Wat is jouw levensdoel?

DeletedUser266

Guest
Waarom ben je hier op aarde denk je?
En wat wil je bereiken in je leven?
Is dat realistisch denk je?
Of heb je geen levensdoel en eindig je achter de t.v met een zak chips op je buik terwijl de rekeningen binnenstromen?

Ik weet het nog niet, ik ben hier in ieder geval niet alleen om me voor te planten:rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Waarom ben je hier op aarde denk je? Om te sterven
En wat wil je bereiken in je leven? Geluk
Is dat realistisch denk je? Ja
Of heb je geen levensdoel en eindig je achter de t.v met een zak chips op je buik terwijl de rekeningen binnenstromen?

Wat ik wil bereiken in mijn leven is gelukkig worden, trouwen, kinderen krijgen, kleinkinderen krijgen.
Het allerbelangrijkste voor mij is om te kunnen sterven zonder spijt, ik bedoel dus dat ik iets nog had willen doen in mijn leven (dus al het voorgaande wil ik sowieso dan gedaan hebben).
 

DeletedUser

Guest
het enige wat ik nodig heb is een vriendin/vrouw, kinderen en me gezondheid, goede vrienden zijn natuurlijk ook belangrijk

veel geld hebben is natuurlijk wel leuk, maar als ik zou moeten kiezen tussen veel mensen om je heen die je liefhebben zoals je bent of een lading geld dan kies ik toch voor het eerste
 
Reactiescore
2.493
Waarom ben je hier op aarde denk je? Om te sterven
En wat wil je bereiken in je leven? Geluk
Is dat realistisch denk je? Ja
Of heb je geen levensdoel en eindig je achter de t.v met een zak chips op je buik terwijl de rekeningen binnenstromen?

Wat ik wil bereiken in mijn leven is gelukkig worden, trouwen, kinderen krijgen, kleinkinderen krijgen.
Het allerbelangrijkste voor mij is om te kunnen sterven zonder spijt, ik bedoel dus dat ik iets nog had willen doen in mijn leven (dus al het voorgaande wil ik sowieso dan gedaan hebben).

Het is nogal 'cliché' om te zeggen vrouwtje, huisje, tuintje, bloemmetje, etc.

Het is nogal 'logisch' om hierachter te streven omdat dit een beeld is ingeplant in de maatschappij. Het beeld van een ideaal maatschappelijk 'correct' leven.

Huisje, tuintje, boompje.

zoals je alvast ziet antwoord hier iedereen aan de 'verwachtingen'.

Begrijp me hier echter niet verkeerd. Huisje, tuintje, boompje, huisdier, kinderen, kleinkinderen spreekt mij ook aan, en dat is zeker ook iets wat ik zelf WIL.

Een levensdoel, dat heb ik niet.
Ik wil zeker een vrouw, maar dat is niet mijn levensdoel. Ik wil kunnen genieten met mijn vrouw.

Zo heb ik, sinds mijn zus dit met haar 'lief' en mijn broer dit aantal jaren later ook met zijn 'lief' gedaan hebben, de droom om een rondreis door italië doen, de auto, een tent en gewoon wat rondrijden. In mijn kindertijd als wij met de auto op vakantie gingen reden wij altijd verkeerd. kwamen we ergens in een donker gat, en reden we door donkere steegjes in de hoop de weg terug te vinden. Dat vond ik toen gewoon GE-WEL-DIG, en zoiets wil ik terug meemaken. Daarnaast samen met de vrouw waar ik van hou, moet zoiets gewoon onvergetelijk zijn.De ene dag in rome, de andere dag in venetië, de andere dag op een of andere berg onbekende berg met een uitzonderlijk mooi uitzicht.

Ik wil Natuurlijk ook een kind, maar is dat mijn levensdoel ?
Neen, ik wil hun kunnen zien opgroeien:
Van die kleine bagaddertjes die ze zijn, voetballend met hun in de tuin. wandelend met de hond tot wanneer ze afstuderen van eender welke richting ( die ze zelf mogen kiezen ), en om ze dan zelf ook een mooi meisje te zien leren kennen, en zelf ook zien uit te groeien.

Huisje, ach dit wilt iedereen toch ?
Een eigen plek. Iets dat je echt 'van jou kan noemen'.

Geld ?
Om even eerlijk te zijn denk ik niet dat er niemand hier liever geen geld heeft.
Geld is een van de bouwstenen van onze maatschappij, zonder geld kom je nergens, als ik zelf nooit een werk vind om te sparen voor een rondreis door italië kom ik daar ook nooit. Geld is zo fundamenteel om onze visies en onze dromen te realiseren dat het ook 'broodnodig' is om een goed werk te vinden om al jou dromen te kunnen realiseren.

Dus zoals je soms wel eens zal horen:
GELD MAAKT GELUKKIG,

Hiermee bedoel ik dus niet dat als je geld hebt je ook automatisch gelukkig bent. Neen, als je geld hebt heb je de mogelijkheid om al jou dromen te realiseren en ben je uiteindelijk dus gelukkig.

ECHTER werkt een overvloed aan geld ook in de tegenovergestelde zin.
Als je alles wat je maar wilt kan betalen kan je dus ook al jou dromen in korte tijd realiseren. Waarna je niet meer weet wat te doen en je dus weer in een soort depressie komt.

Maar als je net zo genoeg geld kunt verdienen, dat je je huisje goed kunt betalen, je vrouwtje goed kunt onderhouden, dat je kinderen niets tekort komen. ( maar ook niet te verwend zijn ), dat je ook nog wat kan sparen voor slechtere tijden. Dan ben je pas gelukkig.

Je hebt het door deze post al een aantal keren gelezen, GELUKKIG ZIJN.
Dat, en alleen dat is mijn levensdoel.
Echter ben ik ook van mening dat altijd gelukkig zijn ook weer niet goed is.

Je kan een positieve ervaring nooit zo positief ervaren als je geen negatieve ervaring hebt om er tegenover te zetten.

bijvoorbeeld: Als ik rijk ben en de lotto win, zal dat mij niet veel kunnen schelen ik heb toch al genoeg geld.
MAAR: Als ik arm ben en de lotto win, zal ik blij zijn. Blij omdat ik weet hoe het is om arm te zien.


Kan je dan werkelijk echt 'gelukkig' zijn als je niet weet hoe het is om 'ongelukkig' te zijn ?
 

DeletedUser

Guest
mooie post duckje, ik vind dat ik behoorlijk veel van mijn eigen ideeën in terugvind (behalve die reis naar italië dan? geef mij maar gewoon camperen, en laat die auto ergens achter, liften is leuker)

maar wat ga je doen, als je uiteindelijk je dromen gerealiseerd is? als je al x3 naar italië ging en ondertussen de weg zo'n beetje kent, je kind 20 is en jij en je vrouwtje nauwelijks uit hun huisje geraken... vele mensen vinden dat alles dan voor niks was, enzo, maar in feite ben je dan toch een winnaar. Je hebt alles bereikt wat je wou bereiken :cool:
 
Reactiescore
2.493
mooie post duckje, ik vind dat ik behoorlijk veel van mijn eigen ideeën in terugvind (behalve die reis naar italië dan? geef mij maar gewoon camperen, en laat die auto ergens achter, liften is leuker)

maar wat ga je doen, als je uiteindelijk je dromen gerealiseerd is? als je al x3 naar italië ging en ondertussen de weg zo'n beetje kent, je kind 20 is en jij en je vrouwtje nauwelijks uit hun huisje geraken... vele mensen vinden dat alles dan voor niks was, enzo, maar in feite ben je dan toch een winnaar. Je hebt alles bereikt wat je wou bereiken :cool:

Om gelukkig te zijn moet ik niet met mijn vrouwtje mijn huis uitkomen.
Gezellig samen een film bekijken, hell tot gezellig samen schaken :p of chatten boeiend. wandelen al is het met een wandelstok.

Alles voor niets gedaan ?
Neen toch ? Als je zo denkt dan moet je al helemaal niets doen want na zoveel jaar ben je toch dood en was alles voor niets.
Dan kan je beter zelfmoord plegen want vandaag eten is toch voor niets als je het uiteindelijk bekijkt.
 

DeletedUser

Guest
ik zou graag iets voor deze wereld betekenen. Ik heb dan ook idealen, zoals een wereld zonder geweld en verdriet, zonder rasicme. Ook wil ik zo wil mogelijk weten en een wijs mens zijn. Ik wil een bruggenbouwer zijn. Ik kan ook eindeloos genieten wanneer ik iemand kan helpen
 

DeletedUser

Guest
Om gelukkig te zijn moet ik niet met mijn vrouwtje mijn huis uitkomen.
Gezellig samen een film bekijken, hell tot gezellig samen schaken :p of chatten boeiend. wandelen al is het met een wandelstok.

Alles voor niets gedaan ?
Neen toch ? Als je zo denkt dan moet je al helemaal niets doen want na zoveel jaar ben je toch dood en was alles voor niets.
Dan kan je beter zelfmoord plegen want vandaag eten is toch voor niets als je het uiteindelijk bekijkt.

Ik hoef geen vrouw te hebben, laat staan en vriendin, om lol te hebben. Maar ik kan niet zeggen dat het mis is om iemand te hebben om lol te hebben. Maar ik kan ook net zo goed met een paar vrienden lol hebben. Voor mij maakt liefde of vriendschap bijna geen verschil behalve in tijdsbesteding. Vrienden nemen misschien wat minder tijd in beslag dan een vriendin of een vrouw.
 

DeletedUser

Guest
Duckje ff serieus Studeer jij voor spychiater ofzo?? Je kunt namelijk alle dingen mooi verwoorden en diepere gedachten blootleggen ( xo niet zou ik er noch maar eens aan gaan denken;) )

Ik wil graag gelukkig en tevreden zijn. Want echt gelukkig ben je denk ik pas als je tevreden bent met hetgene wat je hebt.
 

DeletedUser

Guest
Waarom ben je hier op aarde denk je?
Om dood te gaan

En wat wil je bereiken in je leven?
Niets. Ik volg de impulsen van het moment wel. Mijn planning gaat toch altijd naar de kloten. Wil niet zeggen dat ik niets doe, maar een vast doel heb ik iig niet.

Is dat realistisch denk je?
Ja

Of heb je geen levensdoel en eindig je achter de t.v met een zak chips op je buik terwijl de rekeningen binnenstromen?

Dus iemand zonder doel eindigd zo ? Volgens mij hoeft dat niet per sé...
Volgens mij eindigd iemand zonder levenslust zo... dat is niet helemaal het zelfde voor mij. En er zullen nog 100000 redenen zijn waarom iemand het cliché beeld van een zak chips voor de tv kan vervullen die niet betekenen dat iemand geen doel heeft of lusteloos is...
 

DeletedUser

Guest
Kan je dan werkelijk echt 'gelukkig' zijn als je niet weet hoe het is om 'ongelukkig' te zijn ?

Mooi gezegd. En ja dat kan niet ;) Maar niet iedereen hoeft de ervaring mee te maken om zich iets voor te kunnen stellen.

Het is wel zo denk ik dat iemand die vanuit de daadwerkelijke ervaring handeld een groter begrip / waardering zal hebben voor een gegeven situatie dan iemand die het zich alleen voor heeft kunnen stellen.

De rijke persoon zal het wellicht best weten te waarderen en het aan een goed doel besteden (al dan niet zelf het goede doel zijnde).

De arme persoon is eindelijk van al zijn schulden af en heeft financieel weer ademruimte. Dat is uiteraart een grotere opluchting. Maar dat zijn er wel meerdere, en niet alleen de lotto winnen die voor die hefitger emotie zorgen.
(denk ik)
 

DeletedUser

Guest
Van het leven moet je wat van maken. je hebt een tijd om te doen wat je wilt, en als dat niet lukt jammer. als het wel lukt, goed zo.


in veel arme landen is misschien de enige reden om te overleven. die denken er niet over na. die zien geen doelen om te berijken
 

DeletedUser266

Guest
Van het leven moet je wat van maken. je hebt een tijd om te doen wat je wilt, en als dat niet lukt jammer. als het wel lukt, goed zo.


in veel arme landen is misschien de enige reden om te overleven. die denken er niet over na. die zien geen doelen om te berijken


Maar die mensen hebben natuurlijk wel dromen..
En we willen toch ook graag dat onze dromen uitkomen?
Dus dan is dat wel iets wat ze willen bereiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser266

Guest
Denk je? misschien dromen ze alleen van hun volgende maaltijd

Ja, dat denk ik:rolleyes:
Iemand als hun zou vast ook wel een vriendin, een auto, genoeg te eten, geld etc willen hebben.Dan is dat toch iets wat ze willen bereiken?


Denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ja, dat denk ik:rolleyes:
Iemand als hun zou vast ook wel een vriendin, een auto, genoeg te eten, geld etc willen hebben.Dan is dat toch iets wat ze willen berijken?


Denk ik.

wij hebben elk jaar oekrainse pleegkinderen in huis, die uit een situatie komen waarin ze zich echt alleen maar kunnen dromen als het gaat om eten.

de eerste keer dat je ze een boterham geeft, verdwijnt die voordat je door hebt dat dat kind hem gepakt heeft.

die kinderen konden echt nergens anders van dromen, pas als ze hier langere tijd zijn, leren ze hoe het is om te kunnen dromen van een eigen huis een baan etc.
 

DeletedUser266

Guest
1. omdat zij geen ouders hebben, in een internaat zitten en dat internaat 3 maanden sluit (vakantie)

2. omdat wij rijk zijn (naar hun maatstaven) hun arm, dus kunnen wij wel iets delen.

3. omdat dat aan ons gevraagd werd door CHOE.

4. omdat je na 1 jaar, eraan verslaafd raakt, om te zien hoe veel beter zulke kinderen daarvan worden.


btw, nou dwalen we af van jouw bewering en mijn tegenbewering.

Geinteresseert:rolleyes:

Maar, een kind wat daar woont wil het toch beter hebben of niet? En dat kind wil toch ook meer te eten of niet? En dat kind wil dan toch ook betere leefomstandigheden? en dat kind wil toch wel meer welvaart? Dat zijn dan toch dingen die hij wil bereiken.

Als zo'n kind daar echt niet aan denkt, dan zit ik in inderdaad fout. Maar dan heb ik wel weer iets geleert :rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Geinteresseert:rolleyes:

Maar, een kind wat daar woont wil het toch beter hebben of niet? En dat kind wil toch ook meer te eten of niet? En dat kind wil dan toch ook betere leefomstandigheden? en dat kind wil toch wel meer welvaart? Dat zijn dan toch dingen die hij wil berijken.

Als zo'n kind daar echt niet aan denkt, dan zit ik in inderdaad fout. Maar dan heb ik wel weer iets geleert :rolleyes:

dat hadden wij ook verwacht, maar die kinderen hebben ja geen hoop meer,
zonder familie zonder geld, met zn 400 kinderen in een internaat dat bedoeld was voor 65 etc.

doordat ze geen hoop meer hadden, keken ze nooit meer verder dan de volgende maaltijd of de volgende dag.

zo'n kind wil natuurlijk betere leefomstandigheden, maar heeft nooit geleerd daar zelf voor te zorgen (schoolgaan, werken etc) dus weet ook niet hoe dat te bereiken.

naar verloop van tijd vervalt die wil en ontstaat een wil om te overleven (en niet meer verder te kijken dan je neus lang is)
 

DeletedUser

Guest
Er zijn ook kinderen die hier een uitzondering op vormen. Hier doet 90% ook gewoon wat de rest doet zonder te vragen waarom.

Wat er nu geschetst wordt is dat een groep weeskinderen te vergelijken valt met de gehele arme bevolking van de Oekraine. Dat lijkt me iets te simpel.

Het is moeilijker om vanuit armoede iets te berijken of je dromen vast te houden, dat is waarom arme mensen die het wél maken zo sterk zijn in wat ze doen. In zekere zin hebben ze een voordeel op ons: ze kunnen voor zichzelf opkomen, want ze hebben het moeten leren.

Dan moeten ze idd wel de mogelijkheid krijgen, of ergens zelf een creëren. En iemand moet ze ergens onderweg geïnspireerd hebben. In jullie geval (@amoral) hebben jullie wellicht er mede voor gezorgd dat 400 weeskinderen ineens gaan dromen van een toekomst in luxe, en dat wellicht somige van hen dat ook daadwerkelijk bereiken. Ze kennen het immers, of hebben de verhalen er over gehoord. Hoop doet leven, dankzij dromen.

Iedereen droomt, het is een fundamentele manier van de hersenen om gebeurtenissen en emoties te verwerken. Iedereen droomt ook van datgene wat hij/zij begeert. Iedereen heeft begeertes, of ze moeten heilig zijn.

Eigenlijk vindt ik het licht discriminerend om te stellen dat andere mensen een kwalitatief minder leven hebben omdat ze armer zijn. Je plaatst ze zo in die positie.

Je kan arm zijn maar wel gelukkig met elkaar. Dan ben je in mijn ogen rijker dan de helft van het deel van de Nederlandse bevolking dat geld in overvloed heeft.
 
Reactiescore
2.493
Duckje ff serieus Studeer jij voor spychiater ofzo?? Je kunt namelijk alle dingen mooi verwoorden en diepere gedachten blootleggen ( xo niet zou ik er noch maar eens aan gaan denken;) )

Ik wil graag gelukkig en tevreden zijn. Want echt gelukkig ben je denk ik pas als je tevreden bent met hetgene wat je hebt.

Neen, ik studeer niet voor psychiater , ik studeer momenteel criminologische wetenschappen, echter bevat dat ook een aardige portie pyschologie; filosofie; sociologie en dergelijke.

Er zijn ook kinderen die hier een uitzondering op vormen. Hier doet 90% ook gewoon wat de rest doet zonder te vragen waarom.

Wat er nu geschetst wordt is dat een groep weeskinderen te vergelijken valt met de gehele arme bevolking van de Oekraine. Dat lijkt me iets te simpel.

Het is moeilijker om vanuit armoede iets te berijken of je dromen vast te houden, dat is waarom arme mensen die het wél maken zo sterk zijn in wat ze doen. In zekere zin hebben ze een voordeel op ons: ze kunnen voor zichzelf opkomen, want ze hebben het moeten leren.

Dan moeten ze idd wel de mogelijkheid krijgen, of ergens zelf een creëren. En iemand moet ze ergens onderweg geïnspireerd hebben. In jullie geval (@amoral) hebben jullie wellicht er mede voor gezorgd dat 400 weeskinderen ineens gaan dromen van een toekomst in luxe, en dat wellicht somige van hen dat ook daadwerkelijk bereiken. Ze kennen het immers, of hebben de verhalen er over gehoord. Hoop doet leven, dankzij dromen.

Iedereen droomt, het is een fundamentele manier van de hersenen om gebeurtenissen en emoties te verwerken. Iedereen droomt ook van datgene wat hij/zij begeert. Iedereen heeft begeertes, of ze moeten heilig zijn.

Eigenlijk vindt ik het licht discriminerend om te stellen dat andere mensen een kwalitatief minder leven hebben omdat ze armer zijn. Je plaatst ze zo in die positie.

Je kan arm zijn maar wel gelukkig met elkaar. Dan ben je in mijn ogen rijker dan de helft van het deel van de Nederlandse bevolking dat geld in overvloed heeft.

De situatie waar deze kinderen in leven is geheel anders dan de situatie van de rijkere westerse maatschappij.
De mens leeft in stappen, het is alom geweten dat ze in de 3de wereldlanden een stap achter zitten.
De instelling die de mensen daar hebben verschilt dan dus ook grondig van de onze.
Voor hun geld enkel overleven, dit is hier anders, hier zijn we al voorbij deze stap. Wij kunnen al goed overleven, voor ons draait het voornamelijk om 'gelukkig zijn'.

Je kan volgens mij dan ook de 3de wereld NIET waar gelukkig maken, hoe kan je gelukkig zijn als je niet eens weet hoe je moet overleven ?

Wij als westerse maatschappij moeten ons dus ook niet bezighouden met de zaak om hun gelukkig te krijgen, neen. We moeten hun LEREN overleven.
En ja ik zeg LEREN, je kan ook helpen overleven. Dit doe je door bijvoorbeeld voedselpakketten te sturen, maar in concreto worden zij dan afhankelijk van ons.
En in mijn visie overleef je niet als je afhankelijk bent van iets, aangezien wij dan eigenlijk de macht over hun hebben.

Als je hun leert overleven, dit door hun zelf te leren hoe ze een boerderij onderhouden, hoe ze dieren houden en dit dan exporteren en dan verkopen hier in onze maatschappij ( fair trade handel dus ;) ). Zo leer je deze mensen veel meer, en dat is volgens mij ook de methode om deze mensen te leren overleven.

ok, maar genoeg hierover. Mijn uitleg hangt een klein beetje waggelend aan elkaar als ik het zo eens doorlees, maar ik krijg er niet echt een betere structuur in, sorry daarvoor.

Eigenlijk vindt ik het licht discriminerend om te stellen dat andere mensen een kwalitatief minder leven hebben omdat ze armer zijn. Je plaatst ze zo in die positie.

Je kan arm zijn maar wel gelukkig met elkaar. Dan ben je in mijn ogen rijker dan de helft van het deel van de Nederlandse bevolking dat geld in overvloed heeft.

Zoals ik al zei in een andere reply:

Kan je dan echt gelukkig zijn, als je niet weet hoe het is om ongelukkig te zijn?
 
Bovenaan