Eetstoornissen

DeletedUser

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Het is niet dat ik je niet geloof, maar zijn er ook daadwerkelijk bewijzen voor? En hoe zit het dan met suiker in bv. fruit ofzo?

Qua wetenschap is het een moeilijk gebied. De industrie achter suiker is erg rijk en schroomt niet onderzoeken te subsidiëren. Denk dan aan een Coca Cola die de invloed van suiker laat onderzoeken en censuur op de resultaten legt, waardoor er een vertekend beeld getoond wordt. Op mijn beurt kan ik veel onderzoeken linken die de schadelijkheid van suiker tonen, maar tegelijkertijd kan jij, als je wilt, minstens evenveel artikelen linken die het tegendeel bewijzen. Het beste om te doen is te kijken naar onafhankelijk onderzoek en dat is lastig. De hypothese dat suiker verantwoordelijk is voor veel meer dan alleen tandbederf en dik worden bestaat niet zo lang en is nog niet beschoten door de wetenschapswereld. Wel wil ik je dit meegeven: probeer eens een suikervrij dieet (of wat in de buurt komt). Zelf blijf ik tegenwoordig van zoveel mogelijk toegevoegde suikers af (dus fruit eet ik wel) en in mijn drinken mag maximaal 3,5 gram per 100 ml bevatten. Ik merk dat ik, sinds ik dus van cola (wat ik veel dronk) af ben, dat ik op veel regelmatigere tijden moe wordt en me fit voel. 's Avonds rond half 12 wordt mijn lichaam moe en dat was vroeger, toen ik dus de hele avond cola dronk, totaal anders. Ik merk ook dat ik minder hoofdpijn en buikpijn heb, wat ook te danken is aan mijn nieuwe dieet. Natuurlijk is dit totaal niet representatief voor wat voor invloed het op een ander gaat hebben, maar probeer het eens. Zo moeilijk is het niet, het begint bij een keuze.
 
Reactiescore
1.015
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

daarom ook de suikertaks, die er nu aankomt, en in mijn ogen nog veel hoger mag liggen.

Ik vind dit persoonlijk ook niet kunnen, hoor. Dit is onderdrukking van je eigen volk en is ronduit schandalig te noemen.
 

DeletedUser73091

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Qua wetenschap is het een moeilijk gebied. De industrie achter suiker is erg rijk en schroomt niet onderzoeken te subsidiëren. Denk dan aan een Coca Cola die de invloed van suiker laat onderzoeken en censuur op de resultaten legt, waardoor er een vertekend beeld getoond wordt. Op mijn beurt kan ik veel onderzoeken linken die de schadelijkheid van suiker tonen, maar tegelijkertijd kan jij, als je wilt, minstens evenveel artikelen linken die het tegendeel bewijzen. Het beste om te doen is te kijken naar onafhankelijk onderzoek en dat is lastig. De hypothese dat suiker verantwoordelijk is voor veel meer dan alleen tandbederf en dik worden bestaat niet zo lang en is nog niet beschoten door de wetenschapswereld. Wel wil ik je dit meegeven: probeer eens een suikervrij dieet (of wat in de buurt komt). Zelf blijf ik tegenwoordig van zoveel mogelijk toegevoegde suikers af (dus fruit eet ik wel) en in mijn drinken mag maximaal 3,5 gram per 100 ml bevatten. Ik merk dat ik, sinds ik dus van cola (wat ik veel dronk) af ben, dat ik op veel regelmatigere tijden moe wordt en me fit voel. 's Avonds rond half 12 wordt mijn lichaam moe en dat was vroeger, toen ik dus de hele avond cola dronk, totaal anders. Ik merk ook dat ik minder hoofdpijn en buikpijn heb, wat ook te danken is aan mijn nieuwe dieet. Natuurlijk is dit totaal niet representatief voor wat voor invloed het op een ander gaat hebben, maar probeer het eens. Zo moeilijk is het niet, het begint bij een keuze.


Buiten cola drink/eet ik zo goed als niets dat echt gesuikerd is, dus in dat opzicht is je voorbeeld nu wel niet toepasselijk voor me, maar dat even terzijde.

Dat coca cola, een opgemaakte, verschoonde versie van die rapporten toont, is, hoewel het niet eerlijk genoemd kan worden, wel logisch. Aan ons om dat altijd wat lelijker voor te stellen. Ik ben van mening dat het principe gewoon aan de hoeveelheid ligt: wanneer men 5 glazen cola per dag drinkt (of meer), dan krijgt men automatisch binnen na een tijdje problemen. Hetzelfde is al bewezen voor veel andere voedingswaarden, en het zou me enorm verbazen moest
Je spreekt in je voorbeeld vooral over cola, waar cafeïne inzit. Als ik met die stof in m'n achterhoofd de rest van je tekst lees, krijg ik eerder het vermoeden dat cafeïne de schuldige in het hele verhaal is.


Ik vind dit persoonlijk ook niet kunnen, hoor. Dit is onderdrukking van je eigen volk en is ronduit schandalig te noemen.

'Daarom moet je eventueel het 'stelsel' wat aanpassen of de manier waarop we omgaan met zo'n gevallen en de financiële gevolgen/al dan niet sponsoring van de staat door de belastingsbetaler. Iemand die als gevolg van overmatig suiker eten er ook werkelijk gevolgen van heeft, zou alles zelf moeten bekostigen. Deze vraag ging echter over: moeten ze verboden worden?'

Je spreekt jezelf keihard tegen nu, dat besef je toch he? :p Het enige verschil is dat de suikertaks preventief zou moeten werken. Bekijk het als iemand die zich laat verzekeren, die betaald altijd zijn geld vooraf, en van de gezamenlijke pot wordt de zieke betaald. (en nee, lang niet alle verzekeraars willen winst maken - de overheid ook niet).
 

DeletedUser

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Dat coca cola, een opgemaakte, verschoonde versie van die rapporten toont, is, hoewel het niet eerlijk genoemd kan worden, wel logisch. Aan ons om dat altijd wat lelijker voor te stellen. Ik ben van mening dat het principe gewoon aan de hoeveelheid ligt: wanneer men 5 glazen cola per dag drinkt (of meer), dan krijgt men automatisch binnen na een tijdje problemen. Hetzelfde is al bewezen voor veel andere voedingswaarden, en het zou me enorm verbazen moest
Je spreekt in je voorbeeld vooral over cola, waar cafeïne inzit. Als ik met die stof in m'n achterhoofd de rest van je tekst lees, krijg ik eerder het vermoeden dat cafeïne de schuldige in het hele verhaal is.

Cola bevat zo'n 10-11 gram toegevoegde suiker. Dat is minder dan in yoghurtdrank of bijvoorbeeld appelsap zit. Overal zit suiker in en niet een beetje ook.
 

DeletedUser

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Een heel actueel onderwerp in Belgie. De minister van volksgezondheid is voor. En er zal een debat komen. Vind het wel interessant. Ik vind dat kinderen de vrijheid moeten hebben om te kopen wat ze willen. Het is onderdeel van een leerproces (leren met geld omgaan en tegen de verleiding kunnen weerstaan). Bovendien verhelp je het probleem niet maar verplaatst het zich aangezien kinderen van thuisuit frisdrank en snacks kunnen meenemen.

Wat vinden jullie ervan?
En nu we het er toch over hebben? Vinden jullie dat er in het algeheel meer maatregelen moeten kommen tegen frisdrank en ongezond eten? In de vorm van taksen, strenge campagnes?

Om hier ook maar even op te reageren. Over het algemeen ben ik het eens met het principe dat mensen zelf hun eigen koopkeuzes moeten kunnen maken zonder een betuttelende rol van de overheid, mits het een ander niet indirect schaadt. Consumenten mogen echter best tegen zichzelf in bescherming genomen worden en dat gebeurt gelukkig al. Consumenten maken in de supermarkt immers ook niet de meest overwogen keuzes, en met een zeer gelimiteerde capaciteit om alles te weten over wat je koopt, lijkt het mij vanzelfsprekend dat de overheid een enigszins betuttelende rol mag innemen. Ik denk overigens dat niemand hier van mening is dat de overheid helemaal geen restricties mag leggen op het aanbod, dus dat is een beetje een open deur. W.b. snoep- en drankautomaten lijkt het mij niet dat we het hier over producten hebben die zo gevaarlijk zijn dat die betuttelende rol gewenst is. Ik kan talloze andere producten opnoemen die gevaarlijker zijn, dus die zouden ook allemaal meegenomen moeten worden in dit verbod om enige consistentie te behouden.

Als we het hebben over kinderen gaat het bovenstaande verhaal echter niet op wat mij betreft. De overgevoeligheid van kinderen voor prikkels lijkt mij alom bekend en de 'zeer gelimiteerde capaciteit om alles te weten wat je koopt' gaat voor kinderen nog meer op. Een kind kiest voor een blikje cola in plaats van een fruitsapje of een flesje water als hij in de schoolkantine staat, omdat hij in de eerste plaats cola gewoon lekkerder vindt en het iets cooler vindt om te drinken dan appelsap. De mogelijke gevolgen van het overmatig drinken van cola kan en wil hij niet overzien. Als die basale rationele afweging al niet wordt gemaakt, mogen wij wat mij betreft best ingrijpen om geen snoep- en drankautomaten meer neer te zetten op scholen. Of het werkt? Ongetwijfeld zullen kinderen thuis nog steeds cola drinken en het misschien zelfs mee naar school meenemen, dus het probleem bant het niet uit, maar dat het probleem wordt verminderd, lijkt mij vrij duidelijk.
 
Reactiescore
1.015
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

'Daarom moet je eventueel het 'stelsel' wat aanpassen of de manier waarop we omgaan met zo'n gevallen en de financiële gevolgen/al dan niet sponsoring van de staat door de belastingsbetaler. Iemand die als gevolg van overmatig suiker eten er ook werkelijk gevolgen van heeft, zou alles zelf moeten bekostigen. Deze vraag ging echter over: moeten ze verboden worden?'

Je spreekt jezelf keihard tegen nu, dat besef je toch he? :p Het enige verschil is dat de suikertaks preventief zou moeten werken. Bekijk het als iemand die zich laat verzekeren, die betaald altijd zijn geld vooraf, en van de gezamenlijke pot wordt de zieke betaald. (en nee, lang niet alle verzekeraars willen winst maken - de overheid ook niet).

Ik spreek mezelf niet tegen hoor?

Ik denk overigens dat niemand hier van mening is dat de overheid helemaal geen restricties mag leggen op het aanbod, dus dat is een beetje een open deur

Dan denkt u dat verkeerd.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Dan denkt u dat verkeerd.

Oké, dus producten waarvan bekend is dat het enorm gevaarlijk - en zelfs dodelijk - kan zijn als je het consumeert, mogen probleemloos in de supermarkt verkocht worden, volgens jou? Als dat het standpunt is dat je inneemt, ben ik erg benieuwd naar je beargumentatie.
 
Reactiescore
1.015
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Dat is roken ook, iets wat de overheid ook weet, en dat laten ze ook toe. Omdat het zoveel opbrengt, hypocriet maar goed.

Ja, ik vind dat die probleemloos mogen worden verkocht. Ieder persoon zou zelf in staat zijn om daar verantwoordelijkheid in te tonen of juist niet. Daarom dat ik eerder wat zei over het stelsel. Als iemand gevolgen heeft van een aantoonbaar ongezond eetpatroon? Eigen verantwoordelijkheid --> geen geld. Zo'n beetje het gebrek aan sociaal stelsel met betrekking tot sommige zaken, net als in Amerika.
 

DeletedUser

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Dit standpunt gaat uit van de aanname dat ieder individu alle middelen in huis heeft om die rationele afweging te kunnen maken en te willen maken. Als jij in de supermarkt staat, weet jij dan van ieder product wat er in zit en wat de mogelijke gevolgen zijn als je het consumeert? Dat lijkt mij niet. Dat verwacht jij wel van iedere consument. Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen waarom het van de zotte is om dat van iedere consument te verwachten?
 
Reactiescore
1.015
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Jij laat het slaan op alle middelen terwijl het topic snoep en drank is. Volgens mij heeft iedereen wel een idee wat er daar mogelijk schadelijk aan is. Overmatig suiker, cafeïne misschien, vetten ... Geen baanbrekende producten waar slechts een paar % weet van heeft en mocht je iets niet kennen, staan zo'n dingen vermeld op een etiket. Kan me niet inbeelden dat mensen zomaar iets kopen dat ze niet kennen, zonder vlug eens te lezen. Bovendien heb je het over rationele afweging. Om iets te rationaliseren, heb je geen 'middelen' nodig in huis. Je moet simpelweg je (gezond) verstand gebruiken. Iets wat iedere mens normaliter kan.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

In het door jou geciteerde stukje had ik het dan ook over alle middelen. Leek mij vrij duidelijk overigens, maar begrijp ik goed dat je dus niet van mening bent dat alle producten probleemloos verkocht mogen worden, maar dat snoep en drank wel probleemloos verkocht mag worden? Zo ja, dan zijn wij het eens.
 
Reactiescore
1.015
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Niet alles nee in general, nee. Wel hetgeen wat dit topic als het ware belichaamt. Zou ook vaag zijn, alles. Je ziet ook geen (slimme) ouders die hun kleine kinderen zomaar met alles laten spelen, omdat ze graag dingen in hun mond steken. :p (bijvoorbeeld). Dan zijn we het wel eens, ja.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Dan is dat duidelijk. Vandaar ook dat ik het een open deur noemde. ;)
 

DeletedUser7072

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Wat moet er nog meer verboden worden? Ik wil niet in een totalitaire staat leven!
 

DeletedUser

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Wat moet er nog meer verboden worden? Ik wil niet in een totalitaire staat leven!

Er zit een School bij mij in de buurt en die struinen bij mij altijd de Super af om snoep te kopen. Dat is hun goed recht. Betekend niet dat de school een ongezonde levenstijl hoeft aan te bieden.
Dingen zoals Alcohol en rookwaren zijn ook voor 18+ en voor een goede reden.
 

DeletedUser62889

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Ach ja, je kan het ook zo zien: op lange termijn zorgt het weer voor wat extra banen in de zorg.
 

DeletedUser73016

Guest
Obesitas

In Amerika een gekend probleem, en ook in West-Europa neemt het aantal gevallen obesitas toe. Hoe zou jij - mocht je de functies hebben - het probleem aanpakken. Ik denk dat mocht ik president v. Amerika zou zijn, zover zou gaan om bepaalde producten/ketens tijdelijk te verbieden in Amerika, gewoon omdat het probleem zo ernstig is, en dit de enige uitweg is?
 
Reactiescore
1.075
Re: Obesitas

ketens verbieden zou heel dom zijn, vooral economisch dan. Tegen het probleem kunnen helaas te weinig maatregelen genomen worden, zeker in de verenigde staten dat zoiezo al veel schulden heeft. Grote voedsel ketens zoals mcdo brengen zowel hier in west europa als in amerika veel geld op. Voeding met teveel vet in belasten, zoals nu de vet tax in België gaan vrees ik ook weinig uithalen. Allereerst zal je toch echt de mensen met obesitas, op hun ongezonde levenswijze aanspreken, en een goede begeleiding geven indien dit gewenst, het begint natuurlijk allemaal bij de persoon zelf, gewild of ongewild.
 

DeletedUser

Guest
Re: Obesitas

Hoe vetter je bent, hoe meer belastingen je betaalt.

Probleem is zo opgelost
 
Reactiescore
770
Re: Obesitas

Hoe vetter je bent, hoe meer belastingen je betaalt.

Probleem is zo opgelost

tumblr_m9bthlAlqG1qck55p.gif


Eigenlijk zou dit nog goed kunnen werken..
 
Bovenaan