Eetstoornissen

Reactiescore
1.075
Re: Obesitas

nee, vet eten is tot op heden goedkoper dan gezond eten, meer belastingen heffen zou betekenen dat mensen met less money nog meer toevlucht zouden moeten doen naar vet eten, waardoor je enkel de rijkere obesitas patiënten helpt, die hun duurdere voeding kunnen permitteren.

Je kan natuurlijk ook degenen die het niet betalen kunnen op een appel dieet zetten, is toch 1.5€ voor 2KG
 
Reactiescore
1.075
Re: Obesitas

nee, maar ongezond eten blijft goedkoper :p
 

DeletedUser74005

Guest
Re: Obesitas

Je kunt altijd het ongezonde eten zwaarder belasten met accijnzen e.d. en met het geld, dat daarmee verdiend wordt, de prijzen van gezond voedsel verlagen.
 

DeletedUser48278

Guest
Re: Obesitas

Vet is dus niet het probleem, zo het lang maar natuurlijke, dierlijke vetten zijn. Te veel koolhydraten en de transvet-refined sugars combinatie zijn de lijdende oorzaak van overgewicht.

Maar het is zelfs nog veel genuanceerder dan dit. Mocht ik zin krijgen dan maak ik wel even een uitgebreide post.
 

DeletedUser58575

Guest
Re: Obesitas

In Amerika een gekend probleem, en ook in West-Europa neemt het aantal gevallen obesitas toe. Hoe zou jij - mocht je de functies hebben - het probleem aanpakken. Ik denk dat mocht ik president v. Amerika zou zijn, zover zou gaan om bepaalde producten/ketens tijdelijk te verbieden in Amerika, gewoon omdat het probleem zo ernstig is, en dit de enige uitweg is?

Dus als mensen te veel huidkanker krijgen omdat ze zich te veel blootstellen aan te felle zon de hele dag en zich er niet tegen beschermen, ga jij de zon verbieden?
 

DeletedUser48278

Guest
Re: Obesitas

Beetje een onzinnig voorbeeld TLD. Ja, men heeft keuzevrijheid maar jij en ik weten beide dat marketing en verstandig kiezen soms niet samen gaan. Derhalve kun je overwegen om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen.
 
Reactiescore
1.383
Re: Obesitas

Hoe vetter je bent, hoe meer belastingen je betaalt.

Probleem is zo opgelost

Precies. Zo wordt het goedkope fastfood op termijn weer duurder dan het gezonde voedsel... Kiezen voor de optie om het te verbieden is dom.

Ik zou het hetzelfde aanpakken als met het roken (al ben ik zelf roker). Stop met reclames over de burgers, geen 'M' die 10 meter boven de bomen uitsteekt, geen mooie verpakkingen. Nog iets, ik snap niet hoe je het zo ver kan laten komen dat je geen stap meer kan zetten en in die tijd niet één keer de gedachte hebt gehad van dit kan zo niet verder.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser48278

Guest
Re: Obesitas

McDonalds is dus echt niet het probleem. Insuline-resistentie door te veel suikers is een veel grotere oorzaak van overgewicht. Wanneer de bloedsuikers onvoldoende kunnen dalen en je lichaam steeds meer insuline aanmaakt wordt overtollig suiker omgezet in vet. Overgewicht heeft tal van oorzaken, maar het innemen van te veel koolhydraten en met name onnatuurlijke suikers is één van de grootste boosdoeners. Vet kun je niet veel van eten omdat het je veel sneller verzadigd. Dingen als chips en roomijs zijn dan wel weer uitermate vet makend omdat het een combinatie van vetten en koolhydraten is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
1.075
Re: Obesitas

Precies. Zo wordt het goedkope fastfood op termijn weer duurder dan het gezonde voedsel... Kiezen voor de optie om het te verbieden is dom.

Ik zou het hetzelfde aanpakken als met het roken (al ben ik zelf roker). Stop met reclames over de burgers, geen 'M' die 10 meter boven de bomen uitsteekt, geen mooie verpakkingen. Nog iets, ik snap niet hoe je het zo ver kan laten komen dat je geen stap meer kan zetten en in die tijd niet één keer de gedachte hebt gehad van dit kan zo niet verder.

misschien omdat dit tot inkomstenverlies lijd van een onafhankelijk bedrijf, waardoor je je mengt als regering zijnde in het beleid van een bedrijf. mcdo lijd inkomstenverlies, banen gaan verloren, mcdo sluit zijn filialen in BE of NL, waardoor ook de regering inkomsten verliest.
en dat is dan de schuld van de regering.
 

DeletedUser73016

Guest
Eetgewoontes

Er zijn nog te veel mensen die slechte eetgewoontes hebben. Ik ontbijt nooit, omdat ik dan maagkrampen krijg, en middageten sla ik ook geregeld over. Maar je hebt ook anorexia / obesitas e.d. Hoe moet dit aangepakt worden.

Ik bijvoorbeeld zal pas het hongergevoel krijgen als ik drie dagen niet gegeten heb (en ja dat is al gebeurd, anders zou ik dat niet weten). Ik ben iemand die met vaste tijdstippen moet eten, anders zou ik gewoon dagen aan een stuk niet kunnen eten.

Nog iets... . Ik denk erover om vegetarier te worden omdat dat gezonder is, en misschien een oplossing kan zijn om het hongergevoel terug te krijgen. Want vlees is voor mij echt moeilijk om te eten (omdat het zo zwaar is) terwijl groentes al een pak makkelijker is. Want vaak moet ik ook nog eens eten met een vol gevoel... . en dat is niet fijn.
 

Deleted User - 487776907

Guest
Re: Eetgewoontes

Ik bijvoorbeeld zal pas het hongergevoel krijgen als ik drie dagen niet gegeten heb (en ja dat is al gebeurd, anders zou ik dat niet weten). Ik ben iemand die met vaste tijdstippen moet eten, anders zou ik gewoon dagen aan een stuk niet kunnen eten.
QUOTE]

Een lege darm leidt tot gasvorming in de darmen. Het beste is daarom dat er constant ‘iets’ in je darmen zit. Sla daarom geen maaltijd over en probeer in plaats van drie grote maaltijden meerdere kleine maaltijden te nemen. Dit verkleint het "opgeblazen gevoel" waardoor je denkt dat je vol zit.
Ook is regelmatig bewegen en sporten noodzakelijk voor een goede darmwerking. Het stimuleert het verteringsproces. Probeer minimaal dertig minuten per dag actief te zijn. Dat is ook nog eens goed om de stress te verminderen, wat ook weer een borrelende buik kan opleveren.
 

DeletedUser73016

Guest
Ik heb geen eetstoornis, en blijkbaar is dit topic samengevoegd met andere, dus maakt het wat verwarrend. Ik heb wel heel slechte eetgewoontes.

Zo eet ik nooit een ontbijt, eet ik op onregelmatige tijdstippen, eet ik eigenlijk maar één grote maaltijd per dag. Of soms ook niet... Gemiddeld eet ik twee per dagen per week niets buiten enkele koeken of chips. Hoewel ik vroeger meer chips at, nu eet ik max. een zak chips per week, maar dat is echt max, en meestal is dat dan op één van de dagen dat ik niet eet (ter compensatie voor het hongergevoel denk ik). Snoep en chocolade eet ik bijna nooit.

En als ik eet, is het vaak heel veel hetzelfde (dat is iets autistisch...), dus bijna alle dagen pasta, en soms rijst. Aardappelen is een eeuwigheid dat ik al gegeten heb, al ben ik wel leren puree beginnen maken. Een reden daarvoor is omdat ik het nooit zie zitten om aardappelen in de winkel te kopen en ze te schillen wat ik niet kan (nu voor puree mag dat op niets trekken want het moet toch platgestampt worden). Voor zo een dingen heb ik spijt dat ik vroeger niet vanzelf had gevraagd om mee te helpen mee te koken met mijn ouders maar bon. Ik eet ook veel liever alle soorten pasta in plaats van aardappelen, en je kan er ook meer mee varieren. Aardappelen past meer in een traditioneel Vlaams menu (aardappelen, een stuk vlees en een groente), en dat doe ik toch nooit. En deze redenering heb ik voor veel eten. Voor tal van redenen zal ik bepaald eten vermijden, soms voor de meest onnozele redenen, soms ook niet. Maar bijvoorbeeld diepvriesspinazie met room is iets dat ik graag eet (dus dat gooi ik in mijn spaghetti soms), en dan heb ik een vegetarische spaghetti. Macaroni met kaas en hesp (een van de weinige keren dat ik hesp gebruik) eet ik ook soms, en kan ik goed maken vind ik. Maar bijna alles zijn variaties op pasta of rijst. En ik ben een beetje "reluctant" om nieuwe dingen uit te proberen. Ik heb iets lekkers zien staan op het internet en ik ga nu dat eens proberen, maar voor mij is het dan ook al een hele stap om daaraan te beginnen omdat ik graag het toch basic en makkelijk hou qua ingrediënten en ook tien nieuwe technieken aanleer en ook geen uren wil koken voor iets dat soms ook mislukt (als ik iets nieuws probeer) = faalangst (en daar heb ik een extreme vorm van, dus daarom hou ik het meestal bij de dingen die ik al gedaan heb, en kan koken).

Brood is nog zoiets dat ik nooit eet. In het begin ging ik nooit naar de bakker, dan ben ik een tijd wel gegaan, en ik heb daar eens iets verkeerd gezegd en nu ga ik weer nooit niet meer. En in de winkel haal ik niet graag een brood + ik vind het vervelend dat dat al na twee dagen hard wordt, waardoor je verplicht bent dat de dag zelf te eten. Pizza eet ik ook nooit (voor een bepaalde reden ook). Allerlei stukken vlees eet ik ook nooit. Hamburgers, biefstuk, en eigenlijk bijna 90% van het vlees dat men eet, eet ik gewoon nooit, omdat ik het niet kan kopen omdat ik me daar slecht bij voel (en ook ja, wat moet je erbij eten?). Gehakt koop ik soms voor in mijn spaghetti, kip doe ik soms ook, spek ook. Ik heb eens gyros geprobeerd twee maand geleden. Worst met appelmoes heb ik drie maanden ook eens gegeten voor het laatst (met puree), en aside of that, eet ik bijna nooit geen vlees. Zalm gebruik ik wel regelmatig.

Ik ben geen vegetariër helaas, maar het is wel een plan om die stap te maken. Zo moeilijk moet het nu ook niet zijn, want ik heb al zodanig veel geschrapt, maar ik ben bang dat ik niet genoeg alternatieven vind, en ik balanceer nu al op het randje... maar misschien is het toch een goed idee om als ik wat meer varieer gewoon echt enkel en alleen 100% vegetarische gerechten te gebruiken, en dan zijn we er al bijna. Maar nu is het niet echt gezond (als het al ooit gezond is geweest). Het is al jaren slecht. (ook wanneer ik nog bij mijn ouders woonde), want ook op school skipte ik regelmatig eten en s'ochtends at ik ook nooit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
Ik ben laatst 5 kg afgevallen zonder er ooit bewust iets voor gedaan te hebben :eek:
 
Bovenaan