[Discussie] Barbs: to noble or not to noble?

DeletedUser13688

Guest
Op een LH wereld kun je barbarendorpen niet farmen (of nouja, nauwelijks), daarmee hebben ze dus direct geen waarde. Dat neemt direct het allergrootste bezwaar om er één te edelen weg. Lijkt mij invloedrijker dan bij 'sommige argumenten'. Ook het verschil tussen barbaren die tot 1500 of tot 3000 groeien is invloedrijk, evenals de wereldsnelheid en de aanwezigheid van 1:20 / moraal instellingen. Mijn punt; je kunt de discussie niet voeren in het algemeen, het is te afhankelijk van de instellingen.
Jup. Duckje, terug naar w60 aub. :)
 

Calamity.

Beste offer 20/21
Reactiescore
10.773
Het edelen van barbarendorpen in zijn algemeen wordt wel onderschat naar mijn mening. Wij als La Kouchov Obarkharov gedoe hadden op W50 te grote gaten in ons cluster. Hadden we de barbaren niet gepakt met ons grote front dan was het schier onmogelijk geweest om te deffen. Echter doordat we massaal tactisch barbaren hebben veroverd wisten we er voor te zorgen dat het cluster compact en goed deffbaar werd. Eentje waar de vijand niet doorheen kon komen.

Dat is iets anders dan de argumenten van nu.
Wanneer je een front hebt waar je of niet doorkomt, of lastig houdbaar is, dan is BB's pakken een hele goede tactiek vaak voor meer front troepen.
 
Reactiescore
111
Je moet dan ook meer dorpen verdedigen (A) :p
 
Reactiescore
1.094
Interessante discussie, hier mijn visie.
Hangt volledig van de situatie af of je moet kiezen voor barbaren edelen.

1. cluster -> uiteraard als je een gatenkaas cluster hebt, of een grote hoeveelheid front, kun je met het edelen van barbarendorpen ervoor zorgen dat je net dat kleine beetje extra mobiele troepen hebt om beter te kunnen verdedigen. Let wel op CF's.

2. Stack VS Non stack werelden. In stack werelden (en tegenwoordig zijn normale werelden uitsluitend stack-werelden) is dit niet per se nodig, je kan op stack werelden ook heel selectief een paar dorpen achter het front uitkiezen om al je mobiele troepen in te dodgen, met behulp van een prestack heb je dan amper verlies van je mobiele troepen, en dan blijven ze ook mooi mobiel. Op boer limiet werelden is het misschien wel wat meer aan te raden, omdat je daar (zoals bij 1.) meer gebruik moet maken van mobiele troepen verplaats prestacks, al verlies je wel een dorp waarop je kan dodgen.

3. Goudmunten / Pakketjes farmen/ no/l haul.
Ook hier ben je erg afhankelijk van de situatie, op pakketjes werelden, zeker met lh of vrij farmen zou ik er niet snel voor kiezen. Echter kan je op pakketjes werelden niet zomaar je allerlaatste edel laten doodlopen om ergens voor 150k gs weer een nieuwe te maken, zoals dat bij goudmunten wel kan. Pakketjes zijn exponentieel duur, in tegenstelling tot goudmunten moet je dus de volledige nieuwe pakketjes kopen voor die specifieke edel. Als je dus een edel (ver achter het front) over hebt, en die kan je niet zo snel gebruiken, dan ja, dan edel je een barbarendorp, omdat je niet die vele kosten van pakketjes opnieuw wil betalen. Maar verder zou ik het niet aanraden op pakketjes werelden, daar zijn edels te duur voor.

Zeker pakketjes en vrij farmen kan je veel meer uithalen uit het farmen dan het edelen van het dorp. Op no haul werelden kan het wel, al pak je per voorkeur veel liever spelers dorpen dan barbs, omdat je dan iemand crippled (en andere voordelen)..

4. Dominatie (wereldwinst). Het edelen van barbarendorpen verhoogt het aantal actieve dorpen. Barbarendorpen worden namelijk niet mee gerekend in de dominatiepercentages. Het edelen van barbarendorpen heeft dus direct invloed op de dominatiepercentages omdat het een inactief (niet meegerekend dorp) omzet in een actief dorp (wel meegerekend in de percentages). Je kan dus dominatie sterk beinvloeden met het edelen van barbaren. Als je dus de n1 stam bent is het sterk aan te raden zo min mogelijk barbarendorpen te edelen. Je percentage gaat er namelijk bijna niet op vooruit met het edelen van barbarendorpen.

Als n2 stam of lager is het dus ' aan te raden' wel barbarendorpen te edelen. Het verhoogt niet alleen je stam's eigen actieve dorpen ( -> en dus eigen dominatie), maar je verhoogt ook het totale aantal actieve dorpen, en daarmee verlaag je dus van andere stammen hun verhouding van de door hun in bezit zijnde actieve dorpen tov het totale aantal actieve dorpen. Daarmee verlaag je dus van andere stammen hun dominatie!
Ik ben echter absoluut geen voorstander van het uitvoeren van deze laatste truc, omdat het strijd vermijd. En als je op tribalWARS een overwinning kan uitstellen door juist geen oorlog te voeren, kan je beter iets anders gaan doen, want dat is gewoon ontzettend laf.
Echt even serieus, alleen maar barbaren edelen, leuk man :redface:
 
Bovenaan