Autismespectrumstoornis

DeletedUser73016

Guest
Omdat ik er nog wel iets over te zeggen heb.

(...) De typische autist is iemand als @Lakigigar, als je een auti post denkt te zien moet je deze in je achterhoofd houden en kijken hoe dicht de betreffende post daar in de buurt komt, hoe dichterbij hoe meer auti de post is. Ik hoop zelf dat ik als autiboy wat normaler overkom, maar daar moeten jullie maar over oordelen.

(...)

Van die post was ik me wel bewust dat die autistisch overkwam. Waarom heb ik dan toch gepost heb, weet ik niet, maar ik kan wel herkennen dat dat bijvoorbeeld niet normaal is.

Ik ben een chaotische "autist" itt de meesten, maar ik maak wel graag lijstjes of pronostieken, wat als-scenario's en dat is één van de aspecten waar ik geordend in overkom.
 

DeletedUser73016

Guest
Schoolvoorbeeld autisme ja, bij zijn eerste posts had ik al direct zo'n vermoeden en ik ben absoluut geen psycholoog. Het enige verschil tussen mij en Laki is dat ik een betere toneelspeler ben, maar in de kern zijn we verder hetzelfde.

Ik herken me ook in sommige van zijn punten, al had ik dat vroeger veel sterker dan nu. Denk dat hij zeker psychologische hulp nodig heeft en in dit geval is dat geen sarcasme of flauwe opmerking. Ik was ook een vd weinigen hier die wel goed met hem kon praten en waar hij geen hekel aan had, zal vast geen toeval zijn :D

Correctie, ik moet elke dag acteren, want als ik echt mezelf zou zijn, zou ik zwaar gepest worden of geweest zijn. Op de middelbare school (of was het nog het zesde leerjaar?) weet ik nog dat ik de keuze had gehad, om eventueel in de klas gewoon te vertellen dat ik autismespectrumstoornis had. Ik heb er toen voor gekozen om dat niet te doen, en achteraf gezien leek dat ook de beste keuze. Misschien werd ik soms raar bekeken, en door bepaalden wel gepest / uitgesloten, maar het had ook veel erger gekund eigenlijk. Het vierde middelbaar was voor mij het moeilijkst, omdat toen vrienden van me in de steek lieten, en het thuis ook moeilijk of zelfs moeilijker had (nieuwe omgeving, van school veranderd, terug in een ander gezin gaan wonen, terug van school veranderd, later dat jaar). Daarom heb ik bewust een richting gekozen waarvan ik niet wist dat ik me lag, maar wel op een plek waar ik me goed zou voelen. Ik heb een richting gekozen waar ik juist mijn sociale vaardigheden moest gebruiken (voor in een ziekenhuis of een rusthuis te werken), maar ik had daar wel een klas waar ik me goed in voelde, en die ook nooit konden zien aan mij of ik autisme had. Ik had dat aan bepaalde leerlingen gevraagd op het einde van het zesde leerjaar, of ze dat konden herkennen, en ze zeiden van niet. Nu, ik ben gestopt met school door o.a. slechte stages (wat wil je). Dat heeft me gekraakt, en ik ben van januari tot juni 14 halve dagen naar school geweest. Al de rest heb ik gespijbeld (al deed ik dat ervoor ook al iets meer). En bijvoorbeeld, ik weet nog dat ik gon-begeleiding kreeg, en dan helpen ze je met een planning te maken, maar ik zag daar nooit het nut in, want ik volgde die toch niet, en ik ga niet aan leerkrachten of die mevrouw zeggen van: ja sorry, ik begrijp echt niet waarom je zoveel tijd in iets moet steken waar ik met een ochtend eens lezen ook door raak. Ik heb dat tot het zesde kunnen volhouden, en ik ben er altijd voor elk vak behalve wiskunde doorgeweest. Niet met veel glans altijd, maar dat moet ook niet. En wiskunde deed ik niet graag, en vanaf het vierde middelbaar viel ik steeds meer en meer weg in de lessen (+ de thuisomgeving was veranderd, in een omgeving waar ik niet kon studeren, en ik studeerde het op een verkeerde manier). 14% had ik toen. En toen had ik plots iets van, oei, dit gaat blijkbaar niet vanzelf. Met er eens naar te kijken ga je het niet kunnen, tja, en dat heb ik niet meer kunnen herstellen want ik bleef moeite hebben ermee later dat jaar, ook als er ik er meer voor deed, maar ik denk dat ik het gewoon niet graag genoeg deed, en wegviel in de lessen. En in het vijfde en zesde heb ik dat steeds meer gehad (steeds dagdromen in de helft van de lessen). Ik heb soms in lessen gezeten, dat ik achteraf niet eens wist waar men het over had, wat het onderwerp was. En ook nu heb ik dat super veel, dat tijd extreem snel voorbij gaat, en ik niet weet wat ik gedaan heb in die tijd.

Ik kan ook mezelf niet zijn. Simpel voorbeeldje, bij het versturen van sms'jes zal ik bewust schrijffouten (klinkers weglaten) en dergelijke, afhankelijk naar wie ik ze stuur, want dat gaat tegen mijn natuur in, maar ik doe het toch om niet te weird / te perfect over te komen. Over mijn interesses zwijg ik meestal (tegen de normale mens kun je gelukkig wel nog een tweetal of drietal minuutjes over het weer babbelen, want dat staat zelfs gekend als een ijsbreker), maar iedereen heeft wel iets waarin hij geïnteresseerd is, en aangezien ik bijna in alles geïnteresseerd ben, hebben we dan meestal wel iets gemeen waarover ik het kan hebben bijvoorbeeld, aangezien slow-talk (zeker in het begin bij mensen die ik niet goed ken) niet iets dat ik doe. Bij mensen die ik beter ken of die vrienden zijn, doe ik dat wel, maar wellicht nog altijd minder dan gemiddeld.
 

DeletedUser70854

Guest
En bijvoorbeeld, ik weet nog dat ik gon-begeleiding kreeg, en dan helpen ze je met een planning te maken, maar ik zag daar nooit het nut in, want ik volgde die toch niet, en ik ga niet aan leerkrachten of die mevrouw zeggen van: ja sorry, ik begrijp echt niet waarom je zoveel tijd in iets moet steken waar ik met een ochtend eens lezen ook door raak. Ik heb dat tot het zesde kunnen volhouden, en ik ben er altijd voor elk vak behalve wiskunde doorgeweest. Niet met veel glans altijd, maar dat moet ook niet. En wiskunde deed ik niet graag, en vanaf het vierde middelbaar viel ik steeds meer en meer weg in de lessen (+ de thuisomgeving was veranderd, in een omgeving waar ik niet kon studeren, en ik studeerde het op een verkeerde manier). 14% had ik toen. En toen had ik plots iets van, oei, dit gaat blijkbaar niet vanzelf. Met er eens naar te kijken ga je het niet kunnen, tja, en dat heb ik niet meer kunnen herstellen want ik bleef moeite hebben ermee later dat jaar, ook als er ik er meer voor deed, maar ik denk dat ik het gewoon niet graag genoeg deed, en wegviel in de lessen. En in het vijfde en zesde heb ik dat steeds meer gehad (steeds dagdromen in de helft van de lessen). Ik heb soms in lessen gezeten, dat ik achteraf niet eens wist waar men het over had, wat het onderwerp was.
Oesje klinkt een beetje veel te bekend in de oren :eek:
 

DeletedUser73016

Guest
Zoals gezegd, ik ben niet zeker of ik ASD heb, maar als hetgeen waar ik onder val ASD is, dan zullen er heel veel "autisten" op het internet zijn, en percentueel gezien nog meer mensen die veel in hun mars hebben. Maar ik ben er gewoon niet over eens dat het wel een stoornis of ziekte hoort te zijn. Ik bedoel, is het echt een ziekte dat ik graag over het weer babbel (terwijl ik best wel weet dat ik dat niet tegen een meisje moet gebruiken, en ik weet dat ik daarover mag stoppen), maar ik heb toch het recht om met één van mijn vele passies bezig te zijn? Dat lijkt me toch geen nadeel, alleen maar voordelen. Maar ik ga het ook niet ontkennen. Ik merk wel problemen op, en vind dat ik sociaal snel uitgeput ben, en er te weinig voor terug krijg wat ik er voor investeer. Anderzijds snak ik wel naar sociaal contact, maar krijg ik nooit eigenlijk hetgeen wat ik verlangen. Het is een beetje jammer dat het vroeger niet altijd goed viel, want een klein duwtje in de rug zou zoveel gedaan hebben, en die duw in de rug heb ik nooit gehad (en dan denk ik aan een soulmate voor het leven). Misschien duwde ik ze van me weg of heb ik ze gewoon nooit gedetecteerd, maar het is gewoon jammer dat het op dat vlak niet goed viel. Bij de "vrienden" die ik nu heb, heb ik nooit het gevoel dat ik echt voldoening ervan krijg.

En daarnaast, veel van de nadelen of negatieve dingen die geassocieerd worden met ASD, kunnen ook verklaard worden door kindermishandeling en de gevolgen ervan. Heel simpel. Ik had een zware ontwikkelingsachterstand. Ik zal die ook wel op sociaal vlak gehad hebben. Ik heb ook wel erfelijk veel mee van mijn ma, die ook wel als een beetje "raar", teruggetrokken en vooral mystiek wordt gezien.

Tegenwoordig als je een beetje verlegen hebt, kon je in aanmerking voor weet ik veel wat. De maatschappij verwacht een bepaald stigma van je. Een beeld waar ik niet aan voldoe, en waar ik vooral aan niet wil voldoen, omdat ik mijn eigenheid zou verliezen. Ik heb het gevoel dat ik mezelf degradeer tot een nummer als ik net zoals iedereen aan die hypes zou meedoen. Wie zegt eigenlijk wat normaal is. En is abnormaal zijn niet gewoon normaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser73016

Guest
Oesje klinkt een beetje veel te bekend in de oren :eek:

Dat klinkt eigenlijk zelfs meer als AD(H)D, maar volgens mij zijn zowel ASD en AD(H)D gewoon dingen die men nog niet goed verstaat. Ik denk zelfs dat je AD(H)D gewoon onder ASD kan beschouwen omdat iedereen die autisme heeft ook dat heeft en anderzijds. Nu ben ik nooit gediagnosticeerd met AD(H)D, wellicht omdat ik nooit "hyperactief" was als kind, of me als kind gedeisd kon houden. Die diagnoses lijken ook gewoon zo lukraak. Waarom dit en waarom niet dat. Zo vind ik dat ook veel kenmerken heb van Borderline, maar die zijn dan wellicht "socialer" ingesteld, denk ik dan? Ik heb eigenlijk van alles wel mee, maar nergens voel ik me ook echt thuis in.
 
Reactiescore
1.049
Klinkt wel eerlijk en oprecht, Lijkt me chill als je het van je af kunt schrijven....
Wat is nou het grooste probleem waar je tegenaanloopt in het dagelijks leven?
 

DeletedUser73016

Guest
Sociale angst (of angst voor nieuwe situaties). Want dat houdt me tegen naar het zoeken van werk, naar verder studeren, bij het uitgaan of bij het leren kennen van nieuwe mensen (hoewel ik niet weet waar je die kan leren kennen als dat niet al uitgaand, op het werk of tijdens het studeren is). Want zonder werk, studie en uitgaansleven valt je leven stil. En daar ondervind ik de meeste problemen nu.

Dit houdt me ook tegen voor reizen, terwijl ik de praktische kant van veel zaken ook veel minder intuitief aanvoel (of wel kan het zijn dat ik te voorzichtig ben/wil zijn met geld), en niet kan aanvaarden dat hotels zo duur zijn en dat hostels opnieuw veel mensen bevatten + als ik wil reizen, wil ik graag een beetje minder stress hebben en het enige wat reizen me zal geven is stress, want vliegtuigticket regelen, want naar de luchthaven gaan en daar de boel gaan regelen (boarding pass afprinten bespaart al heleboel miserie), uren wachten, douane, op het vliegtuig zelf zitten en dergelijke, en dan van vliegtuig tot hotel, en in niet-veilige landen moet je je dan nog eens zorgen maken voor de veiligheid. Tja. Het is het voor mij helaas niet waard. Voor iets dat dan toch zeer goed kan tegenvallen, neem ik geen risico om bijna alles wat ik heb te gaan uitgeven aan een mooie reis naar een ver land, maar ergens is het eigenlijk ook misschien het enige waarvan ik denk dat ik het nog wil in het leven, want echte doelen en dromen heb ik niet meer.

Een vriendin heb ik ook allang opgegeven, het lukt mij gewoon niet om de mensen te leren kennen. In het echte leven leer ik gewoon niemand kennen, en op het internet is letterlijk iedereen (begrijpelijk?) afkerig, en ik kan online geen boeiend gesprek vasthouden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser78666

Guest
Tinder een goede plek om nieuwe mensen te kennen. Nee, maar Laki gewoon sociale activiteiten doen, maar dan moet jij wel over een barrière heen natuurlijk.
 

DeletedUser73016

Guest
Ik heb nooit één iemand gehad die me op Tinder naar de juiste kant swapte, en ik heb zeker duizend meisjes (of toch zeker een paar honderdtal) wel naar de goede kant geswapt, en zelfs al heb je dat geluk, dan nog moet je een date/afspraak kunnen versieren. Ook hier, "ik kan geen boeiend gesprek online vasthouden". Het is vreemd, maar dan ben ik nog beter daarin in "het echte leven", waar ik dan wel niemand aanspreek omdat ik of niemand tegenkom of iedereen zoveel mogelijk ontwijk, en daarin zo goed ben geworden dat dat ook altijd gebeurt, of te veel leun aan vertrouwenspersonen.

Ik heb bijvoorbeeld bij een groep aangesloten een maand geleden, en we hebben samengezeten voor drie uur, en ik ken nog altijd maar diezelfde twee mensen die ik ervoor al kende, en zelfs over diehenen ken ik weinig, en zij over mij weinig.
 

DeletedUser73016

Guest
Neen, geen rijbewijs, want ook daar heb ik angst voor. (en nog geen klein beetje).

+ Hoe ga ik dat praktisch rijbewijs halen (kost ook geld, en vooral nog veel meer stress met een rij-examen dat ik gegarandeerd vijf keer kan overdoen). Reken daar dan nog eens bij dat ik geen superzicht heb, en heel makkelijk wegdroom en concentratieverlies heb, en ik ben sowieso al een gevaar op de weg. Als ik in een les kan zitten op school, en na 50 minuten niet weet waarover we het letterlijk gehad hebben, moet ik niet in een auto gaan rijden. Ooit gehoord van polderblindheid. Ooit gehoord welke muziek ik naar luister. Zegt het woord hypnose je iets?

En bovendien, het is niet duurzaam dat iedere mens op deze wereld een eigen auto heeft. Dat kan gewoon niet. Het is al een denkfout dat wij denken dat dit zo hoort te zijn, maar dat kan gewoon niet. Het openbaar vervoer is de toekomst, al ben ik tegen dan misschien allang dood.
 

DeletedUser78666

Guest
Sorry Laki dat ik de vraag stel, maar hoe ga jij de rest van jouw leven leven, met zoveel angst? Wordt het niet tijd om jouw angsten onder ogen te zien en stap voor stap ze weg te werken?
 

DeletedUser73016

Guest
Alsof je angsten met een magisch toverstokje kan wegwerken. Ze zijn er volgens mij vaak ook gekomen door jeugdtrauma's.
 

DeletedUser73016

Guest
Ik heb al zoveel geprobeerd, en iets geleidelijk aan doen, lijkt het beste om angsten te overwinnen, maar dat zal enorm veel tijd en energie vergen. De angsten gaan nooit helemaal weg, en ik zal altijd maar een klein deel overwinnen, en nooit het helemaal overwinnen. Al de rest werkt niet, en inpraten of erover nadenken al helemaal niet.

En het enige middel dat mijn angsten volledig liet wegnemen (en me volledig echt ontremd zag), is XTC. Als ik dat innam, was de rem die er altijd op mij staat weg. Het leven is alsof je op een fiets trapt, en voortdurend de rem ingedrukt houdt in iedere situatie, en niet enkel bergaf, maar bij XTC laat je die rem los. Dan heb je die angsten niet, dan kun je voluit gaan. Het is misschien vreemd, maar mocht ik onder invloed van XTC zijn op de specifieke momenten waarop ik een eerste stap zou moeten maken, zou ik die ook maken en in elk ander geval niet. Bijvoorbeeld voor te gaan werken zou XTC op de eerste werkdag (in kleine dosis) een goede hulpmiddel zijn.

En meestal werkt het effect zelfs 1 tot 2 weken (wel minder krachtig), wat heel vreemd is aangezien men zegt dat XTC op 12 uur al uitgewerkt is ofzo. Ik heb ook nooit een down-moment nadat ik het gebruik of hoe dat ze dat zeggen.
 

DeletedUser78666

Guest
Ik heb al zoveel geprobeerd, en iets geleidelijk aan doen, lijkt het beste om angsten te overwinnen, maar dat zal enorm veel tijd en energie vergen. De angsten gaan nooit helemaal weg, en ik zal altijd maar een klein deel overwinnen, en nooit het helemaal overwinnen. Al de rest werkt niet, en inpraten of erover nadenken al helemaal niet.

En het enige middel dat mijn angsten volledig liet wegnemen (en me volledig echt ontremd zag), is XTC. Als ik dat innam, was de rem die er altijd op mij staat weg. Het leven is alsof je op een fiets trapt, en voortdurend de rem ingedrukt houdt in iedere situatie, en niet enkel bergaf, maar bij XTC laat je die rem los. Dan heb je die angsten niet, dan kun je voluit gaan. Het is misschien vreemd, maar mocht ik onder invloed van XTC zijn op de specifieke momenten waarop ik een eerste stap zou moeten maken, zou ik die ook maken en in elk ander geval niet. Bijvoorbeeld voor te gaan werken zou XTC op de eerste werkdag (in kleine dosis) een goede hulpmiddel zijn.

En meestal werkt het effect zelfs 1 tot 2 weken (wel minder krachtig), wat heel vreemd is aangezien men zegt dat XTC op 12 uur al uitgewerkt is ofzo. Ik heb ook nooit een down-moment nadat ik het gebruik of hoe dat ze dat zeggen.

Dat is zeker niet vreemd, medicijnen kunnen ervoor helpen. Maar snap dat het niet in 1 2 is gezegd, yo vanaf nu ga ik dit doen. Maar denk dat het een lang proces gaat worden, wel een proces wat het waard is om te blijven proberen.
 

DeletedUser7072

Guest
https://www.salon.com/2017/09/30/can-mdma-help-people-with-autism-overcome-anxiety_partner/

En er staan echt super veel onderzoeken over op het internet. Het is zo goed, veel beter dan al die pharmabrol die toch niet werkt.

Nooit geprobeerd, maar loop je niet het risico verslaafd te raken? Bij mij is het erin geramd nooit aan drugs te beginnen, dus behalve alcohol heb ik ook nooit iets genomen en daar ben ik blij mee. Want als verslaafde zijn je problemen nog 10x groter, heb daar genoeg verhalen over gehoord. En ik ben best verslavingsgevoelig opzich dusja.

En die rem waar jij het over hebt herken ik wel. In sommige situaties heb ik het niet/nauwelijks in andere veel meer, maar het is niet echt iets waar ik invloed op uit kan oefenen. Ik denk dat die rem een symptoom is van het feit dat je je geen houding weet te geven in een bepaalde situatie en dingen niet goed kan inschatten, en het daarom gebruikt om jezelf te beschermen tegen het maken van sociale fouten die grote gevolgen voor je reputatie kunnen hebben. Want soms juist als ik die rem niet had maakte ik sociale fouten, vroeger veel sterker dan nu maar toen was het ook veel meer zichtbaar.
 

DeletedUser78666

Guest
1x drugs nemen of voor attractief gebruik paar keer maakt jou nog niet verslaafd :D
 

DeletedUser7072

Guest
Sociale angst (of angst voor nieuwe situaties). Want dat houdt me tegen naar het zoeken van werk, naar verder studeren, bij het uitgaan of bij het leren kennen van nieuwe mensen (hoewel ik niet weet waar je die kan leren kennen als dat niet al uitgaand, op het werk of tijdens het studeren is). Want zonder werk, studie en uitgaansleven valt je leven stil. En daar ondervind ik de meeste problemen nu.

Dit houdt me ook tegen voor reizen, terwijl ik de praktische kant van veel zaken ook veel minder intuitief aanvoel (of wel kan het zijn dat ik te voorzichtig ben/wil zijn met geld), en niet kan aanvaarden dat hotels zo duur zijn en dat hostels opnieuw veel mensen bevatten + als ik wil reizen, wil ik graag een beetje minder stress hebben en het enige wat reizen me zal geven is stress, want vliegtuigticket regelen, want naar de luchthaven gaan en daar de boel gaan regelen (boarding pass afprinten bespaart al heleboel miserie), uren wachten, douane, op het vliegtuig zelf zitten en dergelijke, en dan van vliegtuig tot hotel, en in niet-veilige landen moet je je dan nog eens zorgen maken voor de veiligheid. Tja. Het is het voor mij helaas niet waard. Voor iets dat dan toch zeer goed kan tegenvallen, neem ik geen risico om bijna alles wat ik heb te gaan uitgeven aan een mooie reis naar een ver land, maar ergens is het eigenlijk ook misschien het enige waarvan ik denk dat ik het nog wil in het leven, want echte doelen en dromen heb ik niet meer.

Je kan ook gewoon binnen Europa of zelfs binnen Nederland reizen. Ook genoeg te beleven en dan hoef je je geen zorgen te maken om hotels of gevaarlijke situaties in andere (ontwikkelings?)landen. Denk je dat dat je minder stress geeft? Als je gewoon een keer een camping pakt in NL, veel goedkoper dan een hotel en eventueel kun je er een fietsvakantie van maken wat het nog goedkoper maakt. Probeer dat eens en ga dan later pas naar verdere bestemmingen als je meer ervaring hebt opgedaan.

Een vriendin heb ik ook allang opgegeven, het lukt mij gewoon niet om de mensen te leren kennen. In het echte leven leer ik gewoon niemand kennen, en op het internet is letterlijk iedereen (begrijpelijk?) afkerig, en ik kan online geen boeiend gesprek vasthouden.

Bouw eerst een sociaal netwerk op los van het seksuele. Zorg ervoor dat je gewoon vrienden leert kennen, en praat eens met meisjes zonder dat je ze probeert te fixen oid en kijk hoe dat gaat. Dan hoef je je ook geen zorgen te maken over de sociale gepastheid van eventuele opmerkingen die je wel/niet maakt. Als ik je zo hoor over tinder en andere zaken komt het op mij over dat je gefrustreerd bent omdat je nog geen vriendinnetje hebt gehad in je leven maar dat is nergens voor nodig want je hebt nog meer dan genoeg tijd.
 
Bovenaan