[Discussietopic] Weerwolven van Wakkerdam

Reactiescore
770
Ongedierte ? Volgens mij moet jij eens snel stoppen met die tunnelvisie hebben dat mods enkel slecht zijn. Geloof me nu dat mods 0.0 voordeel hebben in zoon spelletje en mocht je echt denken dat ze false spelen graag even seppe aanspreken in support dan kan hij onderzoeken en de mod uit het team gooien als het blijkt dat die mod op die manier false speelt.

Ik ken fam best wel goed en de meeste andere mods ook. En geen van hun zal hun modrechten misbruiken om voordeel te behalen voor een wvw potje.

Alsof mods een onderdrukte minderheid zijn in China. Je zou bijna medelijden krijgen. Bijna.

Maar waarom de community in het algemeen neerkijkt op mods is bij elk forum, elke online community, hetzelfde: ze doen niet wat er van hen gevraagd/verwacht wordt. Moderator is iets wat je kan vervangen door een slimme AI, want dan kan niemand nog discussiëren met een robot en weet iedereen dat die robot geprogrammeerd is om zo strak en neutraal te oordelen, puur op basis van zijn algoritmen.
Mods hier, en op andere online communities gecentreerd rond een onderwerp, kunnen dat niet. Zij oordelen in hun eigen perceptie, naar hun eigen waardekader, waarbij heel veel nuancering, sarcasme en cynisme verloren gaan en, zoals hier dus prachtig voorbeeld van is, zaken serieus nemen die humoristisch bedoeld zijn.

En dat is het beeld van de moderator bij elke online community: de no-fun-allowed police, bestaande uit mensen met een enorme holier-than-thou mentaliteit, die het forum even beleefd en kinderlijk plezierig willen houden als een plastieken slecht geanimeerde derderangscartoon op de zondagochtend televisie.

Moderators doen het zelf. Niet de mensen. Dat is altijd de dichotomie die verloren raakt. Niemand vraagt hier van mensen om moderator te worden.
Moderators worden ook niet democratisch verkozen, noch kunnen ze door het volk - de eigenlijke community die de boel hier in leven houdt en ervoor zorgt dat een moderator überhaupt werk kan hebben - afgezet worden wanneer ze gecorrumpeerd worden of bizar slecht werk leveren.

In november vier ik mijn 10de bestaan op dit forum. 10 jaar zit ik hier al, en zelden een goeie moderator zien passeren, die door iedereen geliefd was in deze contreien van het forum. Wat ze bij de wereldfora of grafische fora doen of wie dat zijn zal me een worst wezen, want daar zit ik niet, nooit gezeten. Maar deze contreien hebben altijd al geboorte gegeven aan semi-fascistische, humorloze bullebakmoderators die hun werk ofwel zodanig slecht deden dat feedback pas na een jaar echt terechtkwam waar het moest (want dat "stuur maar supportje in" is een van het kastje naar de muur gestuurd worden systeem) zoals bij Bappos, ofwel gewoon uitvoerden als een apathische drol met een vinger in de neus en de duim in de mond, zoals boetje1.

Ik vind het daarom potsierlijk om zo nu en dan eens iemand te zien passeren die begint te janken over hoe hard of slecht de mods het wel niet hebben en het eigenlijk vrijwilligerswerk is waar wij dankbaar voor zouden moeten zijn dat ze het willen doen.
Nogmaals: solliciteren voor moderator is een eigen keuze. En dat is zelfs een keuze met meestal bijbedoelingen, want bij sommigen zoals Beast Incarnate staat hun brief vol lariekoek dat zichzelf ontkracht via de daden die ze stellen eens ze moderator zijn. The devil is in the details.


tl;dr stop met janken, niemand wilt mods*, jullie kiezen er zelf voor


*dat mensen of communities mods nodig hebben is een zelf opgeworpen illusie. Kijk naar 4chan, waar geen enkele moderator was, buiten de maker van de website zelf, zijnde m00t. Functioneerde perfect, mensen hielden zich aan hun boards, en shitposting werd niet bestraft omdat het gewoon de puurste vrijheid was die je je kon voorstellen. Intussen is 4chan desondanks zijn vulgariteit nog steeds 100x vrijer dan Reddit, waar de moderators in de zak zitten van de CCP en diens nuttige idioten in Silicon Valley.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
48
groot gelijk buurman er is niks verkeerd aan mod zijn
ik ken zelf een mod namelijk famdecibel en die doet prima werk
daar kunnen andere gebruikers hier nog een puntje aan zuigen
 
Reactiescore
1.804
Ik heb Flex niet gezien, AB zie ik regelmatig nog voorbij komen en meestemmen, vind zijn bijdrage nog net voldoende. Dus die moet er van mij zeker niet uit.
ff nagekeken en flexilis heeft bijna dubbel zoveel posts als AB
 

Deleted User - 487970061

Guest
Maar waarom de community in het algemeen neerkijkt op mods is bij elk forum, elke online community, hetzelfde: ze doen niet wat er van hen gevraagd/verwacht wordt.
Wel eens bedacht dat er niet 1 ding van ze gevraagd wordt, maar ze juist tegenstrijdige dingen gevraagd wordt? Of dat het antwoord op de vraag voor iedereen (zowel mods als alle andere forumgangers) anders is? Een mod die alleen maar de juiste beslissing neemt is een raar iets om te vragen, omdat er vaak geen duidelijke juist of onjuist is. Een AI zou overigens nog veel harder falen dan menselijke mods, maar dat terzijde.
 
Reactiescore
1.704
lol ik heb de post van stalov compleet gelezen. wat een hoop woorden voor zo simpele boodschap.
moderators hoeven niet kut te zijn als ze zich niet kut gedragen
 
Reactiescore
770
Wel eens bedacht dat er niet 1 ding van ze gevraagd wordt, maar ze juist tegenstrijdige dingen gevraagd wordt? Of dat het antwoord op de vraag voor iedereen (zowel mods als alle andere forumgangers) anders is?

Wordt vaak dingen gevraagd die voor de hand liggen, er wordt al jaren gevraagd voor zaken die men niet verwezenlijkt. iedere keer een blind oog, incompetent zijn en verder ploeteren ter plekke. En het ergste is dat mensen zoals jij het nog eens willen verdedigen ook.

Een mod die alleen maar de juiste beslissing neemt is een raar iets om te vragen, omdat er vaak geen duidelijke juist of onjuist is. Een AI zou overigens nog veel harder falen dan menselijke mods, maar dat terzijde.

Dat is niet raar om te vragen wat zeg jij nou? Is het dan ook raar om te vragen aan een rechter om neutraal en objectief het oordeel te vellen en de wet toe te passen? Een rechter kijkt overigens casus per casus met bij zich de wet. En dan heb je eveneens slechte en goede rechters. Bij ons hier zijn het van dat type rechters die te pas en te onpas te werk gaan en met verschillende maten en gewichten wegen.
 

Deleted User - 487970061

Guest
Wordt vaak dingen gevraagd die voor de hand liggen, er wordt al jaren gevraagd voor zaken die men niet verwezenlijkt. iedere keer een blind oog, incompetent zijn en verder ploeteren ter plekke. En het ergste is dat mensen zoals jij het nog eens willen verdedigen ook.



Dat is niet raar om te vragen wat zeg jij nou? Is het dan ook raar om te vragen aan een rechter om neutraal en objectief het oordeel te vellen en de wet toe te passen? Een rechter kijkt overigens casus per casus met bij zich de wet. En dan heb je eveneens slechte en goede rechters. Bij ons hier zijn het van dat type rechters die te pas en te onpas te werk gaan en met verschillende maten en gewichten wegen.
Maar denk je dat de gehele community het eens is met de dingen die gevraagd worden? Dat is het punt wat ik probeer te maken. Ik heb een flauw vermoeden dat dat namelijk niet zo is.

Het is wel raar om te vragen, net als het raar is om te vragen aan jou om nooit een fout te maken tijdens je werk. Iedereen maakt fouten en daar is niks mis mee. Daarnaast moet je eens daadwerkelijk een dag naar een rechtszaal gaan, dan zul je zien dat ook daar nogal gedifferentieerd wordt, ondanks dat het vergrijp hetzelfde is. Er wordt gekeken naar de persoonlijke situatie van mensen en deze wordt meegenomen, iedere rechter kijkt er dan ook nog eens anders naar, dus als je 10 rechters dezelfde zaak laat behandelen krijg je echt niet 10x dezelfde straf, dat betekent niet dat een deel van die rechters dan een fout maakt. Wat me terug brengt op mijn punt, objectief oordelen is een illusie.
 
Reactiescore
770
Het is wel raar om te vragen, net als het raar is om te vragen aan jou om nooit een fout te maken tijdens je werk. Iedereen maakt fouten en daar is niks mis mee. Daarnaast moet je eens daadwerkelijk een dag naar een rechtszaal gaan, dan zul je zien dat ook daar nogal gedifferentieerd wordt, ondanks dat het vergrijp hetzelfde is. Er wordt gekeken naar de persoonlijke situatie van mensen en deze wordt meegenomen, iedere rechter kijkt er dan ook nog eens anders naar, dus als je 10 rechters dezelfde zaak laat behandelen krijg je echt niet 10x dezelfde straf, dat betekent niet dat een deel van die rechters dan een fout maakt. Wat me terug brengt op mijn punt, objectief oordelen is een illusie.

Als je fouten maakt wordt je daar ook voor gesanctioneerd. Bij mods is dat niet het geval. als je bv als boekhouder fouten maakt die je zelf niet corrigeert en dus laat corrigeren als het te laat is staan er daar fikse boetes op. Niet om mee te lachen eigenlijk. Mods hebben hier soms te veel machtsvrijheid, me dunkt.
 
Reactiescore
2.193
Ik ben geen fan van modts, maar buiten duckje zijn het ook vrijwilligers. Je kan bekritiseren wat ze doen etc maar je moet dat niet vergeten.

Plus fuck inno
 
Reactiescore
61
Ongedierte ? Volgens mij moet jij eens snel stoppen met die tunnelvisie hebben dat mods enkel slecht zijn. Geloof me nu dat mods 0.0 voordeel hebben in zoon spelletje en mocht je echt denken dat ze false spelen graag even seppe aanspreken in support dan kan hij onderzoeken en de mod uit het team gooien als het blijkt dat die mod op die manier false speelt.

Ik ken fam best wel goed en de meeste andere mods ook. En geen van hun zal hun modrechten misbruiken om voordeel te behalen voor een wvw potje.
Er van uitgaande dat de rechten niet zijn veranderd met het nieuwe forum kan ik met enige zekerheid zeggen dat een forum mod geen enkele voordelen kan halen tijdens een potje wvw.
Wat betreft de game mods die hebben (of althans hadden) helemaal geen extra rechten op het forum.

Ik snap dat het leuk is om modjes te bashen, maar zoek alsjeblieft iets nieuws om dat te doen.
Ik ben het volkomen met BB eens dat dit soort berichten over misbruik van rechten behoorlijk kan steken bij modjes en oud modjes die er altijd hun best voor hebben gedaan om het voor iedereen zo leuk mogelijk te houden mits dit binnen de regels van de community valt.
 
Reactiescore
1.277
Ik ben geen fan van modts, maar buiten duckje zijn het ook vrijwilligers. Je kan bekritiseren wat ze doen etc maar je moet dat niet vergeten.

Plus fuck inno
dit is het inderdaad maar als ze te bijdehand doen of beslissingen nemen die nergens op slaan mag er naar mijn idee meer intern corrigerend vermogen zijn ipv een grote kliek die elkaar niet wil afvallen. als er ophef over een berisping ban etc is dan moet je jezelf een spiegel voor houden en denken zit ik bij het juiste eind. Laat mensen hun verhaal vertellen en schaam je dan niet om iets terug te draaien. oogst je mer respect mee dan handjes boven het hoofd houden.
 
Reactiescore
61
dit is het inderdaad maar als ze te bijdehand doen of beslissingen nemen die nergens op slaan mag er naar mijn idee meer intern corrigerend vermogen zijn ipv een grote kliek die elkaar niet wil afvallen. als er ophef over een berisping ban etc is dan moet je jezelf een spiegel voor houden en denken zit ik bij het juiste eind. Laat mensen hun verhaal vertellen en schaam je dan niet om iets terug te draaien. oogst je mer respect mee dan handjes boven het hoofd houden.
Ben ik met je eens, in mijn tijd als mod was ik ook altijd bereid om te luisteren naar mensen die een berisping van mij hadden gekregen.
En nee ik ben niet heilig en heb ook zeker wel fouten gemaakt, het is dan maar net hoe je daar mee om gaat zowel als mod dan wel als community.
 
Reactiescore
1.804
dit is het inderdaad maar als ze te bijdehand doen of beslissingen nemen die nergens op slaan mag er naar mijn idee meer intern corrigerend vermogen zijn ipv een grote kliek die elkaar niet wil afvallen. als er ophef over een berisping ban etc is dan moet je jezelf een spiegel voor houden en denken zit ik bij het juiste eind. Laat mensen hun verhaal vertellen en schaam je dan niet om iets terug te draaien. oogst je mer respect mee dan handjes boven het hoofd houden.
Dit vat het samen ja. Als een heel subforum gaat rellen moet je misschien even voor de spiegel staan ipv hielenlikkend in 2nd opinion snel de ban te bevestigen om geen zogenaamde geloofwaardigheid te verliezen.
 
Reactiescore
3.584
Een account waarop ik speelde is kleine week geleden op ban gegaan wegens bot gebruik. We kregen het IP van de 'dader' en het bleek mijn IP te zijn. Echter nooit een bot aangeraakt. En die bewuste nacht uberhaupt maar 200 aanvallen gestuurd geweest. (farmbot)


Nu goed, de ban was er. Ook al klopt hun reden niet, het pijnlijke is dat een medespeler de dag voor de ban pp had gekocht voor 50-80 euro. Duckje heeft alle pp van het account gehaald.

Wat mij betreft pure diefstal en kan dit echt niet. Er word echter 0 begrip getoond en mijn medespeler is letterlijk bestolen als je het mij vraagt. Wat ik hierbij wil zeggen is dat bevoegde mensen ook wel eens menselijkheid mogen tonen ipv wit of zwart. Ban oke, maar pp afhalen dat 1 dag ervoor aan 50-80 euro gekocht is vind ik echt totaal niet kunnen.
 
Reactiescore
1.804
Een account waarop ik speelde is kleine week geleden op ban gegaan wegens bot gebruik. We kregen het IP van de 'dader' en het bleek mijn IP te zijn. Echter nooit een bot aangeraakt. En die bewuste nacht uberhaupt maar 200 aanvallen gestuurd geweest.


Nu goed, de ban was er. Ook al klopt hun reden niet, het pijnlijke is dat een medespeler de dag voor de ban pp had gekocht voor 50-80 euro. Duckje heeft alle pp van het account gehaald.

Wat mij betreft pure diefstal en kan dit echt niet. Er word echter 0 begrip getoond en mijn medespeler is letterlijk bestolen als je het mij vraagt. Wat ik hierbij wil zeggen is dat bevoegde mensen ook wel eens menselijkheid mogen tonen ipv wit of zwart. Ban oke, maar pp afhalen dat 1 dag ervoor aan 50-80 euro gekocht is vind ik echt totaal niet kunnen.
Deze serieuze discussie niet misbruiken om jouw terechte ban goed te praten aub.
 
Reactiescore
3.584
Deze serieuze discussie niet misbruiken om jouw terechte ban goed te praten aub.

Als je een ban krijgt voor bot gebruik maar niet gebot hebt lijkt mij deze ban niet terecht. Maar los van het feit of het terecht is of niet, vind ik het pp afhalen dat 1 dag ervoor gekocht is aan redelijk wat geld, totaal onacceptabel.
 
Bovenaan