Eetstoornissen

DeletedUser

Guest
Anorexia nervosa is een eetstoornis, waarbij iemand een vervormd beeld van het eigen lichaam heeft, een grote angst heeft om dik te worden en niet probeert een normaal lichaamsgewicht na te streven. Bij vrouwen treden ook onregelmatigheden in de menstruatie op.

Risicogroep

Het betreft veelal jonge mensen, in grote meerderheid meisjes (85-90%), kort voor of tijdens de puberteit. Een van de hypothesen over het ontstaan van de aandoening is dat er in die ontwikkelingsfase door de tegenstelling van een reeds gevormde lichamelijke volwassenheid en de nog geestelijke onvolwassenheid een innerlijk conflict kan ontstaan dat tot een ernstige identiteitscrisis kan leiden. Populair gezegd kan een jong mens dan eigenlijk gevoelsmatig zo slecht met zijn of haar lichamelijkheid omgaan dat hij of zij daar vanaf wil. Een andere hypothese is dat meisjes niet volwassen willen worden en door niet te eten ervoor willen zorgen dat hun lichaam niet volwassen wordt (geen borsten en uitblijven menstruatie). Zoals de meeste hypothesen over de oorzaken van psychiatrische aandoeningen zij ook deze omstreden. Hoe dan ook, door het slechte eten kan het lichaam zo verwaarloosd worden dat er een levensbedreigende situatie ontstaat. Veelal ontgaat hen dit omdat zij in de obsessie van de lichamelijkheid gevangen zitten. Mede om die reden is de motivatie voor een behandeling dan ook vaak erg gering. Vaak belanden Anorexia-patiënten in het ziekenhuis wegens lichamelijke klachten en ondergewicht.

De laatste jaren is het fenomeen ook aan een opmars bezig bij de mannen (ondertussen ook al manorexia genoemd). Vooral mannen uit de hogere sociale klasse hebben last van eetstoornissen. Een onderzoek aan de Harvard universiteit in 2007 wees uit dat een kwart van de anorexia- en boulimiepatiënten man is. Uit onderzoeken daarvoor was altijd gebleken dat dit aantal rond de tien procent lag.

-----------------------------

Ik zou het graag met de Tw-community hebben over eetstoornissen. Ikzelf zou het graag hebben over de eetstoornis Anorexia. Ikzelf sta zeer dicht bij deze ziekte. Mijn zus lijdt er namelijk aan. Ik zou graag van jullie horen hoe jullie nu tegenover de ziekte staan en wat jullie er van vinden.

Mvg,
Wouter
 

DeletedUser

Guest
ik vind het iets waar je zelf voor kiest.
Het punt van ik moet de mooiste zijn, dus ik moet afvallen dunner dan de rest enzo, en dan maar niet eten.
Het is dom.
Daarnaast vind ik het niet eens mooi.
persoonlijk liever een kilotje te veel dan te weinig ;)
 

DeletedUser

Guest
Dit is een fout die vele mensen maken. Anorexia is een ziekte, en de mensen die hier aan lijden kiezen er niet voor. Ikzelf heb dus een zus van 17 die aan Anorexia lijdt. Onze familie wordt hier enorm bij betrokken en we gaan regelmatig op groepstherapie. In deze therapie hebben we 5 andere familie's leren kennen die ook een lid hebben met anorexia.

Ik dacht eerst ook dat mijn zus zelf koos voor mager te zijn, omdat de media dit zo naar voren brengt. Dit is echter FOUT. Anorexia kiest zijn slachtoffers uit, zeer nauwkeurig. De meeste mensen die aan deze ziekte lijden zijn zeer sportief en ENORM nauwkeurig/doelbewust. Mijn zus voldeed aan deze eigenschappen. Ze haalde altijd 90% op school en was elke dag van de week aan het sporten. In het 1ste middelbaar woog ze 27 kilo en kon ze elk moment een hartaanval krijgen, want ze had zelfs al water rond haar hart. Ze zat enorm diep. Nu vragen meestal mensen mij of het nu niet opvalt dat iemand 27 kilo weegt. Het antwoord is neen. Anorexiapatienten kunnen hun ziekte enorm goed verbergen. Ze zorgen ervoor dat ze genoeg eten, maar ze zullen bijvoorbeeld nooit boter eten, en altijd mager vlees. Mijn zus werd dus opgenomen en de strijd begon. Alles ging vlot, tot aan de vakantie. Mijn zus zag haar kans mooi en was in 2 weken terug 3 kiilo verloren. De hele strijd die we hadden geleverd moest helemaal opnieuw gedaan worden. Mijn zus kon niet opgenomen worden. Ze was een heel ernstig geval, maar de ziekenhuizen voor Anorexiapatienten zaten overvol. We moesten het zien op te lossen met onze familie. Momenteel zijn we ongeveer 3 jaar aan het strijden tegen Anorexia en het is zeker nog niet voorbij. Mijn zus begint eindelijk te groeien, maar haar maandstonden blijven uit (stel je voor welke problemen dit met zich meebrengt. Ze is 17, en haar tijd dringt. Ze moet bijkomen of ze kan bijvoorbeeld later niet meer zwanger worden.) Ze zit mentaal ook vaak aan de grond, en depressies zijn dichtbij. Ze moet sterk zijn. Het erge aan dit alles is dat ze weinig steun krijgt van anderen. De maatschappij denkt nog altijd dat Anorexia zelf gekozen word. Ze leggen het probleem dus bij de persoon zelf in plaats van bij de ziekte. Mijn zus heeft ook zware lichamelijke problemen. Ze lijkt iemand van 12, terwijl ze 17 is. Ze heeft geen borsten en is klein. Niemand valt op haar en ze heeft totaal geen zelfvertrouwen. Ik heb dus enorm veel respect voor mijn zus, want de strijd die zij moet leveren zal haar hele leven/jeugd veranderen.
 

DeletedUser

Guest
aha,
dus ze sport veel en eet weinig?
ik zie niet waar annorexia hier bij komt kijken
 

DeletedUser

Guest
aha,
dus ze sport veel en eet weinig?
ik zie niet waar annorexia hier bij komt kijken

Anorxia is een mentale ziekte. Het sporten en weinig eten is net de weg tot het bereiken van haar doel, namelijk het zo weinig mogelijk wegen. Door zo intensief te sporten en weinig te eten dwingt ze haar lichaam tot het uiterste en valt ze enorm veel af in een korte tijd. Mensen zonder uithoudingvermogen lijden dan ook niet aan deze ziekte, omdat zij hun lichaam niet zo hard kunnen aftakelen.
 

DeletedUser

Guest
Jee Woodster, heftig verhaal.

Inderdaad, ik schrok ervan.. :eek:

Maar ik snap deze ziekte vaak niet. Mensen willen afvallen, wel of niet voor de schoonheid, doet er eventjes niet toe. Maar als je dan te horen krijgt dat je al dood kon zijn, of dat je ieder moment kunt sterven.. Draai je dan geen knop om, en denk je dan niet bij jezelf 'Hier moet iets veranderen' ? Dit vind ik een beetje vreemd aan deze ziekte. Mensen weten het, maar toch blijven ze volhouden met weinig te eten, etc.
 

DeletedUser

Guest
Inderdaad, ik schrok ervan.. :eek:

Maar ik snap deze ziekte vaak niet. Mensen willen afvallen, wel of niet voor de schoonheid, doet er eventjes niet toe. Maar als je dan te horen krijgt dat je al dood kon zijn, of dat je ieder moment kunt sterven.. Draai je dan geen knop om, en denk je dan niet bij jezelf 'Hier moet iets veranderen' ? Dit vind ik een beetje vreemd aan deze ziekte. Mensen weten het, maar toch blijven ze volhouden met weinig te eten, etc.

dat is juist de ziekte

Jee Woodster, heftig verhaal.

inderdaad
 

DeletedUser

Guest
ik snap het niet.
waarom is ze begonnen?
ze doet het van r geboorte en is er mee geboren?
heeft het met bacterieen te maken of wat?
 

DeletedUser

Guest
Het is inderdaad een heftig verhaal, en dan zijn er nog details weg gelaten. De Anorexia beïnvloedt ook ons gezinsleven. Een patient kan enkel van de stoornis verlost worden door steun van vrienden/familie/psychologen. Wat doet de ziekte dus? Het zet de patient op tegen zijn/haar familie. De patienten kunnen gewoon niet de knop omdraaien. Ze zijn aan Anorexia verbonden. In de groepstherapie was er ooit eens een 'oefening' waar een psycholoog Anorexia na deed. Het bleek dus dat Anorexia een soort van vriend is in de patient zijn lichaam. Anorexia blijft mijn zus steunen in haar strijd om af te vallen, terwijl haar omgeving haar steunt en zorgt dat ze bij komt. Dit is een enorme tweestrijd waar ze moet proberen de juiste kant te kiezen. Ook heeft ze irritante gewoontes die het gezin beïnvloedt. Ze moet tegenwoordig verplicht een nagerecht eten. Ze doet dit, maar dan stuit je op een anderen probleem. Mijn zus wilt namelijk altijd het laatste nagerecht. Als ze dit niet kan krijgen, flipt ze door. Ik heb ooit het laatste nagerecht genomen en ze was woedend. Ze heeft 10minuten zitten wenen en krijsen voor 1 stom puddinkje. Op die momenten word je enorm geconfronteerd met de ziekte, omdat ze voor zo iets banaal zo 'gekwetst' wordt. Het pijnlijke voor ons is dan ook de negativiteit tegenover de patienten. Ik dacht eerst ook dat ze het zelf kozen, tot je er pas zelf mee geconfronteerd wordt.
 
Reactiescore
25
Ten eerste, sterkte Woodster aan jou en je familie. Een van de vriendinnen van mijn zus heeft ook Anorexia gekregen in de tijd dat mijn zus met haar in een huis woonde en ik weet wat voor effect dat op iemand en de omgeving kan hebben.

Maar toch, mijn kijk op de ziekte is iets anders dan die van jou. Dat komt waarschijnlijk deels omdat ik er minder nou bij ben betrokken dan jij.

Anorexia is een vreselijke psychische aandoening die levens kan verwoesten, en dan met name het eigen leven van de persoon die er last van krijgt. Zeker als er niet op tijd wordt ingegrepen. Echter ben ik het met je oneens dat Anorexia mensen uitkiest. Het is geen levend wezen dat over de Aarde rondloopt en mensen uitkiest. Mensen die niet lekker in hun vel zitten, die onzeker zijn over hoe ze eruit zijn, die de controle verliezen over alles om hun heen (wisseling van school, puberteit, e.d.), grijpen het enige waar ze nog wel controle over hebben vast: hun lichaam. Ze controleren dit tot het absurde en zullen er alles aan doen om het ideaal beeld dat zij hebben te vervullen, alleen, het ideaal beeld dat ze in hun hoofd hebben is nooit te behalen. En daarom zullen ze steeds meer afvallen, totdat het te laat is of iemand ingrijpt.

Maar genezen kan niet totdat de persoon met Anorexia accepteert wat er aan de hand is dat hij/zij ook accepteert dat hij/zij ziek is en geholpen moet worden. Maar zelfs dat is niet genoeg. Want er is verdomd veel wilskracht nodig om het ook echt vol te houden. En maar weinig mensen met Anorexia hebben dat, zonder steun van familie en vrienden. En dan nog kan het jaren duren voordat iemand genezen is. En zelfs dan kan iemand weer terugvallen in de psychische stoornis die Anorexia heet zodra het leven zwaar wordt en men de controle verliest.

Ik dacht eerst ook dat mijn zus zelf koos voor mager te zijn, omdat de media dit zo naar voren brengt. Dit is echter FOUT. Anorexia kiest zijn slachtoffers uit, zeer nauwkeurig. De meeste mensen die aan deze ziekte lijden zijn zeer sportief en ENORM nauwkeurig/doelbewust. Mijn zus voldeed aan deze eigenschappen.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Klopt, ze koos er niet zelf voor om mager te worden, maar ze koos er wel zelf voor (misschien onbewust) maar ze koos ervoor om controle te gaan uitoefenen op het enige waar ze dit nog op kon: haar lichaam. Anorexia, nogmaals, kiest niemand uit. Het overvalt mensen die er misschien inderdaad vatbaarder voor zijn, maar de vriendin van mijn zus bv sportte nooit, was zeer matig (6'jes) bij haar studie. Stereotype klopt dus volgens mij ook niet


Nu vragen meestal mensen mij of het nu niet opvalt dat iemand 27 kilo weegt. Het antwoord is neen. Anorexiapatienten kunnen hun ziekte enorm goed verbergen. Ze zorgen ervoor dat ze genoeg eten, maar ze zullen bijvoorbeeld nooit boter eten, en altijd mager vlees.

Directe familie die haar dagelijks ziet zal dit zeker niet zien, maar iemand die 27 kilo weegt, dat zie je. het probleem is alleen dat niemand er iets van gezegd zal hebben als het niet nodig was. Maar ik denk persoonlijk dat iemand als een huisarts dit had moeten zien (mocht hij haar gezien hebben vlak voordat jullie het ontdekten) en mijn vader (huisarts) is het met me eens. Het valt te zien.

Mijn zus begint eindelijk te groeien, maar haar maandstonden blijven uit (stel je voor welke problemen dit met zich meebrengt. Ze is 17, en haar tijd dringt. Ze moet bijkomen of ze kan bijvoorbeeld later niet meer zwanger worden.)

17 kan nog best om ongesteld te worden. ja het is zeer laat, maar dit komt ook omdat het lichaam jaren lang de energie niet heeft gehad om ongesteld te worden (geloof me, ongesteld zijn kost best veel energie). Je lichaam zal hier geen tijd/energie in steken als het zichzelf in leven moeten houden. Volgens mij zijn er ook verhalen in Afrika enzo waar menstruaties later beginnen, niet regelmatig zijn, etc. Ik meen dat eens ergens gelezen te hebben.

Het is inderdaad een heftig verhaal, en dan zijn er nog details weg gelaten. De Anorexia beïnvloedt ook ons gezinsleven. Een patient kan enkel van de stoornis verlost worden door steun van vrienden/familie/psychologen. Wat doet de ziekte dus? Het zet de patient op tegen zijn/haar familie. De patienten kunnen gewoon niet de knop omdraaien.

Blijven steunen lijkt me. Want je zus zal moeten accepteren (in mijn ogen dus, met mijn mening van anorexia) dat ze goed is zoals ze is en moeten stoppen met controle uitoefenen op iets wat bezig is haar kapot te maken (het is net roken en stoppen daarmee). Ik ben van mening dat (en ja, zeer waarschijnlijk is dit allemaal onbewust) ze zelf nog niet helemaal wilt stoppen. Of er misschien nog niet aan toe is.

Ik ben niet heel erg thuis in psychologie (ik vind het zelfs vreselijk), maar dit lijkt mij wat er aan de hand is bij/met anorexia. Wilskracht en steun van familie/vrienden moet het uiteindelijk oplossen, maar zonder de wilskracht van de patiënt zal het nooit lukken. Die moet er 100% voor gaan.
 

DeletedUser

Guest
Ligt aan deze maatschappij. Kijk maar is TV, je wordt helemaal doodgegooid met ideale schoonheidsbeelden. Verder ligt het ook aan de persoon en het geslacht. Meisjes staan nou eenmaal meer onderdruk van de schoonheids idealen dan jongens, kijk bijv. maar is op tv. Verder ligt het ook aan je persoonlijkheid.
 

DeletedUser

Guest
iemand antwoord op mijn vraag aub,
Hoe begint zo´n ziekte? hoe ontstaat het.
 

DeletedUser

Guest
Optelling van psychologische factoren. Het is geen virus of bacterie ofzo.
 

DeletedUser

Guest
ik zie hier de ziekte niet in.
ja pas als het aan de gang is:

hoe ik het zie:

iemand wil afvallen, en gaat niet eten.
na een tijdje raken ze hier een soort van verslaafd aan en is hun lichaam hier aan gewend en kan het niet zo snel meer terug vanaf dat moment is het annorexia.
 

DeletedUser11316

Guest
Mag ik erop wijzen dat niet anorexia een eetstoornis is maar ook 'mentale ziektes' zoals boulimia nervosa of de tegenvariant van anorexia het bekende obesitas.

Deze ziektes zijn een luxeziektes dit wil zeggen dat de westerse wereld deze ziektes heeft opgewekt. Door de media en de constante druk van het ideaal van mager, mooi, enz. Maar de meeste beelden zijn daarmee bewerkt met photoshop. Dit ziet de bevolking niet, maar men wilt zijn zoals die idolen wat enorme gevaren inhoud. zoals anorexia.
 

DeletedUser

Guest
Mag ik erop wijzen dat niet anorexia een eetstoornis is maar ook 'mentale ziektes' zoals boulimia nervosa of de tegenvariant van anorexia het bekende obesitas.

Deze ziektes zijn een luxeziektes dit wil zeggen dat de westerse wereld deze ziektes heeft opgewekt. Door de media en de constante druk van het ideaal van mager, mooi, enz. Maar de meeste beelden zijn daarmee bewerkt met photoshop. Dit ziet de bevolking niet, maar men wilt zijn zoals die idolen wat enorme gevaren inhoud. zoals anorexia.

dat doet men toch zelf?
als ze zelf in de botte hasses niet kan nadenken dat men niet perfect hoeft te zijn, en daarnaast dat iedereen een eigen smaak heeft dat je niet perfect slank hoef te zijn om "sexy" te zijn e.d.
Ik ben er echt op tegen om deze mensen te pushen.
Zie het net als roken.
Willen deze mensen er mee kappen? Dan gaat het ze lukken.
Willen ze dat niet dan blijven ze hangen.
Ze moeten doorhebben dat ze fout bezig zijn. Anders zullen ze continu er weer terug in vallen
 
Bovenaan