"heidense" elementen in het christendom

DeletedUser2929

Guest
De Koran zegt dat Jezus gewoon een profeet was. En daar ligt een groot probleem. Want voor Christenen is Jezus de Weg naar het eeuwige leven!

Eeuwig leven zou ik niet zeggen, want je gaat dood. Of je moet het tekstje leven na de dood letterlijk opnemen:)
 

DeletedUser

Guest
Oopsie:eek: Das wel een hele erge typfout. Aangepast.



Aangepast

Leven na de dood ja. Hier weet je dat je het max. 100 jaar uithoud. De bijbel schrijft dat God de de verdorven mens niet meer ouder laat worden dan 120 jaar.
 

DeletedUser

Guest
We kunnen met zijn allen nog hierover discussiëren tot ons sterf bed. Als we die krijgen mogen.

Het heet niet voor niets geloven. Het enige wat ik kan doen is getuigen van mijn geloof. En een ander kan daarmee doen wat hij wil. Ik hoop van harte dat nog meer mensen hier met mij delen in de Liefde en Genade van Jezus.

We kunnen nu eenmaal niet alles verklaren. Artsen staan ook met open monde te kijken als een verlamde omhoog springt en wegloopt in Jezus Naam. Deze wonderen gebeuren waar de Geest van God is. Mensen die God niet kennen of willen kennen zullen dit niet zien.

Pak een bijbel en begin eens te lezen. Lees hem eens uit. En vraag God of Hij je wil helpen met het lezen van Zijn woorden. Ik zelf ben christelijk opgevoed. Daarmee ben ik ook gezegend. Maar ik begreep eerst ook niet wat de bijbel vertelde. Wel wat mooie verhalen over David etc. Maar de boodschap was voor mij onduidelijk. Totdat ik mensen ontmoette en bad tot God of hij mij de ogen wilde openen. Dat ik de dingen mag zien zoals ik ze moet zien. En de bijbel gaf mij tranen en kippenvel bij iedere zin die ik las. God is goed. Maar je weet het niet, je bent er blind voor, zolang Hij je ogen niet heeft geopend. Andere mensen kunnen je helpen de goede richting in. Ik hoop dat ik er ook nog voor veel mensen mag zijn op die manier in mijn leven.

Prijs de Heer voor zijn Goedheid! Misschien is het wat als jullie eens op Youtube kijken hoe moslims bekeren tot het christendom. Het is geweldig. God werkt overal. Maar velen willen Hem niet zien!

Amen

Ik ga ervandoor
 

DeletedUser

Guest
Pak een bijbel en begin eens te lezen. Lees hem eens uit. En vraag God of Hij je wil helpen met het lezen van Zijn woorden. Ik zelf ben christelijk opgevoed. Daarmee ben ik ook gezegend. Maar ik begreep eerst ook niet wat de bijbel vertelde. Wel wat mooie verhalen over David etc. Maar de boodschap was voor mij onduidelijk. Totdat ik mensen ontmoette en bad tot God of hij mij de ogen wilde openen. Dat ik de dingen mag zien zoals ik ze moet zien. En de bijbel gaf mij tranen en kippenvel bij iedere zin die ik las. God is goed. Maar je weet het niet, je bent er blind voor, zolang Hij je ogen niet heeft geopend. Andere mensen kunnen je helpen de goede richting in. Ik hoop dat ik er ook nog voor veel mensen mag zijn op die manier in mijn leven.

Even reageren op dit stukje.
Weet je hoe zwaar het is om die hele Bijbel te lezen voor iemand die niet gelooft?:p Das niet niks voor hen.
 

DeletedUser

Guest
Even reageren op dit stukje.
Weet je hoe zwaar het is om die hele Bijbel te lezen voor iemand die niet gelooft?:p Das niet niks voor hen.

Dat weet ik, want ik snapte er eerst ook helemaal niets van. Maar er zijn hier wel wat mensen die de bijbel een verhaaltjes boek noemen. De bijbel bezit alle kennis en ook profetieën over wat komen zou. Ook de technologie wordt ergens genoemd. Ik dacht in Daniel ergens. Als God je de kracht geeft om de bijbel te begrijpen dan wil je niets anders meer lezen. Het is je bron van kennis en liefde.

Je met jezelf er gewoon toe zetten. Dan ben je pas echt nieuwsgierig. Bid gewoon ook al weet je niet precies hoe dat moet. Bidden is praten met God. Dat helpt misschien. Je kunt Hem dingen vragen.
 

DeletedUser13801

Guest
Dat weet ik, want ik snapte er eerst ook helemaal niets van. Maar er zijn hier wel wat mensen die de bijbel een verhaaltjes boek noemen. De bijbel bezit alle kennis en ook profetieën over wat komen zou. Ook de technologie wordt ergens genoemd. Ik dacht in Daniel ergens. Als God je de kracht geeft om de bijbel te begrijpen dan wil je niets anders meer lezen. Het is je bron van kennis en liefde.

Je met jezelf er gewoon toe zetten. Dan ben je pas echt nieuwsgierig. Bid gewoon ook al weet je niet precies hoe dat moet. Bidden is praten met God. Dat helpt misschien. Je kunt Hem dingen vragen.

Je kunt hem dingen vragen ja... Maar of je antwoord krijgt is weer iets anders. :rolleyes:

Maar inderdaad, bijvoorbeel het verhaal van de schepping vindt ik een beetje onzin. Ik bedoel: ''Dag 3 God liet het water samenvloeien. Het droge noemde hij aarde, het samengestroomde water noemde hij zee. Voorts liet God zaadvormende planten en bomen ontkiemen.'' (gewoon van wikipedia hoor ;)) Als je iets creerd wat massa hebt dan moet je zelf ook massa hebben.
 

DeletedUser

Guest
We kunnen met zijn allen nog hierover discussiëren tot ons sterf bed. Als we die krijgen mogen.

Het heet niet voor niets geloven. Het enige wat ik kan doen is getuigen van mijn geloof. En een ander kan daarmee doen wat hij wil. Ik hoop van harte dat nog meer mensen hier met mij delen in de Liefde en Genade van Jezus.

We kunnen nu eenmaal niet alles verklaren. Artsen staan ook met open monde te kijken als een verlamde omhoog springt en wegloopt in Jezus Naam. Deze wonderen gebeuren waar de Geest van God is. Mensen die God niet kennen of willen kennen zullen dit niet zien.

Pak een bijbel en begin eens te lezen. Lees hem eens uit. En vraag God of Hij je wil helpen met het lezen van Zijn woorden. Ik zelf ben christelijk opgevoed. Daarmee ben ik ook gezegend. Maar ik begreep eerst ook niet wat de bijbel vertelde. Wel wat mooie verhalen over David etc. Maar de boodschap was voor mij onduidelijk. Totdat ik mensen ontmoette en bad tot God of hij mij de ogen wilde openen. Dat ik de dingen mag zien zoals ik ze moet zien. En de bijbel gaf mij tranen en kippenvel bij iedere zin die ik las. God is goed. Maar je weet het niet, je bent er blind voor, zolang Hij je ogen niet heeft geopend. Andere mensen kunnen je helpen de goede richting in. Ik hoop dat ik er ook nog voor veel mensen mag zijn op die manier in mijn leven.

Prijs de Heer voor zijn Goedheid! Misschien is het wat als jullie eens op Youtube kijken hoe moslims bekeren tot het christendom. Het is geweldig. God werkt overal. Maar velen willen Hem niet zien!

Amen

Ik ga ervandoor

Dat weet ik, want ik snapte er eerst ook helemaal niets van. Maar er zijn hier wel wat mensen die de bijbel een verhaaltjes boek noemen. De bijbel bezit alle kennis en ook profetieën over wat komen zou. Ook de technologie wordt ergens genoemd. Ik dacht in Daniel ergens. Als God je de kracht geeft om de bijbel te begrijpen dan wil je niets anders meer lezen. Het is je bron van kennis en liefde.

Je met jezelf er gewoon toe zetten. Dan ben je pas echt nieuwsgierig. Bid gewoon ook al weet je niet precies hoe dat moet. Bidden is praten met God. Dat helpt misschien. Je kunt Hem dingen vragen.

Wel, jij hebt verdomd veel geluk dat je dan de Veda's niet gelezen had.
of je was een Hindoe vanuit heel je hart
of je hebt heel veel geluk dat je geen Koran hebt gelezen, of de Thora (wat overigens het boek was dat TM bedoelde met Jezus' functie als rabbi).

Je kon ook altijd de Pali gelezen hebben (de boeddhistische schriften)
of de Tao Te Ching (taoïsme)....

Ik heb het grootste deel van deze schriften gelezen.
Het is vaak prachtige literatuur, en vaak ook niet eenvoudig.

Ik spreek vaak over de bijbel als een bundel sprookjesverhalen. Dit omdat het overgrote deel ook metaforisch is geschreven.
Wees niet zo arrogant dat je er van uit gaat dat ik de bijbel niet zou gelezen hebben.

En ik ben ook heel blij dat "god me niet de kracht heeft gegeven" om me de bijbel te laten lezen. Een boek meer dan 1x lezen is pure verspilling van tijd, net zoals een film meerdere keren bekijken. Je weet al wat er gaat gebeuren => saai. En je kan je hele leven lezen, en toch niet alles gelezen hebben dat er te lezen valt...

daarnaast ben ik ook wel sterk genoeg om de bijbel te lezen zonder gods hulp :p


wat jouw perceptie over het geloof en over god betreft:
het geloven in een god brengt jou misschien verlichting, jij hebt misschien iets nodig waaraan je je kan optrekken in dit leven. Je hebt misschien een helpende hand nodig. Dus zuigen je hersenen maar al te graag informatie op over een god van een geloof. En geloof je dus maar al te graag dat er zo'n wezen bestaat. Je zou niet kunnen leven met het gedacht dat dit leven je enige zou zijn, en dat alles wat er na gebeurt je toch niet meer beseft aangezien je tot stof bent vergaan (ra ra ra, de bijbel spreekt daar nu toevallig ook over...)

Ik heb geen geloof in een sprookjesfiguur of een imaginair wezen nodig. Mijn vriendschap en liefde voor/van andere mensen in mijn omgeving is meer dan genoeg voor me.

Je kunt hem dingen vragen ja... Maar of je antwoord krijgt is weer iets anders. :rolleyes:

Maar inderdaad, bijvoorbeel het verhaal van de schepping vindt ik een beetje onzin. Ik bedoel: ''Dag 3 God liet het water samenvloeien. Het droge noemde hij aarde, het samengestroomde water noemde hij zee. Voorts liet God zaadvormende planten en bomen ontkiemen.'' (gewoon van wikipedia hoor ;)) Als je iets creerd wat massa hebt dan moet je zelf ook massa hebben.

Je hebt niet per se massa nodig om massa te creëren ;)
Uit pure energie kun je massa vormen, en omgekeerd.
 

DeletedUser13801

Guest
Je hebt niet per se massa nodig om massa te creëren ;) Uit pure energie kun je massa vormen, en omgekeerd.

Ik hoorde net ergens dat zwarte gaten energie op kunnen slokken... Dus in dat geval zou er een einde kunnen zijn voor hem.
 

DeletedUser

Guest
Christendom stamt af van het Jodendom zoals we allen wel zullen weten. Echter is het zo dat het Christendom nogal veel sporen van het essinisme in zich draagt. Hoe kan dat nu? Christus was nog niet eens geboren?

Simpel, Jezus Christus was een Rabbi dus natuurlijk kende hij de Thora. Ieder gelovige maakt voor zichzelf uit waar hij/zij de speerpunten van het geloof legt. Laten we het simpel houden en zeggen dat alle Joden tot 1 van de 3 sekten behoorden. Jezus Christus zou dan toevallig het essinisme volgen dus is het geen wonder dat hij zich gedroeg naar de leer van het essinisme.

Christenen proberen te leven naar Jezus Christus dus is het ook geen wonder dat het Christendom vele essinistische trekjes heeft.

klopt volledig.
maar ik gebruikte dit enkel om christenen er op te wijzen dat hun geloof niet het ware is. Ieder geloof is in zekere zin het ware geloof. Aanhangers van een bepaalde religie zien die als waar. Dus dergelijke beweringen uitkramen zijn ook compleet zinloos en eigenlijk belachelijk...

andere religies zijn DÉ belangrijkste bron voor het creëren van een nieuwe religie, en de nieuwe religie vertoont dus altijd (veel) overeenkomsten met zijn bronnen. syncretisme is van heel groot belang in het ontstaan van religieën.

Aphrodite is geboren doordat het geslachtsorgaan van Ouranos in de zee werden gegooid. Dat gebeurde voordat Apollo geboren was, dus kan Aphrodite nooit een kleindochter van hem zijn.

Homeros schreef dat ze voortvloeide uit Zeus en Dione (of Theia)
Andere versies zijn:
- een dochter van Uranus en Hemera (of Eos)
- bloeddruppels van Uranos in het zilveren schuim van de zee (Hesiodus' versie)

En Apollo is een (minder bekende) Romeinse god. De grootvader van Byblos.
Jij verwart Apollo met Apollon.
Apollon is de overbekende griekse god, tweelingbroer van Artemis en zoon van Zeus en Leto. Hij is inderdaad na Aphrodite (of Asarte) geboren.

Ik schrijf dus zeker geen fout als ik beweer dat Byblos de kleindochter is van Apollo.

Byblos is een romeinse godin, oost-romeins.
In het west-romeinse rijk was dit Venus

Venus en Byblos zijn beiden gebaseerd op Aphrodite.

;)
 

DeletedUser

Guest
Homeros schreef dat ze voortvloeide uit Zeus en Dione (of Theia)
Andere versies zijn:
- een dochter van Uranus en Hemera (of Eos)
- bloeddruppels van Uranos in het zilveren schuim van de zee (Hesiodus' versie)

En Apollo is een (minder bekende) Romeinse god. De grootvader van Byblos.
Jij verwart Apollo met Apollon.
Apollon is de overbekende griekse god, tweelingbroer van Artemis en zoon van Zeus en Leto. Hij is inderdaad na Aphrodite (of Asarte) geboren.

Ik schrijf dus zeker geen fout als ik beweer dat Byblos de kleindochter is van Apollo.

Byblos is een romeinse godin, oost-romeins.
In het west-romeinse rijk was dit Venus

Venus en Byblos zijn beiden gebaseerd op Aphrodite.

;)

Ah zo, ik verwar Aollon met Apollo, ja dan moeten ze ook maar niet die namen op elkaar laten lijken he;)

Venus was eigenlijk gewoon de Romeinse Aphrodite, en in het oosten was ze Byblos ==> Byblos= Aphrodite.

Dus dan zou Apollo, de onbekende, dus de grootvader van Aphrodite zijn?
 

DeletedUser

Guest
Ah zo, ik verwar Aollon met Apollo, ja dan moeten ze ook maar niet die namen op elkaar laten lijken he;)

Venus was eigenlijk gewoon de Romeinse Aphrodite, en in het oosten was ze Byblos ==> Byblos= Aphrodite.

Dus dan zou Apollo, de onbekende, dus de grootvader van Aphrodite zijn?

Nee, gezien het feit dat Venus en Byblos Romeinse godinnen waren
De Griekse goden en godinnen floreerden een heel stuk eerder dan de Romeinse

Romeinen waren gewoon gek op alles wat grieks was, en kopieerden dat dan ook gretig.
praktisch alle Romeinse goden zijn gebaseerd op Griekse (de verhalen en de onderlinge familieverbanden verschillen meestal wel)
Romeinse gevechtstactieken zijn ook gebaseerd op de Griekse (de falanx van de Grieken bijvoorbeeld: schild tegen schild)
Het Romeinse wet- en regeersysteem (de Senaat) zijn ook naar het voorbeeld van de Grieken
enz. enz.

Dus beweren dat Apollo (een Romeinse god) de grootvader was van Aphrodite klopt niet.
Je mag Venus/Byblos niet gelijkstellen aan Aphrodite. Het zijn kopieën, niet Aphrodite zelf.


Om je leegte van de kennis over Apollo op te vullen:
Apollo werd door de Romeinen vereerd als een reddende god.
Ook gaf hij orakels, was hij de god van de muziek en van opgewekte levensvreugde
Maar hij kon ook streng en straffend zijn.
Later werd hij de zonnegod (tijdens Augustus' regeerperiode), meestal werd dan naar hem gerefereerd als Sol Invictus
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Waar ik het wel mee eens ben is dat het inderdaad onzin is je eigen geloof als de ware te verklaren. Omdat de enige reden waarom je eri ngeloofd is omdat je meestal zo bent opgevoed.
 

DeletedUser

Guest
Nee, gezien het feit dat Venus en Byblos Romeinse godinnen waren
De Griekse goden en godinnen floreerden een heel stuk eerder dan de Romeinse

Romeinen waren gewoon gek op alles wat grieks was, en kopieerden dat dan ook gretig.
praktisch alle Romeinse goden zijn gebaseerd op Griekse (de verhalen en de onderlinge familieverbanden verschillen meestal wel)
Romeinse gevechtstactieken zijn ook gebaseerd op de Griekse (de falanx van de Grieken bijvoorbeeld: schild tegen schild)
Het Romeinse wet- en regeersysteem (de Senaat) zijn ook naar het voorbeeld van de Grieken
enz. enz.

Dus beweren dat Apollo (een Romeinse god) de grootvader was van Aphrodite klopt niet.
Je mag Venus/Byblos niet gelijkstellen aan Aphrodite. Het zijn kopieën, niet Aphrodite zelf.


Om je leegte van de kennis over Apollo op te vullen:
Apollo werd door de Romeinen vereerd als een reddende god.
Ook gaf hij orakels, was hij de god van de muziek en van opgewekte levensvreugde
Maar hij kon ook streng en straffend zijn.
Later werd hij de zonnegod (tijdens Augustus' regeerperiode), meestal werd dan naar hem gerefereerd als Sol Invictus

Jemig dan mag dat KCV boek wel eens aangepast worden en mijn docente ook^^

Kijk Sol Invictus die naam zeg mij meer. Dus de Romeinse Apollo was eingelijk Sol Invictus. Ok kijk dan snap ik het.
 

DeletedUser

Guest
Jemig dan mag dat KCV boek wel eens aangepast worden en mijn docente ook^^

Kijk Sol Invictus die naam zeg mij meer. Dus de Romeinse Apollo was eingelijk Sol Invictus. Ok kijk dan snap ik het.

hehe

Mjah, een n op het einde van een naam valt soms nog makkelijk weg hé ;)
Apollo(n) => griekse god
Apollo => romeinse god
 

DeletedUser

Guest
hehe

Mjah, een n op het einde van een naam valt soms nog makkelijk weg hé ;)
Apollo(n) => griekse god
Apollo => romeinse god

Nogal ja. Kijk zo leer ik ook weer eens wat bij, blijft een boeiend onderwerp die Klassieke Oudheid.
 
Bovenaan