen bij komen blijft het een oneerlijke strijd voor nieuwe spelers. Gezien het feit er spelers voldoende edelmannen bezitten zullen ze ook de nieuwe gespawnde bb dorpen in een rap tempo overnemen.
Als je nu als nieuwe speler overstapt zie je al meteen dat het een hopeloze wereld gaat worden.

Dat er een aanvalsblokkade is , is opzich prima voor beginnende spelers. Echter maken grote spelers hier ook gebruik van. Dmv. buiten aanvalsrange te blijven kunnen ze ongestoord door blijven groeien.

Ja dat risico blijf je houden inderdaad, vandaar dat ik denk dat er wellicht meer ingrepen nodig zijn, hoewel die waarschijnlijk niet zo populair zijn bij de meer ervaren spelers.

Iets wat ik niet aanhaalde in mijn post is dat het grootste verschil volgens mij niet van de inventarissen komt (laten we eerlijk zijn, die spelen een rol, maar de GS pakketjes zijn vooral nuttig als je er véél hebt opgespaard en de hoog gerankte spelers hadden geen al te uitgebreid inventaris geloof ik bij het begin van Casual 10) maar wel van het farmen. Ik heb enkele spelers in mijn stammetje zitten die nog niet eens gehoord van farmen en het dus ook gewoon niet deden.

Daarom denk ik dat het nuttig is om één van volgende opties te overwegen in combinatie met meer BBs:
- Roven en farmen niet of gelimiteerd toelaten. Zodanig heeft iedereen een gelijke groeikans en is je groei gebaseerd op je activiteit en niet je farmgedrag. Ik weet dat farmen ook activiteit is, en idealiter leren nieuwe spelers ook farmen. Maar een simpele uitbouwwereld waar je het spel zelf leert en leert een cluster bouwen is denk ik ook al erg nuttig voor nieuwe spelers. De wereld wordt zo natuurlijk wel erg sloom, dus Inno zou de snelheid kunnen verhogen naar 1,2 (uitsluitend voor GS) om dit effect wat te compenseren. Dit is natuurlijk al een vergezocht idee en gezien Inno weigerachtig staat tegen alles wat ingaat tegen het vast stramien vrees ik dat het een niet te honoreren verzoek is in elk geval.
- Farmen aanmoedigen in game. Momenteel is er niets dat nieuwelingen aanzet tot farmen. Waarom is de tutorial op de Casual hier niet beter op ingericht? Ook het uitzetten van vlaggen heeft hier negatief aan bijgedragen. Nu krijg je helemaal niets meer voor je achievements buiten wat sfeer op je profiel. Dat kan imo niet de bedoeling zijn. Ik snap het deactiveren van vlaggen, maar het was beter geweest als je wél vlaggen kon verzamelen op de casual en die ook gebruiken op andere werelden, maar niet met een omgekeerde beweging: elke speler start zonder vlaggen op casual maar kan wel al zijn of haar vlaggen gebruiken op normale werelden. Dat is wellicht ook weer een ingewikkelde instelling die misschien technisch niet eens mogelijk is. Doch jammer dat hier niet over nagedacht is.
 
Reactiescore
723
Bij het verhogen van 4BB per speler naar 8BB, dan krijg je een wereld die bijna dubbel zo groot is. i.p.v. tussen de 18k en de 22k dorpen die de casual 7 tot 10 hebben, ga je een wereld krijgen met rond de 34k dorpen. Bijna 8 continenten vol.
1613320898999.png
Van de twee spelers nu aan top, denk ik dat hen genoeg pp hebben geïnvesteerd in een event om zo grondstofpakketten te kopen (of slim hebben kunnen handelen met de beurs is ook een mogelijkheid), maar dit zijn al extremen en grotere bedragen in pp die de deur uitgaan. Als je naar de rest van de top 25 kijkt valt dit nog mee. Je kan nog steeds handelen met de beurs en dus is grondstoffen kopen dus een mogelijkheid.

Maar Ik ga niet bepaald akkoord met je stelling @Demolisan want de meeste spelers in de top 25 gaan nu zo geen edeloverschotten hebben. Enkelen hebben misschien al even minder geëdelt en kunnen er wel een stuk of 15 beschikken, maar als je constant edelt, dan hebben de meeste accounts die 15 zelfs al niet. Je zou eerder moeten denken aan 1 dorp edelen per dag. Als je over edels spreekt.
Dus wanneer er 2keer zoveel dorpen zijn, dan duurt het ook zoveel langer om die allemaal te edelen. Dus al die accounts die nu al zo weinig edels hebben, die gaan die andere barbaren ook al niet kunnen edelen. Vooraleer er een nieuwe speler wordt ingesloten in de rim (nu zijn we 3 maanden ver en de rim wordt bijna barbaarloos) duurt dit ook langer.

Als ik even gok wat 8bb's per speler doet, dan zouden er op casual 10 op deze moment 3000-4000 (extra) barbarendorpen zijn.

Daarom denk ik dat het nuttig is om één van volgende opties te overwegen in combinatie met meer BBs:
- Roven en farmen niet of gelimiteerd toelaten. Zodanig heeft iedereen een gelijke groeikans en is je groei gebaseerd op je activiteit en niet je farmgedrag. Ik weet dat farmen ook activiteit is, en idealiter leren nieuwe spelers ook farmen. Maar een simpele uitbouwwereld waar je het spel zelf leert en leert een cluster bouwen is denk ik ook al erg nuttig voor nieuwe spelers. De wereld wordt zo natuurlijk wel erg sloom, dus Inno zou de snelheid kunnen verhogen naar 1,2 (uitsluitend voor GS) om dit effect wat te compenseren. Dit is natuurlijk al een vergezocht idee en gezien Inno weigerachtig staat tegen alles wat ingaat tegen het vast stramien vrees ik dat het een niet te honoreren verzoek is in elk geval.
Vind ik geen slecht idee. Limited Haul of No Haul. (Alsook op verzamelaar).

Verhoogde productie zou ik niet doen. Je hebt dan 1.2 keer sneller dat ene dorpje dat ook alweer sneller grondstoffen levert voor een nieuw dorpje en je creëert exponentiële groei, dan zijn die verhoogde bb's per speler ook alweer sneller geëdeld. We zouden juist langer BB's willen laten liggen.

Farmen kan ook worden aangemoedigd, maar dan moeten spelers dit ook volhouden. Spelers lezen niet alles van de quests, want in principe wordt daarin farmen uitgelegd.
 
Reactiescore
157
Maar Ik ga niet bepaald akkoord met je stelling @Demolisan want de meeste spelers in de top 25 gaan nu zo geen edeloverschotten hebben. Enkelen hebben misschien al even minder geëdelt en kunnen er wel een stuk of 15 beschikken, maar als je constant edelt, dan hebben de meeste accounts die 15 zelfs al niet. Je zou eerder moeten denken aan 1 dorp edelen per dag. Als je over edels spreekt.
Dus wanneer er 2keer zoveel dorpen zijn, dan duurt het ook zoveel langer om die allemaal te edelen. Dus al die accounts die nu al zo weinig edels hebben, die gaan die andere barbaren ook al niet kunnen edelen. Vooraleer er een nieuwe speler wordt ingesloten in de rim (nu zijn we 3 maanden ver en de rim wordt bijna barbaarloos) duurt dit ook langer.

Klopt hier heb je zeker gelijk in! Mijn beredening is gebasseerd op een nieuwe speler/ overgestapt van.

Als beginnende speler heb je bij de start voldoende edels beschikbaar, aangezien je munten per edel nog erg laag is. Naarmate je langer speelt en bb dorpen edelt gaat het op den duur tergend langzaam(gs te kort). Gezien de grotere spelers al veel verder zijn en meerdere uitgebouwde dorpen bezitten kunnen zei de grote hoeveelheid munten die ze nodig hebben makkelijker slaan. Daarbij kunnen deze spelers ook makkelijker gs in kleine dorpen pompen om de bouwlijsten altijd vol te houden.

In mijn ogen werkt de aanvalsblokkade toch echt als bescherming voor de top spelers. Die kunnen nu toch echt ongestoord edelen en uitbouwen. Niemand kan die gasten aanvallen.
 
Reactiescore
273
Ja dat risico blijf je houden inderdaad, vandaar dat ik denk dat er wellicht meer ingrepen nodig zijn, hoewel die waarschijnlijk niet zo populair zijn bij de meer ervaren spelers.

Iets wat ik niet aanhaalde in mijn post is dat het grootste verschil volgens mij niet van de inventarissen komt (laten we eerlijk zijn, die spelen een rol, maar de GS pakketjes zijn vooral nuttig als je er véél hebt opgespaard en de hoog gerankte spelers hadden geen al te uitgebreid inventaris geloof ik bij het begin van Casual 10) maar wel van het farmen. Ik heb enkele spelers in mijn stammetje zitten die nog niet eens gehoord van farmen en het dus ook gewoon niet deden.

Daarom denk ik dat het nuttig is om één van volgende opties te overwegen in combinatie met meer BBs:
- Roven en farmen niet of gelimiteerd toelaten. Zodanig heeft iedereen een gelijke groeikans en is je groei gebaseerd op je activiteit en niet je farmgedrag. Ik weet dat farmen ook activiteit is, en idealiter leren nieuwe spelers ook farmen. Maar een simpele uitbouwwereld waar je het spel zelf leert en leert een cluster bouwen is denk ik ook al erg nuttig voor nieuwe spelers. De wereld wordt zo natuurlijk wel erg sloom, dus Inno zou de snelheid kunnen verhogen naar 1,2 (uitsluitend voor GS) om dit effect wat te compenseren. Dit is natuurlijk al een vergezocht idee en gezien Inno weigerachtig staat tegen alles wat ingaat tegen het vast stramien vrees ik dat het een niet te honoreren verzoek is in elk geval.
- Farmen aanmoedigen in game. Momenteel is er niets dat nieuwelingen aanzet tot farmen. Waarom is de tutorial op de Casual hier niet beter op ingericht? Ook het uitzetten van vlaggen heeft hier negatief aan bijgedragen. Nu krijg je helemaal niets meer voor je achievements buiten wat sfeer op je profiel. Dat kan imo niet de bedoeling zijn. Ik snap het deactiveren van vlaggen, maar het was beter geweest als je wél vlaggen kon verzamelen op de casual en die ook gebruiken op andere werelden, maar niet met een omgekeerde beweging: elke speler start zonder vlaggen op casual maar kan wel al zijn of haar vlaggen gebruiken op normale werelden. Dat is wellicht ook weer een ingewikkelde instelling die misschien technisch niet eens mogelijk is. Doch jammer dat hier niet over nagedacht is.

Je lijkt de denken dat de grondstofpakketten opgespaard moeten worden. Dit is waar op casual 1 t/m 9. Maar op casual 10, waar geen vlaggen (en dus vlagverdubbelaar) aanwezig is maakt het niet veel uit of je alles in één keer doet of af en toe een pakketje gebruikt.
Het probleem ligt niet bij de gronstofpakketen op zich, maar bij de manier waarop ze verkregen worden. De events is waar mensen PP kunnen gebruiken om massaal grondstofpakketten te verkrijgen (140PP = 10% gs) en je hoeft niet 3 keer te raden welke spelers hier het meeste PP aan kunnen besteden (Hint: de ervaren spelers)
Schakel die events uit, of zet een limiet hoeveel PP per account gespendeerd kan worden en je zal zien dat de twee grootste uitschieters op cas10 bij de volgende casual niet zo duidelijk aanwezig zullen zijn.

Roven en farmen moet je JUIST niet deactiveren of beperken. Dit is de enige manier waarop je door inzet en activiteit ook werkelijk sneller kan groeien dan je omgeving. Dit is een MUST om te leren voor nieuwe spelers die normale werelden willen gaan spelen en zal dus echt niet uitgeschakeld moeten worden.
Roven is zelfs zo eenvoudig dat je met 2x 1 minuut per dag al ruim 90% efficient bezig kan zijn met roven door gebruik te maken van een roofscript.

Het farmen is niet zeer rendabel omdat er door een gebrek aan BB dorpen steeds meer troepen dood gaan lopen op de BB dorpen die vaak overgenomen/gestacked worden.
Zet het aantal BB's per speler flink omhoog en dan is er ook veel meer ruimte en mogelijkheid tot farmen, zonder dat de dorpen in no time overgenomen worden.

Uitzetten van vlaggen heeft, voor zover ik zien heb op Cas10, een zeer positief effect gehad op de wereld. Kijk maar eens hoeveel spelers in de top 25 dicht bij elkaar liggen qua punten. Alleen de spelers die veel PP hebben gespendeerd of zéér efficient omgaan met roven/farmen/events die steken er iets boven uit. Maar dit is FLINK wat minder als op vorige casuals.
Wel zou het ideaal zijn als de vlaggen geactiveerd konden worden maar dat de muntvlag gedeactiveerd blijft. Als dit mogelijk is dan kan iedereen tenminste wel vlaggen verzamelen/gebruiken.


Ik ben het dus behoorlijk oneens met wat je zegt, maar ben wel blij dat je hier over discussieert. Zo kunnen we met z'n allen meedenken en hopelijk dat er toch nog eens naar de community geluisterd gaat worden.
Just my 2 cents.
 
Reactiescore
723
Schakel die events uit, of zet een limiet hoeveel PP per account gespendeerd kan worden en je zal zien dat de twee grootste uitschieters op cas10 bij de volgende casual niet zo duidelijk aanwezig zullen zijn.
Gaan ze niet doen
 
Reactiescore
157
Roven en farmen moet je JUIST niet deactiveren of beperken. Dit is de enige manier waarop je door inzet en activiteit ook werkelijk sneller kan groeien dan je omgeving. Dit is een MUST om te leren voor nieuwe spelers die normale werelden willen gaan spelen en zal dus echt niet uitgeschakeld moeten worden.
Roven is zelfs zo eenvoudig dat je met 2x 1 minuut per dag al ruim 90% efficient bezig kan zijn met roven door gebruik te maken van een roofscript.

Dan kom je meteen met het volgende punt. Het gebruik maken van scripts. Je gaat je verbazen hoeveel spelers er zonder scripts werken, Dit omdat ze simpelweg gewoon niet weten dat scripts bestaan. Met een beetje geluk krijgen ze het doorgespeeld via via ingame. Zo niet zijn er toch behoorlijk wat spelers die alles met de hand aan het doen zijn haha.

Uitzetten van vlaggen heeft, voor zover ik zien heb op Cas10, een zeer positief effect gehad op de wereld. Kijk maar eens hoeveel spelers in de top 25 dicht bij elkaar liggen qua punten. Alleen de spelers die veel PP hebben gespendeerd of zéér efficient omgaan met roven/farmen/events die steken er iets boven uit. Maar dit is FLINK wat minder als op vorige casuals.
Wel zou het ideaal zijn als de vlaggen geactiveerd konden worden maar dat de muntvlag gedeactiveerd blijft. Als dit mogelijk is dan kan iedereen tenminste wel vlaggen verzamelen/gebruiken.

Mwah, het is niet helemaal ideaal om de vlaggen te activeren. Beginnende spelers lopen dan alsnog achter met de reden dat oudere/grotere accounts in het bezit zijn van hogere vlaggen dan andere.

Dit zou op te lossen zijn als je vlaggen die je op de betreffende cas wereld verkijgt alleen daar kan gebruiken. Met als kanttekening dat je ze wel op normale werelden kan gebruiken.

Met andere woorden zo voorkom je dat een account start met alleen maar zwarte vlaggen. Maar toch vlaggen kan sparen om op normale werelden in te zetten.
 
Reactiescore
273
Er zijn mensen die inderdaad gebruik maken van een heel arsenaal aan script. Persoonlijk gebruik ik er twee. Mass rooftochten script en GS balancer script.
Meer dan dan heb je eigenlijk niet nodig in de eerste jaar van een casual wereld omdat er toch niet al te veel te doen is en je account niet groot genoeg is om aanvallen met de hand te versturen i.p.v. met 1command.
Maar dit moet eenvoudig opgelost kunnen worden door regelmatig (bijv bij het begin van elke wereld) een algeheel PM te laten sturen door de mods naar alle werelden.
Er is vast wel ergens een topic waar een eenvoudige uitleg staat over wat welke scripts doen, en anders moet dat even gemaakt worden.

Je argument dat beginnende spelers achterlopen met vlaggen klopt vaak wel. Je vergeet alleen dat dit niet anders is op normale werelden, en op die normale werelden is het een stuk moeilijker om veel vlaggen te verzamelen als beginnend speler omdat je gewoon niet veel dorpen zal gaan krijgen.
Op een casual is het, indien je binnen de eerste maand van een casual begint, mogelijk om een relatief groot account op te bouwen en daar een veelvoud aan vlaggen te verzamelen van die je op de normale wereld zou kunnen krijgen.
Casual is gewoon dé manier om vlaggen te verzamelen en door dit uitgeschakeld te laten lopen de beginnende speler nóg meer achter op de ervaren.

Je idee om vlaggen speciaal voor casual te gebruiken lijkt me niet haalbaar. Dan zouden ze eerder gewoon iedereen een identiek account (binnen een account) moeten geven die allemaal dezelfde configuratie hebben in het begin. Maar ook dat lijkt me niet haalbaar.
 
Reactiescore
273
@Duckje

Hallo Duckje (/TW-team)

Ik blijf maar gewoon lekker zeuren, of het nou zin heeft of niet.
Maar ik vraag je vriendelijk om even naar de nieuwste casual wereld te kijken die nu net 100 dagen (nog niet eens 4 maanden) open is.
De rim is bijna helemaal dichtgemaakt binnen 4 maanden sinds de start van deze casual. En nu er een nieuwe speelwereld aan komt maakt iedereen zich klaar om over 2 a 3 weken weer veel BB dorpen te gaan edelen op Casual 10. Maar als je denkt dat deze nieuwe BB dorpen in de handen komen van de kleinere speler dan vergis je je behoorlijk. De grotere spelers (inclusief mij) zijn al zo ver met de rim opeisen dat ze eigenlijk niets anders kunnen dan wachten op nieuwe BB dorpen. En de kleine spelers die hebben gewoon pech. Ze vechten het maar uit onder elkaar terwijl wij, de grotere spelers, alle BB dorpen opeissen en ons klaar gaan maken voor het gevecht wat volgend jaar pas gaat beginnen. En zodra er nieuwe spelers komen die op de nieuwe W79 overgenomen worden dan gaan wij hard juichen! Want 5 a 14 dagen later kunnen we grotere BB dorpen stacken en/of overnemen! Want je denkt toch zeker niet dat wij, de grote spelers, hun uberhaupt de kans, laat staan de ruimte, gaan geven om groter te worden in ONZE rim?! Bah, die kleine spelers zoeken maar een andere wereld op, want wij zijn de baas op de Casual werelden. En deze de beperkte ruimte die er is gaan wij NOOIT delen met de kleine spelers!!


Hoe goed (of slecht) de intenties ook zijn van de ervaren spelers die vaak alleen maar op casual werelden spelen, feit is dat ze er voor zorgen dat de wereld na 4 maanden al gesloten is voor elke nieuwe speler die het spel beter wilt leren of het spel wilt spelen op hun eigen tempo. En tenzij TW er voor kiest om de casual werelden te verbieden voor alle spelers die snel groeien, ervaring hebben en niet genoeg tijd hebben voor normale werelden, zal de casual wereld nooit een plek worden waar spelers het spel beter kunnen leren kennen. Er zijn door de jaren heen al veel dingen veranderd, en een aantal veranderingen hebben een zeer positief effect gehad zoals het niet meer meenemen van goudmunten, bepaalde inventarisitems beperken en vlaggen deactiveren (twijfelgeval). Maar ondanks deze veranderingen is er één fundamenteel probleem wat gewoon niet aangepakt wordt: Het aantal BB's per speler.
Jullie (TW dus) weigeren om deze instelling te veranderen terwijl vrijwel iedereen het er over eens is dat een drastische vermeerdering van het aantal BB's per speler een enorm positief effect zal hebben op de verloop van de casual werelden. En het moet toch overduidelijk zijn dat als de casualwereld veel groter is met hetzelfde aantal (vaste) casual spelers, er na 4 maanden nog steeds meer dan genoeg ruimte is om als nieuw/beginnend speler op een casual wereld een noemenswaardig cluster op te bouwen?

Voordat ik een heel werkstuk ga schrijven stop ik hier. Ook al was ik niet van plan hier nog verdere aandacht aan te besteden (omdat er toch niets mee gedaan zou worden), het is misschien toch nog mogelijk om TW van gedachten te veranderen t.o.v. het aantal BB's per speler.
Ik hoop oprecht dat de volgende casualwereld wel een wereld zal worden waar je wat kunt leren. Want als jullie WEER deze instelling onaangepast laten, dan zal ik bij casual 11 weer de kleine spelers gaan beperken in hun ontwikkeling. En als je mij dan vraagt wie er dan het meeste schuld aan heeft dat de kleine spelers niet gebruik kunnen maken van de casual wereld zoals de wereld er voor bedoeld was, dan is mijn antwoord: TW zelf.
JULLIE kunnen hier als enige wat aan doen. WIJ doen mee met de visie zoals jullie die uitvoeren. En het werven en behouden van nieuwe spelers die hun vaardigeheden willen/kunnen ontwikkelen liggen dus ook in jullie handen.

Met vriendelijke groet,

Erwin
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
157
@Final 24

Ik denk dat het trekken aan een dood paard is. Dit vooral omdat jij degene bent die hierop reageert, een relatief grotere speler op de cas10 wereld. Het zou meer indruk wekken als er meerdere kleinere spelers hier hun ervaring zouden delen, moeten ze alleen wel de weg naar het AF vinden. Waar in mijn ogen veelste weinig aandacht aan word besteed.

De casual werelden zijn beginners werelden voor nieuwe spelers. Helaas stoppen deze spelers omdat ze geen enkele leuke kans krijgen om te groeien. Deze spelers worden overhoop gelopen door de grotere accounts die veel meer vuurkracht bezitten.

Hoe moet een beginnende speler een gestacked bb dorp overnemen als ze amper een clear hebben? Het is dood lopen van troepen keer op keer wat enorm trekt aan hun motivatie. Ik zou er ook mee stoppen als ik keer op keer mijn troepen de dood in jaagt, simpelweg omdat je geen andere keuze hebt. Er is geen ruimte voor deze spelers.

Hieruit kan je dan ook de conclusie trekken dat ze helemaal geen behoefte meer hebben om tw te spelen. Als een beginnende wereld al een hopeloze zaak is waarom een normale wereld proberen? Waar vele malen grotere en betere spelers op zitten.

Het speel plezier verdwijnt bij de kleine spelers, puur omdat ze de kans niet krijgen om groter te worden. Ik heb meerdere in-game gesprekken hier over gevoerd met de beginnende spelers. Deze spelers zeggen allemaal exact hetzelfde: als ik geen kans meer heb om te edelen stop ik er mee.

Je loopt een hoop potentiële nieuwe spelers mis op deze manier! Maar ach, wie ben ik om dit te zeggen.

Mvg. .The Unwanted Men.
 
Reactiescore
54
@Final 24

Helemaal mee eens, als ik naar mezelf kijk, kan ik nu nog amper uit de veren, en ik ben anderhalve maand na start datum begonnen, het is gewoon kansloos, maar goed het is denk ik wat @.The Unwanted Men. zegt, trekken aan een dood paard, want ik vraag hier geloof ik al om sinds de casual 2, dus dat is zo'n 10 jaar geleden. Al zouden ze het enkel verdubbelen kom je al een heel eind, dat is niet eens zo veel gevraagd dus vraag me soms echt af waar ze hier zo op tegen zijn bij inno ... Jullie passen het wel aan per speelwereld maar een stabiele langdurige casual wereld kan je niks aan doen, beetje vreemd allemaal.
 

victorious

Chat moderator
Teamleden
Tribal Wars Team
Reactiescore
257
de twee grootste uitschieters op cas10 bij de volgende casual niet zo duidelijk aanwezig zullen zijn
Ik denk dat je overschat hoeveel onze voorsprong daadwerkelijk door het event komt. Sure, we hebben er goed gebruik van gemaakt. Maar kijk ten eerste naar onze roofinkomsten en dan zie je denk ik al waar de grootste voorsprong vandaan komt.
 
Reactiescore
273
Ik denk dat je overschat hoeveel onze voorsprong daadwerkelijk door het event komt. Sure, we hebben er goed gebruik van gemaakt. Maar kijk ten eerste naar onze roofinkomsten en dan zie je denk ik al waar de grootste voorsprong vandaan komt.

Jij en Liquid zijn zeker efficient bezig met roven/farmen. Maar je weet zelf ook dat je roofinkomsten meegroeien met het aantal dorpen. En als je bij het event waar je voor 140PP 10% gs pakketten veel PP uitgeeft dan heb je daarmee veel extra goudmunten/dorpen kunnen verkrijgen.
Het is ook niet dat je 500% gs pakketten in één keer gebruikt, je bouwt de dorpen per 100 a 200% pakketten op en zet de opslagen z.s.m. naar level 30, zodat de inkomsten van de volgende 100 a 200% nog meer opleveren.

Je kunt jezelf verdedigen door te zeggen dat je PP gebruik geen groot aandeel heeft gehad in je voorsprong. Maar waarom zou je dit ontkennen?
Het is niet alsof je vals gespeeld hebt. Je hebt de beschikbare PP die je hebt verkregen goed gebruikt en daar heb je nu van kunnen profiteren.
En je bent daar echt niet de enige in. Maar de voorsprong die jij en Liquid hebben zijn behoorlijk opvallend. Jullie steken er ver boven uit en je kunt mij niet wijsmaken dat je er geen duizenden PP's in gestoken hebt.

Zie dit niet als een aanval op jou of Liquid, het is puur en alleen mijn observatie op basis van de beschikbare publieke informatie. Ik weet dat jullie beide elke dag roven en dat dit zeker een enorme invloed heeft op jullie groei. Maar daar zijn jullie niet de enigste in.
Ik heb ook sinds dag 1 non-stop rooftochten lopen. Alleen heb ik er geen duizenden PP in gestoken. En heel veel later als jullie ben ik ook niet begonnen.
Dat alleen al moet een indicatie zijn dat jullie zeker vele duizenden aan PP's hebben gespendeert aan de events.
 
Reactiescore
273
Je hebt een goed idee van wat wij als community voor de beginnende spelers kunnen doen. En zoals je terecht opmerkt is het WERF project de meest recente serieuze poging om hier echt werk van te maken.
Maar dit is tegelijk ook het uitsterste en meest "effectieve" middel wat wij als community kunnen gebruiken. En wat is hier nou werkelijk van gekomen?

Er zijn meerdere spelers die de ruimte geven aan beginnende spelers in/naast/rondom hun eigen cluster. Of dat nou met 100% onbaatzuchtige intenties zijn of dat ze het zien als toekomstige 10k BB dorpen, dat maakt niet veel uit. Maar ook hier is er weer een zeer beperkte mogelijkheid waar wij als community impact kunnen hebben. Want laten we zeggen dat er 20 grote accounts momenteel in de rim liggen. Zefls al zou 15 van deze accounts de kleine spelers de ruimte gunnen, dat zijn max 30 kleine accounts die een kans maken op de huidige casual om een cluster op te bouwen waar ze uiteindelijk wat mee kunnen.
30 nieuwe spelers per jaar, is dat genoeg om TW in leven te houden? Is dat genoeg om de casual wereld online te houden? Wordt de casual wereld werkelijk alleen open gehouden voor die 30 spelers?

Dat ik de verantwoordelijkheid leg bij TW is niet voor niets. We hebben als community al vaker ons best gedaan om hier wat aan te doen. Maar als we vervolgens vragen aan TW of ze een instelling kunnen veranderen zodat we de wereld groter kunnen krijgen en er dus meer dan die 30 nieuwe spelers per jaar kunnen groeien, dan worden we keihard de grond in getrapt.
En ik heb al jarenlang hoofdpijn gekregen door deze constante stroom aan neerwaardse trappen. Het is tijd voor TW om te laten zien dat hun ook iets voor ons willen doen. En het is niet alleen noodzakelijk, het is ook gewoon logisch.
Maar als ze die beiden niet kunnen inzien dan kan ik met zekerheid zeggen dat de verantwoordelijkheid van het falen van de casualwerelden 100% bij TW zelf ligt.
 

victorious

Chat moderator
Teamleden
Tribal Wars Team
Reactiescore
257
Jij en Liquid zijn zeker efficient bezig met roven/farmen. Maar je weet zelf ook dat je roofinkomsten meegroeien met het aantal dorpen. En als je bij het event waar je voor 140PP 10% gs pakketten veel PP uitgeeft dan heb je daarmee veel extra goudmunten/dorpen kunnen verkrijgen.
Het is ook niet dat je 500% gs pakketten in één keer gebruikt, je bouwt de dorpen per 100 a 200% pakketten op en zet de opslagen z.s.m. naar level 30, zodat de inkomsten van de volgende 100 a 200% nog meer opleveren.

Je kunt jezelf verdedigen door te zeggen dat je PP gebruik geen groot aandeel heeft gehad in je voorsprong. Maar waarom zou je dit ontkennen?
Het is niet alsof je vals gespeeld hebt. Je hebt de beschikbare PP die je hebt verkregen goed gebruikt en daar heb je nu van kunnen profiteren.
En je bent daar echt niet de enige in. Maar de voorsprong die jij en Liquid hebben zijn behoorlijk opvallend. Jullie steken er ver boven uit en je kunt mij niet wijsmaken dat je er geen duizenden PP's in gestoken hebt.

Zie dit niet als een aanval op jou of Liquid, het is puur en alleen mijn observatie op basis van de beschikbare publieke informatie. Ik weet dat jullie beide elke dag roven en dat dit zeker een enorme invloed heeft op jullie groei. Maar daar zijn jullie niet de enigste in.
Ik heb ook sinds dag 1 non-stop rooftochten lopen. Alleen heb ik er geen duizenden PP in gestoken. En heel veel later als jullie ben ik ook niet begonnen.
Dat alleen al moet een indicatie zijn dat jullie zeker vele duizenden aan PP's hebben gespendeert aan de events.
Wij hebben er allebei duizenden PP's in gestoken ja, en toch staan we allebei nog in de plus wat betreft Cas10. Er is zo bizar veel gs gekocht op de beurs waar we duizenden pp's mee hebben verdiend, dan kan je dat vervolgens gebruiken in een event dat enorm overpowered is. Dit had iedereen kunnen doen. Ik heb er zelf +- 5000pp in dat ene event gestopt. Maar dat is dan ook alles wat ik in Cas10 heb gestopt. Als je kijkt naar bijv Biertjes & RedNex, die de eerste 2 maanden van de wereld enorm veel kochten op de beurs, die hebben veel meer dan dat uitgegeven en staan niet zo hoog als wij.

Dus sure, PP heeft geholpen, maar het is vooral een kwestie van slim spelen. Early game ietsjes achterlopen doordat je wat gs verkoopt, maar later in een overpowered event de verdiende PP stoppen en je stijgt er ver ver bovenuit.
 

victorious

Chat moderator
Teamleden
Tribal Wars Team
Reactiescore
257
Maar je weet zelf ook dat je roofinkomsten meegroeien met het aantal dorpen
Zeker, maar daarnaast ook een manier van efficiënt roven. Kleine vergelijking:

Jouw record staat op 4.5mil na gisteren, met 79 dorpen.
4,5mil haalde ik voor het eerst op 15-01-2021 en daarna nooit meer minder dan dat. Ik had op dat moment 50 dorpen.

Dus met 29 dorpen minder roofde ik evenveel.

Daarom dat ik zeg: sure, PP heeft geholpen. Maar het efficient roven dat we doen helpt nog meer.
 
Reactiescore
157
Wat betreft Casual 10 speel ik daar nog te kort om een mening over te vormen.
Als je nu in de rim bij Liquid spawnt lijken je kansen inderdaad zeer minimaal. Ik zou hem als nieuwe speler gewoon aanspreken, kijken of er toch ergens ruimte is om te groeien.

Ik lig tegen nmbrs aan en heb al aanvraag gedaan bij crew!. Kreeg als antwoord dat ik 50 velden verderop maar moest gaan edelen. ;)
 
Reactiescore
54
Ik lig tegen nmbrs aan en heb al aanvraag gedaan bij crew!. Kreeg als antwoord dat ik 50 velden verderop maar moest gaan edelen. ;)

50 velden verderop ? Verderop waar, er zijn geen BB's meer :p En degene die er staan, staan 6 miljard speer en zwaard in.

Dat is ook zo iets dat verboden moet worden op een casual, stacken van bb's is achterlijk op een casual,
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
157
50 velden verderop ? Verderop waar, er zijn geen BB's meer :p En degene die er staan, staan 6 miljard speer en zwaard in.

@Staceroo
Dit was al een tijdje geleden hoor, heb de heer @Victorious. Hier zelf een pm over gestuurd. Helaas heb ik die pm gesprekken niet meer.

Snap ook wel dat grotere spelers meer bb voer moeten hebben. Maar laat ook iets voor de kleintjes over, of stack bb dorpen niet tot de nok vol troepen.
 
Reactiescore
142
@Final 24
Helemaal mee eens!

En verder: roven en goed farmen op een casual kan zeker het verschil maken tussen een top account of iets daaronder. Alleen zien we vaak dat dit enkel door gemotiveerde en ervaren spelers/teams gedaan wordt. Jonge spelers spelen vaak alleen en dit voor lange tijden volhouden - op middellange termijn ontstaat het verschil al - blijkt moeilijk. Het WERF project had goede bedoelingen en jammer dat het ermee is afgelopen. Misschien dat mijn stam (toen full-time leider van LAB) daar ook iets mee te maken had ...

Casual dient al lang niet meer voor nieuwe spelers. En ondanks ik niet aan WERF heb meegewerkt, heb ik geprobeerd om jonge spelers een kans te geven als Co op een andere account in mijn stammen (LAB & TE). Op een casual leer je door Co te spelen, naar mijn mening. Alleen is het vaak hard voor spelers om hun account even opzij te zetten, verstaanbaar. Op gewone werelden raad ik aan om af en toe eens MB of DU te spelen van een groter account. Zo kan de druk verlaagt worden. Bij een goede spelers waar je MB/DU positie inneemt, krijg je de kans om eens naar meerdere dorpen te groeien en deze goed te managen.

Tot slot zal onze droom van grote werelden, vol bb's misschien pas uitkomen wanneer TW volledig overdraait naar een algemene platform voor alle landen. Echter koester ik de droom dat ik nog eens een NL casual krijg met veel BB's, om dan alsnog kapot gemaakt te worden en het einde niet te halen.
 
Bovenaan