Server traag....

Reactiescore
2.491
Het is juist het zelfde principe als een grafisch pakket...je verlaagt de datastroom..hehe

het is niet hetzelfde.
Aangezien wij enkel het spel 'beheren' en niet coden kunnen wij zo'n verandering ( als het grafisch pakket gratis geven ) meteen activeren.
Daarnaast kunnen wij wel de serversnelheid veranderen.

maargoed, vanacht weer een update... kijken hoelang deze het uithoud :)
 

DeletedUser

Guest
Duckje, ik denk dat je bedoeld de speelsnelheid, dat is niet gelijk aan de server snelheid.
Want om de server snelheid te veranderen moet je ofwel hardware vervangen danwel via ssh instellingen wijzigen.
Als je de speel snelheid verlaagt, dan hoef dat niet perse in te houden dat er minder vervallingen zullen zijn, want het aantal queries naar de database zal gelijk blijven.
Nu weet ik niet hoe de software opgebouwd is, maar enkel als er een eigen deamon draait zou het de boel kunnen beinvloeden.;)
 

DeletedUser710

Guest
Duckje, ik denk dat je bedoeld de speelsnelheid, dat is niet gelijk aan de server snelheid.
Want om de server snelheid te veranderen moet je ofwel hardware vervangen danwel via ssh instellingen wijzigen.
Als je de speel snelheid verlaagt, dan hoef dat niet perse in te houden dat er minder vervallingen zullen zijn, want het aantal queries naar de database zal gelijk blijven.
Nu weet ik niet hoe de software opgebouwd is, maar enkel als er een eigen deamon draait zou het de boel kunnen beinvloeden.;)

Niet alle servers werken hetzelfde
 
Reactiescore
2.491
met server bedoel ik wereld.

W1 en W3 hebben nagenoeg geen problemen.

denk logisch na:
halve snelheid = dubbel zo lang voor berekeningen.

maargoed. Heel het datacenter heeft inmiddels problemen, dus elke wereld op elke taalversie heeft wat problemen blijkbaar |-)
 

DeletedUser710

Guest
Het maakt niet zoveel uit...
We weten toch wel wat het betekend:p
 
Reactiescore
276
Nou, we hebben wel weer genoeg gezaagd over de serverproblemen, niet?
Hier kan van mijn part een slotje op hoor :p
 

DeletedUser

Guest
met server bedoel ik wereld.

W1 en W3 hebben nagenoeg geen problemen.

denk logisch na:
halve snelheid = dubbel zo lang voor berekeningen.

maargoed. Heel het datacenter heeft inmiddels problemen, dus elke wereld op elke taalversie heeft wat problemen blijkbaar |-)

Ik heb het dus even nagekeken, maar ik zie je logica niet helemaal, want wereld2 heeft de meeste spelers en dorpen.

W1 : 19143 spelers en 52110 dorpen
W2 : 24544 spelers en 55902 dorpen
W3 : 20815 spelers en 25953 dorpen

Wel als er op wereld2 meer actieve spelers zijn, wat goed voorstelbaar is omdat alles sneller gaat, dan heb je dus zwaardere hardware nodig.
Want elke klik van een gebruiker op iets geeft een berekening.
Je kan dit dan ook perfect zien tussen 15:00 uur en 21:00, dan komen er domweg meer spelers online die vaker op dingen klikken.
Mocht meer de speel snelheid het probleem zijn, dan zou het heel de dag moeten optreden, maar dat is niet het geval.
Mijn vermoeden is dan ook dat zodra veel spelers online komen, dat dan de server meer geheugen gebruik heeft dan er aan ram inzit en begint te swappen, juist door dit swappen zie je de reken kapaciteit van het systeem afnemen.
Het swappen van Linux heeft nl het grote nadeel dat je harddisk en cpu snelheid in elkaar dondert, wat dus weer doorwerkt op de database snelheid.
Dus zie je het terug in de enorme pagina/verwerkingstijden.
Je kan zelf nakijken waar de boel op loopt, zie hier: http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=w2.tribalwars.nl
 
Reactiescore
2.491
Ik heb het dus even nagekeken, maar ik zie je logica niet helemaal, want wereld2 heeft de meeste spelers en dorpen.

W1 : 19143 spelers en 52110 dorpen
W2 : 24544 spelers en 55902 dorpen
W3 : 20815 spelers en 25953 dorpen

Het is logisch dat W2 de meeste spelers heeft.
W3 draait nog niet zo lang, en op W1 stoppen de mensen die verslaan zijn rapper. ( ik ben zelf nog steeds van mening dat W2 een noob-server is en veel te wussie is er zijn dus ook geen 'grote' oorlogen. maargoed dat is eigen mening ;) )

Wel als er op wereld2 meer actieve spelers zijn, wat goed voorstelbaar is omdat alles sneller gaat, dan heb je dus zwaardere hardware nodig.
Want elke klik van een gebruiker op iets geeft een berekening.
Je kan dit dan ook perfect zien tussen 15:00 uur en 21:00, dan komen er domweg meer spelers online die vaker op dingen klikken.
Mocht meer de speel snelheid het probleem zijn, dan zou het heel de dag moeten optreden, maar dat is niet het geval.

akkoord tussen 15 en 21 uur komen er domweg meer spelers online, die vaker op dingen klikken. Die meer berekeningen aan de server geven. ( d.i. door het farmen van dorpen, nobles sturen, aanvallen versturen, def versturen. en dergelijke )

op W1 heb je hetzelfde, tussen 15 en 21 uur komen er domweg meer spelers online die vaker op dingen klikken die meer berekeningen aan de server geven.

waar ligt nu het verschil?
W1 draait op snelheid 1. D.W.Z dat de server tijd genoeg heeft om alles te berekenen.

W2 draait op snelheid 2. In vergelijking met wereld 1 heeft W2 de HELFT van de tijd voor DUBBEL zoveel berekeningen.

zie je de logica erin;)

ikzelf ben er ook van overtuigd dat wereld 2 te snel draait voor de server. Er is voor zover ik weet op geen enkele andere taalversie een andere wereld met snelheid 2.
ik hoop enkel dat ze een oplossing vinden en we niet de serversnelheid moeten terugdraaien naar 1.
 

DeletedUser

Guest
Ik vraag me nu een ding af.
Jullie hebben problemen met wereld 2, dat is bekend.
Maar waarom maken jullie dan wereld 3 inplaats van wereld 2 te maken.
Ik denk dat wereld 3 nog wel een maandje had mogen uitblijven.
 

DeletedUser

Guest
Sorry maar ik zie de logica niet, dat alles sneller gaat wil niet zeggen dat de server meer moet berekenen.
Want ik kan me niet voorstellen dat de server continue alle dorpen staat te berekenen.
Volgens mij berekent hij pas op het moment dat er een request voor data van een bepaalde speler of dorp komt.
Op dat moment berekend hij normaal gezien alle bewegingen, of de snelheid nu op 1 of 2 staat zou geen belang mogen hebben, want dat is maar een getal.

Wat ik bedoel is het volgende, erg simpel gesteld:

Snelheid 1 database zet getallen in velden bv 1+1=2
Snelheid 2 database zet getallen in velden bv 1+2=3

Zoals je ziet is het aantal bewerkingen hetzelfde, maar enkel de getals verhouding is anders.
Meer dan dat kan het haast niet zijn.

Ook rekent hij volgens mij niet alle dorpen continue door, enkel als er aanleiding toe is.
bv:

Een speler heeft een aanval ingezet, dus zegt de server in de database 100 troepen gaan zo laat in dorp 2 zijn.
Verder kijkt er niemand meer om naar dat dorp, dus doet de server er niets mee, totdat er wel iemand kijkt, dan zegt de database, het is nu zo laat dus moeten de troepen aangevallen hebben en terug thuis zijn, en plaatst ze vervolgens zo.
Wat wel een probleem is, denk ik, zijn de ranglijsten, op het moment dat die geraadpleegd worden moet de database alle dorpen en spelers bekijken om tot een nieuwe rangschikking te komen, maar dan nog denk ik dat het beperkt is.

Wat je hieraan kan zien is dat de speler snelheid geen impact kan hebben, of de software zou slecht geschreven moeten zijn.

Zoals je aan dit hele betoog kan zien, is het hele probleem het aantal actieve gebruikers en niet de snelheid.
Wat natuurlijk wel kan, is dat er juist meer gebruikers online zijn omdat ze vaker handelingen kunnen doen, bv sneller gebouwen bouwen en dat ze op die andere werelden minder online zijn omdat alles langer duurt.
Het enige wat je volgens mij bereikt met de speelsnelheid lager te zeten is dat je minder spelers online gaat hebben en er meer spelers afhaken in het spel, doen ze dat niet, dan blijft het probleem hetzelfde.
 

DeletedUser

Guest
Ik vraag me nu een ding af.
Jullie hebben problemen met wereld 2, dat is bekend.
Maar waarom maken jullie dan wereld 3 inplaats van wereld 2 te maken.
Ik denk dat wereld 3 nog wel een maandje had mogen uitblijven.

Elke wereld draait op z'n eigen server, dus da's niet zo'n probleem.
Wel heb ik juist gezien dat w3 met httpd/light draait en niet met Apache2 zoals W1 en W2.
Blijkbaar hebben ze dan toch geheugen problemen, anders zouden ze op de W3 server niet lichtere software installeren.;)
 
Reactiescore
2.491
ik zeg ook enkel maar voort wat men mij verteld.

Zoals ik al zei lopen op W2 de troepen ook dubbel zo snel. en moet de server dus in de helft van de tijd dubbel zoveel berekeningen berekenen.

( stel je farmed een dorp )
op w1 duurt het een uur eer je daar geraakt.
dus moet de server maar elk uur dat berekenen.

op W2 duurt het 30 minuten.
Dus moet de wereld het elke 30 minuten berekenen.

stel ik ga langs als ik de troepen heb.
tijdsperiode 2 uur
W1: uur lopen - farmen -- uur terug == 1 keer berekenen
W2: half uur lopen - farmen - half uur terug - half uur lopen - farmen -- half uur terug == 2 keer berekenen.

2 keer zoveel berekeningen dus ;)

je hebt wel gelijk het probleem ligt in de 'actieve spelers.' W3 is ook gelanceerd om W2 een beetje te ontlasten van spelers.

maargoed:
Actieve spelers = meer aanvallen = meer berekeningen.

dat is mij verteld en dat zal ik ook blijve vertellen tot 1 van de developpers mij ook daadwerkelijk iets anders zegt.
Server is overbelast. Dit door het aantal actieve spelers en door de vele berekingen.
 

DeletedUser

Guest
Ik snap wat je bedoeld.
Maar ik vrees dat het aantal berekeningen gelijk is en dat de oorzaak van het probleem de grote aantallen actieve gebruikers is.

Ik denk echter niet dat de server continue alle dorpen staat te berekenen, hij geeft gewoon getallen in met een tijd erbij.
Vraagt een speler info op, dan rekent hij even snel uit wat de nieuwe situatie is.
Het heeft nl geen zin om bv grijze dorpjes te berekenen als niemand er iets van wil weten.

Intressant zou zijn om te weten hoeveel spelers er online zijn als het optreed en als het niet optreed.
En dan die gegevens te vergelijken met de andere werelden, dan kan je rap zien dat het enkel en alleen aan de aantallen online spelers ligt.

Ik kan die getallen niet zien, maar jij mischien wel.

Mischien zouden jullie daarom W3 juist op snelheid 2 moeten zetten, zodat spelers zich gaan verdelen, dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser1810

Guest
17.00 uur

Iedere dag rond 17.00 uur is W2 echt een ramp, hij loopt zeer langzaam, en loopt regelmatig vast, aanvallen vervallen. En vandaag weer, kan je niet eens inloggen... Echt bagger.
 

DeletedUser

Guest
nu begint w1 ook al traag te worden

of ben ik de enige die dat heeft?
 
Bovenaan