[Discussietopic] Weerwolven van Wakkerdam

Reactiescore
2.490
Ter info: Wegens inactiviteit van het WvW forum is er besloten dat dit binnen 2 weken gesloten zal worden. De topics worden gearchiveerd, Indien interesse in een WvW mag deze op het Spellenforum gehouden worden.
 

DeletedUser73803

Guest
Zou er niet beter gewacht kunnen worden tot na de vakantie? Natuurlijk is er nu een heel erg dieptepunt, maar rond de zomervakantie is dat er volgens mij altijd geweest (al was het natuurlijk nooit zo erg).
 

DeletedUser70435

Guest
Zou er niet beter gewacht kunnen worden tot na de vakantie? Natuurlijk is er nu een heel erg dieptepunt, maar rond de zomervakantie is dat er volgens mij altijd geweest (al was het natuurlijk nooit zo erg).

WvW wordt gehouden op een extern forum, dus vandaar dat hier niks meer gebeurt.
 

DeletedUser72524

Guest
PROOST
Allemaal op het goede leven hier klagen we niet alle glazen hooggeheven
ik zeg proost laat de champagne knallen voor wie in vrede is laat je je een beetje op de grond vallen.
PROOST
Voor de studenten op kamers bier zuipen de boys wij drinken de dames
PROOST
op te top en niks minder proost voor halmizol en energydrankdrinkers.
 
Reactiescore
2.490
Ik ga er nog even iets dieper op ingaan om toch iets van gesprek naar de toekomst toe te openen (of toch duidelijkheid te creëren waarom we dit soort beslissingen zouden maken).

Deze post gaat zowel hier op als op het Spellenforum Daarom dat ik hem daar ook even quote na posten

Ik wil een aantal dingen behandelen, als je de post te lang vindt scroll dus zeker door naar wat je zelf interesseert.
  • Terugloop gebruikers
  • Tribal Wars Forum (Overstap naar Xenforo)
  • Gebruik Externe Forum
  • Toekomst (spellenforum)?

Terugloop gebruikers
Het is zomer,
ik kijk even op de thermostaat en zie 30° staan.
Ik kan de keuze maken om buiten Pokémon te gaan jagen
Of binnen, op de computer op het forum te zitten.
Ik besluit voor het eerste te gaan.

Als ik éénmaal thuiskom besluit ik het forum open te doen,
op dit forum is geen nieuwe post,
ik ga maar weer weg.
Als je het verhaaltje leest klinkt het vast bekend in je oren, en helaas is dat ook wat er gebeurt. We zien dit elke zomer, door het volgende puntje alsook de Pokémon hype is het iets erger dan anders.

Het enige dat waar we op kunnen hopen is dat mensen terugkomen na de zomer alsook dat we nieuwe leden aantrekken. Gegeven de spiraal uit paragraaf 2 hierboven is dat niet altijd even simpel om te doorbreken.

Tribal Wars Forum (Overstap naar Xenforo)

De overstap naar Xenforo was een noodzakelijk iets, zo noodzakelijk dat de afgelopen 3 dagen Poo. en ik ontzettend blij zijn dat het uitgevoerd werd. Dit omdat recent heel wat Vbulletin fora van andere spelontwikkelaars gehacked geweest zijn.

Daarnaast bied het forum enkele voordelen die voor elke gebruiker gewoon opwegen tegen Vbulletin. Denk maar aan:
  • PM-gesprekken met meerdere personen
  • Like knop
  • Betere lay-out van posts
  • Moderatieopties (personen bannen uit specifieke topics etc)
  • Dingen die nog uit te vogelen zijn.
  • De mobiele versie
Het enige waaraan echt gewerkt kan worden is de user experience
  • De Lange balk onderaan die mobiel issues geeft
  • De te grote header bovenaan
  • De te grote tekst (mag gerust kleiner)
Natuurlijk kan je altijd de originele lay-out van het forum activeren, misschien appreciëren jullie die beter?

Externe forum
Het 'externe' forum project dat op een aantal spellenforum gegroeid is als het nieuwe walhalla is graag een bubbel die ik barst.

Op papier klinkt het allemaal super, er gat een utopia gebouwd worden waarin er een volledige participatie is van alle deelnemers en jullie gaan het allerbeste forum opbouwen omtrent onderwerp X of Y, in de tussentijd ook nog een Twitteraccountje en een blogje en we trekken sneller nieuwe leden aan dan dat muggen mijn dochtertje kunnen lekprikken.

In realiteit kan ik jullie vanuit mijn (inmiddels 8 jaar) ervaring als Community-Manager, 3 jaar ervaring als Consultant Digital communications vertellen dat het echt niet zo'n vaart zal lopen. Natuurlijk, op het internet is niets onmogelijk dus laat me je zeker niet ontmoedigen maar al gedacht aan het volgende?

  • Een tweet schrijven is makkelijk, dat kan iedereen.
    • Volgers genereren is moeilijker, je zal beginnen met alle leden die jullie op Skype hebben en misschien een 10tal daarbuiten. Daarnaast houdt de interesse best wel op.
    • Wie gaat er tweeten? De admin's (wie dat ook moge zijn?) of jullie allemaal?
      • Zonder ietwat degelijke content strategie zal het moeilijk worden.
  • Een blog aanmaken is makkelijk, dat kan iedereen
    • Maar wie gaat er blogs schrijven?
    • Waarover gaan jullie schrijven?
    • Wie gaat het interessant vinden om te lezen?
  • Een Extern forum aanmaken is makkelijk, dat kan iedereen
    • Maar wie gaat dat beheren?
    • Wat als er opgetreden moet worden tegen misbruik, wie is dan de baas? Diegene die het opgericht heeft, of iedereen die in het project gestapt is, mag ik ook meedoen?
    • In het immer bekende Vrije forum zullen er gehaaid momenten zijn dat Bappos uit de gratie valt, (Vermoedelijk doordat hij mod wordt), Mag Bappos dan iedereen bannen of zal Bappos uit de Community gezet worden?
    • Is dat forum ook veilig?

Dan heb je nog de essentiële vragen hoe jullie nieuwe leden gaan aantrekken en dat soort dingen. (Denk eraan dat bedrijven daar 100.000'en euros insteken om zoiets op te zetten en dat zelfs dan de kans op slagen minimaal is.)

Ik laat jullie in alle vrijheid dit project verder opzetten echter dien ik wel te melden dat wij natuurlijk niet kunnen accepteren dat er hier op .nl reclame gemaakt gaat worden voor andere fora. (geen linkposts dus!)

Toekomst (spellenforum)?
Terug naar onze community
Het is best normaal dat spelersaantallen dalende zijn, betekent niet dat we een zinkend schip zijn en het tij niet gekeerd (of vertraagd) kan worden. Nederlanders zijn de beste in dijken bouwen ;)

Het TribalWars.nl Forum heeft:
  • Een goed uitgerust, veilig, forum
  • Een blog!
  • Een spelersbase om reclame naar te doen (Gratis)
  • 2 cm's die erop toezien dat alles netjes verloopt (en die echt niet de moeilijkste zijn)
Niets houdt jullie tegen om:
  • Een plekje, berichtje te vragen in de IGM (wekelijks)
  • Een blog te schrijven (je krijgt er zelfs Premium Punten voor)
  • De nieuwe spelers die we zo aantrekken bij te houden ;)
  • De CM's te porren en in gesprek te gaan, hoe kunnen we dit oplossen.

Ik zeg specifiek WE, want uiteindelijk bouw ik een community niet alleen. Zonder jullie sta ik uiteindelijk nog nergens, maar ik heb daarvoor wel jullie stem nodig zodat WE er wat aan kunnen doen. Als jullie niet willen en het ergens anders willen proberen rest mij niets anders dan het forum terug te mergen met het spellenforum. Op die manier heb ik 1 actief forum ipv 3 in-actieve.

Het Team staat open voor alle suggesties en ideeën maar de uiteindelijke uitvoering ligt bij iedereen.

Met vriendelijke groeten,
Duckje
Community Manager Tribal Wars.nl


Persoonlijke touch (niet vanuit CM perspectief geschreven)

Een community bouwen is één van de moeilijkste taken ter wereld, zeker als leden gaan resorten naar Skype voor communicatie en dergelijke meer (buiten je platform) je creërt dan (zoals ik al veel vroeger gepost heb) een vicieuze cirkel waar enkel de 'chosen few' op skype komen en al de rest al geweerd wordt omdat ze niet op skype zitten, deze leden voelen zich buitengesloten en zullen dus ook niet terugkomen want het feest zit niet op het forum maar op Skype uiteindelijk trekt Skype weinig tot geen nieuwe leden aan en zijn er daar enkel stoppende leden wat dus de spelersbasis uitdund tot onbestaand.

Mijn inziens is de beslissing van de forumgebruikers om het gros van de communicatie via skype te gaan voeren de downfall voor het spellenforum geweest. Dit is een logisch gevolg van een beslissing van een paar leden geweest maar het zijn ook enkel de leden die hier iets aan kunnen doen.

Een aantal forumregels gingen dit specifiek tegen waar toen ook veel onbegrip tegen kwam. ik hoop dat jullie dit nu een stuk beter begrijpen.

Als vergelijking kan je even kijken naar Facebook die er alles aan doet om alles in hun platform te houden en bouwen want van zodra mensen naar een ander platform gaan is Facebook ze kwijt, als Facebook ooit leden gaat verliezen gaan anderen weg omdat er niets te beleven valt en dat zal (ooit) de downfall zijn van Facebook.
 

Deleted User - 2265087

Guest
Hé, Duckje, wat een eerlijke post!

Wat ik wel merk is dat het nu zowel hier dood is, als op het andere forum.

Over dat het forum een beetje verplaatst naar skype, skype is gewoon een veel handigere manier om te communiceren, maar je hoeft niet persé in alle spamgroepen te zitten die er zijn. Verder, op het oude forum stond er onder iemands naam en pf de skype (als die z'n skype naam had ingevoerd tenminste). Nu moet je wat meer stappen zetten. Het is handiger om het weer de skypenaam onder de pf/naam te zetten.
 

DeletedUser72524

Guest
Ik zal is uitleggen waarom wij gekozen hebben voor een externe site. En daarna zal ik dit doen door de mogelijke struikelpunten die je aanhaalt te behandelen.

Waarom extern?
- wvw was een spel die door vele via mobiel werd gespeeld. Dit forum is wellicht Mobile responsive geworden, mobiel vriendelijk is het een ramp voor wvw.
- Afhankelijkheid, natuurlijk was de vernieuwing van het forum een domper maar geen grote domper. Maar wat betekent dit voor de toekomst?
- TribalWars forum: Dit forum is bedoeld voor TW en niet voor wvw. Dit punt is redelijk overlappend met de vorige, maar juist omdat het een tw site worden aanpassingen gedaan om het tw vriendelijk te houden en niet wvw, anderzijds zal er geen aanpassing worden gedaan omtrent wvw indien dit tw gedeelte stoort.
- Nogmaals usability vind ik gewoon echt kut en ik denk dat Cialdini dit ook vindt.


Grote taak?
Duckje zei:
Externe forum
Het 'externe' forum project dat op een aantal spellenforum gegroeid is als het nieuwe walhalla is graag een bubbel die ik barst.

Op papier klinkt het allemaal super, er gat een utopia gebouwd worden waarin er een volledige participatie is van alle deelnemers en jullie gaan het allerbeste forum opbouwen omtrent onderwerp X of Y, in de tussentijd ook nog een Twitteraccountje en een blogje en we trekken sneller nieuwe leden aan dan dat muggen mijn dochtertje kunnen lekprikken.

Ik Quote alleen dit stukje, maar bijbehorend gedeelte van Duckje gaf hij als voorbeeld hoeveel taak het is om een community op te bouwen door middel van blogs en sociale media. Allereerst denk ik niet dat sociale media een juiste communicatiemiddel is en ook een blog vind ik altijd bij een forum overbodig omdat de leden jouw content invullen, maar goed dit vind ik een ander punt van discussie.

Waar het mij omgaat is dat je totaal gelijk hebt, als je een flat wil bouwen heb je een enorm team nodig en enorm veeltijd. Echter is het niet onze intentie om een flat te bouwen en nemen we genoegen met een houten hut en zoals je weet kunnen kinderen zelfs houten hutjes bouwen.

Hoe groot moet die houten hut worden? Net groot genoeg om iedereen op te vangen die geen zin meer heeft om op een forum als tw te spelen, maar ook weerwolven.net zijn er enorm veel klachten. We gaan dus nichen. Indien het dood bloed omdat er niet een groot stabiel genoeg Community is, So Be it dat betekent dat er niet genoeg vraag was. Maar of we het nou hier laten doodbloeden of op een extern forum nog een laatste chemokuur willen hanteren is voor mij een makkelijk dilemma.

Welke kant het opgaat, wellicht wordt het wel degelijk een stabiele Community, maar misschien wordt het een flop? Weet jij t? Ik niet maar daar kom je maar op 1 manier achter.

Daarnaast bied het forum enkele voordelen die voor elke gebruiker gewoon opwegen tegen Vbulletin. Denk maar aan:
  • PM-gesprekken met meerdere personen
  • Like knop
  • Betere lay-out van posts
  • Moderatieopties (personen bannen uit specifieke topics etc)
  • Dingen die nog uit te vogelen zijn.
  • De mobiele versie
Het enige waaraan echt gewerkt kan worden is de user experience
  • De Lange balk onderaan die mobiel issues geeft
  • De te grote header bovenaan
  • De te grote tekst (mag gerust kleiner)
Natuurlijk kan je altijd de originele lay-out van het forum activeren, misschien appreciëren jullie die beter?

Allereerst denk ik dat je het verschil niet echt hebt van user Experience en usability. User Experience is een rit in de droomvlucht, terwijl usability simpelweg gebruiksvriendelijkheid is. De lange balk die issues zorgt is dus usability net zoals de te grote letters, waar de te grote header idd bedoelt is voor de user Experience maar uiteindelijk de usability van de site verneukt.

Naar mijn mening is het ook redelijk foutief om aandacht te besteden aan user Experience op een site waar de usability er niet is. Ik zou sws met een scheef oog gaan kijken naar de user Experience op een forum, omdat er weinig call to Action zit. Wellicht alleen voor de nieuwe gebruikers.

Q&A met Duckje

- Maar wie gaat dat beheren?
Letterlijk door iedereen, natuurlijk zijn er paar die de admin rechten hebben. Maar iedereen heeft inspraak.

- Wat als er opgetreden moet worden tegen misbruik, wie is dan de baas? Diegene die het opgericht heeft, of iedereen die in het project gestapt is, mag ik ook meedoen?
Natuurlijk zullen we alleen bij extreme gevallen optreden, indien dit gebeurt zal men dit ook inzien en achter de keuze staan. Wvw hier is ook al een flinke tijd goed gegaan zonder echte mods. En jij mag gerust meedoen ;)

- In het immer bekende Vrije forum zullen er gehaaid momenten zijn dat Bappos uit de gratie valt, (Vermoedelijk doordat hij mod wordt), Mag Bappos dan iedereen bannen of zal Bappos uit de Community gezet worden?
Aah leuke anekdote, ik zie alleen het nut er niet van. Tuurlijk mag Bappos niemand bannen, alleen hen die we in staat achten om zulke beslissingen te nemen. Dat is hier idem.

-Is dat forum ook veilig?
Aah goed dat je t vraagt, veilig is een woord die op het internet sws nooit mogelijk is, je moet ook streven naar t meest veilig instead of veilig.

Bij het maken van een forum hadden we 2 dingen kunnen doen. 1. Eigen forum maken met eigen server of 2. Forum maken op andermans server.

Aangezien het nog klein is was en we nog niet aan seo wilde doen was optie 2 de enige logische keuze. Dit zorgt ervoor dater een grotere firma is die onze veiligheid waarborgt.

- Dan heb je nog de essentiële vragen hoe jullie nieuwe leden gaan aantrekken en dat soort dingen. (Denk eraan dat bedrijven daar 100.000'en euros insteken om zoiets op te zetten en dat zelfs dan de kans op slagen minimaal is.)
Niet om arrogant te doen, maar het is redelijk mijn werkveld. Hoe we het willen aanpakken? Door mond tot mond, daarvoor heb je geen honderdenduizenden euro's nodig. En zeker met de huidige ontwikkelingen rondom marketing is het weggegooid geld om als spel/forum een communicatiemiddel te gebruiken waar je veel voor moet investeren indien dit geen sociale media advertenties (of een andere New media tool) zijn. Ik vraag me dus af hoeveel de tv reclames van innogames ook opleveren. Als die er nog zijn.

Bedankje
Duckje zei:
Het TribalWars.nl Forum heeft:
  • Een goed uitgerust, veilig, forum
  • Een blog!
  • Een spelersbase om reclame naar te doen (Gratis)
  • 2 cm's die erop toezien dat alles netjes verloopt (en die echt niet de moeilijkste zijn)
    .​

Met vriendelijke groeten,
Duckje
Community Manager Tribal Wars.nl

Dit waren ook zeker ingrediënten die in het verleden enorm hielpen. Echter vinden te veel mensen dit forum totaal niet meer fijn.

Ik hoop voldoende antwoord te hebben gegeven, mocht je willen sta ik ook open om eventueel te skypen. Wellicht dat het in de toekomst een gefaald project wordt waar iedereen weer verlangd naar het oude. Ik weet niet of het zo is bedoeld van je, maar het was een goede strategische zet om dan ook het einde van dit sub forum gedeelte aan te kondigen. Omdat we nu zeker weten dat er geen weg terug is en voor sommige het zonde is mocht er een stukje nostalgie verdwijnen.


Sorry te lekker weer:p[/Quote]
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser13565

Guest
Waarschijnlijk rond de 15000 posts van mij zitten in WvW, zou jammer zijn dat niemand van het nageslacht meer kan genieten van mijn WvW skills. Ik neem aan dat de posts nog wel terug te zoeken zijn straks?
 

Deleted User - 2265087

Guest
Ik heb hier ongeveer 5k posts in zitten, wss wat meer. Ongeveer 99% van al mijn posts, gok ik zo :tongue:
Maar ik neem aan dat je alles nog terug kunt zoeken. Dit sobforum wordt gesloten, er is niet gezegd dat het wordt verwijderd.
Ik hoop ook dat, mocht er ooit weer animo zijn hier te spelen, dit sobforum heropend wordt. :smile:
 
Bovenaan