Eetstoornissen

DeletedUser

Guest
Ramoth zei:
Maar genezen kan niet totdat de persoon met Anorexia accepteert wat er aan de hand is dat hij/zij ook accepteert dat hij/zij ziek is en geholpen moet worden. Maar zelfs dat is niet genoeg. Want er is verdomd veel wilskracht nodig om het ook echt vol te houden. En maar weinig mensen met Anorexia hebben dat, zonder steun van familie en vrienden. En dan nog kan het jaren duren voordat iemand genezen is. En zelfs dan kan iemand weer terugvallen in de psychische stoornis die Anorexia heet zodra het leven zwaar wordt en men de controle verliest.

Inderdaad. De wilskracht die m'n zus nodig heeft is enorm. De meeste patiënten die zo diep zitten of gezeten hebben namen anti-depressiva zodat ze zich zo meer op hun gewicht konden focussen ipv op hun problemen. Mijn zus doet het echter allemaal met haar eigen wilskracht en neemt haar problemen erbij. Dit vergt natuurlijk meer moeite en tijd om de ziekte op te lossen. We hopen natuurlijk dat deze later niet terug komt, maar dat valt natuurlijk niet te voorspellen.

Ramoth zei:
Hier ben ik het dus niet mee eens. Klopt, ze koos er niet zelf voor om mager te worden, maar ze koos er wel zelf voor (misschien onbewust) maar ze koos ervoor om controle te gaan uitoefenen op het enige waar ze dit nog op kon: haar lichaam. Anorexia, nogmaals, kiest niemand uit. Het overvalt mensen die er misschien inderdaad vatbaarder voor zijn, maar de vriendin van mijn zus bv sportte nooit, was zeer matig (6'jes) bij haar studie. Stereotype klopt dus volgens mij ook niet


Anorexia kiest wel mensen uit. Onzekere mensen die wilskracht en doorzettingsvermogen hebben. Anorexia zul je nooit vinden bij een populair iemand, want die voelt zich gewoon te goed in z'n vel om zich daar aan over te leveren. Anorexia is een soort vriendin voor die mensen dat er aan lijden. Ook hebben mensen die er aan lijden echt veel doorzettingsvermogen nodig, want ze putten hun lichaam ontzettend uit.


Ramoth zei:
Directe familie die haar dagelijks ziet zal dit zeker niet zien, maar iemand die 27 kilo weegt, dat zie je. het probleem is alleen dat niemand er iets van gezegd zal hebben als het niet nodig was. Maar ik denk persoonlijk dat iemand als een huisarts dit had moeten zien (mocht hij haar gezien hebben vlak voordat jullie het ontdekten) en mijn vader (huisarts) is het met me eens. Het valt te zien.

Dit klopt wel. Uiteindelijk zijn we het te weten gekomen door een dokter van onze school. In onze familie gaan we nooit echt regelmatig preventief naar de dokter, enkel als het echt nodig is. Mijn zus is over het algemeen gezond dus had ze geen reden om dokters te raadplegen, dus kon het ook niet ontdekt worden. De schooldokter kwam elke 2 jaar langs voor controle en spuitjes en toen is het ontdekt. Als dit niet gebeurd was, zou mijn zus nu misschien dood zijn.

17 kan nog best om ongesteld te worden. ja het is zeer laat, maar dit komt ook omdat het lichaam jaren lang de energie niet heeft gehad om ongesteld te worden (geloof me, ongesteld zijn kost best veel energie). Je lichaam zal hier geen tijd/energie in steken als het zichzelf in leven moeten houden. Volgens mij zijn er ook verhalen in Afrika enzo waar menstruaties later beginnen, niet regelmatig zijn, etc. Ik meen dat eens ergens gelezen te hebben.

Hier kan ik niet over meespreken. De dokters vertellen ons enkel dat de tijd echt aan het dringen is. Het is 5 voor 12.


Ramoth zei:
Blijven steunen lijkt me. Want je zus zal moeten accepteren (in mijn ogen dus, met mijn mening van anorexia) dat ze goed is zoals ze is en moeten stoppen met controle uitoefenen op iets wat bezig is haar kapot te maken (het is net roken en stoppen daarmee). Ik ben van mening dat (en ja, zeer waarschijnlijk is dit allemaal onbewust) ze zelf nog niet helemaal wilt stoppen. Of er misschien nog niet aan toe is.

Ik ben niet heel erg thuis in psychologie (ik vind het zelfs vreselijk), maar dit lijkt mij wat er aan de hand is bij/met anorexia. Wilskracht en steun van familie/vrienden moet het uiteindelijk oplossen, maar zonder de wilskracht van de patiënt zal het nooit lukken. Die moet er 100% voor gaan.

Inderdaad. Het vergt tijd om die knop om te draaien. Wij als buitenstaanders kunnen haar enkel steunen, maar uiteindelijk is het wel aan haar om de ziekte te overwinnen. Hoe lang dit nog gaat duren is de vraag...




Mag ik vragen of ze gepest werd vroeger?

Ja. Ze werd niet gepest. Het is allemaal begonnen toen ze naar de middelbare school ging. Dat zal haar onzeker hebben gemaakt.
 

DeletedUser

Guest
zo onzeker omdat je naar de middelbare gaat?:eek:

als ze het overleeft, hoop ik voor dr dat ze nooit verliefd om een persoon word die zelfverzekerd is, want dan zal ze gelijk terug vallen door onzekerheid
 

DeletedUser

Guest
Tuurlijk. Mijn zus is niet zo sociaal, en ze moest dus in een nieuwe omgeving nieuwe vrienden zoeken. Dit kan haar onzeker hebben gemaakt. Ze was bang? Ik weet het niet goed.
 

DeletedUser

Guest
Tuurlijk. Mijn zus is niet zo sociaal, en ze moest dus in een nieuwe omgeving nieuwe vrienden zoeken. Dit kan haar onzeker hebben gemaakt. Ze was bang? Ik weet het niet goed.

is ze voor de rest "normaal" ?
ik bedoel dat ze geen andere "ziektes" heeft ofzo?
want anders had ik allang ano moeten hebben.
 

DeletedUser

Guest
is ze voor de rest "normaal" ?
ik bedoel dat ze geen andere "ziektes" heeft ofzo?
want anders had ik allang ano moeten hebben.

zo onzeker omdat je naar de middelbare gaat?:eek:

als ze het overleeft, hoop ik voor dr dat ze nooit verliefd om een persoon word die zelfverzekerd is, want dan zal ze gelijk terug vallen door onzekerheid

Op wat slagen zulke reacties... ? Ik hoop dat je meer begrip zult tonen wanneer iemand in jouw directe omgeving met zulke problematiek te maken krijgt.. .

Naar het middelbaar gaan is voor velen een grote stap, en niet alleen omdat je dan (vaak) in een andere school zit, ook je vrienden en vriedinnetjes moet je in sommige gevallen achter je laten, het hele schoolsysteem wordt anders, kortom je moet je aan een heel nieuwe omgeving/ situatie aanpassen.

Bij mij in de klas in het laatste middelbaar zat ook iemand die in een erg ver stadium van Anorexia zat. Ze was zeer klein, zeer mager en had geen tot weinig vriendinnen. Na enkele weken was ze maandenlang thuisgebleven van school (ze heeft een erg lange en moeilijke revalidatie achter de rug, met constante herval). Uiteindelijk heeft ze maar enkele examens meegedaan, maar heeft de school toch beslist om niet te laten zitten (wat ik een erg moedige beslissing vond). Daarna is ze aan de hogeschool gaan studeren, en is ze er vrij goed geëvolueerd. Uiterlijk lijkt ze nog steeds zeer jong, maar ik heb de indruk dat het mentaal veel beter zit dan weleer.

Volhouden, en voldoende tijd nemen voor een revalidatie. Hopelijk komt het goed met je zuster! Veel sterkte!
 

DeletedUser

Guest
Op wat slagen zulke reacties... ? Ik hoop dat je meer begrip zult tonen wanneer iemand in jouw directe omgeving met zulke problematiek te maken krijgt.. .

Naar het middelbaar gaan is voor velen een grote stap, en niet alleen omdat je dan (vaak) in een andere school zit, ook je vrienden en vriedinnetjes moet je in sommige gevallen achter je laten, het hele schoolsysteem wordt anders, kortom je moet je aan een heel nieuwe omgeving/ situatie aanpassen.

Bij mij in de klas in het laatste middelbaar zat ook iemand die in een erg ver stadium van Anorexia zat. Ze was zeer klein, zeer mager en had geen tot weinig vriendinnen. Na enkele weken was ze maandenlang thuisgebleven van school (ze heeft een erg lange en moeilijke revalidatie achter de rug, met constante herval). Uiteindelijk heeft ze maar enkele examens meegedaan, maar heeft de school toch beslist om niet te laten zitten (wat ik een erg moedige beslissing vond). Daarna is ze aan de hogeschool gaan studeren, en is ze er vrij goed geëvolueerd. Uiterlijk lijkt ze nog steeds zeer jong, maar ik heb de indruk dat het mentaal veel beter zit dan weleer.

Volhouden, en voldoende tijd nemen voor een revalidatie. Hopelijk komt het goed met je zuster! Veel sterkte!

Dankjewel. Ik vrees momenteel ook voor haar overstap naar de hoge school, maar als ik zo'n verhalen hoor maakt het mij toch weer wat geruster. En over dat thuis blijven : Mijn zus heeft dit ook gehad. De eerste weken moest ze zelfs in een rolstoel zitten omdat stappen teveel calorieën verbruikte. Ook mocht ze niet aan woordenpuzzels doen omdat ook dit teveel vergde van haar lichaam. Ze mocht pas na een half jaar terug naar school en de school heeft besloten om haar er door te laten door haar goede punten. Dit jaar heeft ze met halve dagen school moeten werken tot de Krokusvakantie. Sinds toen mag ze terug met hele dagen. Sporten op school mag nu ook terug, maar competitiesport is nog te ver. Het gaat dus de goede kant uit, en ik ben er ook van overtuigd dat het wel goed komt met haar.
 

DeletedUser

Guest
is ze voor de rest "normaal" ?
ik bedoel dat ze geen andere "ziektes" heeft ofzo?
want anders had ik allang ano moeten hebben.

Het is wetenschappelijk vast gelegt dat het een ziekte is. Dat jij vind dat het geen ziekte is wil niet zeggen dat dat waar is... Ik kan mij niet voorstellen dat daar nog twijfels over zijn.

Anorexia krijgen is geen keuze...

Heel veel sterkte!
 

DeletedUser

Guest
Anorexia nervosa is een eetstoornis, waarbij iemand een vervormd beeld van het eigen lichaam heeft, een grote angst heeft om dik te worden en niet probeert een normaal lichaamsgewicht na te streven. Bij vrouwen treden ook onregelmatigheden in de menstruatie op.

Risicogroep

Het betreft veelal jonge mensen, in grote meerderheid meisjes (85-90%), kort voor of tijdens de puberteit. Een van de hypothesen over het ontstaan van de aandoening is dat er in die ontwikkelingsfase door de tegenstelling van een reeds gevormde lichamelijke volwassenheid en de nog geestelijke onvolwassenheid een innerlijk conflict kan ontstaan dat tot een ernstige identiteitscrisis kan leiden. Populair gezegd kan een jong mens dan eigenlijk gevoelsmatig zo slecht met zijn of haar lichamelijkheid omgaan dat hij of zij daar vanaf wil. Een andere hypothese is dat meisjes niet volwassen willen worden en door niet te eten ervoor willen zorgen dat hun lichaam niet volwassen wordt (geen borsten en uitblijven menstruatie). Zoals de meeste hypothesen over de oorzaken van psychiatrische aandoeningen zij ook deze omstreden. Hoe dan ook, door het slechte eten kan het lichaam zo verwaarloosd worden dat er een levensbedreigende situatie ontstaat. Veelal ontgaat hen dit omdat zij in de obsessie van de lichamelijkheid gevangen zitten. Mede om die reden is de motivatie voor een behandeling dan ook vaak erg gering. Vaak belanden Anorexia-patiënten in het ziekenhuis wegens lichamelijke klachten en ondergewicht.

De laatste jaren is het fenomeen ook aan een opmars bezig bij de mannen (ondertussen ook al manorexia genoemd). Vooral mannen uit de hogere sociale klasse hebben last van eetstoornissen. Een onderzoek aan de Harvard universiteit in 2007 wees uit dat een kwart van de anorexia- en boulimiepatiënten man is. Uit onderzoeken daarvoor was altijd gebleken dat dit aantal rond de tien procent lag.

-----------------------------

Ik zou het graag met de Tw-community hebben over eetstoornissen. Ikzelf zou het graag hebben over de eetstoornis Anorexia. Ikzelf sta zeer dicht bij deze ziekte. Mijn zus lijdt er namelijk aan. Ik zou graag van jullie horen hoe jullie nu tegenover de ziekte staan en wat jullie er van vinden.

Mvg,
Wouter

Oew, erg voor je.

Mijn moeder had vroeger, toen ze nog jong was (en voordat ik er was ;)), ook anorexia. Daar is ze uiteindelijk wel van genezen.
 

DeletedUser

Guest
Dit is een fout die vele mensen maken. Anorexia is een ziekte, en de mensen die hier aan lijden kiezen er niet voor. Ikzelf heb dus een zus van 17 die aan Anorexia lijdt. Onze familie wordt hier enorm bij betrokken en we gaan regelmatig op groepstherapie. In deze therapie hebben we 5 andere familie's leren kennen die ook een lid hebben met anorexia.

Ik dacht eerst ook dat mijn zus zelf koos voor mager te zijn, omdat de media dit zo naar voren brengt. Dit is echter FOUT. Anorexia kiest zijn slachtoffers uit, zeer nauwkeurig. De meeste mensen die aan deze ziekte lijden zijn zeer sportief en ENORM nauwkeurig/doelbewust. Mijn zus voldeed aan deze eigenschappen. Ze haalde altijd 90% op school en was elke dag van de week aan het sporten. In het 1ste middelbaar woog ze 27 kilo en kon ze elk moment een hartaanval krijgen, want ze had zelfs al water rond haar hart. Ze zat enorm diep. Nu vragen meestal mensen mij of het nu niet opvalt dat iemand 27 kilo weegt. Het antwoord is neen. Anorexiapatienten kunnen hun ziekte enorm goed verbergen. Ze zorgen ervoor dat ze genoeg eten, maar ze zullen bijvoorbeeld nooit boter eten, en altijd mager vlees. Mijn zus werd dus opgenomen en de strijd begon. Alles ging vlot, tot aan de vakantie. Mijn zus zag haar kans mooi en was in 2 weken terug 3 kiilo verloren. De hele strijd die we hadden geleverd moest helemaal opnieuw gedaan worden. Mijn zus kon niet opgenomen worden. Ze was een heel ernstig geval, maar de ziekenhuizen voor Anorexiapatienten zaten overvol. We moesten het zien op te lossen met onze familie. Momenteel zijn we ongeveer 3 jaar aan het strijden tegen Anorexia en het is zeker nog niet voorbij. Mijn zus begint eindelijk te groeien, maar haar maandstonden blijven uit (stel je voor welke problemen dit met zich meebrengt. Ze is 17, en haar tijd dringt. Ze moet bijkomen of ze kan bijvoorbeeld later niet meer zwanger worden.) Ze zit mentaal ook vaak aan de grond, en depressies zijn dichtbij. Ze moet sterk zijn. Het erge aan dit alles is dat ze weinig steun krijgt van anderen. De maatschappij denkt nog altijd dat Anorexia zelf gekozen word. Ze leggen het probleem dus bij de persoon zelf in plaats van bij de ziekte. Mijn zus heeft ook zware lichamelijke problemen. Ze lijkt iemand van 12, terwijl ze 17 is. Ze heeft geen borsten en is klein. Niemand valt op haar en ze heeft totaal geen zelfvertrouwen. Ik heb dus enorm veel respect voor mijn zus, want de strijd die zij moet leveren zal haar hele leven/jeugd veranderen.

Kijk, het is echt geen ziekte Woodster, het is meer een knoop in je hersenen om het even simpel uit te drukken. Ik zal graag een vergelijking willen maken met paniekaanvallen die heel dicht bij iemand staan in mijn omgeving. Deze persoon had hartkloppingen, geen erge geen schadelijke maar wel heel vervelend, zeker omdat hij niet wist wat het was. Telkens als hij zich er druk om ging maken moest hij hyperventileren, dit hyperventileren zorgde voor allerlei zogenaamde symptomen, niet gevaarlijk maar wel heel beangstigend omdat je totaal geen idee hebt wat het is, dat het hyperventileren is, en dat er dus niets aan de hand is. Op een dag liep het zo uit de hand dat hij een zware paniekaanval kreeg. Dat is een punt waarop de hyperventilatie zo sterk is, de angst zo reeel, dat hij serieus denkt dat hij nu zal gaan sterven terwijl er in feite niets aan de hand is. Het gevolg hiervan was dat hij een jaar heeft rondgelopen met angst, waardoor wordt dit veroorzaakt, overal waar hij kwam was hij gewoon bang en de mensen in zn omgeving gingen daar niet goed mee om. Ze probeerden hem te helpen, te steunen, maar ook zij wisten niet waar het vandaan kwam. Het werd soms zelfs zo erg dat hij het huis niet uit durfde, overal bang om een hartstilstand te krijgen, enzovoorts.

Na een grondige check van zn hart bleek dat hij dus inderdaad kloppingen en versnellingen had, maar niets schadelijk, niets. Na een lange vakantie met veel ontspanning ging het eindelijk goed, helemaal ervan af komen zal niet gebeuren, maar hij heeft het onder controle en hij kan volledig normaal leven.

Hetzelfde geldt voor Anorexia, ook dit wordt veroorzaakt ergens, in je 1e post heb je dat perfect beschreven. Sommige mensen zijn er gevoeliger voor andere niet, en dan bedoel ik niet gevoeliger voor de ziekte, nee gevoeliger om met zichzelf in de knoop te raken op dit punt. Dat is precies hetzelfde met paniekaanvallen. Iedereen kan het krijgen en oplopen, sommige iets makkelijker, sommige iets moeilijker. Maar het is absoluut geen ziekte. Er was ook een meisje met anorexia en daar bleek het onderliggende probleem te zijn dat ze zich nooit thuis had gevoeld in Nederland. Eenmaal als wanhoopsdaad verhuisd naar Amerika werd ze een knappe stevige dame. Helemaal ervan af komen doe je nooit want dat is altijd moeilijk in je hoofd. Maar het is geen ziekte en alleen jij, de persoon, die kan ook door de omgeving zo beinvloed worden dat hij of zij de keuze maakt, de stap, om het zelf stop te zetten. Nu is het genoeg, nu kap ik er mee, nu stop ik om mezelf bang te maken of niets te eten.

Het klinkt hard maar uiteindelijk, uiteindelijk, zal je zus het zelf moeten oplossen en de stap moeten zetten. Met de hulp van de familie gaat dat vast beter maar uiteindelijk moet ze het zelf doen hm.
Grtz
Slaro
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ik vind niet niet juist om Anorexia te associeëren met Angstaanvallen. Angstaanvallen kun je zoals gezegd onder controle houden en je kan een manier vinden om er mee te leven. Anorexia daarintegen is dodelijk. Er valt niet te leven zolang je die Anorexia niet uit je lichaam krijgt. Het is niet zoals bij angstaanvallen een stemmetje dat je angst bezorgd. Anorexia is een vriendin van die meisjes of jongens. Ze moeten zorgen dat die vriendin eerst kan los gelaten worden vooraleer ze die click kunnen maken. Bij angstaanvallen moet je je verzetten tegen een negatief gevoel, maar bij Anorexie vechten ze tegen een positief gevoel. Daarom is het ook veel moeilijker om van Anorexia te genezen en daarom vallen er zoveel doden bij Anorexia. Zonder hulp van buitenstaanders is het bijna onmogelijk om uit die denkwereld van je vriendin te stappen.
 

DeletedUser

Guest
Ik vind niet niet juist om Anorexia te associeëren met Angstaanvallen. Angstaanvallen kun je zoals gezegd onder controle houden en je kan een manier vinden om er mee te leven. Anorexia daarintegen is dodelijk. Er valt niet te leven zolang je die Anorexia niet uit je lichaam krijgt. Het is niet zoals bij angstaanvallen een stemmetje dat je angst bezorgd. Anorexia is een vriendin van die meisjes of jongens. Ze moeten zorgen dat die vriendin eerst kan los gelaten worden vooraleer ze die click kunnen maken. Bij angstaanvallen moet je je verzetten tegen een negatief gevoel, maar bij Anorexie vechten ze tegen een positief gevoel. Daarom is het ook veel moeilijker om van Anorexia te genezen en daarom vallen er zoveel doden bij Anorexia. Zonder hulp van buitenstaanders is het bijna onmogelijk om uit die denkwereld van je vriendin te stappen.

Bij angstaanvallen is het helemaal niet makkelijk te genezen en net als bij Anorexia heb je het uiteindelijk allemaal zelf in de hand maar besef je het niet. De drang om anders te doen is gewoon groter. Zolang jouw zus dat niet beseft zal het niet goed komen, ze moet zelf zien dat ze fout bezig is, en zij moet de stap uiteindelijk zetten. Het is geen ziekte en je kan het perfect vergelijken met een angststoornis. Behandel het als een ziekte en je zus zal er veel moeilijker vanaf komen omdat ze denk dat ze het zelf dan niet meer hoeft op
te lossen.
 

DeletedUser

Guest
dus zoals ik het hoor,
zou ik bv nu ineens annorexia kunnen krijgen?:confused:
 

DeletedUser

Guest
Over anorexia. Ik heb ergens gelezen dat het juist beter is om te eten want dan val je veel meer af dan als je niet eet. (Werkt echt)
 

DeletedUser

Guest
Over anorexia. Ik heb ergens gelezen dat het juist beter is om te eten want dan val je veel meer af dan als je niet eet. (Werkt echt)

nah, het probleem daarbij is, als je op je streef gewicht bent, en gaat eten, dan is je lichaam er niet aan gewend en word je weer heel snel dik ;)


voor mensen die snel willen afvallen zonder anna.
smeer je zelf in met iets , zodat je porrien verstopt raken, ga dan de sauna in en daar oefeningen enzo doen.
zo verlies je snel heel veel gewicht, na paar uurtjes weer alles eraf wassen en je bent als goed is 2 kilo lichter bv.
is wel ongezond maar werkt wel goed, en is niet verslafend/ziekte zeg maar.
die jockeys doen dat ook
 

DeletedUser4520

Guest
Chaggal toon is wat meer respect met die kut opmerkingen van je.
Veel sterkte woodster ;).
 

DeletedUser

Guest
Is dit hier nou een discussie forum, of een condoleance register:rolleyes:

Als je hier alleen maar "sterkte" kunt zeggen, zwijg dan.
 

DeletedUser

Guest
Is dit hier nou een discussie forum, of een condoleance register:rolleyes:

Als je hier alleen maar "sterkte" kunt zeggen, zwijg dan.

idd, hij opent een topic, kijk dat het nu zijn naaste is...
hij opent een topic en ik ga er serieus op in, en niet van zielig enzo.
Ik zeg niet dat ik hem geen sterkte wens maar ben serieus met het onderwerp bezig.
niet met zijn prive leven
 

DeletedUser4520

Guest
Is dit hier nou een discussie forum, of een condoleance register:rolleyes:

Als je hier alleen maar "sterkte" kunt zeggen, zwijg dan.

Waarom? ik weet niet veel over anorexia en heb er niet mee temaken. dus ik kan wel mee gaan praten maar dat heeft toch geen nut.
 

DeletedUser

Guest
Ja, zoals ik al zei: Zeg dan niets. Als jij in W, weet ik het waar je speelt, een discussie aan het houden bent, kom ik toch ook niet allemaal onzin er doorheen vertellen. En als reden geef ik dan: Ja ik weet er niks vanaf, dus ga ik maar over andere dingen praten, in jullie discussie topic.:rolleyes:

Het komt hier op neer: Chagall houdt zich bezig met het onderwerp, en niet met het privé leven van Woodster. Dat jij dat respectloos vind, dat kan. Maar dit is een discussie forum.
 

DeletedUser

Guest
ten eerste sterkte woodster

daarnaast ik heb ff definitie opgezocht van ziekte waar we dus hier geen zak aan hebben :eek:
Ziekte van een mens is een ongewenste verstoring van de normale situatie.


Nu mijn ongezoute mening. Met alle respect voor annorexia patienten, het is naar mijn mening geen ziekte, maar eerder een zware geestelijke stoornis, wat het eigenlijk nog erger maakt omdat zoiets veeel slechter te behandelen is. ( bijv. sommige kankervormen kan je bestralen, maar je kan geen annorexia ''bestralen'')

de mensen doen het zichzelf helaas aan en ik kan echt heeeel boos worden op hun omdat ze niet alleen zichzelf kapot maken maar, wat in mijn ogen nog erger is, ook hun omgeving met een levenslang trauma opzadelen.

Als je minderwaardigheidscomplex hebt en je wil je daarom straffen met niet eten ofzo denk dan ook aan je omgeving ipv alleen aan je eigen shit.

Mijn exuses voor alle blauwe schenen die ik met deze post heb veroorzaakt, maar dit is iets waar ikzelf heel fel in ben en ook een heel uitsproken mening erover heb, ik besef dat ik me totaal niet in kan leven in een vriendin van anna en ik geloof zeker dat het heel moeilijk is, maar ik kan er niet bij dat je niet berreid bent om de knop om te gooien/ dat je hem niet om kan gooien voor je familie

Ik heb voor mijn familie echt zo goed als alles over en dat is denk ik waarom ik niet vatbaar zou zijn voor dat soort ziektes. Pas als ik niemand meer zou hebben dan zou het denk ik kunnen gebeuren. En dit is niet opschepperig bedoeld, maar ik denk dat 9 v/d 10 mensen er zo over denken diep in hun hart
 
Bovenaan