Nederlands: joke of niet?

DeletedUser243

Guest
jij bent inderdaad een hele normale Nederlands sprekende belg. Maar ik heb ze wel erger gezien:p ik weet niet of dat ligt aan het land het persoon of wat dan ook, maar ik begrijp het soms echt niet.

Het probleem is dat mensen van Antwerpen ook dikwijls int Antwaereps proate oep de foroems en da kan tot probleeeme loijde :p
 

DeletedUser

Guest
Ik heb er geen problemen mee :D
Versta Antwerps en Gents redelijk goed... m'n stiefpa komt van de streek rond Gent en m'n vriend van Antwerpen :p
Zelf ben ik dan weer van Vlaams-Brabant (ja dat zijn de mensen met de "lelijke i" :p )
 

DeletedUser

Guest
Verklaar je even, ik zit niet op .net

Is dat een stam die enkel correct taalgebruik nastreeft zoals de naam het laat vermoeden? Klinkt geweldig

Ja zoiets, weet er ook het precieze niet van, maar dat is een groep stammen die deze naam in hun profiel hebben.
Het is de bedoeling dat je deze in verstaanbaar Engels aanspreekt
(niet u maar you bijv.)
 

DeletedUser

Guest
nau ic fintt da hed zo wel goedt si en nei faudt :rolleyes:

nee echt ik erger me er wel eens aan maar dat is het dan ook wel
 

DeletedUser

Guest
jij bent inderdaad een hele normale Nederlands sprekende belg. Maar ik heb ze wel erger gezien:p ik weet niet of dat ligt aan het land het persoon of wat dan ook, maar ik begrijp het soms echt niet.
Tja, hier zouden we anders ook wel enkele fouten kunnen uithalen hoor. Moet wel gezegd zijn, altijd foutloos schrijven kan bijna niet (jammer genoeg).

Het heeft er naar mijn gevoel niks mee te maken of je nu Belg bent of Nederlander, maar zoals reeds aangehaald: leeftijd en karakter speelt een rol.
 

DeletedUser

Guest
Wat kan ik me toch mateloos ergeren aan het gebruik van het Nederlands. Met alle respect, maar welk niveau halen de meesten hier feitelijk?

Zelfs van 12-jarigen kan je dergelijke fouten niet accepteren.

ghoticgirl

--> ????????? Ghoticgirl moet toch wel de ergste zijn. Ooit van leestekens gehoord? Ooit van werkwoordsregels gehoord? -d, -dt, -t... Blijkbaar nog nooit iets over gehoord. Maar zo zijn er hier nog.


Ik haal er haar nu uit omdat hij toch écht wel de ergste is, maar er zijn hier velen die zo erbarmelijk schrijven. Misschien toch wat letten op het taalgebruik. Dat maakt het interessanter om volgen.

Respect. Dat roep ik nou ook altijd. De jeugd van tegenwoordig is over het algemeen genomen zwaar TRIEST.

Lijkt me wel lachen om later die sollicitatiebrieven te moeten lezen.

"k vinde u bedreif en mooje kans vor mij om te werken. Garen woude k graach un uitnoodiching vor 1 gepsrek."
 
Reactiescore
0
Respect. Dat roep ik nou ook altijd. De jeugd van tegenwoordig is over het algemeen genomen zwaar TRIEST.

Lijkt me wel lachen om later die sollicitatiebrieven te moeten lezen.

"k vinde u bedreif en mooje kans vor mij om te werken. Garen woude k graach un uitnoodiching vor 1 gepsrek."

De jeugd van tegenwoordig is een groot woord hoor, ik voel me met deze uitspraak ook aangesproken. En dit terwijl Gothicgirl zo dom is om niet normaal te typen...
 

DeletedUser412

Guest
Op Travian heb je de "taalpolitie" dat is een stam die je echt compleet sloopt als ze een spellingsfout bij je ontdekken;) .
 

DeletedUser

Guest
De jeugd van tegenwoordig is een groot woord hoor, ik voel me met deze uitspraak ook aangesproken. En dit terwijl Gothicgirl zo dom is om niet normaal te typen...
Idd, veralgemenen moet nu ook weer niet. Ik ben 19, ook nog behorend tot de jeugd:rolleyes: Toen 'Belg' werd aangehaald kon ik me ook aangevallen voelen en als ik zie dat gothicgirl een West-Vlaamse is... In België hebben wij West-Vlamingen al de naam taalkundig niet sterk te staan (vooral omdat sommigen het Antwerps als AN beginnen te beschouwen) en dan komt zo'n iemand 'ons' nog eens belachelijk maken ook.
 

DeletedUser

Guest
Ik erger me ook enorm aan het gebrekkig Nederlands op TW (en bij uitbreiding in het dagelijkse leven). Ik vind een excuus zoals "ik zit hier niet op school" dan ook enorm flauw. Dat een 12-jarige zo brabbelt, tot daaraan toe; maar als pakweg 16-jarige mag je toch verstaanbaar wezen.

Een bloemlezing uit mijn PMs:
"Die had ik al lvl 2 gemaakt voordat jij mij aanvalde"
"mag ik lit worden van de stam???"
"wat bedoel je presies"
"hau je beek ja"
"jij mot stopp met me aan te val jij"

etc.

Dit is een prachtig bericht:
"mensen DIT BERICHT IS ALLEEN VOOR DE MENSEN DIE MEE WILLEN DOEN MET DE AANVAL OP XXXXXX de rest mag dit bericht direct verwijderen al je je toch nog hebt bedacht mag je nog mee doen de aanval op XXXXXX is in volle gang trouwens wie een ander aan zou vallen moet ook mee doen maar we gaan kijken hoe lang het duurd voor je troepen aan komen deze tijd trek je van zaterdag morgen om 11.30 die tijd die je dan krijgt dat is de tijd dat je je troepen weg gaat sturen als het midden in de nacht is vertel je dat tegen mij en zoeken we een andere oplossing"

Over die Belgen: over het algemeen is het taalgebruik in België verzorgder dan in Nederland. Dit om historische redenen: de Vlamingen hebben 120 jaar terecht voor hun taal moeten vechten (terzijde: dan een overgangsperiode van pakweg 30 jaar en nu zijn we in een periode van het omgekeerde, nl. dat men begint met Franstaligen te pesten.) Vandaar dat in het Vlaamse onderwijs veel meer nadruk gelegd is op Nederlands dan in Nederland, waar Nederlands spreken vanzelfsprekend was. Laat Ghoticgirl a.u.b. niet representatief zijn voor het Nederlands in Vlaanderen. Voor het Engels in Vlaanderen al evenmin trouwens, als ik naar haar nickname kijk.

@naprius:
Ik krijg vaak sollicitatiebrieven en ik gooi brieven meteen weg als ze vol fouten staan. Ik stoor me zelfs aan het geforceerd Nederlands. Een voorbeeld, uit het leven gegrepen: "enerzijds ben ik proactief en flexibel en aan de andere kant ben ik in grote mate geïnteresseerd in computers". Kijk, er staan mooie woorden in, maar gebruik ze niet als je het niet kan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser657

Guest
krijg ik een mail van een aapp

Ross vandaag om 00:18 uurai, spelfouten alom in je beschrijving van de stam...

kan hier toch zo boos van worden
 

DeletedUser

Guest
krijg ik een mail van een aapp

Ross vandaag om 00:18 uurai, spelfouten alom in je beschrijving van de stam...

kan hier toch zo boos van worden
1. Spoonk, jij doet zelf niet anders dan fouten schrijven.
2. Die Ross maakt er duidelijk ook.
 

DeletedUser736

Guest
Als klasgenoot van PiEta kan ik hem enkel bijstaan.
Soms krijg ik net geen tranen in de ogen (van het lachen of uit een soort medelijden.)
Doe gewoon moeite, en je zult al de helft minder fouten maken.
Denk eens na voor je je werkwoord vormt. Probeer eens een andere zinsconstructie, die misschien beter klinkt. Splits een te lange zin. Zet leestekens,...
Maar ik vrees dat sommigen zullen blijven hervallen. Driewerf helaas.
Wat de discussie België-Nederland betreft: een hoop onzin. We zijn mekaar waard.
Wat de discussie leeftijd betreft: sommige fouten zijn onvergeeflijk, of je nu 3, 15 of 60 jaar bent. Voor andere fouten kan ik "begrip" opbrengen als ze door een jonger persoon geschreven worden en dit onbewust gebeurt. Maar vertel me nu niet dat fouten uit de aangehaalde berichten (ghoticgirl en co) onbewust zijn. Nogmaals: die zijn geschreven zonder moeite te doen.
Discussie gesloten, me dunkt.
 

DeletedUser738

Guest
zeggen

jullie zegn dat wel maar menzen hebben ook wel eenz dislektiec
 

DeletedUser

Guest
mijn broertje heeft dyslectie. Ik weet bijna precies wat de fouten zijn die een dislect kan maken. Daar vallen de fouten die je nu maakt niet onder.
 

DeletedUser

Guest
jullie zegn dat wel maar menzen hebben ook wel eenz dislektiec
1x extra nalezen en je maakt er minder..
En jij hebt een soort msn taal met nederlandse taal van een 5jarige gemixt.
Als je zou zeggen dat je meer moeite moeten doen dan had ik je gelijk gegeven!
 

DeletedUser

Guest
ik ook

1x extra nalezen en je maakt er minder..
En jij hebt een soort msn taal met nederlandse taal van een 5jarige gemixt.
Als je zou zeggen dat je meer moeite moeten doen dan had ik je gelijk gegeven!

ik denk dat ik je dan een 4 voor spelling zou geven
laat ik eens schappelijk zijn een 4,1
 

DeletedUser

Guest
cm0n m4n d1z 33n g4m3 d44r1n m03t je v3rn*ukt pr4t3n g3k 4nd3r5 15 h3t g3w00n zaaaaaai, nu heb je tenminste soms nog iets te lachen ^^ haha.
 
Bovenaan