Eetstoornissen

Reactiescore
1.015
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Conservatief man, kan je beter naar Amerika gaan :eek:
 

DeletedUser73016

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Conservatief man, kan je beter naar Amerika gaan :eek:

daar is het erger gesteld qua voeding. In dat land zou ik wellicht wel het nuttigen van vettig eten harder aanpakken, en het aanbod van de supermarkten veel gezonder proberen maken (promoten met subsidies), en eventueel MacDonalds/Quick achtig eten prijs enorm omhoog doen. Daar zijn wel dergelijke maatregels nodig. Verbieden werkt niet, maar wel het ontmoedigen van het nuttigen van dergelijk eten, meer preventie en promoten van gezonder eten.

Maar in dit land is ongezond eten niet echt een 'groots' probleem. Leeftijd optrekken van wanneer men tabak mag kopen of snoep-en drankautomaten verbieden zijn maar pietlullige maatregels die makkelijk te omzeilen zijn.
 
Reactiescore
1.015
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Wacht tot straks de helft van BE & NL diabetes hebben. Ik zal dan wel niet meer zo gek klinken.

Het is het principe. Mensen zouden die keuzes zelf moeten kunnen maken imo in de plaats van restricties te krijgen van hogeraf omdat het ingaat tegen sommige principes (zoals gezondheid).
 

DeletedUser73016

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

In plaats van het verbieden van ongezond eten, zou men beter gewoon verplichten om gezond eten te eten op school. Bijvoorbeeld invoeringen van het 'vieruurtje' of 'tienuurtje' waar men een stuk fruit krijgt van school. En meer maatregelen hierrond, meer educatie/promotie hiervan. Het proberen aankweken van gezonde gewoontes op de lagere school. Ik heb geleerd dat het effectiever is om de nadruk te leggen op het positieve dan op het negatieve. Net zoals je niet zegt: "steel niet van de mensen", maar "deel/geef iets met de mensen". En ook niet: "lieg nooit", maar "vertel eens de waarheid".
 
Reactiescore
1.015
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Het is niet omdat een school fruit aanbied dat men dat moet eten. Je zegt verplichten, maar dat mag niet en dan krijg je daar problemen mee.
 

DeletedUser65921

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Op mijn school had je de mogelijkheid voor 5 euro een heel schooljaar elke week fruit te krijgen, was wel zeer populair.
 
Reactiescore
1.728
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Op mijn school hebben ze de energiedrank in de ban gedaan.
 

DeletedUser73091

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Het is het principe. Mensen zouden die keuzes zelf moeten kunnen maken imo in de plaats van restricties te krijgen van hogeraf omdat het ingaat tegen sommige principes (zoals gezondheid).

Het probleem zit 'm in het feit dat hogeraf wel die ziektes betaald.. logisch dus dat zij het recht krijgen om daar dan ristricties op vast te plakken.
 

DeletedUser5148

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Misschien moeten we gewoon meer sensibiliseren (en dan vooral de ouders). Want kinderen eten wat ouders eten nietwaar? Ouders horen hun kind van jongs af aan een stuk fruit mee te geven naar school en geen Snickers. Jong geleerd is oud gedaan.

Ik at vroeger veel koeken en snoep etc. Maar door mijn lopen (ik loop aardige afstanden van 30-40km), ben ik wat gezonder gaan leven. Je hebt ook gezonde voeding nodig wil je een ganse dag kunnen presteren. Ik neem elke dag 2 stukken fruit mee naar de uni (bannan + appel, appelsien,...). Als je om 5 op moet en thuis komt om 20:00, dan is je lichaam in de weer. Studenten nemen dan al gauw een blik cola uit de automaat (want ja, suikers voeden ons). Het verschil is dat ik natuurlijke suikers opneem en andere studenten niet. Maarja, voordien was ik net zoals de meeste studenten: verslaafd aan Nalu, Cola, Red-Bull, Fanta en wat nog allemaal.

Ananas, appel, banaan, dat zijn nu m'n boosts :) And you should give it a try ;)
 

DeletedUser73091

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

dit is een goed idee, ja.

Goh, zo goedkoop hoeft niet eens, geef de kids gewoon de mogelijkheid om te kiezen. Ik vind het schandalig dat ik op openbare gebouwen alleen cola & repen kan kopen, terwijl iets gezond op sommige momenten ook best lekker kan zijn..
 
Reactiescore
1.015
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Het probleem zit 'm in het feit dat hogeraf wel die ziektes betaald.. logisch dus dat zij het recht krijgen om daar dan ristricties op vast te plakken.

Je kan een groep niet straffen voor wat anderen dan doen. Zelfs dan nog, als je er ziektes van krijgt... Uiteindelijk zou een mens moeten mogen leven op de manier met en hoe die dat wil. Voor de gevolgen sta je zelf in, niet anderen.
 

DeletedUser5148

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Je kan een groep niet straffen voor wat anderen dan doen. Zelfs dan nog, als je er ziektes van krijgt... Uiteindelijk zou een mens moeten mogen leven op de manier met en hoe die dat wil. Voor de gevolgen sta je zelf in, niet anderen.

Suikerziekte kost de staat (en dus ook de belastingbetaler) heel wat centen hoor. De gevolgen gaan dus verder dan het individu die leeft zoals hij wil.
 

DeletedUser73091

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Suikerziekte kost de staat (en dus ook de belastingbetaler) heel wat centen hoor. De gevolgen gaan dus verder dan het individu die leeft zoals hij wil.

idd hetgeen wat ik probeer duidelijk te maken.
 

DeletedUser

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Suikerziekte kost de staat (en dus ook de belastingbetaler) heel wat centen hoor. De gevolgen gaan dus verder dan het individu die leeft zoals hij wil.

idd hetgeen wat ik probeer duidelijk te maken.

Geld is mijns inziens het minst erge probleem. Toegevoegde suiker is praktisch vergif en zou derhalve verboden moeten worden. Suikerconsumptie is een overgebleven tumor uit de tijd van het kolonialisme in de Amerika's, uit een tijd waarin we niet beter wisten. Inmiddels blijkt dat vet niet zo zeer de primaire boosdoener is betreft de volksgezondheid, maar eerder suiker. De bewustwording is echter niet daar.
 
Reactiescore
1.015
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Suikerziekte kost de staat (en dus ook de belastingbetaler) heel wat centen hoor. De gevolgen gaan dus verder dan het individu die leeft zoals hij wil.

Daarom moet je eventueel het 'stelsel' wat aanpassen of de manier waarop we omgaan met zo'n gevallen en de financiële gevolgen/al dan niet sponsoring van de staat door de belastingsbetaler. Iemand die als gevolg van overmatig suiker eten er ook werkelijk gevolgen van heeft, zou alles zelf moeten bekostigen. Deze vraag ging echter over: moeten ze verboden worden?

Dat vind ik niet, omdat mensen vrij zouden moeten zijn om hun eigen keuzes te maken. Dit is dus principieel en slaat enkel op de vraag. Eventuele gevolgen of de betalingen daarvan zijn dus, voor mij persoonlijk, niet relevant met betrekking tot mijn antwoord.
 

DeletedUser73091

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Daarom moet je eventueel het 'stelsel' wat aanpassen of de manier waarop we omgaan met zo'n gevallen en de financiële gevolgen/al dan niet sponsoring van de staat door de belastingsbetaler. Iemand die als gevolg van overmatig suiker eten er ook werkelijk gevolgen van heeft, zou alles zelf moeten bekostigen. Deze vraag ging echter over: moeten ze verboden worden?

Dat vind ik niet, omdat mensen vrij zouden moeten zijn om hun eigen keuzes te maken. Dit is dus principieel en slaat enkel op de vraag. Eventuele gevolgen of de betalingen daarvan zijn dus, voor mij persoonlijk, niet relevant met betrekking tot mijn antwoord.

daarom ook de suikertaks, die er nu aankomt, en in mijn ogen nog veel hoger mag liggen.

Ook ik deel je mening dat automaten niet verboden moeten worden, maar daar staan dan wel gevolgen (in dit, en vele andere gevallen financieel) tegenover.

Geld is mijns inziens het minst erge probleem. Toegevoegde suiker is praktisch vergif en zou derhalve verboden moeten worden. Suikerconsumptie is een overgebleven tumor uit de tijd van het kolonialisme in de Amerika's, uit een tijd waarin we niet beter wisten. Inmiddels blijkt dat vet niet zo zeer de primaire boosdoener is betreft de volksgezondheid, maar eerder suiker. De bewustwording is echter niet daar.

Het is niet dat ik je niet geloof, maar zijn er ook daadwerkelijk bewijzen voor? En hoe zit het dan met suiker in bv. fruit ofzo?
 

DeletedUser

Guest
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

642x999_7200708.jpg


Onze minister van volksgezondheid.

Schandalig.
 
Reactiescore
1.728
Re: Moeten snoep- en drankautomaten verboden worden?

Zo dan, lekker hoor.
 
Bovenaan