[Discussietopic] Weerwolven van Wakkerdam

DeletedUser70435

Guest
Ik verwacht dat het gearchiveerd wordt, maar ik zal het CM even poken :smile:

Edit:
Het subforum wordt gearchiveerd. De posts zullen (helaas) niet meer voor jullie toegankelijk zijn, enkel voor het CM. De postcount blijft wel bestaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deleted User - 2265087

Guest
Is het echt niet mogelijk dat het op één of andere manier mogelijk is het nog terug te lezen? Ik wil het graag zo nu en dan een keertje zien :)
 
Reactiescore
976
Heu wat voor bullshit is dat? Ik kan begrijpen dat het subforum verdwijnt, maar het laten verdwijnen van alle topics is niet nodig. Gewoon alles naar het normale spelforum verplaatsen.
 

DeletedUser4045

Guest
Quote ingekort i.v.m. te veel tekens.

Ik loop hier nu ondertussen al een aardig tijdje rond. Een kleine negen jaar geleden heb ik een account aangemaakt op dit forum. In eerste instantie vanuit TW, maar aangezien W3 de laatste wereld is geweest die ik echt actief heb gespeeld, heb ik daarna enkel actief rondgehangen in het spellenforum en later het WvW-forum. Met wisselende activiteit de laatste jaren, maar toch een hele poos.

Allereerst wil ik even gezegd hebben: Seppe, bedankt voor je uitgebreide toelichting richting de community. Hoewel ik je in het verleden altijd een enorme lul heb gevonden, kan ik niet anders dan jou grotendeels gelijk geven in jouw post. (Heb ook wel het idee dat jij wat milder bent geworden met je jaren, maargoed)

Toch wil ik wel even op een aantal zaken reageren, waarvan er een aantal punten niet kloppen.

- We spelen op dit forum al jaren WvW (zal ergens in 2009 gestart zijn gok ik). Sinds dat moment hebben we altijd een zomerdal, wat ongeveer gelijk loopt aan de teruglopende kijkcijfers op televisie. Elk jaar tot nu toe is dit weer toegenomen en in de loop der jaren is dit altijd een golfbeweging geweest. Op het hoogtepunt is dit een groep van +/- 80 - 100 actieve leden geweest, maar ook rondes van 16 personen heb ik meegemaakt.

- Je schrijft over de mogelijkheden die er zijn om meer aandacht te genereren. Echter is de vraag waarvoor mensen deelnemen aan het spellenforum. Mensen willen deelnemen aan een spel (bv. WvW) en de vraag is of het uitbreiden van de hoofdtaak zinvol is en werkelijk iets oplevert. Je ziet heel veel bedrijven die bijvoorbeeld neventaken erbij gaan doen om, maar krampachtig dingen in stand te houden. Ik vind persoonlijk dat het TW-weekblad (of hoe dat ook heet) en de blog weinig bijdragen en deze activiteiten lijken ook niet aan te sluiten op de behoefte van de forumspel-speler. Uiteindelijk ben ik het met je eens dat er een bijdrage vanuit de spelers moet komen, maar aan de andere kant heb je ook mensen bij een bedrijf werken om diensten te verlenen. Er wordt ook niet aan je gevraagd bij de Mac Donalds of je zelf je burger af wilt bakken.

- Je haalt het argument aan dat men over is geschakeld naar Skype. Het klopt dat dit de vaste kern afscheidt van de nieuwe spelers, maar het verleden heeft menigmaal uitgewezen dat je van nieuwe speler door kan groeien naar vaste kern. Kijk naar Capricorno of CrazySobek die allebei uiteindelijk gewoon in deze WvW-chats terecht zijn gekomen. Bovendien is de WvW-chat op skype nog ooit door mij en een aantal andere spelers opgericht als gevolg van een netwerk-ronde waarna we de chat hebben aangehouden. Dit was in (ik gok..) 2013 en is dus niet iets van de laatste tijd. In die chat wordt namelijk nauwelijks gesproken en dat is nooit ten kosten gegaan van de activiteit op het forum.

- Dat tribalwars overstapt op een nieuw forum was te verwachten. Ik vind dat we nog aardig lang met het oude forum hebben gedraaid. Ik kan mij nog herinneren toen het vorige forum als update kwam er aardig wat WvW-spelers waren dit moord en brand schreeuwden over het nieuwe forum en uiteindelijk toch in groten getale zich hierbij neer hebben gelegd en gewoon weer aan het spelen zijn gegaan. Echter denk ik wel dat er onvoldoende is geluisterd naar een vaste kern van de community en hun problemen met het nieuwe forum.

- Uiteindelijk kunnen jullie als CM's er nog zo hard aantrekken, maar de huidige spelersgroep draait het WvW-forum hier de das om. Door krampachtig over te stappen naar een ander forum, forceer je eigen een sluiting van dit forum. Want een bericht binnen het spel Tribalwars zelf heeft geen enkele zin wanneer er hier niet meer gespeeld wordt. Geen enkele nieuwe speler of oude rot zal nog aansluiten, want er is geen enkel aanknopingspunt. Wat Sander zegt over leiding kan enkel zorgen voor een totale ontsporing van dat forum op termijn. Een totale democratie gaat niet werken, want wie stelt dan de regels en wie handhaaft ze? En hoe kun je met 50 personen komen tot gedragsregels als eenieder vanuit andere normen en waarden zaken belangrijk vindt. Buiten de toevoer die enorm zal stokken, doordat (en terecht) Seppe geen toestemming zal geven om reclame te maken binnen het forum van Innogames, wat toch gewoon een bedrijf blijft. Dat forum kan op twee dingen uitlopen: op ruzie of op inactiviteit.

Het enige wat ik hier verder nog over kwijt kan is dat het onwijs zonde is dat het forum gearchiveerd gaat worden. Op dat moment betekent dat dat we een definitief einde kennen van WvW op het tribalwarsforum. Wanneer het forum onzichtbaar is zal het ook niet meer gereanimeerd worden. Voor mijzelf geldt dat in alle voorgaande jaren ik onwijs leuke herinneringen heb overgehouden aan WvW en hierbij ook oude rondes (die ik zelf heb mogen leiden, winnen, maar ook regelmatig heb verloren) terug kan kijken. Ik zal geen hele forums teruglezen, maar ik vind het leuk om te zien dat het toenmalige eerste jubileum (Ronde 10 (en dat vonden wij toen al veel)). Hier alles kunnen wij binnen een korte tijd niet meer bij, wat ontzettend zonde is en wat een grote groep spelers in al die jaren heeft opgebouwd. Ik wil daarom nog een aantal voorstellen doen:

1. Maak het subforum (tijdelijk) onzichtbaar in het overzicht, maar enkel doorklikbaar vanuit het spellenforum. Ik weet niet of dit haalbaar is, maar dan zou het geen probleem kunnen zijn. Wij kunnen het forum inzien en mogelijk kijken voor een doorstart en het staat niet in de weg voor anderen.
2. Plaats de topics, net als vroeger in het spellenforum, zo zijn ze terug te zoeken via de zoekfunctie.

Wanneer WvW hier definitief gearchiveerd wordt is er voor mij geen reden meer om hier te komen. Voor tribalwars kom ik namelijk al jaren niet meer en zo wordt toch weer afscheid genomen van een gedeelte van de community, want ik zal niet de enige gebruiker zijn die enkel op het forum zit voor de forumspellen.
 
Reactiescore
2.490
K
Ik loop hier nu ondertussen al een aardig tijdje rond. Een kleine negen jaar geleden heb ik een account aangemaakt op dit forum. In eerste instantie vanuit TW, maar aangezien W3 de laatste wereld is geweest die ik echt actief heb gespeeld, heb ik daarna enkel actief rondgehangen in het spellenforum en later het WvW-forum. Met wisselende activiteit de laatste jaren, maar toch een hele poos.

Allereerst wil ik even gezegd hebben: Seppe, bedankt voor je uitgebreide toelichting richting de community. Hoewel ik je in het verleden altijd een enorme lul heb gevonden, kan ik niet anders dan jou grotendeels gelijk geven in jouw post. (Heb ook wel het idee dat jij wat milder bent geworden met je jaren, maargoed)

Toch wil ik wel even op een aantal zaken reageren, waarvan er een aantal punten niet kloppen.

- We spelen op dit forum al jaren WvW (zal ergens in 2009 gestart zijn gok ik). Sinds dat moment hebben we altijd een zomerdal, wat ongeveer gelijk loopt aan de teruglopende kijkcijfers op televisie. Elk jaar tot nu toe is dit weer toegenomen en in de loop der jaren is dit altijd een golfbeweging geweest. Op het hoogtepunt is dit een groep van +/- 80 - 100 actieve leden geweest, maar ook rondes van 16 personen heb ik meegemaakt.

- Je schrijft over de mogelijkheden die er zijn om meer aandacht te genereren. Echter is de vraag waarvoor mensen deelnemen aan het spellenforum. Mensen willen deelnemen aan een spel (bv. WvW) en de vraag is of het uitbreiden van de hoofdtaak zinvol is en werkelijk iets oplevert. Je ziet heel veel bedrijven die bijvoorbeeld neventaken erbij gaan doen om, maar krampachtig dingen in stand te houden. Ik vind persoonlijk dat het TW-weekblad (of hoe dat ook heet) en de blog weinig bijdragen en deze activiteiten lijken ook niet aan te sluiten op de behoefte van de forumspel-speler. Uiteindelijk ben ik het met je eens dat er een bijdrage vanuit de spelers moet komen, maar aan de andere kant heb je ook mensen bij een bedrijf werken om diensten te verlenen. Er wordt ook niet aan je gevraagd bij de Mac Donalds of je zelf je burger af wilt bakken.

- Je haalt het argument aan dat men over is geschakeld naar Skype. Het klopt dat dit de vaste kern afscheidt van de nieuwe spelers, maar het verleden heeft menigmaal uitgewezen dat je van nieuwe speler door kan groeien naar vaste kern. Kijk naar Capricorno of CrazySobek die allebei uiteindelijk gewoon in deze WvW-chats terecht zijn gekomen. Bovendien is de WvW-chat op skype nog ooit door mij en een aantal andere spelers opgericht als gevolg van een netwerk-ronde waarna we de chat hebben aangehouden. Dit was in (ik gok..) 2013 en is dus niet iets van de laatste tijd. In die chat wordt namelijk nauwelijks gesproken en dat is nooit ten kosten gegaan van de activiteit op het forum.

- Dat tribalwars overstapt op een nieuw forum was te verwachten. Ik vind dat we nog aardig lang met het oude forum hebben gedraaid. Ik kan mij nog herinneren toen het vorige forum als update kwam er aardig wat WvW-spelers waren dit moord en brand schreeuwden over het nieuwe forum en uiteindelijk toch in groten getale zich hierbij neer hebben gelegd en gewoon weer aan het spelen zijn gegaan. Echter denk ik wel dat er onvoldoende is geluisterd naar een vaste kern van de community en hun problemen met het nieuwe forum.

- Uiteindelijk kunnen jullie als CM's er nog zo hard aantrekken, maar de huidige spelersgroep draait het WvW-forum hier de das om. Door krampachtig over te stappen naar een ander forum, forceer je eigen een sluiting van dit forum. Want een bericht binnen het spel Tribalwars zelf heeft geen enkele zin wanneer er hier niet meer gespeeld wordt. Geen enkele nieuwe speler of oude rot zal nog aansluiten, want er is geen enkel aanknopingspunt. Wat Sander zegt over leiding kan enkel zorgen voor een totale ontsporing van dat forum op termijn. Een totale democratie gaat niet werken, want wie stelt dan de regels en wie handhaaft ze? En hoe kun je met 50 personen komen tot gedragsregels als eenieder vanuit andere normen en waarden zaken belangrijk vindt. Buiten de toevoer die enorm zal stokken, doordat (en terecht) Seppe geen toestemming zal geven om reclame te maken binnen het forum van Innogames, wat toch gewoon een bedrijf blijft. Dat forum kan op twee dingen uitlopen: op ruzie of op inactiviteit.

Het enige wat ik hier verder nog over kwijt kan is dat het onwijs zonde is dat het forum gearchiveerd gaat worden. Op dat moment betekent dat dat we een definitief einde kennen van WvW op het tribalwarsforum. Wanneer het forum onzichtbaar is zal het ook niet meer gereanimeerd worden. Voor mijzelf geldt dat in alle voorgaande jaren ik onwijs leuke herinneringen heb overgehouden aan WvW en hierbij ook oude rondes (die ik zelf heb mogen leiden, winnen, maar ook regelmatig heb verloren) terug kan kijken. Ik zal geen hele forums teruglezen, maar ik vind het leuk om te zien dat het toenmalige eerste jubileum (Ronde 10 (en dat vonden wij toen al veel)). Hier alles kunnen wij binnen een korte tijd niet meer bij, wat ontzettend zonde is en wat een grote groep spelers in al die jaren heeft opgebouwd. Ik wil daarom nog een aantal voorstellen doen:

1. Maak het subforum (tijdelijk) onzichtbaar in het overzicht, maar enkel doorklikbaar vanuit het spellenforum. Ik weet niet of dit haalbaar is, maar dan zou het geen probleem kunnen zijn. Wij kunnen het forum inzien en mogelijk kijken voor een doorstart en het staat niet in de weg voor anderen.
2. Plaats de topics, net als vroeger in het spellenforum, zo zijn ze terug te zoeken via de zoekfunctie.

Wanneer WvW hier definitief gearchiveerd wordt is er voor mij geen reden meer om hier te komen. Voor tribalwars kom ik namelijk al jaren niet meer en zo wordt toch weer afscheid genomen van een gedeelte van de community, want ik zal niet de enige gebruiker zijn die enkel op het forum zit voor de forumspellen.

Je hebt op een heel aantal punten helemaal gelijk ;) vanuit je eigen perspectief gezien natuurlijk en dat mag.

Vanuit cm perspectief zien we het toch iets anders,

Tevens vraag ik je niet je eigen burger te bakken maar wel je burger te bestellen (zoals je dat tegenwoordig zelf kan in de meeste McDonald's ketens).

Als je zelf bottom line kijkt heb je hier langer rondgedraaid als WvW speler dan als W3 speler, net zoals zovelen en dat betekent dat onze missie geslaagd is, er is namelijk effectief een goede forum community ontstaan rondom WvW die het ruim 6 jaar volgehouden heeft en bijna 250 spellen, kunnen we niet minder dan een succes noemen toch? Maar uiteindelijk komt aan alles een einde, one day. Voor WvW subforum lijkt die tijd gekomen, No hard feelings K bye!

Het is de bedoeling dat als er Wvw gespeeld wordt (we zeggen geen neen daartegen) dat het terug op het spellenforum gebeurd, want als het subforum niet actief is heeft het geen zin het te behouden,

Linkje naar archief / gesloten forum kan altijd geleverd worden ;)
 

DeletedUser73803

Guest
Zolang de potjes teruggelezen kunnen worden, zie ik inderdaad geen problemen. Dat dit forumdeel weggaat, vind ik ook niet zo vreemd, het spellenforum in zijn geheel is inactief en dan kan je net zo goed je potjes wvw (als die er nog komen) in het gewone spellenforum spelen.
Maar het zou in ieder geval wel fijn zijn om oude potjes terug te kunnen lezen, want sommige potjes zijn toch gewoon geweldig om eens terug te kijken!
 

Deleted User - 2265087

Guest
Als je zelf bottom line kijkt heb je hier langer rondgedraaid als WvW speler dan als W3 speler, net zoals zovelen en dat betekent dat onze missie geslaagd is, er is namelijk effectief een goede forum community ontstaan rondom WvW die het ruim 6 jaar volgehouden heeft en bijna 250 spellen, kunnen we niet minder dan een succes noemen toch? Maar uiteindelijk komt aan alles een einde, one day. Voor WvW subforum lijkt die tijd gekomen, No hard feelings K bye!

Het is de bedoeling dat als er Wvw gespeeld wordt (we zeggen geen neen daartegen) dat het terug op het spellenforum gebeurd, want als het subforum niet actief is heeft het geen zin het te behouden,

Linkje naar archief / gesloten forum kan altijd geleverd worden ;)

Dat we bijna 250 spellen hebben gespeeld, zegt iets over dat we het heel graag spelen. Geen enkel spel heeft dat ooit gehaald hier, op het forum:p Sterker nog, dat hadden we nog gedaan, te zien aan het feit dat mensen toch nog hebben geprobeerd 250 te spelen en daar hele plannen voor waren.
Ik denk dat die tijd niet op deze manier had moeten komen, haast geforceerd omdat niemand op die forum wil spelen. Maar so be it, daar is genoeg over gezegd;)

Dat laatste, top ! ;)

En (om sentimenteel te doen:p), ik heb echt een toffe tijd gehad hier, toffe mensen leren kennen. Minder toffe mensen leren kennen waardoor ik vaak op het punt heb gestaan om te stoppen, om er de brui aan te geven. Toen ik, inmiddels 2.5 jaar geleden!, startte, had ik niet gedacht dat ik hier twee en een half jaar van mijn leven zou spenderen :) (Wat is dat eigenlijk een waste van mijn tijd geweest... Al dat huiswerk dat ik heb laten liggen.... Al die 3'en voor Grieks, Latijn, Frans, Duits en nog meer voor Grieks).

Dus.. DOEI :D:D
 
Reactiescore
770
K


Je hebt op een heel aantal punten helemaal gelijk ;) vanuit je eigen perspectief gezien natuurlijk en dat mag.

Vanuit cm perspectief zien we het toch iets anders,

Tevens vraag ik je niet je eigen burger te bakken maar wel je burger te bestellen (zoals je dat tegenwoordig zelf kan in de meeste McDonald's ketens).

Als je zelf bottom line kijkt heb je hier langer rondgedraaid als WvW speler dan als W3 speler, net zoals zovelen en dat betekent dat onze missie geslaagd is, er is namelijk effectief een goede forum community ontstaan rondom WvW die het ruim 6 jaar volgehouden heeft en bijna 250 spellen, kunnen we niet minder dan een succes noemen toch? Maar uiteindelijk komt aan alles een einde, one day. Voor WvW subforum lijkt die tijd gekomen, No hard feelings K bye!

Het is de bedoeling dat als er Wvw gespeeld wordt (we zeggen geen neen daartegen) dat het terug op het spellenforum gebeurd, want als het subforum niet actief is heeft het geen zin het te behouden,

Linkje naar archief / gesloten forum kan altijd geleverd worden ;)

Dit vind ik echt zwak zijn. Die "No hard feelings K bye!" getuigt van weinig respect, gewoon het argument onder de mat geschoven. Zo komt dat over, 2x zo'n 'K'.

Lytho maakt zo'n mooi betoog waarom we WvW een betere en waardigere toekomst geven dan een simpel archief, maar dan kom je met een "oke dat is jouw perspectief" repliek.

Elke beslissing die jullie van het CM uitvoeren gaat altijd door, ongeacht meningsverschillen, discussies enzovoort. Hebben jullie een plan op tafel? Goed mooi dan gaan we daarmee door en iedereen die tegenspreekt, die zijn topic sluiten we. Een "oke bedankt voor de feedback stuur het door in een PM we ""kijken"" er wel naar".
Zie nu het pronostiekforum: topic werd daar ook gesloten omdat het idee afwijkt van wat Poo en jij in gedachten hadden. Er was een rustige discussie bezig, met een poll, en je had zelfs geen reden dat topic te sluiten. Je deed het gewoon maar zo eventjes.

Pronostiekforum heeft met het sluiten van dat topic de doodklap gekregen, en nu kan dit WvW forum een skelet zijn voor mensen die nog af en toe eens nostalgie willen hebben naar toen het forum speelbaar was op hun smartphone.
 

DeletedUser13565

Guest
Uiteindelijk is de beslissing om dit forum (en wellicht binnenkort het pronostiekforum) te sluiten natuurlijk geen strategische, eerder een tactische (dus korte termijn).
Waarschijnlijk wil Duckje geen inactieve subfora binnenkort zodat het voor nieuwelingen een dood forum lijkt, maar het forum is verbonden aan elkaar, en andere forumonderdelen zullen net zo goed inactiever worden.

Anyway, voor mij maakt het niet veel uit zolang de links naar alle potjes in het discussie topic en in het topic 'WvW verledens' nog maar werkt, in andere woorden als de potjes nog maar terug te zoeken zijn.
Misschien moet iemand die tijd heeft de lijst een keer compleet maken, een link er van maken en ergens plaatsen, of een soort 'Kronieken van WvW' plaatsen.
 
Reactiescore
1.015
Sluiten in een zomerdip, die nog harder wordt door de nieuwe engine die gewoon enorm kut is om mee te spelen, is enigszins triest.

Zoals Capri vermeldt wil men wel degelijk 250 nog spelen. De bovengenoemde zaken zorgden dat dit onmogelijk was in de zomerperiode. Nu die stilaan gedaan is, kunnen we toch evalueren?

Als het sluiten vast staat, is dat spijtig maar onveranderlijk. Wat we WEL kunnen doen is dit topic/deel een gepast afscheid geven met een mooi jubileumpotje. Zelfs op dit forum zie ik dat lukken. Er waren van horen zeggen (DZ) ook een deel oud-spelers die speciaal mee wouden doen.

Kortom vind ik gewoon dat dit deel op een gepaste manier moet worden afgesloten!
 
Reactiescore
2.490
Was nergens onrespectvol bedoeld maar het is niet aan ons om het forum CPR te geven als jullie de plug eruit willen trekken ;)

Zelfde voor pronostiekenforum, we vinden het best dat het idee er is en uitgevoerd wil worden maar hopelijk begrijp je ook dat we niet gaan zeggen: ''Hier zijn alle tools en opties zodat jullie bij ons weg kunnen gaan''. Daar is het tw forum niet van gediend (en komen wij ook niet verder mee als er wel nog actieve potjes gespeeld worden (actieve topics)), volgende WvW potjes kunnen nog degelijk gevoerd worden (de 2 weken deadline is al overschreden en alsnog is het forum niet weg)

Maar een leeg forum gaan we niet behouden ;) Cm staat altijd ter jullie beschikking om jullie te helpen om van dit forum een succes te maken, andere fora gaan wij onze tijd niet aan verdoen.

Groeten,
Duckje
 
Reactiescore
1.015
Het was ook niet slecht bedoeld Seppe :). Zou enkel onrespectvol geweest zijn, mocht het daadwerkelijk meteen gesloten worden in die periode. Nu begrijp ik zeker wel dat jullie als CoMa met de huidige status geen heil zien in het WvW deel.

Echter wil ik het op een mooie noot afsluiten mocht het zover komen (en jullie vast ook). Ik zal me er eens persoonlijk achter zetten vanaf nu en kijken wat dat eventueel geeft. Mocht je enigszins een update willen, kan je me altijd bereiken via skype. Misschien wil je zelf nog eens meedoen :eek:?
 

DeletedUser74005

Guest
Wat ik niet snap... (en dit is trouwens echt niet persoonlijk bedoeld of wat dan ook..) Er is dus een paar maanden geleden een nieuwe forummoderator aangenomen om alles op dit forum in goede banen te leiden en om ervoor te zorgen dat het een actief blijft. Daarnaast heb je een team van circa 15 moderatoren (of hoeveel het er ook moge zijn), die allemaal hun steentje bij willen dragen om dit forum en het spel zelf in leven te houden. Waarom is er dan nog niemand gekomen met het idee om het Weerwolven sub-forum nieuw leven in te blazen? Waarom wordt er eerder aan gedacht om een succesvol forum als dit zomaar ergens in een archief ver weg te stoppen, dan dat er een poging gedaan wordt dit forum terug actief te krijgen?

Dit is zeker niet de eerste keer dat het Weerwolven forum inactief is geraakt; afgelopen jaar is dit zeker 2/3x gebeurd (denk aan de 'WvW-is-dood-topics', de ruzies die ontstonden na uit de hand gelopen potjes etc.) en alle voorgaande keren werd het forum toch na een tijdje weer actief. Waarom @Duckje, Poo., hebben jullie niet de moderator van dit forum en enkele andere forum-moderators benaderd om te vragen of zij een poging zouden willen doen om dit forum terug actief te krijgen?

Het is namelijk echt niet moeilijk om iets als dit forum terug actief te krijgen en zeker niet, zolang 70% van de spelers hier nog regelmatig rondzwerft: verzin een leuk potje met een origineel thema, stuur een melding rond op alle werelden, plaats bij aankondigingen dat er een 'jubileumeditie' van WvW aankomt en regel een topic, waar spelers zich kunnen inschrijven. Ik durf te wedden dat het spel dan binnen enkele dagen/weken terug actief is. Het kost niet al te veel tijd, het is iets dat jullie makkelijk kunnen overlaten aan enkele mods, die al vaker WvW gespeeld hebben en dus weten hoe het werkt, en je kunt ermee veel activiteit genereren.

Dus verwijder dit forum dus niet zomaar, maar steek er wat moeite in om het terug actief te krijgen. Vind het nogal makkelijk gedacht van jullie om dit forum zomaar te archiveren.
 
Bovenaan