Leven na de dood?

DeletedUser

Guest
Nou ik denk dat als je dood bent opnieuw wordt geboren ofzo :confused:

Ff vaag verhaal:

Mijn broertje was 7 en altijd als hij een graaf machine tegen kwam zei hij jha daar heb ik vroeger op gereden :eek:

Terwijl hij nooit in zo'n heeft gezeten :confused:
Vond het wel scary dat hij zo'n war taal uit sloeg

ik dacht voordat ik hier poste, ook altijd dat je hergeboren werd.
maar ja, toen ik ging posten, dacht ik ineens anders :rolleyes:
 

DeletedUser

Guest
miss een deja vu of een droom? zou maar eens laten onderzoeken
 

DeletedUser

Guest
Echt waar heel raar :s

En als ik zij je hebt nooit in dat ding gezeten zei hij

Jha vroeger wel mocht ik graven :confused: nou ik dacht eerst van ga lekker verder dromen zeg
 

DeletedUser

Guest
:)
ach ja, ik weet iig dat een vooruitzicht, of een terugblik niet altijd leuk zijn,
de eerste x komt het je bekend voor, dan doe je wat je eerst ook deed,
de 2de x het zelfde als de eerste x
de 3de x ga je anders doen en proberen om de situati te veranden, je weet precies wat iedereen gaat doen, wel handig.
de 4de x en 5 de x wordt je het zat *dip*
 

DeletedUser7072

Guest
ik denk dat je nooit dood gaat,
je doet het alleen niet meer, je kan niet dood, of je moet totaal kapot gaan(in de vorm van dat je lichaam kapot gaat)
als iemand dood gaat, stotp zijn hart.
als je dat hart weer laat kloppen, dan leeft hij weer.
je kan een dooie ook in leven houden.
als iemand in coma ligt dan zie ik het dat zijn hersen functies tijdelijk uitvallen,
je kan het hart laten kloppen, het bloed rond pompen ect.
je kan heet zien als een machine, als je de stekker eruit trekt heeft hij geen stroom meer, als je hart stopt met kloppen, pompt het geen bloed meer,
stroom/bloed laten een machine/mens bewegen.
als bij een machine een onderdeel kapot is, kun je het vervangen, kan bij de mens ook,
mijn vader w8 nu b.v. op een nieuwe nier.
ik denk, dat als ze dalijk een techniek hebben, om een hart weer te laten kloppen, dat je de zelfde persoon tegenkomt als de gene die het was.

Chag~

Na de reacties van dit oude topic te hebben door gelezen denk ik dat we hier het verst mee kunnen komen in deze discussie. Als je dood gaat komt dat inderdaad doordat je hart geen bloed meer door je lichaam heen pompt en je hersenen niet meer functioneren.

Ongeacht wat je gelooft, is dit wat er aan de hand is met het lichaam van de persoon. Die werkt niet meer. Als je de functies weer aan de praat kan krijgen zou je ook weer tot leven moeten komen zoals je zegt. Ofterwijl leven in de zin van het werkwoord is te vergelijken met het functioneren van elektronische apparaten, als iets het daar niet doet dan kan het apparaat uitvallen, maar je kan het apparaat weer aan de praat te krijgen door dat onderdeel te repareren of te vervangen(Zoals met batterijen).

Daarop is de techniek van het invriezen ook gebaseerd. Als je je na je dood laat invriezen kun je wellicht in de toekomst als de technologie verder is gevorderd weer tot leven komen doordat je lichaam als het ware wordt gerepareert. Ok stel nu dat dit in de toekomst mogelijk zou zijn, wat zijn hier dan de implicaties van op het gebied van verschillende opvattingen over het leven na de dood?

Als je na de dood nu naar de hemel zou gaan of naar de hel, of naar wat voor bovennatuurlijke locatie(Verzamelnaam voor hemel, hel, walhalla, etc, etc) dan ook wat voor implicaties heeft dit dan? En als je nu reincarneert?

Deze overtuigingen vereisen het bestaan van een niet-materiele component van een persoon, laten we dat de ziel noemen. Deze zou een bepaalde rol kunnen spelen in het materiele bestuur van het lichaam, dat geeft ook de nodige implicaties, maar het kan ook dat deze factor geen invloed heeft op iemands gedrag en karakter. In het praten over de implicaties van dergelijke wereldbeelden ga ik er bij elk wereldbeeld vanuit dat deze de juiste is, dus niet automatisch denken dat dat mijn visie is. Niemand kan hier natuurlijk echt zinnige uitspraken over te doen, maar je kunt wel implicaties analyseren van verschillende wereldbeelden en die met gedachte experimenten toetsen. Waardoor je dus wel bepaalde logische implicaties van aannames kunt vinden in wereldbeelden die waar moeten zijn als de aannames ook waar zijn. Soms zijn de implicaties in strijd met de aannames waardoor je dus wiskundig aan kunt tonen dat een bepaald wereldbeeld niet kan kloppen. Over deze implicaties kunnen we wel degelijk discussieren.

Stel je gaat na de dood direct naar een bovennatuurlijke locatie. Je leeft dus als het ware voort in zo'n bovennatuurlijke locatie als gevolg van het feit dat je lichaam niet meer aan zijn materiele eisen kan voldoen om je in leven te houden. Op dat moment bevind je je dus in een bovennatuurlijke locatie. Je lichaam gaat de vrieskist in in de hoop op toekomstige technische mogelijkheden. Maar als je lichaam dan na laten we zeggen 300 jaar weer uitgevroren wordt wat gebeurd er dan met je ziel? Gaat die weer terug je lichaam in, of neemt een andere ziel het over? Je lichaam heeft dan wel min of meer dezelfde materiële eigenschappen als op het moment van het invriezen omdat er in de tussentijd erg weinig veranderd is aan de materiele lichaamsstructuur. Dus ook dezelfde herinneringen en ervaringen in het leven van dat persoon, als er dan een andere ziel in zou komen, is er dan wel een wezenlijk verschil in het bestuur van het materiële lichaam voor het invriezen en na het uitvriezen?

Als dit verschil in bestuur er is dan heeft dat ook de nodige gevolgen. Dit zou immers betekenen dat iemands gedrag, ofwel de reactie van het lichaam op inkomende prikkels ook deels afhankelijk is van de eventuele eigenschappen van zo'n ziel. Ofterwijl de informatie verwerking in het lichaam is niet geheel te verklaren op basis van natuurlijke principes. Je zou dan dus bij het volgen van het traject van de prikkel in het lichaam minstens 1 verandering moeten kunnen zien die tegen de natuurwetten in gaat.

Het zou immers betekenen dat als je 2 personen met precies dezelfde materiele lichaamsstructuur in dezelfde omgeving op precies hetzelfde moment precies dezelfde prikkel toedient de reacties van de personen verschillend kunnen zijn. Dat zou zeer vreemd zijn aangezien de natuurkundige variabelen in beide situaties precies hetzelfde zou zijn maar de structuur verandering in de tijd toch nog steeds kan variëren.

Het is alsof je 2 stenen zou hebben met precies dezelfde eigenschappen(Grootte, massa, chemische samenstelling, etc, etc) en die op 2 identieke locaties(Waar dus luchtwrijving, zwaartekracht, chemische samenstelling, temperatuur, etc, etc precies hetzelfde zijn) vanaf dezelfde hoogte naar beneden laat vallen en de tijd die nodig is voor de ballen om de grond te raken in beide situaties toch verschillend is. Ofterwijl de variabelen zijn hetzelfde, maar de uitkomst is verschillend. En dat is in feite interdeterminisme. Hier heb ik het eerder ook over gehad in het topic over het vaststaan van de toekomst. Ook kwantummechanica is interdeterministisch, denk aan de waarschijnlijkheids verdelingen over de positie van elektronen in een lijn. Je zou kunnen denken dat het bewustzijn op een soortgelijke manier werkt, en dat kwantummechanische effecten in het lichaam dmv het butterfly effect invloed krijgen op de grotere schaal en dat daarmee je gedrag ook niet deterministisch is. Dan zou een bovennatuurlijk component als de ziel niet nodig zijn om interdeterminisme te verklaren maar dan zou je dus wel waarschijnlijkheidsverdelingen hebben als het gaat om gedrag.

Net als dat je waarschijnlijkheidsverdelingen hebt voor de locatie van individuele elektronen in de vorm, zou je dat ook hebben voor menselijk gedrag. Ofterwijl bij een bepaalde prikkel en lichaamsstructuur zou er een reeks reacties op die prikkels kunnen zijn die elk een bepaalde waarschijnlijkheid hebben om plaats te vinden. Dus verschillende mogelijkheden om erop te reageren, als dat zo is dan zou je dus verwachten dat als je dit experiment niet met 2 maar duizenden/miljoenen(Of meer) mensen zou doen sommige reacties veel meer zouden voorkomen dan andere, waarbij je het verschil in voorkomen kan verklaren met een waarschijnlijkheidsfunctie die zelf wel gedetermineerd wordt door de gegeven variabelen(Die waarschijnlijkheidsverdeling staat dan dus wel vast bij een gegeven situatie).

Dit interdeterminisme zou dan wel betrekking moeten hebben op mensen en eventueel op andere organismen en niet op levenloze objecten als stenen als je gelooft in een ziel(Bovennatuurlijk component) die invloed uitoefent op het bestuur van het materiele lichaam. Deze aanname is noodzakelijk als je gelooft dat er na je dood een ethische verantwoording moet worden afgelegd over je handelingen in je leven, anders ben je zoiezo ontoerekingsvatbaar aangezien jou handelingen voortkomen uit de materiele processen in je lichaam als gevolg van de inkomende prikkels waarbij de interactie hiertussen(Tussen de inkomende prikkels en de reactie van je lichaam) door de natuurwetten wordt bepaald. Zelfs al zijn sommige van die natuurwetten interdeterministisch zoals in de kwantummechanica. Ook elektronen kun je ondanks interdeterministische trekjes in bepaalde gevallen niet toerekeningsvatbaar verklaren voor de positie die ze aannemen, als bij de mens kwantummechanische verschijnselen een rol spelen dan betekent dat dus nog niet dat daaruit volgt dat wij invloed hebben op de reactie van ons lichaam op een prikkel en daar dan ook ethische verantwoording voor af kunnen leggen.

Maar het heeft natuurlijk meer gevolgen, zoals ik al zei met dat invriezen. Als de ziel het lichaam gedeeltelijk bestuurd en niet terug kan keren nadat het in een bovennatuurlijke locatie aankomt dan zal de uitgevroren persoon na het uitvriezen anders zijn dan voor het invriezen ook al zou de materiele structuur van het lichaam in de tussentijd niet zijn veranderd, gezien er dus een andere ziel zou moeten zijn die het bestuur van het lichaam overneemt. En hoe zit het dan met het totaal aantal zielen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
Als alle mensen een ziel zouden hebben, zou dat betekenen dat alle ruimtelijke verzamelingen van elementaire deeltjes die aan bepaalde criteria voldoen dus een ziel hebben. Want laten we wel wezen, los van de vraag of er een ziel bestaat, hebben we zoiezo een materieel gedeelte, ofwel het lichaam. Gezien alle objecten in feite verzamelingen van deeltjes zijn zijn wij dus ook eigenlijk vergelijkbaar met sterrenstelsels in de zin dat ons lichaam een verzameling van deeltjes is waarbij de deeltjes ook nog is heel ver uit elkaar liggen in verhouding tot hun eigen grootte. En er zijn bepaalde criteria waaraan de materiele structuur moet voldoen om in aanmerking te komen voor de benaming 'mens', die volgen uit de definitie van wat een mens is. Dus er zijn criteria waaraan de verzameling van deeltjes moet voldoen, voldoet het hieraan dan kan je de verzameling deeltjes een mens noemen. Als je ervanuitgaat dat een mens een ziel moet hebben dan ga je er dus ook vanuit dat deeltjes verzamelingen die aan bepaalde criteria voldoen zielen moeten hebben. Door deeltjes te positioneren zou je dus verzamelingen van deeltjes kunnen creeeren die aan de criteria voldoen om mensen genoemd te worden, gezien mensen zielen zouden moeten hebben volgens de basis aanname, zou je dus zielen kunnen naar de natuurlijke wereld kunnen sturen door deeltjes op een bepaalde manier te positioneren.

Maar als je nu alle deeltjes in het universum verzamelt en daaruit het maximale aantal verzamelingen deeltjes maakt die aan het criterium voldoen om een mens genoemd te mogen worden maakt, dan heb je dus een bepaald aantal mensen die volgens de basisaanname allemaal een ziel zouden moeten hebben. Ofterwijl je hebt een minimum aantal zielen nodig die gelijk is aan het maximaal aantal mensen die kunnen bestaan met alle bestaande materie uit het universum. Heb je dat niet dan krijg je een interne tegenstrijdigheid tussen de aannames die je in het begin maakt, namelijk dat alle mensen een ziel moeten hebben en het aantal zielen kleiner is dan het aantal mensen dat je zou kunnen maken met alle materie in het universum waardoor er dus niet genoeg zielen zijn om al die mensen te bemannen en je in een situatie terecht kan komen waarbij het aantal mensen hoger is dan het aantal zielen waardoor niet alle mensen een ziel kunnen hebben, en dat is in strijd met de aanname dat alle mensen een ziel moeten hebben waardoor je dus een interne tegenstrijdigheid krijgt.

En als het aantal zielen zo extreem groot is, want geloof me je kan een hoop mensen maken met alle materie in het universum, dan is het aantal zielen dus ook extreem veel groter dan het aantal mensen op aarde en het aantal mensen dat ooit op de aarde aanwezig zal zijn. Ofterwijl de kans dat een ziel in een lichaam komt zou dan nog veel kleiner zijn dan de kans dat je een paar keer achter elkaar de postcode loterij wint.

En dit sluit ook wel aan op het reincarnatie hoor. Het belangrijke verschil tussen reincarnatie en het geloof in de aanwezigheid van een bovennatuurlijke ruimte waar alle mensen/organismen terecht komen als ze hebben geleefd is dat reincarnatie ook een verklaring geeft voor wat er voor het zygote stadium/geboorte(Of alles wat er tussen in zit) was in plaats van enkel wat er na de dood gebeurd. En eigenlijk verschilt de vraag over wat er voor de geboorte/zygote stadium was in essentie niet van de vraag wat er na de dood is. Dezelfde complicaties treden namelijk in beide vragen op. De reden dat mensen uberhaupt over leven na de dood nadenken is het feit dat het gewoonweg conceptueel niet in te denken is dat er na de dood niets is. Het is mogelijk, maar het is conceptueel niet voor te stellen dat als je nu jezelf dood steekt er daarna niets is. Dat is een heel raar idee, ook voor mij moet ik zeggen. Ofterwijl het idee dat je bewustzijn niet oneindig lang blijft bestaan is problematisch. Om daarover heen te komen is gespeculeerd over een eventueel leven na de dood. Het idee daarbij is dus voornamelijk de gedachte dat er toch niet niks kan zijn zoals hier al door Duckje in het begin is uitgelegd. Maar als er niet niks kan zijn, dan zou er voor je geboorte/zygote stadium dus ook iets geweest moeten zijn net als na je dood iets zou moeten zijn. Maar hypothesen die stellen dat er na de dood een voortleving komt in een bovennatuurlijke ruimte buiten het universum(Gedefinieerd als verzameling punten die voor ons bereikbaar zijn door ons in de 3 bekende ruimtelijke dimensies voort te bewegen) zoals de hemel of de hel, en de ruimte waar je terecht komt afhankelijk is van de manier waarop je hebt geleefd geven geen verklaring voor de vraag wat er voor de geboorte was. Het Christendom bijvoorbeeld zegt hier zover ik weet niets over, dus gaan ze er daar ook vanuit dat er niets was voor jou voor je geboorte. Toch vreemd als de gedachte dat het niets voor een persoon niet kan bestaan als argument wordt gebruikt om je overtuiging van leven na de dood te verdedigen terwijl die overtuiging er tegelijkertijd impliciet wel vanuit gaat dat er niets was voor je geboorte/zygote stadium.

En dit is nu het belangrijke verschil tussen overtuigingen die ervanuitgaan dat je na de dood in een bovennatuurlijk medium terecht komt en daar vervolgens oneindig lang verblijft enerzijds en overtuigingen zoals reincarnatie anderzijds. Reincarnatie geeft ook een verklaring van een leven voor de geboorte/zygote stadium ipv enkel leven na de dood. Maar ook reincarnatie heeft zo zijn implicaties, bovendien is het maar de vraag of reincarnatie dan wel het niets weet te ontwijken. Ook hier komen we in bepaalde moeilijkheden.

Een overeenkomst is iniedergeval dat reincarnatie ervanuitgaat dat er ook een soort bovennatuurlijk component is, dat we bijvoorbeeld de ziel kunnen noemen, die dus van lichaam naar lichaam gaat. Als je dood gaat reist dit component naar een nieuw organisme, die zich of in de zygote stadium bevind of in latere stadia, afhankelijk van wanneer je gelooft dat een ziel het materiele lichaam intreedt. Dus ook hier hebben we het over een ziel die wel/geen invloed heeft en daar gelden eigenlijk dezelfde implicaties die volgen uit de invloed van de ziel op het lichaamsbestuur en daaruitvolgend determinsime en toerekeningsvatbaarheid wat ik eerder beschreef.

Als we nu teruggaan naar het gedachte experiment dat ik in het begin aankaartte, namelijk over dat invriezen. Stel dat je na je dood reincarneert en je ziel dus onmiddelijk naar een ander organisme reist dat op dat moment net geboren wordt. Maar dat je dan binnen een bepaalde tijd weer wordt uitgevroren, wat gebeurd er dan op het moment dat je ziel zich in een ander organisme bevind. Wat gebeurd er dan gaat die er dan uit, of komt er een andere in. En dan krijgen we weer dezelfde vraagstukken over dat lichaamsbestuur en determinisme.

Verder hebben we waarschijnlijk ook een groot probleem als we het hebben over de zielen kwantiteit. Het aantal organismen op aarde is niet constant maar varieert. Dit is een belangrijk gegeven als we het over reincarnatie hebben. Er is geen natuurwet die bepaald dat het totaal aantal organismen constant moet zijn, terwijl je wel zou verwachten dat het totaal aantal organismen constant zou moeten zijn als je ervanuitgaat dat reincarnatie klopt. Je gaat na je dood namelijk direct naar een nieuwgeboren organisme, er moeten dus genoeg organismen zijn voor alle stervende organismen. Dit betekent ook dat het aantal organismen dat sterft per tijdseenheid altijd gelijk moet zijn aan het aantal organismen dat wordt geboren. maar dit gaat direct tegen de realiteit in, zoiezo is er geen natuurwet die ervoor zorgt dat het aantal organismen altijd constant blijft. Maar het wordt al helemaal duidelijk als we het over grote natuurrampen hebben die een groot deel van het leven uitroeien. Als er nu een meteoriet van 10km doorsnee 90% van het leven op aarde uitroeit, hoe kan die 90% dan direct reincarneren in de nakomelingen van de overgebleven 10%?

Nouja het kan dan niet direct, maar als we het reincarnatie model aanpassen kunnen we deze tegenstrijdigheid best wegwerken. Als je nu niet direct in een ander lichaam reincarneert maar ook de mogelijkheid hebt om hierover een bepaalde tijd te doen heb je het probleem in principe opgelost. De slachtoffers van de meteoriet kunnen dan dus wachten tot de populatie weer op het oude pijl is en zo weer allemaal reincarneren, zo is er geen tegenstrijdigheid meer tussen reincarnatie en de natuurwetenschappelijke realiteit om ons heen.

Maar nu gaat de duivel weer in de statistieken zitten mensen, ook met dit model liggen er namelijk beren op de weg. Want dit impliceert dus ook dat er op dit moment een aantal zielen zijn die dus wachten om te reincarneren in nieuw geboren organismen. De som van deze zielen en het aantal zielen dat in organismen zitten staat gelijk aan het totaal aantal zielen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
En in het minimum aantal waar deze totale hoeveelheid aan zou moeten voldoen zitten weer eisen aan verbonden. Want alle organismen zouden een ziel moeten hebben, en je zou in principe uit alle materie in het heelal een maximum aantal organismen kunnen maken. Als het aantal zielen lager is dan dit maximum, kun je dus in een situatie terecht komen waarbij er meer organismen dan zielen zijn en sommige organismen dus geen ziel hebben, wat in strijd is met de basisaanname dat alle organismen een ziel moeten hebben. Ofterwijl er is een minimum aantal zielen nodig dat gelijk is aan het maximaal aantal organismen die je zou kunnen assembleren uit alle materie in het universum. Maar dit minimum aantal zielen is zo extreem groot in vergelijking tot het werkelijk aantal organismen dat zelfs in het meest optimistische scenario omtrent het bestaan van buitenaards leven de kans dat je reincarneert extreem klein is. Er zouden namelijk zoveel zielen zijn dat de kans nihiel is dat je na je dood in het verloop van de gehele toekomst ooit nog reincarneert in een ander lichaam. Dan zal reincarnatie in de praktijk dus eigenlijk verwaarloosbaar weinig voorkomen. Dat is tenminste als je ervanuitgaat dat de kans verdeling voor die zielen om in organismen terecht te komen geheel willekeurig is, je zou het reincarnatie model ook zo kunnen aanpassen dat de kans op reincarnatie voor zielen die al eens in een organisme hebben gezeten veel groter is dan voor zielen die dat nooit hebben meegemaakt. In dit scenario is het dus goed mogelijk dat je na je dood nog volgende levens mee maakt, maar dan is het ook zo dat er een heleboel zielen zijn die nooit in aanmerking komen om in een organisme te komen, niet dat dat bij het vorige model anders was, maar nu is de kans voor organismen die in het begin geen organismen bemanden nog kleiner geworden dit wel te kunnen doen in een later stadium van de levensontwikkeling in het universum. Het zou kunnen, maar zou niet bepaald eerlijk zijn.

En ja zoals ik al zei de ontwikkeling van het universum als geheel. Er zijn momenten geweest waarin er geen leven is geweest en er gaan momenten komen waarin al het leven zal uitsterven. In de begintijden van ons universum was er geen leven mogelijk, dan heb ik het over de condities vlak na de big bang. Ik zei wel dat reincarnatie ook een verklaring bood voor de vraag wat er voor de geboorte was. Dit zou belangrijk zijn omdat de reden om te geloven in leven na de dood voornamelijk te maken zou hebben met de aanname dat er toch niet niets kan zijn waar Duckje het dus in het begin over had en daaruit volgt dus dat er ook een verklaring moet zijn voor leven voor de geboorte/het zygote stadium anders zit je nog steeds met het zogenaamde niks en dat wou je in eerste instantie juist wegwerken. Maar als je voor je geboorte dus in een ander leven aanwezig was en daarvoor weer in een ander leven dan houdt het een keer op op het moment dat er geen leven aanwezig was. En dan zit je nog met het niets opgescheept, dus heb je het probleem enkel verplaatst. Ook na de dood zou je dan dit probleem tegen komen. Het universum zal waarschijnlijk verder uitdijen en eindigen in een big rip. Dan is er natuurlijk geen leven meer mogelijk, en dan zit je weer met het niks. Dus het probleem met het niks wordt ook hier niet ontweken. Tenzij je er natuurlijk van overtuigd bent dat het er meerdere universa zijn of dat het universum helemaal niet eindigd in een big rip maar meer een cyclisch patroon volgt van uitdijen en inkrimpen waarbij er in elke cyclus een fase is waarin leven mogelijk is. Ofterwijl, het probleem met dit niks wat Duckje schetste kan een groter probleem worden als gevolg van kosmologisch onderzoek :p

Dat zou je toch zeker niet verwachten, maar het is wel een implicatie. Maar wat nou als er enkel de natuurlijke wereld is, geen ziel of andere ongein. Dan zou er dus na de dood niets moeten zijn inderdaad. Of toch niet? Chagall gaf het al aan. Volgens het naturalistische wereldbeeld zijn wij te vergelijken met machines die uitvallen als we dood gaan maar dus ook weer aangezet kunnen worden. Ofterwijl als een batterij van mn mobiel stuk gaat en ik vervang het is dat vergelijkbaar met dat mijn hart stuk gaat en ik na een korte dood weer door kan gaan met een kunstmatig hart. Ze voldoen namelijk aan dezelfde eisen. Ik leef doordat er bepaalde materiele processen in mijn lichaam plaats vinden, vallen die uit dan leef ik niet meer. Krijg je die processen echter weer op gang als ik dood ben dan leef ik weer met min of meer hetzelfde lichaam en met dezelfde hersenen en dus dezelfde ervaringen en herrineringen. Ofterwijl leven na de dood, ik ben dan immers dood geweest voor een tijdje maar leef nu weer.

De processen als het kloppen van het hart, de interactie van de hersenen met het lichaam, etc, etc bepalen dus of je leeft of niet. Leven na de dood is dus zelfs in het atheistische scenario mogelijk, wat gewoon volgt uit de basis aannames. Er is namelijk geen fundamentele natuurkundige barriere die verhindert dat in een lichaam waar bepaalde processen niet meer aanwezig zijn(Ofwel dood), deze processen niet weer op gang kunnen worden gebracht(leven). Er is dus geen fundamentele natuurkundige barriere met als gevolg dat je na je dood niet meer tot leven kan worden gewekt.

Als je dus dood gaat en ingevroren wordt en na 300 jaar weer uitgevroren wordt is het voor jou op het moment van uitvriezen alsof het zeer kort geleden is dat je voelde dat je bijna dood ging, en zeer kort geleden dat bv je kleinkind die nu overleden is aan je sterf bed zat te kijken. Het is alsof je opeens een sprong van 300 jaar in de tijd maakt. Dit gaat over de ervaring van de persoon in de tijd die een bepaald interval voor de dood en een bepaald interval na de dood overspant. Dit is zeer belangrijk wat ik straks ga toelichten.

Ok maar stel nu dat je dood gaat en je lichaam wordt verbrand en verpulvert, is het dan wel zo dat het daarna over en uit is met je? Je zou denken van wel, maar in principe niet noodzakelijkerwijs.

Zoals ik eerder heb uitgelegd zijn mensen en eigenlijk alle organismen en objecten verzamelingen van deeltjes die heel ver uit elkaar liggen in verhouding tot hun eigen grootte(Zoals sterren in een sterrenstelsel). Het is een verzameling atomen in feite, en daarmee dus een verzameling protonen, neutronen en elektronen. Die staan in de ruimte gepositioneerd op een bepaalde manier en bepalen zo de structuur van alle objecten.

Als je nu voor de gein ervoor zorgt dat je na iemands dood precies alle benodigde deeltjes in de ruimte zo positioneerd dat je een verzameling deeltjes krijgt die dezelfde structuur heeft als het persoon ttv het overlijden. Dan zou je die persoon in principe op die manier weer tot leven kunnen wekken zou je zeggen. Dan heeft de persoon dus ook dezelfde hersenverbindingen en daarmee dezelfde herinneringen en ervaringen. Je zou dan dus meemaken dat je bijna dood gaat en op het moment dat je doodgaat zo'n beetje leef je weer maar dan in andere tijd. Dus weer het tijdreis verhaal, niet dat je echt sneller in de tijd gaat zoals in sommige situaties in de relativiteitstheorie, maar je ervaart het alsof je ineens een sprong in de toekomst maakt.


Als we nu weer teruggaan naar het verhaal over die ingevroren persoon die wordt uitgevroren, laten we hem Bert noemen. Stel Bert overlijdt op 75 jarige leeftijd op 1 april 2011. Hij komt dus weer tot leven in het jaar 2311 en leeft door tot 2326 en wordt daarmee in feite 90. Dan kunnen we zeggen dat toen hij 74 was hij nog een toekomst in de 24ste eeuw mee zou maken waarin hij bepaalde dingen beleefden. Dus conceptueel in de toekomst reizen in 1 klap zou hiermee moeten kunnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
Sterker nog je zou op deze manier zelfs conceptueel naar het verleden kunnen reizen. Als we nu door deeltjes in de ruimte te positioneren een mens maken met een lichaamsstructuur die precies hetzelfde is als dat van iemand in de toekomst op het moment net voor het sterven. Wat nu, haha, nou wordt het leuk. Deze persoon heeft natuurlijk dezelfde hersenstructuur als de persoon die in de toekomst net gestorven is(Of nee gaat sterven). Deze persoon heeft daarmee herinneringen over de toekomst wat voor hem het verleden is. En wat maakt de persoon mee na het doodgaan? Hij maakt mee dat hij denkt dood te gaan waarna hij zich ineens in het verleden bevind, zoals de eerder aangegeven persoon opeens 300 jaar verder in de toekomst aanwezig was. Het kan in principe wel dat je deeltjes zo structureert dat je een structuur krijgt die toevallig dezelfde is als de structuur van een toekomstig persoon vlak voor zijn sterven. Het zal in de praktijk niet snel gebeuren, toegegeven, ook het eerste niet maar dit al helemaal niet, maar er is geen fundamentele natuurkundige barrière die het onmogelijk maakt en daar gaat het hier om feitelijk.

Het leven voor zijn geboorte is in feite in zijn ervaring dan juist het leven na zijn dood. Tijd vervaagt nu al in deze context. Maar dit is nog niet de gekst denkbare implicatie, het kan nog veel gekker worden.

Het is dus gewoon mogelijk dat je ook na een verbranding van iemands lijk gewoon deeltjes zo positioneerd dat hij weer door kan leven. Ook als het gaat om het verleden kan dit. Maar wat nu als je voor de grap 10 kopieeen van het lijk van zo'n persoon maakt? je maakt dus 10 verzamelingen deeltjes met functionele onderdelen die allemaal hetzelfde zijn als de verzamelingen vlak voor de dood van die persoon.

Dan heb je dus 10 mensen die dezelfde hersenstructuur hebben als de persoon voor zijn dood en dus alle 10 dezelfde herrineringen en ervaringen hebben. Maar als je ze nu alle 10 op verschillende locaties maakt dan maken ze dus allemaal iets anders mee, terwijl ze allemaal dezelfde herrineringen en ervaringen hebben van de tijd VOOR ze werden geassembleerd uit deeltjes.

Nu is het niet op die manier een eenlijnig leven. Wat gebeurde er nou met de persoon na de dood van die persoon? In het geval van de uitgevroren persoon was dat wel duidelijk die leidde daarna een specifiek leven waarbij je kan zeggen dat hij op een specifiek tijdstip in het leven na zijn dood ergens was en een bepaalde geschiedenis had. Maar deze persoon heeft na zijn dood 10 verschillende levens tegelijkertijd in feite. Dus wat maakt hij nou precies mee in het tijdsinterval waarbinnen een tijdsinterval van voor zijn dood en na zijn dood inzitten, is hij nu ineens op 10 verschillende plekken tegelijk met 10 verschillende levens tegelijk? Wat krijgen we nou? Hoe kan iemand nu 10 verschillende levens ervaren en op 10 verschillende plekken tegelijk zijn? Ik kan nu ik dit schrijf toch niet tegelijk in New York rondhangen en in een Indonesische jungle zitten terwijl ik ook de rebellen in Libie help?

Hoe dan ook, er is in feite weinig zinnigs te zeggen over wat die persoon nou eigenlijk meemaakte na zijn dood, daar zijn 10 verschillende verhalen over die allemaal waar zijn. Als het leven van 1 van de uit deeltjes geassembleerde 'klonen' nu wel vertegenwoordigd wat hij na zijn eerste dood meemaakte, en je dus wel iets specifieks kan zeggen over wat er met hem gebeurde na zijn eerste dood dan kloppen de andere 9 dus niet, maar ze zijn in het begin allemaal hetzelfde. Waarom zou die ene goed zijn en die andere 9 niet?

Daar is geen natuurkundige reden voor want ze zijn allemaal hetzelfde, er is geen criterium op basis waarvan je kunt zeggen dat 1 persoon wel zijn latere leven vertegenwoordigde en de andere 9 niet. Dus zou je ervanuit moeten gaan dat ze dit alle 10 doen en hij dus na zijn eerste dood 10 verschillende levens heeft, en dus dat de geschiedenis van deze persoon heel anders is dan de geschiedenis van de meeste mensen waar je op een tijdstip altijd maar in 1 situatie zit.

Of ze kloppen alle 10 niet en er is toch weer geen leven na de dood maar gewoon niets. Want wat nou als je het omdraait. Je zou immers zeggen dat hersenverbindingen veel zeggen over je ervaringen en herinneringen. Als je dingen meemaakt veranderd je hersenstructuur letterlijk mee, de herinneringen zitten ook ergens in de hersenen. Dus aan de hersenstructuur kan je iemands herinneringen analyseren en daarmee grofweg zijn verleden. Ofterwijl er is een correlatie tussen de materiele hersenstructuur en herinneringen en ervaringen. Als je nu een volwassen persoon met deeltjes assembleert en ervoor zorgt dat de hersenstructuur zo is dat hij herinneringen heeft over hoe hij op Mars leefde en daar de tandenfee en ET tegen kwam dan zal die persoon werkelijk denken dat hij dit meegemaakt heeft terwijl hij eigenlijk helemaal geen leven heeft gehad voordat hij werd gemaakt. Dus dan krijg je mensen die in illusies leven over hun verleden en zich dingen menen te herinneren die nooit plaats gevonden hebben.

Misschien leefden die 10 replica's in het voorbeeld dat ik gaf in een illusie. Dat ze meenden herinneringen en ervaringen te hebben die overeenkomen met wat de overleden persoon allemaal voor zijn dood meemaakte is wellicht vergelijkbaar met de herinneringen en ervaringen van de persoon die zo gemaakt is dat hij herinneringen heeft over ervaringen met ET en de tandenfee op Mars. Ofterwijl die 10 mensen leven gewoon in een illusie en als je dood gaat dan is er niets, wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is dat er mensen worden gecreëerd met precies jou lichaamsstructuur voor je overlijden en die daarmee menen jou geschiedenis te hebben.

Maar dan zul je ook na het invriezen niet doorleven. Het lichaam dat uitgevroren wordt leeft dan ook gewoon in een illusie met herinneringen van de ingevroren persoon en is er na de dood niks. Dus ook de persoon met de hersenverbindingen die iemand in de toekomst op natuurlijke manier gaat krijgen heeft gewoon overeenkomstige herinneringen en gevoelens als die persoon uit de toekomst, maar in feite leeft deze eveneens in een zelfde soort illusie als degene die vanwege zijn hersenstructuur een ontmoeting met ET en de tandenfee op Mars beweerd te hebben gehad.

Probleem opgelost zou je zeggen, maar zoals ik zei betekent dit ook dat de persoon die wordt uitgevroren in een illusie leeft. Maar dat is dan toch vreemd. Zijn lichaam is niet veranderd, en de deeltjes in zijn lichaam zijn grotendeels hetzelfde als bij het moment van het invriezen. Zijn lichaam als object heeft dus daadwerkelijk fysiek alles meegemaakt wat in de hersenverbindingen opgeslagen staat. Hier zou hij dus gewoon verder leven, en dan zou je zeggen dat zijn herinneringen en gevoelens over het verleden geen illusie zijn maar daadwerkelijk weergeven wat hij meegemaakt heeft in tegenstelling tot de persoon die zich herinnerd dat hij bij ET en de tandenfee op de coffee is geweest op Mars.

Echter is dat wel vreemd. Want bij het behouden van de lichaamsstructuur leeft hij wel verder, en bij het kopieren van zijn lichaamsstructuur door deeltjes die nooit in zijn lichaam gezeten hebben, zo te positioneren dat je precies een replica van de persoon krijgt leeft hij daarin dus niet verder en leeft de geassembleerde persoon in een illusie. Maar beide deeltjesstructuren zijn 100% hetzelfde, toch is er een verschil in eigenschap in de zin dat je in de ene situatie wel zegt dat hij doorleeft en in de andere niet. Natuurkundig gezien zeer onlogisch, want beide structuren hebben gewoon dezelfde eigenschappen.




We komen nu in feite in een dubbel dilemma terecht. Als we nu zeggen dat er na de dood niets is ook niet als men je levenloze lichaam weer aan de praat krijgt(Die zou dan in een illusie leven), dan is dit dus ook zo als je maar heel eventjes dood bent. Dus als je een paar seconden aan de criteria voldoet op basis waarvan je kunt stellen dat je dood bent en daarna worden processen weer aangewakkerd kom je niet tot leven maar wordt er eigenlijk leven gecreëerd dat herinneringen meent te hebben over een verleden overeenkomstig met jou verleden in een illusie. Net als bij die kopie dmv assemblage van deeltjes. Daarna is er voor jou dus niets.

Ook als je zegt dat er na de dood wel leven kan zijn indien je lichaam weer bepaalde functies kan vervullen en als je een materiele structuur krijgt die hetzelfde is als jou lichaam vlak voor de dood kom je in de problemen. Dat zou dus betekenen dat als je op voorhand zo'n structuur maakt je in het verloop van je leven ineens in het (verre) verleden terecht kan komen, en zelfs dat je in het verloop van je leven op meerdere plaatsen tegelijk aanwezig kan zijn, wat ook de nodige paradoxen oplevert.

Aan alle overtuigingen omtrent leven na de dood zitten dus lastige, onlogische en (haast) tegenstrijdige implicaties verbonden. Maar toch moet iets waar zijn, dat is dan toch een probleem. Nja, lastige problemen allemaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Allemaal leuk en aardig DJ, weer eens professioneel uiteengezet, maar met jouw natuurwetenschappelijke methodes kan je niet iets bepalen wat jij tot dusverre nog niet kan meten. Daarom vind ik het ook telkens weer nutteloos. Chagall volgens mij haalt het voorbeeld van reanimatie aan en dat personen dan weer hetzelfde, of juist anders, terug kunnen komen. Soms werken de hersenen niet meer en dan blijft die persoon in coma. Soms wordt iemand die in coma ligt op onverklaarbare manier weer wakker waarom veel dokters, die dit hebben meegemaakt, de stekker er niet uit willen trekken bij een diepe coma ook als is de kans miniem. Verder hebben wetenschappers eveneens aangetoond, dat als ik cellen uit jouw lichaam verwijderd, en ik prikkel op diezelfde plek waar die cellen weg zijn, de verwijderde cellen, alsnog reageren. Kennelijk is er een soort van band, connectie, die het lichaam heeft (of bijeenhoudt of wat dan ook) maar die we tot dusverre nog niet goed hebben kunnen zien. Dit verklaart wel waarom de hersencapaciteit, qua materie, nog niet genoeg zou zijn om een dag op te slaan. Laat staan een leven. Met die connectie tussen cellen zou dat wel een boel verklaren want wie zegt dat dit niet jouw ziel kan zijn? Ik snap dat het voor jou moeilijk te aanvaarden is dat er dingen zijn die de huidige wetenschap nog niet heeft aan kunnen tonen! Waarschijnlijk ga jij nu zeggen van wel, maar dan zeg ik, alleen de dingen die de huidige wetenschap als mogelijkheid beschouwt. Er zijn genoeg aanwijzingen, dat er meer is, dat het lichaam door meer wordt verbonden dan alleen materie en waarom zou, laten we het eventjes een ziel noemen, waarom zou die ziel, niet voort kunnen leven na de dood dus? Of over kunnen gaan naar een nieuw lichaam? Denk eens buiten de kaders die de natuurwetenschap jou op dit moment voorschotelt. De legendarische wetenschappers die verder keken dan andere instituties/instellingen/wetenschappers beweerden hebben geholpen aan progressie en niet degene die alleen binnen de kaders blijven, daar is een soort van einde aan denk ik, dat zorgt voor stagnatie. Een goed voorbeeld zijn de wetenschappers, die buiten de voorwaarden voor ons leven (zoals de natuurwetenschap aanneemt), maar nu toch andere vormen van leven hebben gevonden op plekken waar dat door veel wetenschappers niet als mogelijk werd beschouwd tsja.
Dat is progressie en jij richt je voornamelijk op stagnatie.
Als wetenschapper moet je vooruit kijken denk ik
Jij kijkt telkens naar achter.
 

DeletedUser34772

Guest
Geen idee wat er na de dood is, en aangezien ik het ook niet te weten kan komen maak ik me er dus verder geen zorgen om
 

DeletedUser

Guest
Allemaal leuk en aardig DJ, weer eens professioneel uiteengezet, maar met jouw natuurwetenschappelijke methodes kan je niet iets bepalen wat jij tot dusverre nog niet kan meten. Daarom vind ik het ook telkens weer nutteloos. Chagall volgens mij haalt het voorbeeld van reanimatie aan en dat personen dan weer hetzelfde, of juist anders, terug kunnen komen. Soms werken de hersenen niet meer en dan blijft die persoon in coma. Soms wordt iemand die in coma ligt op onverklaarbare manier weer wakker waarom veel dokters, die dit hebben meegemaakt, de stekker er niet uit willen trekken bij een diepe coma ook als is de kans miniem. Verder hebben wetenschappers eveneens aangetoond, dat als ik cellen uit jouw lichaam verwijderd, en ik prikkel op diezelfde plek waar die cellen weg zijn, de verwijderde cellen, alsnog reageren. Kennelijk is er een soort van band, connectie, die het lichaam heeft (of bijeenhoudt of wat dan ook) maar die we tot dusverre nog niet goed hebben kunnen zien. Dit verklaart wel waarom de hersencapaciteit, qua materie, nog niet genoeg zou zijn om een dag op te slaan. Laat staan een leven. Met die connectie tussen cellen zou dat wel een boel verklaren want wie zegt dat dit niet jouw ziel kan zijn? Ik snap dat het voor jou moeilijk te aanvaarden is dat er dingen zijn die de huidige wetenschap nog niet heeft aan kunnen tonen! Waarschijnlijk ga jij nu zeggen van wel, maar dan zeg ik, alleen de dingen die de huidige wetenschap als mogelijkheid beschouwt. Er zijn genoeg aanwijzingen, dat er meer is, dat het lichaam door meer wordt verbonden dan alleen materie en waarom zou, laten we het eventjes een ziel noemen, waarom zou die ziel, niet voort kunnen leven na de dood dus? Of over kunnen gaan naar een nieuw lichaam? Denk eens buiten de kaders die de natuurwetenschap jou op dit moment voorschotelt. De legendarische wetenschappers die verder keken dan andere instituties/instellingen/wetenschappers beweerden hebben geholpen aan progressie en niet degene die alleen binnen de kaders blijven, daar is een soort van einde aan denk ik, dat zorgt voor stagnatie. Een goed voorbeeld zijn de wetenschappers, die buiten de voorwaarden voor ons leven (zoals de natuurwetenschap aanneemt), maar nu toch andere vormen van leven hebben gevonden op plekken waar dat door veel wetenschappers niet als mogelijk werd beschouwd tsja.
Dat is progressie en jij richt je voornamelijk op stagnatie.
Als wetenschapper moet je vooruit kijken denk ik
Jij kijkt telkens naar achter.

Er zijn gewoonweg geen aanwijzingen dat er een hiernamaals is, leuk allemaal maar pure speculatie. Dat Dirk het geen er bij haalt wat we weten hoef je hem nog niet op af te vallen.
Ik ben het wel met je eens dat je de discussie daarbij niet moet laten, wat ik wel belangrijk vind is de gegevens die we hebben gebruiken om verder te komen. anders zal dit topic weer stil vallen vanwege het hoge welles nietes spelletje. Het is makkelijk iets weg te wuiven maar kom eens met aanwijzingen dat er een hiernamaals is? En in welke vormen kunnen wij een defenitie hanteren van het hiernamaals want voor mij klinkt het maar allemaal vaag. Kan er amper een voorstelling bij maken. Wellicht dat we daar eerst uit kunnen komen.

Het beargumenteren voor een leven na de dood vloeit en komt vaak voort uit cultureel historisch erfgoed (B.v. geschriften e.d. en maatschappelijke opvoeding) en het feit dat wij niet kunnen bevatten wat niets is (zelfde met oneindig)

als we het op geen manier kunnen meten of bepalen, hoe kun je dan bepalen dat er zo iets aanwezig is? Je kunt het slechts vermoeden geïnspireerd uit je eigen emotionele verlangens die hoogst waarschijnlijk wel weer psychologisch te verklaren zijn. (ja ik noem je gek ja :p)

Eddit: Ik heb het stuk van Dirk nog niet helemaal gelezen, dus wil nog niet zeggen of ik het er mee eens ben je of de nee
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser51938

Guest
Hele simpele vraag die vraagtekens plaatst bij de uitgangspositie: "Wie gaat er dood ?"


Als men het lichaam bedoeld, yup. Dat sterft in de kringloop der natuur. De vraag is of de bewoner van dat lichaam, hoe je die ook wil noemen, ook dood gaat, of zelfs maar dood kán gaan.

Het tegenovergestelde van sterven != leven.
Het tegenovergestelde van sterven = geboren worden.

Leven heeft geen tegenovergestelde.
 

DeletedUser

Guest
Allemaal leuk en aardig DJ, weer eens professioneel uiteengezet, maar met jouw natuurwetenschappelijke methodes kan je niet iets bepalen wat jij tot dusverre nog niet kan meten. Daarom vind ik het ook telkens weer nutteloos. Chagall volgens mij haalt het voorbeeld van reanimatie aan en dat personen dan weer hetzelfde, of juist anders, terug kunnen komen. Soms werken de hersenen niet meer en dan blijft die persoon in coma. Soms wordt iemand die in coma ligt op onverklaarbare manier weer wakker waarom veel dokters, die dit hebben meegemaakt, de stekker er niet uit willen trekken bij een diepe coma ook als is de kans miniem. Verder hebben wetenschappers eveneens aangetoond, dat als ik cellen uit jouw lichaam verwijderd, en ik prikkel op diezelfde plek waar die cellen weg zijn, de verwijderde cellen, alsnog reageren. Kennelijk is er een soort van band, connectie, die het lichaam heeft (of bijeenhoudt of wat dan ook) maar die we tot dusverre nog niet goed hebben kunnen zien. Dit verklaart wel waarom de hersencapaciteit, qua materie, nog niet genoeg zou zijn om een dag op te slaan. Laat staan een leven. Met die connectie tussen cellen zou dat wel een boel verklaren want wie zegt dat dit niet jouw ziel kan zijn? Ik snap dat het voor jou moeilijk te aanvaarden is dat er dingen zijn die de huidige wetenschap nog niet heeft aan kunnen tonen! Waarschijnlijk ga jij nu zeggen van wel, maar dan zeg ik, alleen de dingen die de huidige wetenschap als mogelijkheid beschouwt. Er zijn genoeg aanwijzingen, dat er meer is, dat het lichaam door meer wordt verbonden dan alleen materie en waarom zou, laten we het eventjes een ziel noemen, waarom zou die ziel, niet voort kunnen leven na de dood dus? Of over kunnen gaan naar een nieuw lichaam? Denk eens buiten de kaders die de natuurwetenschap jou op dit moment voorschotelt. De legendarische wetenschappers die verder keken dan andere instituties/instellingen/wetenschappers beweerden hebben geholpen aan progressie en niet degene die alleen binnen de kaders blijven, daar is een soort van einde aan denk ik, dat zorgt voor stagnatie. Een goed voorbeeld zijn de wetenschappers, die buiten de voorwaarden voor ons leven (zoals de natuurwetenschap aanneemt), maar nu toch andere vormen van leven hebben gevonden op plekken waar dat door veel wetenschappers niet als mogelijk werd beschouwd tsja.
Dat is progressie en jij richt je voornamelijk op stagnatie.
Als wetenschapper moet je vooruit kijken denk ik
Jij kijkt telkens naar achter.

bron plz?:p


goed, ik denk dat mensen in leven na de dood geloven omdat het vooruitzicht op het einde op die manier makkelijker is.. Dood, van geliefden en jezelf, is denk ik beter te accepteren als je gelooft in een leven na de dood..
persoonlijk hoop ik aan de ene kant ook wel dat er IETS is maar geloof ik aan de andere kant weinig van alle speculaties over hemel/hel, reincarnatie etc...
We zullen het t.z.t. wel zien dan :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
Allemaal leuk en aardig DJ, weer eens professioneel uiteengezet, maar met jouw natuurwetenschappelijke methodes kan je niet iets bepalen wat jij tot dusverre nog niet kan meten. Daarom vind ik het ook telkens weer nutteloos. Chagall volgens mij haalt het voorbeeld van reanimatie aan en dat personen dan weer hetzelfde, of juist anders, terug kunnen komen. Soms werken de hersenen niet meer en dan blijft die persoon in coma. Soms wordt iemand die in coma ligt op onverklaarbare manier weer wakker waarom veel dokters, die dit hebben meegemaakt, de stekker er niet uit willen trekken bij een diepe coma ook als is de kans miniem. Verder hebben wetenschappers eveneens aangetoond, dat als ik cellen uit jouw lichaam verwijderd, en ik prikkel op diezelfde plek waar die cellen weg zijn, de verwijderde cellen, alsnog reageren. Kennelijk is er een soort van band, connectie, die het lichaam heeft (of bijeenhoudt of wat dan ook) maar die we tot dusverre nog niet goed hebben kunnen zien. Dit verklaart wel waarom de hersencapaciteit, qua materie, nog niet genoeg zou zijn om een dag op te slaan. Laat staan een leven. Met die connectie tussen cellen zou dat wel een boel verklaren want wie zegt dat dit niet jouw ziel kan zijn? Ik snap dat het voor jou moeilijk te aanvaarden is dat er dingen zijn die de huidige wetenschap nog niet heeft aan kunnen tonen! Waarschijnlijk ga jij nu zeggen van wel, maar dan zeg ik, alleen de dingen die de huidige wetenschap als mogelijkheid beschouwt. Er zijn genoeg aanwijzingen, dat er meer is, dat het lichaam door meer wordt verbonden dan alleen materie en waarom zou, laten we het eventjes een ziel noemen, waarom zou die ziel, niet voort kunnen leven na de dood dus? Of over kunnen gaan naar een nieuw lichaam? Denk eens buiten de kaders die de natuurwetenschap jou op dit moment voorschotelt. De legendarische wetenschappers die verder keken dan andere instituties/instellingen/wetenschappers beweerden hebben geholpen aan progressie en niet degene die alleen binnen de kaders blijven, daar is een soort van einde aan denk ik, dat zorgt voor stagnatie. Een goed voorbeeld zijn de wetenschappers, die buiten de voorwaarden voor ons leven (zoals de natuurwetenschap aanneemt), maar nu toch andere vormen van leven hebben gevonden op plekken waar dat door veel wetenschappers niet als mogelijk werd beschouwd tsja.
Dat is progressie en jij richt je voornamelijk op stagnatie.
Als wetenschapper moet je vooruit kijken denk ik
Jij kijkt telkens naar achter.

Ik vraag me af of jij mijn tekst wel gelezen hebt. Natuurlijk weet ik niet of er leven na de dood is of niet, dat heb ik ook helemaal niet gezegd. Ik heb de implicaties van verschillende visies bekeken, die implicaties zijn niet echt toetsbaar daar geef ik je gelijk in, maar je kan wel degelijk die implicaties analyseren. Ik gebruikte meer een wiskundige aanpak dan een natuurwetenschappelijke. Ook heb je mij niet horen zeggen dat ik zeker weet dat er geen ziel is en dat deze niet kan voort leven na de dood. Je legt me hiermee de woorden in de mond. Volgens mij heb ik het aardig bij een beschouwing gelaten door van verschillende visies de implicaties te bekijken, ook de naturalistische zoals je kan zien in mijn stuk. Het invriezen is zeer interessant in dit verband zoals ik heb uitgelegd, dat kan zelfs betekenen dat leven na de dood mogelijk is zonder het bestaan van het bovennatuurlijke, maar daar heb je ook de nodige problemen. Ik heb liever dat je inhoudelijk op stukken uit mijn tekst reageert waar jij het niet mee eens bent, zo kunnen we tenminste een serieuze discussie voeren.

En waar haal jij eigenlijk die bewering vandaan dat er niet genoeg materie in de hersenen is om alle informatie op te slaan die er opgeslagen is?

Het tegenovergestelde van sterven != leven.
Het tegenovergestelde van sterven = geboren worden.

Leven heeft geen tegenovergestelde.

Dat is een tegenstrijdigheid :p

Als A het tegenovergestelde is van B dan is B het tegenovergestelde van A, dus als sterven het tegenovergestelde van leven is is leven het tegenovergestelde van sterven.

En wat is jou gedachte dan bij het gedachte experiment met dat invriezen?

bron plz?:p


goed, ik denk dat mensen in leven na de dood geloven omdat het vooruitzicht op het einde op die manier makkelijker is.. Dood, van geliefden en jezelf, is denk ik beter te accepteren als je gelooft in een leven na de dood..
persoonlijk hoop ik aan de ene kant ook wel dat er IETS is maar geloof ik aan de andere kant weinig van alle speculaties over hemel/hel, reincarnatie etc...
We zullen het t.z.t. wel zien dan :D

Het is heel makkelijk om erachter te komen, nu zelfmoord plegen en je kan het al weten ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
Er zijn gewoonweg geen aanwijzingen dat er een hiernamaals is, leuk allemaal maar pure speculatie. Dat Dirk het geen er bij haalt wat we weten hoef je hem nog niet op af te vallen.
Ik ben het wel met je eens dat je de discussie daarbij niet moet laten, wat ik wel belangrijk vind is de gegevens die we hebben gebruiken om verder te komen. anders zal dit topic weer stil vallen vanwege het hoge welles nietes spelletje. Het is makkelijk iets weg te wuiven maar kom eens met aanwijzingen dat er een hiernamaals is? En in welke vormen kunnen wij een defenitie hanteren van het hiernamaals want voor mij klinkt het maar allemaal vaag. Kan er amper een voorstelling bij maken. Wellicht dat we daar eerst uit kunnen komen.

Het beargumenteren voor een leven na de dood vloeit en komt vaak voort uit cultureel historisch erfgoed (B.v. geschriften e.d. en maatschappelijke opvoeding) en het feit dat wij niet kunnen bevatten wat niets is (zelfde met oneindig)

als we het op geen manier kunnen meten of bepalen, hoe kun je dan bepalen dat er zo iets aanwezig is? Je kunt het slechts vermoeden geïnspireerd uit je eigen emotionele verlangens die hoogst waarschijnlijk wel weer psychologisch te verklaren zijn. (ja ik noem je gek ja :p)

Eddit: Ik heb het stuk van Dirk nog niet helemaal gelezen, dus wil nog niet zeggen of ik het er mee eens ben je of de nee

Dat hoeft van mij niet eens met dit onderwerp. Hier is het zinloos om om emperische bewijzen te vragen omdat de discussie dan verdwijnt naar bepaalde pagina's achterin, want die zijn er simpelweg niet. Wel kun je zoals ik zei discussieren over de implicaties van bepaalde wereldbeelden, en kan je de vraag 'Is er leven na de dood?' in deelvragen verdelen waar je wel enigzins zinnig over kan discussieren. Bv de deelvraag:

'Kan reincarnatie alleen kloppen als het totaal aantal organismen altijd constant is?'

Over dat soort vragen kun je zinnig discussieren, en dat is denk ik ook wat we in dit topic zouden moeten doen. Wat hier betreft zeg ik dat dit niet perse hoeft als je na je dood niet direct reincarneert. Zo kun je meer van dit soort dingetjes bekijken en daar over discussieren, ik heb er een aantal besproken in mijn betoog. Ook het atheistische wereldbeeld wordt daar aan de tand gevoeld btw, met een probleem bij de implicaties van het uitvriezen van iemand.
 

DeletedUser51938

Guest
!= betekend is niet ;)

Het eerste deel is een ontkenning, het tweede deel de verbetering, het laatste deel is om over na te denken ;) (of eigenlijk meer: om te ervaren, want denken faalt uiteindelijk op dit soort onderwerpen)

Ik kan moeilijk wat zeggen over invriezen, omdat ik er te weinig vanaf weet om wat nuttigs te zeggen zonder dat ik eerst een flinke boel moet inlezen. Ik ben van mening dat het invriezen van een lichaam niet zo nuttig is. Het is een leuke hoeveelheid bewaard gebleven menselijke cellen, die mogelijk nog als reserveonderdelen gebruikt kunnen worden, maar ik zie het niet weer rondlopen.

Het is uitgaan van een mechanische mens, en hoewel dat op sommige vlakken gerechtvaardigd lijkt, gaat het voorbij aan bewustzijn. En voor de duidelijkheid: bewustzijn != (not is) denken.
 

DeletedUser7072

Guest
!= betekend is niet ;)

Had dan =/= gebruikt, ik dacht dat je dat uitroepteken los van het wiskundige verband gebruikte :p

Het eerste deel is een ontkenning, het tweede deel de verbetering, het laatste deel is om over na te denken ;) (of eigenlijk meer: om te ervaren, want denken faalt uiteindelijk op dit soort onderwerpen)

Ik kan moeilijk wat zeggen over invriezen, omdat ik er te weinig vanaf weet om wat nuttigs te zeggen zonder dat ik eerst een flinke boel moet inlezen. Ik ben van mening dat het invriezen van een lichaam niet zo nuttig is. Het is een leuke hoeveelheid bewaard gebleven menselijke cellen, die mogelijk nog als reserveonderdelen gebruikt kunnen worden, maar ik zie het niet weer rondlopen.

Het is uitgaan van een mechanische mens, en hoewel dat op sommige vlakken gerechtvaardigd lijkt, gaat het voorbij aan bewustzijn. En voor de duidelijkheid: bewustzijn != (not is) denken.

Ik weet er ook niet alles van hoor, maar het gaat om het simpele principe ervan die zijn weerslag heeft op deze discussies. De precieze technieken, etc zijn volledig irrelevant. voor deze discussie.

Het gaat erom dat je bepaalde processen weer op gang krijgt en dat je daardoor iemand die dood is weer tot leven wekt als het ware, en er zijn geen fundamentele natuurkundige redenen waarom dit niet zou kunnen. Het is in de praktijk mischien moeilijk, maar het kan in principe wel en daar gaat het om, het gaat niet tegen de natuurwetten in. Dat betekent dus dat je weer kan leven na de dood, ofterwijl leven na de dood en dat kan zonder iets bovennatuurlijks is het idee. Alhoewel je dan wel op bepaalde moeilijkheden sluit die ik in dat stuk beschreven heb. Heb je het gelezen of niet?

Kun je beargumenteren waarom het volgens jou onmogelijk is dat een ingevroren persoon weer tot leven wordt gewekt als het ware? En je geeft aan wat het bewustzijn niet is, maar kun je ons ook vertellen wat het dan wel is?
 

DeletedUser51938

Guest
Had dan =/= gebruikt, ik dacht dat je dat uitroepteken los van het wiskundige verband gebruikte :p
Ik ken die =/= operator niet, en kan hem ook nergens terug vinden om de betekenis er eens van te leren, dus blijf maar bij wat ik ken :p


Ik weet er ook niet alles van hoor, maar het gaat om het simpele principe ervan die zijn weerslag heeft op deze discussies. De precieze technieken, etc zijn volledig irrelevant. voor deze discussie.

Het gaat erom dat je bepaalde processen weer op gang krijgt en dat je daardoor iemand die dood is weer tot leven wekt als het ware, en er zijn geen fundamentele natuurkundige redenen waarom dit niet zou kunnen. Het is in de praktijk mischien moeilijk, maar het kan in principe wel en daar gaat het om, het gaat niet tegen de natuurwetten in. Dat betekent dus dat je weer kan leven na de dood, ofterwijl leven na de dood en dat kan zonder iets bovennatuurlijks is het idee. Alhoewel je dan wel op bepaalde moeilijkheden sluit die ik in dat stuk beschreven heb. Heb je het gelezen of niet?

Kun je beargumenteren waarom het volgens jou onmogelijk is dat een ingevroren persoon weer tot leven wordt gewekt als het ware? En je geeft aan wat het bewustzijn niet is, maar kun je ons ook vertellen wat het dan wel is?

Dit tweede deel kom ik zo op terug, want dan zal ik wat meer moeten typen dan nu :D Ja ik heb het wel gelezen maar ben, zoals ik aangaf, van mening dat het uitgangspunt niet klopt.

Het huidige uitgangspunt lijkt (simplistisch gezegd): een mens is een verzameling cellen die op elkaar inwerkt. Alle overige kwaliteiten zijn een uitdrukking van dat op elkaar inwerken van cellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
Ik ken die =/= operator niet, en kan hem ook nergens terug vinden om de betekenis er eens van te leren, dus blijf maar bij wat ik ken :p

Daarmee bedoelde ik gewoon hetzelfde als met jou operator alleen is deze duidelijker. Het betekent dus gewoon 'is niet gelijk aan', je ziet ook dat het 2 paralelle strepen zijn met een schuine streep erdoorheen. Daaraan kun je het herkennen ;)

Dit tweede deel kom ik zo op terug, want dan zal ik wat meer moeten typen dan nu :D Ja ik heb het wel gelezen maar ben, zoals ik aangaf, van mening dat het uitgangspunt niet klopt.

Het huidige uitgangspunt lijkt (simplistisch gezegd): een mens is een verzameling cellen die op elkaar inwerkt. Alle overige kwaliteiten zijn een uitdrukking van dat op elkaar inwerken van cellen.

Dat zeg ik niet perse in mijn stuk, ik heb ook wereldbeelden bekeken die ervanuitgaan dat er een ziel is en het lichaam wordt beinvloed door iets naast het materiele gedeelte. Maar ik stel wel dat het materiele deel zoiezo invloed heeft, en dat er een relatie is tussen het materiele gedeelte en de ziel alsje ervanuitgaat dat deze bestaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser51938

Guest
Daim .. ik ben geneigd om je een link naar een torrent met 14h audio te geven die dit veel helderderder uitlegt dan ik voorlopig in staat ga zijn om te doen ...


Ik ga oprecht mijn best doen om een bevredigende omschrijving van bewustzijn te geven, maar moet voorop stellen dat het niet meer als bij benadering zal zijn. Dit om de simpele reden dat bewustzijn niet uit te drukken is in woorden of begrippen. Het ontstijgt alle pogingen om te labelen, en dit is dan ook de oorzaak dat alle religies falen in hun poging er uitdrukking aan te geven.


Ik ga een vergelijking maken met de materiële wereld. Als er geen ruimte/stilte/niets zou zijn, dan was er ook geen materie/geluid/iets. Hier moet je 'niets' zien als 'niet-iets'. Letterlijk. Het feit dat wij een toon horen als we een stemvork aanslaan is alleen mogelijk omdat die toon onderbroken wordt door stilte. Je kan het ene object niet van het andere onderscheiden zonder dat er ruimte is voor de 2 om in te bestaan. Je kan niet 'iets' definiëren zonder een 'niets' om aan te refereren.

Bewustzijn is de stilte, de ruimte, het niet-iets, waarin alles plaatsvind. Het is de enabeler om het zo te zeggen. Een vis zal zich niet bewust zijn van het water om hem/haar heen, tot je hem/haar uit het water haalt. Het is zo vanzelfsprekend dat het vergeten wordt. Ons universum bestaat meer uit ruimte dan uit materie, maar om een of andere reden is dat onbelangrijk voor de hersenen: ruimte, daar kunnen we niets mee .. het heeft geen properties en je kan er niets aan vastplakken of mee doen ... right ? Wrong!

Als je buiten staat en iemand vraagt je of je in de verte ook dat geluid hoort, dan gebeurt er bij de meeste mensen iets heel interessants: ze houden op met denken, en gaan ervaren. Als je denkt terwijl je luistert, dan hoor je niets anders dan wat je verwacht te horen, ga je luisteren zonder denken, dan hoor je een heel scala aan dingen die je daarvoor niet hoorde.

Je hebt ruimte in jezelf gemaakt waardoor je de wereld de ruimte geeft om te zijn.

Een andere manier is wat adrenaline junkies doen ... hun leven zo direct in gevaar brengen dat als ze niet ophouden met denken en alles op gevoel doen, ze hartstikke dood zijn. Eén foutje en het houd op. Maar alles gaat zo snel dat je helemaal geen tijd hebt om na te denken of je nu wel of geen foutje aan het maken bent .. terwijl je die gedachte zou vormen zou je je maker ontmoeten (als dat kon). Dit geeft aan dat denken geen requirement is voor de meeste situaties, en vaak zelfs meer hinderend is dan wat anders.

Het lichaam zelf heeft een bijzonder hoge mate van intelligentie in zich. Als je alleen maar naar het immuunsysteem kijkt of de bloedcirculatie, dan kan je niet anders dan concluderen dan dat het (tenzij beïnvloed door ziekten) precies weet wat het in welke situatie moet doen... zonder denken.

Waar ik naartoe wil met dit 'zonder denken' is het volgende: Bewustzijn is wat er overblijft als je ophoud met denken, en niet in slaap valt. Het is de 'ruimte' waarin alles kán bestaan en zonder welke alles die minuscuul kleine punt zou zijn waaruit de big bang voortkwam. Bewustzijn = God = Ziel = Alpha & Omega = Unified Field Theory = Brahman = Boeddha = Allah = het naamloze = <ander smaakje> = Leven.

Het is de essentie van wat en wie we zijn, tot uitdrukking komend in een mensenlichaam. Dit laatste stelt bewustzijn in staat om zichzelf te onderzoeken omdat een mens ook de mogelijkheid tot denken heeft ontwikkeld. Het probleem wat ontstaat is dat we onszelf vereenzelvigen mét dat denken. Dat zelf-beeld dat bestaat uit labels die er middels denken opgeplakt zijn is het deel wat eindig is, wat kan sterven, wat bang is om te sterven, wat bang is dat het z'n schulden niet kan betalen, wat bang is om geliefden te verliezen of wat denkt dat een grotere auto een beter gevoel geeft over wie hij/zij is.


Dit zo schrijvende zie ik steeds minder redenen waarom een bevroren lichaam niet weer tot leven gewekt zou kunnen worden trouwens .. wellicht is dat een vooroordeel van mezelf over wat wel en niet 'hoort'. Het punt waar ik er op vastloop heeft te maken met het feit dat we dan ook de techniek moeten ontwikkelen om dat bewustzijn in eerste instantie in het lichaam te plaatsen. Iets wat vooralsnog hét wonder der natuur is. Ik ga er daarbij vanuit dat in een ingevroren lichaam dus geen bewustzijn meer is. Weet ik dit als feit ? Nee, natuurlijk niet.. dan zat ik niet hier te typen :eek:

Volgens de manier waarop ik tegen de dingen aankijk is het min of meer het canvas waar het schilderij op geschilderd wordt.

Edit: Ik ben redelijk los geweest met termen en definities hier ... je zal ietwat om de dingen heen moeten lezen om daar te komen waar ik bedoel ;) En anders kan ik niets anders doen dan je aanraden 'Out of your Mind' van Alan Watts te downloaden, die het weliswaar in het Engels uitlegt, maar bijzonder begrijpelijk en helder uiteenzet. Tevens helpt hij wat misvattingen over Boeddhisme en Hindoeïsme uit de wereld die nogal hardnekkig zijn. Zoals dat Hindoes meerdere goden vereren, wat niet het geval is :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan