Europese migrantencrisis

DeletedUser

Guest
Nou, ik heb die cijfers van jou even bekeken en ik snap niet hoe je tot de conclusie komt dat slechts 25% uit een oorlogsgebied komt als alleen al 40% uit Syrië komt.

Dat mag jij vinden, maar ik hoor wel graag je beargumentatie. Ik heb vrij uitgebreid betoogd waarom ik van mening ben dat wij wel die verantwoordelijkheid dragen. Reageer daar dan even op en leg uit waarom ik verkeerd zit.
 

DeletedUser7072

Guest
Waar wil je die nuances zoeken dan? Ruim 51% van alle vluchtelingen die dit jaar Europa heeft bereikt, is afkomstig uit Syrië. 14% komt uit Afghanistan, 8% uit Eritrea, 4% Nigeria, 3% Irak en de overige 2 en 1 procentjes komen uit andere landen. In Eritrea is weliswaar geen oorlog gaande, maar het land staat bekend als één van de meest repressieve, totalitaire landen ter wereld. Categorietje Noord-Korea. Ga maar lekker in de marge nuanceren dan.

Interessant punt, enige probleem is dat er heel veel landen in de wereld zijn die totalitair zijn. Dus hoe erg moet het regime zijn om legitiem asiel aan te kunnen vragen in een niet oorlogssituatie? Is Iran erg genoeg, zouden we dan ook iedereen uit Iran moeten accepteren. Is Egypte erg genoeg, of is Sissi ook weer niet zo erg om een dergelijke maatregel te rechtvaardigen.

Waar leg je de grens. Er zijn mensen die omwille van hun geloof, geaardheid, etniciteit, etc worden vervolgd in stabiele landen. Dat zijn legitieme vluchtelingen, maar zolang er geen oorlog is moet je die nuance wel maken en nagaan of de betreffende persoon tot een van die groepen behoord. In Syrie of het deel van Irak in IS handen is het een ander verhaal, dan is alleen al het feit dat je daarvandaan komt genoeg reden om asiel aan te vragen. Dus in landen als Eritrea of Iran is er meer nodig dan enkel en alleen je afkomst uit die landen.

Maar gaat dat ook op voor extreem repressieve landen die niet in een staat van oorlog verkeren? Zoja dan kun je absurd grote vluchtelingenstromingen verwachten die niet reëel meer zijn.
 

DeletedUser67517

Guest
Nou, ik heb die cijfers van jou even bekeken en ik snap niet hoe je tot de conclusie komt dat slechts 25% uit een oorlogsgebied komt als alleen al 40% uit Syrië komt.

Dat mag jij vinden, maar ik hoor wel graag je beargumentatie. Ik heb vrij uitgebreid betoogd waarom ik van mening ben dat wij wel die verantwoordelijkheid dragen. Reageer daar dan even op en leg uit waarom ik verkeerd zit.

Kut, ik had een hele lap tekst geschreven maar Chrome viel opeens stil.
Even een samenvatting van het verhaal dan.

De verantwoordelijkheid wil ik absoluut dragen, mits het op een verantwoordelijke manier gebeurd. Iets wat nu niet gebeurd. De capaciteit bij het IND en COA is dermate ondermaats dat asielverzoeken niet op een goede manier verwerkt zullen worden en economische vluchtelingen en Jihadisten niet te onderscheiden zullen zijn van echte vluchtelingen
In dermate dat je mensen die een asielverzoek krijgen in Hongarije afwijzen omdat er in het Westen betere economische vooruitzichten zijn een echte vluchteling kunt noemen. Daar valt nog over te discussiëren, iets wat in mijn ogen oprecht veel te weinig gebeurd.

Het irriteert me mateloos dat mensen er zo naïef in staan, en onverschillig doen over de consequenties die het met zich mee draagt.
IS en de georganiseerde misdaad in Syrie,Libie en Irak zijn goed georganiseerd, terwijl Europese leiders geen ruggengraat tonen en maar blijven vergaderen over de aanpak van dit probleem. Dit terwijl ze weten dat er dagelijks gewoon een x-aantal nieuwe immigranten binnen komt.
Dan rijst bij mij de vraag: Waarom mag Duitsland zonder overleg met overige Schengenlanden 800.000 asielzoekers opnemen terwijl er in de Duitse politiek al gerept word over het mogelijk niet goed verwerken van deze asielaanvragen waardoor er naar alle waarschijnlijkheid ook oorlogsmisdadigers tussen komen te zitten.
Deze vraag is door niemand gesteld, behalve een Geert Wilders die niet verder komt dan GRENZEN DICHT roepen....

Mochten we Zweden als voorbeeldland zien, dan zie ik het somber in. Dat zou een doemscenario betekenen. Ik denk dat je wel weet waar ik op doel.

Financieel en economisch gezien gaan deze mensen niet erg veel bijdragen aan onze maatschappij. De cijfers spreken dit tegen. En na veel gepraat,subsidies en maatregelen is dit probleem nog niet ingedamt. Terwijl we in sommige bevolkingsgroepen toch wel met de 3de of 4de generatie bezig zijn.
Moeten we dit wel willen? Word het sociale vangnet niet overbelast? Moeten we meer gaan betalen of laten we sociale vangnetten voor wat het is? Hoe gaan we hier op anticiperen?
Humaan zijn is leuk, helaas wordt hier ook veel misbruik van gemaakt. Als volk moeten we offers maken voor onze idealen. Wat niet iedereen leuk gaat vinden en waar nauwelijks draagvlak voor te vinden zal zijn. Dit wordt enkel pas duidelijk op langer termijn, en politici van nu lijken het daar liever niet over te hebben gezien het doorschuiven van de meeste problemen.

De veiligheid komt natuurlijk ook in het geding. Naast het verhoogde risico op aanslagen en andere incidentele misdaden, komt daar natuurlijk ook bij kijken dat de cultuur die deze vluchtelingen aanhangen veel minder liberaal is dan onze cultuur.(Heel zacht uitgedrukt)
In islamitische culturen moeten vrouwen,homo's,transgenders en christenen het veelal ontgelden. Ook daar heb ik nog geen plannen voor gezien om hoe we daar mee om moeten gaan. Ook dat wordt op een langer termijn geschoven en wordt onverschillig op gereageerd. Wanneer je deze problemen aankaart wordt je al snel voor rechts-extremist of xenofoob aangemerkt terwijl de cijfers er echt niet om liegen.
Waar hebben we de laatste 30/40 jaar voor gestreden, we zijn een stuk meer seculier geworden, de scheiding tussen kerk en staat is aanzienlijk groter geworden. Vrouwenrechten zijn een flink stuk verbetert en homo's en transgenders durven daar steeds meer voor uit te komen. Waarom horen we daar niks over, waarom hebben we het alleen maar over de rechten van vluchtelingen terwijl we weten dat deze rechten niet geheel ongeschonden zullen blijven en we de drempels van ons liberaal en vrij gedachtegoed om hoog gooien.
Dit is overigens nog steeds te zien in de 4de (!) generatie arbeidsmigranten in Nederland en we kunnen dus spreken over een structureel en langdurig probleem waar we al 30 jaar geen antwoord op hebben.
Waarom gaan we dat probleem nog groter maken?

De islamitische cultuur staat veel te ver af van onze moderne christelijke/joodse cultuur. Waar hier vrouwen en mannen gelijk zijn, is dat daar nog niet het geval. Waar hier homo's daar openlijk over durven te zijn, worden ze daar veelal verstoten of op zijn minst vies aangekeken. Waar we hier openlijk kunnen praten in discussies, word daar veel sneller naar geweld gegrepen.
Waar we hier veelal atheïstisch zijn en de grondwet respecteren en daarmee de overheid, word daar de Islamitische wet (Sharia) meer gerespecteerd. Waardoor je in feite gewoon een parallelle samenleving creëert. Iets wat je nu ook al terug ziet in wijken als de Schilderswijk/Transvaal/Kanaleneiland e.d.
Moeten we willen dat we een stuk ''de tijd ingeworpen worden''. Want dat gebeurt feitelijk. Het zal in politiek correcte ogen best wel xenofobisch klinken. Maar ik ben gewoon niet naïef dat ik denk dat iedereen zomaar even binnen 5 jaar gaat integreren. Misschien wel wantrouwend inderdaad. Maar liever dat, dan achteraf gelul.

Het is gewoon gevaarlijk om hier te naïef in te staan, we hebben het over een serieus probleem waar we rationeel mee om moeten gaan imo. Dit gebeurt te weinig, en er word te impulsief op emotionele gronden gereageerd op dit probleem. (zie Duitsland)
Dit probleem kan op langer termijn heel veel problemen opleveren, en daar lijkt de politiek onverschillig over te zijn.
Europese leiders hebben geen antwoord op deze vragen klaar, en dat betekent dat ze niet aan het regeren zijn, maar gewoon simpel bezig zijn met beslissingen nemen op basis van het heden en niet op basis van de toekomst.
De Europese leiders zijn het overigens niet eens allemaal eens met elkaar. Wat ook weer lekker voor instabiliteit zorgt binnen de EU. Funest voor de EU? Misschien wel. De Schengen bestaat nog gewoon, en als Duitsland opeens beslist om 800.000 asielzoekers binnen te laten, vind ik best dat landen als Nederland e.d. op mogen anticiperen door hun grenzen dicht te gooien.
Daarom zeg ik nee, tegen asielzoekers. Laat de Europese regeringsleiders eerst maar met antwoorden komen op desbetreffende vragen voordat ze met zo'n grote beslissing aan komen die op drie grote punten veel invloed gaan hebben.

Namelijk; Veiligheid, Cultureel en Financieel.

Vooralsnog hebben ze die niet.
 

DeletedUser

Guest
Interessant punt, enige probleem is dat er heel veel landen in de wereld zijn die totalitair zijn. Dus hoe erg moet het regime zijn om legitiem asiel aan te kunnen vragen in een niet oorlogssituatie? Is Iran erg genoeg, zouden we dan ook iedereen uit Iran moeten accepteren. Is Egypte erg genoeg, of is Sissi ook weer niet zo erg om een dergelijke maatregel te rechtvaardigen.

Waar leg je de grens. Er zijn mensen die omwille van hun geloof, geaardheid, etniciteit, etc worden vervolgd in stabiele landen. Dat zijn legitieme vluchtelingen, maar zolang er geen oorlog is moet je die nuance wel maken en nagaan of de betreffende persoon tot een van die groepen behoord. In Syrie of het deel van Irak in IS handen is het een ander verhaal, dan is alleen al het feit dat je daarvandaan komt genoeg reden om asiel aan te vragen. Dus in landen als Eritrea of Iran is er meer nodig dan enkel en alleen je afkomst uit die landen.

Maar gaat dat ook op voor extreem repressieve landen die niet in een staat van oorlog verkeren? Zoja dan kun je absurd grote vluchtelingenstromingen verwachten die niet reëel meer zijn.

Oh, ik beweer niet dat we vluchtelingen uit Eritrea als oorlogsvluchteling moeten aanduiden of uberhaupt moeten toelaten (dat laat ik in het midden). Het was enkel een voetnoot om aan te geven dat de term gelukszoeker of economische vluchteling in het geval van Eritrea een ongelukkige term is

@Conabonita:

Dat is een hele lap tekst en het verrast me dat je nog mijn vraag niet beantwoordt. Een opsomming geven van de problemen die gaan ontstaan als wij vluchtelingen opnemen, kan bijdragen aan een interessante en belangrijke discussie, maar met wat ik aan je vroeg heeft het weinig te maken. Opnieuw, omdat deze problemen ook in alle andere landen gaan ontstaan. Landen waarvan een aanzienlijke meerderheid een fors lagere levensstandaard heeft. Of denk je dat ze in pakweg Slowakije niet te maken krijgen met botsende culturen en waarden, toenemende werkloosheid, druk op sociale voorzieningen, toenemende criminaliteit etc. als daar meer vluchtelingen worden opgenomen? Je verplaatst het probleem enkel van land, omdat jij de lasten niet wil dragen. Dat moet je helemaal zelf weten, maar als we een serieuze morele discussie willen voeren over dit onderwerp, moet je kunnen afstappen van wat jou persoonlijk het beste zou uitkomen. Ik zei het al in één van mijn vorige berichten, maar als wij in morele discussies onze mening gelijk gaan stellen aan wat onszelf het beste uitkomt, hoeven wij ons niet de illusie voor te houden dat wij ook maar enige waardevolle morele conclusies kunnen trekken uit de discussie.

Terug naar de discussie over de verantwoordelijkheid. Een verantwoordelijk kan je niet 'willen' dragen, zoals jij dat noemde, maar je draagt een verantwoordelijkheid of draagt die niet. Voor de rest zeg je niets relevants over de verantwoordelijkheid.

Heel goed verder dat je goed nadenkt over de consequenties van het opnemen van vluchtelingen. Zet dat vooral voort en wakker de discussie in je persoonlijke omgeving aan, want het is belangrijk dat we daarover praten. Dat heb ik nimmer ontkend. Wat bied je trouwens aan als alternatief? Zoals ik hier al zei, zie ik het als min of meer onvermijdelijk dat we hier te maken krijgen met honderdduizenden vluchtelingen op relatief korte termijn. Wat moet hiermee gedaan worden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser67517

Guest
Oh, ik beweer niet dat we vluchtelingen uit Eritrea als oorlogsvluchteling moeten aanduiden of uberhaupt moeten toelaten (dat laat ik in het midden). Het was enkel een voetnoot om aan te geven dat de term gelukszoeker of economische vluchteling in het geval van Eritrea een ongelukkige term is

@Conabonita:

Dat is een hele lap tekst en het verrast me dat je nog mijn vraag niet beantwoordt. Een opsomming geven van de problemen die gaan ontstaan als wij vluchtelingen opnemen, kan bijdragen aan een interessante en belangrijke discussie, maar met wat ik aan je vroeg heeft het weinig te maken. Opnieuw, omdat deze problemen ook in alle andere landen gaan ontstaan. Landen waarvan een aanzienlijke meerderheid een fors lagere levensstandaard heeft. Of denk je dat ze in pakweg Slowakije niet te maken krijgen met botsende culturen en waarden, toenemende werkloosheid, druk op sociale voorzieningen, toenemende criminaliteit etc. als daar meer vluchtelingen worden opgenomen? Je verplaatst het probleem enkel van land, omdat jij de lasten niet wil dragen. Dat moet je helemaal zelf weten, maar als we een serieuze morele discussie willen voeren over dit onderwerp, moet je kunnen afstappen van wat jou persoonlijk het beste zou uitkomen. Ik zei het al in één van mijn vorige berichten, maar als wij in morele discussies onze mening gelijk gaan stellen aan wat onszelf het beste uitkomt, hoeven wij ons niet de illusie voor te houden dat wij ook maar enige waardevolle morele conclusies kunnen trekken uit de discussie.

Terug naar de discussie over de verantwoordelijkheid. Een verantwoordelijk kan je niet 'willen' dragen, zoals jij dat noemde, maar je draagt een verantwoordelijkheid of draagt die niet. Voor de rest zeg je niets relevants over de verantwoordelijkheid.

Heel goed verder dat je goed nadenkt over de consequenties van het opnemen van vluchtelingen. Zet dat vooral voort en wakker de discussie in je persoonlijke omgeving aan, want het is belangrijk dat we daarover praten. Dat heb ik nimmer ontkend. Wat bied je trouwens aan als alternatief? Zoals ik hier al zei, zie ik het als min of meer onvermijdelijk dat we hier te maken krijgen met honderdduizenden vluchtelingen op relatief korte termijn. Wat moet hiermee gedaan worden?

Ik vraag me af in hoeverre je deze discussie nog moreel kan voeren. Iedereen is het er over eens uit moreel oogpunt dat je zo veel mogelijk asielzoekers moet opnemen.
Ik denk enkel dat mensen te naief zijn, en daardoor al snel etisch en emotionele beslissingen nemen terwijl deze in een rationele gemoedstoestand helemaal niet haalbaar blijken te zijn.

Je noemt hier een Slowakije als voorbeeld, Slowakije zit in het Schengengebied, wat dus inhoud dat asielzoekers gewoon zonder enkel probleem naar Nederland kunnen komen, en dit ook doen wanneer ze de kans hebben.
Er wordt gesproken alsof elk land asielzoekers opneemt, maar met open grenzen doet het er niet eens toe welk land de meeste asielzoekers opneemt.
Daarom vraag ik me ook af of Duitsland zich aan alle verdragen houdt door zonder te overleggen 800.000+ asielzoekers in huis te nemen.

De Europese Unie is er nog helemaal niet klaar voor, de verschillen in de lidstaten zijn te groot voor open grenzen en de verdeeldheid is immens tussen West en Oost.

Ik denk dat de grenzen dicht gooien en grenscontroles invoeren helemaal geen slecht idee is. Hoewel het heel erg conservatief klinkt. Je kan zo wel 'statenloze' misdadigers er tussen uit halen door ze gewoon aan de grens te laten staan in plaats dat ze inhumaan gaan zwerven door Amsterdam zoals er eerder gebeurd is met stateloze uitgeprocudeerde asielzoekers. Je houd er dan als land zelf grip op en dat is belangrijk wanneer blijkt dat de bestuurlaag boven je behoorlijk aan het falen is met de buitengrenzen en alle regels en afspraken aan hun laars wordt gelapt.
Zo staat het volgense Europese debat over vluchtelingen pas geplanned in Oktober!
Het gaat dus nog wel even duren als je van de EU uit moet gaan...
 

DeletedUser

Guest
Iedereen is het erover eens dat zoveel mogelijk asielzoekers opnemen die meest morele oplossing is? Dan behoor ik kennelijk niet tot iedereen. De morele verantwoordelijkheid loopt tot zover de capaciteit reikt. Ik zou een land als Slowakije nooit aanbevelen om zoveel mogelijk vluchtelingen op te vangen, aangezien het een relatief arm land is in de Europese Unie met een zeer beperkte capaciteit om vluchtelingen op te vangen zonder dat het de samenleving ontwricht. Ieder land heeft die limiet en voor het ene land is die limiet eerder bereikt dan voor een ander land. Dat onze limiet (Nederland) minder snel bereikt is dan die van Slowakije lijkt mij duidelijk, aangezien onze levensstandaard hoger is en het sociale vangnet overduidelijk sterker is. Op basis van wat Nederland nu heeft opgevangen, concludeer ik dat die limiet absoluut niet bereikt is. Zeker met een oog op vergelijkbare landen als Nederland (noem Zweden, Duitsland, Noorwegen, Oostenrijk) die aanzienlijk meer hebben opgevangen tot nu toe.

Je verhaal over Slowakije klopt gewoon niet. Een vluchteling kan maar aanvraag doen bij één lidstaat van de Europese Unie en moet daar vervolgens blijven. De sociale voorzieningen worden dan ook door het land verzorgd waar de asielzoeker asiel heeft aangevraagd, dus mocht de asielzoeker er onwaarschijnlijk toch van tussen gaan, heeft hij in Nederland geen recht op opvang, zakcentjes en voordeeltjes die hij in het land waar hij wel asiel heeft.

Ik vroeg wat voor alternatieven je dan biedt aan de vluchtelingen. Nogmaals, de komende maanden zullen honderdduizenden vluchtelingen het Europese grondgebied bereiken. Dat is althans wat ik beweer en daar heb je nog niet iets tegenin gebracht, dus ik neem aan dat je het hiermee eens bent. Los van de complete onhaalbaarheid van het sluiten van de Europese grenzen, vraag ik me af wat je dan voor alternatief biedt aan deze vluchtelingen. Waar komen zij dan terecht?

Laatste nieuws: woensdag wordt de nieuwe Europese 'verdeelsleutel' gepresenteerd. Vandaag is echter al gelekt wat erin komt te staan.

589c2d2e-afef-4bfc-a306-657c5631663b
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser73016

Guest
Waarom uitzondering voor UK, Ierland en Denemarken? En waar staan Noorwegen of Monaco?
 

DeletedUser7072

Guest
Waarom uitzondering voor UK, Ierland en Denemarken? En waar staan Noorwegen of Monaco?

UK en Denemarken hebben sowieso een status aparte binnen de EU, en Noorwegen en Monaco zijn niet eens lid van de EU. Monaco is trouwens wel heel erg klein, misschien dat vaticaanstad er ook wat kan opvangen?
 

DeletedUser73016

Guest
UK en Denemarken hebben sowieso een status aparte binnen de EU, en Noorwegen en Monaco zijn niet eens lid van de EU. Monaco is trouwens wel heel erg klein, misschien dat vaticaanstad er ook wat kan opvangen?

Ok. Ik vind dat de UK en Denemarken ook hun steentje moeten bijdragen. En het argument dat Monaco heel klein is geldt niet, qua rijkdom kunnen zij zeker vluchtelingen opvangen - al zijn het er maar 20. Zelfde geldt voor Vaticaanstad. Al zijn die geen lid van de EU.
 

DeletedUser13565

Guest
Jahoor, vluchtelingen opnemen in Monaco en Vaticaanstad, dat gaat een succes zijn. :D
 

DeletedUser76356

Guest
Weet je wat ik denk? Dat de IS haar strijd gewoon voortzet, en Europa nu ook binnendringt. Ik denk dat er strijders tussen die vluchtelingen zitten. En het is misschien een boottocht waar je weinig overlevingskans hebt, maar wat maakt het voor die strijders uit?
 
Reactiescore
976
Als de paus zijn schatkamer nekeer zou aanspreken zouden we al een grote stap verder zijn
 

DeletedUser

Guest
ik denk dat het een groot jodencomplot is, smerige zionisten
 
Reactiescore
154
Heb deze discussie absoluut niet gevolgd.

Allereerst; Ik ga naar de middelbare school en woon dus nog thuis.

Mijn ouders hebben, naar aanleiding van mijn interesse in de vluchtelingencrisis, besloten om ons in te schrijven om 1 tot 2 niet-begeleide vluchtelingen (tijdelijk) op te nemen, tot ze 18 zijn (kinderen dus), en er dus een nieuwe evaluatie moet komen, en besloten zal worden of ze mogen blijven.

Ikzelf was hier voorstander van. Maar mijn vraag; Hoe denken jullie daarover?

Vluchtelingen opnemen? Is dat een oplossing, of vererger je het er enkel mee?

En als het geen oplossing is, is het dan nuttig?
 
Reactiescore
976
Het probleem zal je er niet mee verergeren, integendeel je helpt er mensen mee. Hulp is vrijwel altijd nuttig. Je gezin kan deze kinderen in een warme en kindvriendelijke omgeving laten opgroeien. Wie weet in wat voor omstandigheden ze anders moeten opgroeien. Zelf zal je er ook veel van leren. Besef wel dat je dan eigenlijk een nieuw zusje of broertje krijgt. Ze komen als ik het goed begrijp in een soort pleeggezin terecht. Ik heb respect voor de mensen die hiervoor open staan, maar mijn ouders zouden daar niet mee moeten afkomen. Voor veel sta ik open in deze problematiek, maar dit gaat voor mij zelf persoonlijk te ver.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser13565

Guest
Weet je wat ik denk? Dat de IS haar strijd gewoon voortzet, en Europa nu ook binnendringt. Ik denk dat er strijders tussen die vluchtelingen zitten. En het is misschien een boottocht waar je weinig overlevingskans hebt, maar wat maakt het voor die strijders uit?

Is wel een terecht punt, ik weet niet op welke manier deze vluchtelingenstromen gemonitord worden maar het is zonder twijfel waar dat hier ook IS-strijders mee zijn gekomen.

Maar aan de andere kant, veel geradicaliseerde moslims die voor IS vechten zijn dan weer afkomstig uit Europa. Alleen maar sympathiek dat we dan ook weer wat van die figuren opnemen. :p

En we hebben altijd nog Amerikaanse mariniers die ons wel zullen beschermen.

Zonder gekheid, de eerste grote aanslag door een migrant gaat de publieke opinie over deze vluchtelingen waarschijnlijk weer enorm doen omslaan.
 

DeletedUser7072

Guest
Ja ik denk dat teruggekeerde westerse allochtonen een groter gevaar vormen dan vluchtelingen. Laat ik het zo zeggen, onder de gevestigde allochtone gemeenschap zit een dermate grote minderheid die IS steunt dat ik niet in zie waarom IS de moeite zou nemen om mensen op gammele vluchtelingenboten deze kant op te sturen. Ze hebben al meer dan genoeg connecties met ondergrondse jihadistische netwerken hier dankzij alle Europese jihadi's in hun gelederen.

Wat op een andere manier IS wind in de zeilen kan geven is dat vluchtelingen hier komen, het niet zo mooi is als ze hadden verwacht en dan sympathieën voor IS ontwikkelen. Of op de langere termijn dat hun kinderen dat doen. Zeker bij degenen die voor Assad gevlucht zijn ipv voor IS kan om redelijk logische redenen IS sympathie heersen. Maar dat IS echt gericht commando's op ons afstuurt met een opdracht om aanslagen te plegen, dat weet ik zonet niet, ze hebben al genoeg connecties met de gevestigde allochtone gemeenschap.
 
Reactiescore
770
Als de paus zijn schatkamer nekeer zou aanspreken zouden we al een grote stap verder zijn

Duitsland spendeert opeens 6 miljard euro aan deze vluchtelingen (https://www.youtube.com/watch?v=T5k1HRRTorU). Dit is wat de Paus zelfs nog niet heeft durf ik te wedden. Waarom ging dat geld nooit eerder naar mensen in Duitsland zelf die het ook hard hebben? Of naar zaken voor wetenschap en onderzoek? Of zaken ten dienste van de verbetering van ons klimaat?

Worden we nu echt met zijn allen in Europa blij en verlicht, omdat we uit humaniteit en moraal enorm veel mensen opvangen, waarvan 90% hier is met een andere reden dan vluchten van de IS?

Kan je nu echt goed slapen met het feit dat er zoveel mensen opgevangen worden omdat ze ook perse hier willen zijn voor de voordelen die West-Europa biedt? Het is alsof er hier totaal geen armoede of eenzaamheid is bij mensen, of dat er bv in Spanje 25% werkloosheid is door een crisis die nog maar net gedaan is, en we bezig waren af te bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
770
Het probleem zal je er niet mee verergeren, integendeel je helpt er mensen mee. Hulp is vrijwel altijd nuttig. Je gezin kan deze kinderen in een warme en kindvriendelijke omgeving laten opgroeien. Wie weet in wat voor omstandigheden ze anders moeten opgroeien. Zelf zal je er ook veel van leren. Besef wel dat je dan eigenlijk een nieuw zusje of broertje krijgt. Ze komen als ik het goed begrijp in een soort pleeggezin terecht. Ik heb respect voor de mensen die hiervoor open staan, maar mijn ouders zouden daar niet mee moeten afkomen. Voor veel sta ik open in deze problematiek, maar dit gaat voor mij zelf persoonlijk te ver.

De huidige Marokkaanse generatie associeert zich nog steeds niet met hun huidig land. Integendeel, ze voelen zich nog steeds Marokkaan, ze uiten zich nog steeds als Marokkanen en blijven bij elkaar in groep als Marokkaan. Het hoeven maar een paar facebook groepen te zijn die je opent en je ziet al dat veel jongeren zich nog steeds associëren met Marokko. Dan vraag ik me af waarom ze niet terug gaan?

Simpel; de monarchie is er enorm streng, net als de politie. Er is ook legerplicht in Marokko als ik me niet vergis, en een beperkte vrijheid (van meningsuiting). Het gedrag van sommige Marokkaanse jongeren hier wordt in Marokko zelf ernstig gestraft.

Nationalisme is de grootste denkfout van de mensheid maar misschien heeft Europa het meer nodig dan ooit.

Ik hoop echt dat deze mensen zich hier gaan integreren en kunnen nestelen als functionele Europese burgers. Echt waar. Maar ik zie niet dat dit nog realistisch is.
 
Bovenaan