tim010
Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
- Reactiescore
- 2.405
Misschien is het toch interessant om hier al een opstart aan te geven. Gezien het huidige speedniveau lijkt het me interessant om met dit mentor systeem enerzijds nieuw bloed aan te trekken en anderzijds het spelniveau van de spelers die op dit moment al spelen iets op te krikken. De bedoeling zou zijn om het algemeen niveau, met name het starten op rondes (niveau 0,1, 2 en eventueel 3) te verduidelijken en te verbeteren. Zo kunnnen spelers evolueren naar een status van "sub-topper".
Ik stel voor dat we in dit topic vooral bespreken hoe zo'n mentorsysteem het best wordt aangepakt. Spelers die geïnteresseerd zijn om als mentor naar voor te treden zou ik dus graag hun visie vragen, deze moet absoluut niet dezelfde zijn als de mijne of die van iemand anders. Hoe meer ideeën en creativiteit hoe meer kans om tot een ideaal systeem te komen. Naast de mentoren zou ik graag ook van de spelers die interesse hebben om een mentor te krijgen horen hoe zij het liefst willen leren spelen. Het leren starten kan namelijk van saaie startrondes tot actieve en spannende speedronden gevarieerd worden. Uiteraard is het hoofddoel van de ronde bijleren, beter starten en is het dus niet de bedoeling om te winnen door anders te spelen dan door de mentoren bedoeld. Tot zover deze inleiding, ik zal alvast mijn voorstel (versie1) doen, ik hoor graag feedback en eigen visies en meningen van mijn collega speeders. Graag zou ik wel vragen de reacties onderbouwt op te zetten, compact en duidelijk geschreven, een simpele "ik doe mee", of "ik ben akkoord" dragen weinig bij tot de discussie, daarvoor zijn er de vind ik leuk knoppen enzovoort.
Mentorsysteem speedwereld: Versie 1
Fase 1: Mentoren zoeken:
Alles staat of valt met de mentoren uiteraard, hiervoor zou ik beroep doen op alle spelers die de start doorhebben, de meeste spelers weten wel of ze hiertoe behoren. De bedoeling is dat deze mentoren samen overleggen en daaruit besluiten wat en hoe de spelers zullen aangeleerd krijgen en worden. Op die manier is het voor de nieuwe speeders duidelijk dat de mentor zelf niet uitmaakt, iedereen krijgt min of meer hetzelfde aangeleerd. Al zal elke mentor daarnaast wel wat specifieke tips hebben voor zijn leerlingen, wat weer wat diversiteit in tactieken brengt. Dit is natuurlijk ook belangrijk. Dus er zal in 1e instantie een algemene speedguide voor de verschillende startniveaus geschreven worden. Deze zullen basic zijn en dus niet de beste situaties, hou daar rekening mee als mentor wat haalbaar is en niet haalbaar, de guide moet voor nieuwe spelers duidelijk zijn en uitvoerbaar. In uitbreiding op de speedguides zou ik gebruik willen maken om ook zaken zoals backtimen en cancelsnipen kort toe te lichten. Al deze bovengenoemde zaken zouden dan op een nieuw subforum van die speedfora moeten komen, en toegankelijk zijn voor alle forumlezers. In uitbreiding hierop en indien iemand daar meer kennis en skills mee heeft als ikzelf lijkt het me ook interessant als de mentoren met een gratis screenrecord software enkele van hun starts recorden. Dan zouden we bijvoorbeeld een youtube kanaal kunnen opzetten met enkele niveau 0,1,2 starts van verschillende mentoren. zo kunnen spelers die niet aan speedguides lezen zijn op een andere manier ook zien hoe het moet.
Concrete taken van de mentor:
- Overleggen om tot een basic speedguide te komen
- Aanwezig zijn op geplande momenten
- 1 of 2 leerlingen begeleiden geduren de het mentorsysteem (afhankelijk van de opkomst)
- Communicatie met leerlingen via skype of discord
- Eventueel screenrecord van speedstart maken.
Fase 2: Leerlingen zoeken:
Ook leerlingen zijn cruciaal om een mentorsysteem te laten werken. We kunnen hier wat tijd en moeite steken in een idee maar er moet natuurlijk interesse zijn ook. Hiervoor zullen we het algemeen forum en de in game message dienst van het tw team nodig hebben. Een mooie tekst ontwikkelen die spelers moet overtuigen om te komen speeden en het direct goed te doen. Natuurlijk, hoe een mooier concept we kunnen aanbieden hoe meer interesse er zal komen. Ook een premiumprijs zou interesse kunnen wekken net zoals de garantie dat spelers op deze mentorrondes gratis premium account en farmassistant kunnen krijgen. Deze premiumpunten zouden dan ofwel van gulle speedfans moeten komen of van het tw team, indien zij daar 'budget'voor hebben (@ropiloot11) . Leerlingen zouden zich dan via het forum kunnen inschrijven, hun skype of discord gegevens achterlaten waarna deze verdeeld worden over de mentoren.
Concrete taken van de leerling:
- interesse hebben, speedguides lezen
- luisteren naar mentor, het heeft geen zin om je eigen gameplay te spelen, die kan je later nog ontwikkelen
- aanwezig zijn op geplande momenten
- Communicatie via skype/discord
Fase 3: Het coachen zelf:
In de veronderstelling dat er genoeg mentoren en leerlingen gevonden worden kan dit project van start gaan. Als grote fan van de leuze "al doende leert men" zal het dus de bedoeling zijn enkele rondes te spelen. Leerlingen worden door hun mentoren aangezet om de speedguide van het bepaalde startniveau door te nemen op voorhand, en beantwoorden vragen enzovoort. Kort voor de ronde worden nog eens de cruciale punten van een start overlopen waarna de leerlingen aan hun ronde kunnen beginnen.
De makkelijkste manier om te coachen is als je ziet wat je leerling doet, dus indien mogelijk zou screenshare via discord/skype interessant zijn, en in een call zitten om makkelijk uitleg te geven zou ideaal zijn. Natuurlijk zijn er altijd spelers die niet zo'n fan zijn van call enzovoort dus misschien kunnen we dit bij het inschrijven ook polsen van spelers, tot waar ze bereid zijn te gaan. Mocht screenshare niet werken of geen optie zijn dan is er een ander alternatief nodig. Momenteel heb ik hier nog geen duidelijk gedacht van. Ik vraag me af of het mentorsysteem op speedwerelden werkt en snel genoeg update, evenals of je naast gebouwen ook troepen en de opslagtoestand kan zien. Indien dit zou is zou mits enkele testen dit zeker een optie zijn. Misschien weten de speedmods dit (@ropiloot11, @famdecibel)?
Fase 4: De rondes zelf:
Aangezien de bedoeling is om de start te verbeteren speelt enkel het eerste uur een belangrijke rol. Natuurlijk is er niets leuk aan je dorp en troepen opbouwen en dan weer uitloggen dus hebben we speedrondes nodig die zowel het leerproces als het plezier stimuleren. Ik heb zelf al enkele ideeën en hoop dat andere spelers hier ook hun creativiteit inzetten om voorstellen te doen. De rondes zouden een uur tot anderhalfuur lang moeten zijn, zodat iedereen daar zeker de tijd voor heeft. Langere rondes maken planningen minder makkelijk.
Ronde 1: Boostdorp rush
Alle spelers starten op de ronde en hebben een beginnersbescherming gedurende de hele ronde. Ze kunnen echter wel barbarendorpen edelen. Mijn idee is om op de map een aantal boostdorpen te plaatsen (met eerlijke looptijden voor iedereen, max 2 minuten). Deze boostdorpen bevatten 2500 speer 2500 zwaard (of iets minder, zal getest moeten worden). De bedoeling is dus dat spelers zo goed mogelijk starten met de begeleiding van de mentor en de speedguides. De ronde stopt wanneer een speler 2 dorpen heeft (of de ronde wordt uitgespeeld maar de mentoren houden bij in welke volgorde spelers hun 2e dorp hebben overgenomen). Zo is er ondanks de beginnersbescherming toch een zekere spanningsfactor en overwinningsmogelijkheid. Ik denk dat dit een leuk systeem is en zal als mentor zou ik zo'n ronde graag eens spelen, lijkt me een verrijking tot de rondes die we tot nu toe kennen. Voordat mensen de mini details gaan bekritiseren, recappen is niet toegestaan, zal niet lukken door de bescherming, mochten 2 spelers tegelijkertijd op hetzelfde dorp lopen wint degene die het dorp het eerst heeft veroverd, de 2e speler moet dan een nieuw boostdorp zoeken. Mentoren zullen hierbij scheidsrechter spelen. En uiteraard het edelen van de gewone barbarendorpen is niet toegestaan, mentoren vermelden dat aan hun leerlingen en wie niet luistert zal mogelijks een "straf" krijgen, rnde uitgesloten worden of iets dergelijks. De bedoeling is dat de rondes worden gespeeld zoals ze bedoeld zijn.
Ronde 2: 5.000 punten startronde
Eerste speler met 5.000 punten (of meer wint) hoewel dit de standaard troepenbouw niet stimuleert (enkel lc) is het toch interessant om ook een beetje spanning te steken in het slim opbouwen van een dorp. Zo het besef krijgen van hoe cruciaal het hoofdgebouw is op speedrondes om bouwtijden te reduceren of het moment waarop je beslist te farmen. Dat zijn zaken die je leert van veel te spelen. Misschien zijn er hier nog uitbreidingen nodig om de ronde uitdagender te maken en het troepen bouwen meer te integreren maar voorlopig heb ik geen ideeën.
Ronde 3: De farmronde
De prestaties worden geactiveerd, de winnaars zijn de spelers die op bepaalde tijdstippen in bezit zijn van de rover van de dag award, bijvoorbeeld 20, 30 en 40 minuten na de start. Hier zal dus ook niet gevochten worden, maar door spelers een zicht te geven op hoeveel ze farmen in vergelijking met de beste farmer (dat is wat die rover van de dag award doet) creëer je het besef hoe cruciaal farmen is en wanneer je eraan moet beginnen. Ook ga ik hiervan gebruik maken om de awards standaard te activeren op rondes, het zou moeten mogelijk zijn en het maakt het speeden zoveel aangenamer.
Ronde 4: Finale rondes
Eens de start een paar keer geoefend is kan er dan wat echte rondes zoals we die nu kennen georganiseerd worden, waarbij voor elk startniveau eens bepaald wordt wie de beste starters zijn en of ze nu ook met hun aangeleerde start in staat zijn concurrenten te veroveren. Ver uitgewerkt is dit idee niet maar er kan bevoorbeeld een soort prijs beloofd worden aan de leerling die de ronde wint en uiteraard de mentor krijgt dan ook op een of andere manier een kleine prijs, vermelding etc zodat mentoren ook iets hebben om elkaar te proberen overtreffen.
Afsluiter:
Voorlopig ga ik mijn post hierbij laten, ik hoop dat andere speedhelden hdit project mee willen dragen en verder doorzetten, zelf ben ik van 3 tot 25 juli op reis dus zal ik hier niet bij kunnen zijn. Het zou leuk zijn mocht er genoeg interesse zijn dat er begin augustus kan gestart worden met rondes plannen, kijken wanneer wie kan enzovoort.
Ik hoop dat er genoeg mentoren zich aanbieden en dat e daarna veel interesse krijgen, mogelijke mentoren @Kulta Lakko , @Peutertje @Korjakskaja Sopka @driesbiljart en nog een hoop spelers die hier en daar verschijnen. Ook nog eens aan het tw team vragen om na te gaan of de voorstellen van rondes die in dit topic gebeuren mogelijk zijn of welke alternatieven er zijn tot bepaalde voorstellen.
Met vriendelijke groeten,
Tim010, speedmentor
Ik stel voor dat we in dit topic vooral bespreken hoe zo'n mentorsysteem het best wordt aangepakt. Spelers die geïnteresseerd zijn om als mentor naar voor te treden zou ik dus graag hun visie vragen, deze moet absoluut niet dezelfde zijn als de mijne of die van iemand anders. Hoe meer ideeën en creativiteit hoe meer kans om tot een ideaal systeem te komen. Naast de mentoren zou ik graag ook van de spelers die interesse hebben om een mentor te krijgen horen hoe zij het liefst willen leren spelen. Het leren starten kan namelijk van saaie startrondes tot actieve en spannende speedronden gevarieerd worden. Uiteraard is het hoofddoel van de ronde bijleren, beter starten en is het dus niet de bedoeling om te winnen door anders te spelen dan door de mentoren bedoeld. Tot zover deze inleiding, ik zal alvast mijn voorstel (versie1) doen, ik hoor graag feedback en eigen visies en meningen van mijn collega speeders. Graag zou ik wel vragen de reacties onderbouwt op te zetten, compact en duidelijk geschreven, een simpele "ik doe mee", of "ik ben akkoord" dragen weinig bij tot de discussie, daarvoor zijn er de vind ik leuk knoppen enzovoort.
Mentorsysteem speedwereld: Versie 1
Fase 1: Mentoren zoeken:
Alles staat of valt met de mentoren uiteraard, hiervoor zou ik beroep doen op alle spelers die de start doorhebben, de meeste spelers weten wel of ze hiertoe behoren. De bedoeling is dat deze mentoren samen overleggen en daaruit besluiten wat en hoe de spelers zullen aangeleerd krijgen en worden. Op die manier is het voor de nieuwe speeders duidelijk dat de mentor zelf niet uitmaakt, iedereen krijgt min of meer hetzelfde aangeleerd. Al zal elke mentor daarnaast wel wat specifieke tips hebben voor zijn leerlingen, wat weer wat diversiteit in tactieken brengt. Dit is natuurlijk ook belangrijk. Dus er zal in 1e instantie een algemene speedguide voor de verschillende startniveaus geschreven worden. Deze zullen basic zijn en dus niet de beste situaties, hou daar rekening mee als mentor wat haalbaar is en niet haalbaar, de guide moet voor nieuwe spelers duidelijk zijn en uitvoerbaar. In uitbreiding op de speedguides zou ik gebruik willen maken om ook zaken zoals backtimen en cancelsnipen kort toe te lichten. Al deze bovengenoemde zaken zouden dan op een nieuw subforum van die speedfora moeten komen, en toegankelijk zijn voor alle forumlezers. In uitbreiding hierop en indien iemand daar meer kennis en skills mee heeft als ikzelf lijkt het me ook interessant als de mentoren met een gratis screenrecord software enkele van hun starts recorden. Dan zouden we bijvoorbeeld een youtube kanaal kunnen opzetten met enkele niveau 0,1,2 starts van verschillende mentoren. zo kunnen spelers die niet aan speedguides lezen zijn op een andere manier ook zien hoe het moet.
Concrete taken van de mentor:
- Overleggen om tot een basic speedguide te komen
- Aanwezig zijn op geplande momenten
- 1 of 2 leerlingen begeleiden geduren de het mentorsysteem (afhankelijk van de opkomst)
- Communicatie met leerlingen via skype of discord
- Eventueel screenrecord van speedstart maken.
Fase 2: Leerlingen zoeken:
Ook leerlingen zijn cruciaal om een mentorsysteem te laten werken. We kunnen hier wat tijd en moeite steken in een idee maar er moet natuurlijk interesse zijn ook. Hiervoor zullen we het algemeen forum en de in game message dienst van het tw team nodig hebben. Een mooie tekst ontwikkelen die spelers moet overtuigen om te komen speeden en het direct goed te doen. Natuurlijk, hoe een mooier concept we kunnen aanbieden hoe meer interesse er zal komen. Ook een premiumprijs zou interesse kunnen wekken net zoals de garantie dat spelers op deze mentorrondes gratis premium account en farmassistant kunnen krijgen. Deze premiumpunten zouden dan ofwel van gulle speedfans moeten komen of van het tw team, indien zij daar 'budget'voor hebben (@ropiloot11) . Leerlingen zouden zich dan via het forum kunnen inschrijven, hun skype of discord gegevens achterlaten waarna deze verdeeld worden over de mentoren.
Concrete taken van de leerling:
- interesse hebben, speedguides lezen
- luisteren naar mentor, het heeft geen zin om je eigen gameplay te spelen, die kan je later nog ontwikkelen
- aanwezig zijn op geplande momenten
- Communicatie via skype/discord
Fase 3: Het coachen zelf:
In de veronderstelling dat er genoeg mentoren en leerlingen gevonden worden kan dit project van start gaan. Als grote fan van de leuze "al doende leert men" zal het dus de bedoeling zijn enkele rondes te spelen. Leerlingen worden door hun mentoren aangezet om de speedguide van het bepaalde startniveau door te nemen op voorhand, en beantwoorden vragen enzovoort. Kort voor de ronde worden nog eens de cruciale punten van een start overlopen waarna de leerlingen aan hun ronde kunnen beginnen.
De makkelijkste manier om te coachen is als je ziet wat je leerling doet, dus indien mogelijk zou screenshare via discord/skype interessant zijn, en in een call zitten om makkelijk uitleg te geven zou ideaal zijn. Natuurlijk zijn er altijd spelers die niet zo'n fan zijn van call enzovoort dus misschien kunnen we dit bij het inschrijven ook polsen van spelers, tot waar ze bereid zijn te gaan. Mocht screenshare niet werken of geen optie zijn dan is er een ander alternatief nodig. Momenteel heb ik hier nog geen duidelijk gedacht van. Ik vraag me af of het mentorsysteem op speedwerelden werkt en snel genoeg update, evenals of je naast gebouwen ook troepen en de opslagtoestand kan zien. Indien dit zou is zou mits enkele testen dit zeker een optie zijn. Misschien weten de speedmods dit (@ropiloot11, @famdecibel)?
Fase 4: De rondes zelf:
Aangezien de bedoeling is om de start te verbeteren speelt enkel het eerste uur een belangrijke rol. Natuurlijk is er niets leuk aan je dorp en troepen opbouwen en dan weer uitloggen dus hebben we speedrondes nodig die zowel het leerproces als het plezier stimuleren. Ik heb zelf al enkele ideeën en hoop dat andere spelers hier ook hun creativiteit inzetten om voorstellen te doen. De rondes zouden een uur tot anderhalfuur lang moeten zijn, zodat iedereen daar zeker de tijd voor heeft. Langere rondes maken planningen minder makkelijk.
Ronde 1: Boostdorp rush
Alle spelers starten op de ronde en hebben een beginnersbescherming gedurende de hele ronde. Ze kunnen echter wel barbarendorpen edelen. Mijn idee is om op de map een aantal boostdorpen te plaatsen (met eerlijke looptijden voor iedereen, max 2 minuten). Deze boostdorpen bevatten 2500 speer 2500 zwaard (of iets minder, zal getest moeten worden). De bedoeling is dus dat spelers zo goed mogelijk starten met de begeleiding van de mentor en de speedguides. De ronde stopt wanneer een speler 2 dorpen heeft (of de ronde wordt uitgespeeld maar de mentoren houden bij in welke volgorde spelers hun 2e dorp hebben overgenomen). Zo is er ondanks de beginnersbescherming toch een zekere spanningsfactor en overwinningsmogelijkheid. Ik denk dat dit een leuk systeem is en zal als mentor zou ik zo'n ronde graag eens spelen, lijkt me een verrijking tot de rondes die we tot nu toe kennen. Voordat mensen de mini details gaan bekritiseren, recappen is niet toegestaan, zal niet lukken door de bescherming, mochten 2 spelers tegelijkertijd op hetzelfde dorp lopen wint degene die het dorp het eerst heeft veroverd, de 2e speler moet dan een nieuw boostdorp zoeken. Mentoren zullen hierbij scheidsrechter spelen. En uiteraard het edelen van de gewone barbarendorpen is niet toegestaan, mentoren vermelden dat aan hun leerlingen en wie niet luistert zal mogelijks een "straf" krijgen, rnde uitgesloten worden of iets dergelijks. De bedoeling is dat de rondes worden gespeeld zoals ze bedoeld zijn.
Ronde 2: 5.000 punten startronde
Eerste speler met 5.000 punten (of meer wint) hoewel dit de standaard troepenbouw niet stimuleert (enkel lc) is het toch interessant om ook een beetje spanning te steken in het slim opbouwen van een dorp. Zo het besef krijgen van hoe cruciaal het hoofdgebouw is op speedrondes om bouwtijden te reduceren of het moment waarop je beslist te farmen. Dat zijn zaken die je leert van veel te spelen. Misschien zijn er hier nog uitbreidingen nodig om de ronde uitdagender te maken en het troepen bouwen meer te integreren maar voorlopig heb ik geen ideeën.
Ronde 3: De farmronde
De prestaties worden geactiveerd, de winnaars zijn de spelers die op bepaalde tijdstippen in bezit zijn van de rover van de dag award, bijvoorbeeld 20, 30 en 40 minuten na de start. Hier zal dus ook niet gevochten worden, maar door spelers een zicht te geven op hoeveel ze farmen in vergelijking met de beste farmer (dat is wat die rover van de dag award doet) creëer je het besef hoe cruciaal farmen is en wanneer je eraan moet beginnen. Ook ga ik hiervan gebruik maken om de awards standaard te activeren op rondes, het zou moeten mogelijk zijn en het maakt het speeden zoveel aangenamer.
Ronde 4: Finale rondes
Eens de start een paar keer geoefend is kan er dan wat echte rondes zoals we die nu kennen georganiseerd worden, waarbij voor elk startniveau eens bepaald wordt wie de beste starters zijn en of ze nu ook met hun aangeleerde start in staat zijn concurrenten te veroveren. Ver uitgewerkt is dit idee niet maar er kan bevoorbeeld een soort prijs beloofd worden aan de leerling die de ronde wint en uiteraard de mentor krijgt dan ook op een of andere manier een kleine prijs, vermelding etc zodat mentoren ook iets hebben om elkaar te proberen overtreffen.
Afsluiter:
Voorlopig ga ik mijn post hierbij laten, ik hoop dat andere speedhelden hdit project mee willen dragen en verder doorzetten, zelf ben ik van 3 tot 25 juli op reis dus zal ik hier niet bij kunnen zijn. Het zou leuk zijn mocht er genoeg interesse zijn dat er begin augustus kan gestart worden met rondes plannen, kijken wanneer wie kan enzovoort.
Ik hoop dat er genoeg mentoren zich aanbieden en dat e daarna veel interesse krijgen, mogelijke mentoren @Kulta Lakko , @Peutertje @Korjakskaja Sopka @driesbiljart en nog een hoop spelers die hier en daar verschijnen. Ook nog eens aan het tw team vragen om na te gaan of de voorstellen van rondes die in dit topic gebeuren mogelijk zijn of welke alternatieven er zijn tot bepaalde voorstellen.
Met vriendelijke groeten,
Tim010, speedmentor